۶۸۹۳۶۰
۳ نظر
۵۰۰۶
۳ نظر
۵۰۰۶
پ

رونمایی از یک گارانتی مادام العمر چینی!

خبر آنقدر عجیب و غریب بود که بیشتر به شوخی ۱۳ یا همان دروغ آوریل می ماند؛ مگر می شود در عصر دموکراسی، این چنین حرکتی صورت بگیرد! اما این خبر دروغ نبود و جدی جدی با اصلاح قانون اساسی، مقام ریاست جمهوری در چین مادام العمر شد! شايد در روز اخیر هر کسی در هر جای دنیا این خبر را شنیده، ابتدا آن را باور نکرده و پس از دیدن شواهد و مدارک ، از این حرکت چینی ها شوکه شده است.

روزنامه قانون نوشت: خبر آنقدر عجیب و غریب بود که بیشتر به شوخی ۱۳ یا همان دروغ آوریل می ماند؛ مگر می شود در عصر دموکراسی، این چنین حرکتی صورت بگیرد! اما این خبر دروغ نبود و جدی جدی با اصلاح قانون اساسی، مقام ریاست جمهوری در چین مادام العمر شد! شايد در روز اخیر هر کسی در هر جای دنیا این خبر را شنیده، ابتدا آن را باور نکرده و پس از دیدن شواهد و مدارک ، از این حرکت چینی ها شوکه شده است.

خبر که به گوش ترامپ، رییس جمهور آمریکا رسید، او نیز بدش نیامد از این حرکت استقبال کند اما همین دیروز، یکشنبه، مجبور شد بگوید که شوخی کرده است. به هر حال، شی جین پینگ، رییس جمهور فعلی سرزمین اژدها تا لحظه ای که نفس بکشد، رهبر چین باقی خواهد ماند! دستکاری قانون اساسی برای شخص او که یکی از محبوب ترین رهبران کشور کمونیستی چین است، شاید برای همیشه تاریخ مخفی باقی بماند اما بي‌شك مسیر تاریخ را عوض نخواهد کرد. صحبت های مذبحانه و ساختار‌شکنانه نیکولا سارکوزی، رییس جمهور اسبق فرانسه در امارات را به یاد می آورم که درست همزمان با خبر مادام العمر شدن ریاست جمهوری در چین، رسانه ای شد.

سارکوزی گفته بود که دموکراسی، رهبران بزرگ دنیا مثل پوتین، شاهزاده محمد بن سلمان و ... را نابود می کند! این صحبت آنقدر بد و مشمئز‌کننده بود که رسانه های فرانسوی از خجالت سارکوزی در آمدند اما باید اعتراف کرد که بدعت چینی‌ها در سال ۲۰۱۸، پایه های دموکراسی را به لرزه در آورد. برای یک مقام اجرایی یا همان رییس قوه مجریه، همیشگی شدن پست به معنای نقض تمام ابعاد و اصول حکومت های مردم سالاری است. جهان پیرامون ما در معرض رای و انتخاب شهروندان است و اینکه با اعمال قدرت، قانون به نفع یک شخص تغییر کند، معنا و مفهومی ندارد، جز اینکه عدی ای خود را بالاتر از مردم و شهروندان کشور خود می بینند و حاضر به تصمیم گیری به جای یک و نیم میلیارد نفر انسان دارای حق رای می شوند. بدیهی و روشن است که دستگاه اجرایی هر مملکتی، نیاز به تغییر و تزریق افکار جدید و روش‌های تازه‌اي دارد.

درباره تصمیم جنجالی کنگره چین

یازدهمین کنگره خلق چین دیروز، یکشنبه ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) با رای خود، محدودیت دو دوره زمامداری برای رییس‌جمهور کشور را لغو کرد. به گزارش دویچه وله، این محدودیتی بود که سال ۱۹۸۲ توسط رهبر وقت چین، دنگ ژیائوپینگ در قانون اساسی این کشور وارد شده بود.

تمرکز قدرت در دست شی جین پینگ از زمان زمامداری مائو بی‌سابقه است.سال ۱۹۸۲ دنگ ژیائوپینگ، قانون اساسی جمهوری خلق چین را تغییر داد؛ محدود کردن دوره‌ زمامداری یک رییس جمهور با این هدف پیش‌بینی شده بود که مانع از شکل گیری حکومت دیکتاتوری مادام‌العمر در این کشور شود!

تصمیم لغو این محدودیت، تنها سه رای ممتنع و یک رای باطل داشت. اکنون هیچ مانعی بر سر راه شی جین پینگ وجود ندارد.

آیا پای یک کودتا در میان است؟

مخالفان شی جین پینگ عملکرد او را نوعی کودتای نرم ارزیابی کرده و معتقدند که او خواستار ایجاد حکومتی اتوکراتیک (استبداد فردی) در چین است. مخالفان بر این باورند که شی جین‌پینگ از سال ۲۰۱۲ تا کنون تحت نام مبارزه با فساد، مخالفان خود را یکی پس از دیگری از صحنه سیاست و قدرت در چین بیرون رانده و بر دامنه قدرت خود افزوده است.سانسورهای اعمال شده مانع از آن شده است تا این طرح پیشنهادی حزب کمونیست در فضای عمومی و به ویژه در شبکه‌های اجتماعی به طور آشکار مورد بحث و تبادل نظر گذاشته شود. پیشتر، افکار شی جین‌پینگ به بخشی از مرامنامه حزب کمونیست چین تبدیل شده بود. شی، متولد سال ۱۹۵۳ در پکن و فرزند شی ژونگ شان، یکی از انقلابیون کهنه‌کار و بنیانگذاران حزب کمونیست است. پدرش، شی جونگشون از قهرمانان انقلاب و نسل اول رهبران چین کمونیست بود که سه بار توسط مائو از مقام‌های خود برکنار شد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      عاقلانه ترین تصمیم راگرفته اندوقتی کسی مدالعمررییس باشدنیازی نداردبه پزدی وشارلاتان بازی برعکس کسی که موقت باشدهمه ارزوهایش رازودمحقق می کند این دموکراسی هم بدردغربی هامی خوردکه دزدکم دارند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شما مصداق اون جمله "اگر خر نبود خرسوار هم پیدا نمیشد هستید
        تن تمام انسانهایی که برا دموکراسی مبارزه کردند تو گور لرزید لیاقت ما همان سیستم قرون وسطا است

    • بدون نام

      معلومه چین در خطر فروپاشی قرار داره که این تصمیم گرفته شده ،داره راه دیکتاوری رو پیش میگیره

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج