جاباما
۶۹۱۱۵۷
۱ نظر
۵۰۰۹
۱ نظر
۵۰۰۹
پ

فعالیت مدیریت بحران در بیمارستان‌ها در نوروز

معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بازنگری خدمات پایه از اقدامات مهم حوزه درمان است و بر اساس آن خدماتی که امکان خروج از بیمه را دارند، به دلیل نداشتن اثر بخشی کافی از لیست خارج شده و برخی خدمات ضروری که در پوشش بیمه‌ای نیست، جایگزین می‌شوند.

خبرگزاری ایسنا: معاون درمان وزارت بهداشت گفت: بازنگری خدمات پایه از اقدامات مهم حوزه درمان است و بر اساس آن خدماتی که امکان خروج از بیمه را دارند، به دلیل نداشتن اثر بخشی کافی از لیست خارج شده و برخی خدمات ضروری که در پوشش بیمه‌ای نیست، جایگزین می‌شوند.

دکتر قاسم جان بابایی در اجلاس روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور با بیان اینکه کمیته مدیریت بحران در تمام بیمارستان ها به صورت صد درصدی فعال است، گفت: جهت ارائه خدمات دندانپزشکی حداقل یک مرکز شبانه روزی در مراکز دولتی فعال خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر بالغ بر ۵۶۰۰ خدمت تحت پوشش بیمه است، گفت: یکی از کارهای بسیار مهم حوزه درمان، بازنگری خدمات پایه است.

معاون درمان وزارت بهداشت با بیان اینکه یکی از اقدامات بنیادی در راستای بازنگری خدمات پایه، تدوین راهنمای بالینی است، گفت: ۱۴۷ محصول آموزشی با همکاری گروه‌ها و انجمن‌های تخصصی در حال تدوین است. در این راستا ۶۱ نوع از این محصولات دانشی آماده و۳۱ خدمت نیز مشخص شده است.

جان بابایی درخصوص راهنمای تجویز دارو اظهارکرد: راهنمای تجویز دارو برای ۱۴ داروی پرهزینه - که بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد تومان از اعتبارات سلامت صرف این داروها می شود- تا پایان سال ابلاغ می‌شود که هم به نفع بیماران و مصرف کنندگان است و هم در مدیریت هزینه‌ها اثربخش خواهد بود.

معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: یکی از مسائلی که نیاز به بازنگری دارد، بسته خدمتی کاهش فرانشیز است و در آن خدمات مربوط به بیماران خاص از نظر قانونی در نظر گرفته شده است.

وی درخصوص اقدامات درمانی در حوزه خدمات شیمی درمانی تصریح کرد: دستورالعمل استانداردسازی خدمات شیمی درمانی در مطب‌ها یا مکان‌های استاندارد در سه محور مدیریت فرایندهای بیمار، مدیریت فرایندهای دارو و پروسه آن و مدیریت مربوط به کارکنان در مراکز دولتی و خصوصی ابلاغ شده است که نظارت بر حسن اجرای آن در فاز اول بر عهده دانشگاه‌ها خواهد بود.

جان بابایی با اشاره به اینکه آیین‌نامه سیستم درمانی از اول خرداد ابلاغ می شود، خاطرنشان کرد: تمام افرادی که می خواهند مجوز بگیرند باید از سوی معاونت درمان دانشگاه‌ها درخواست مجوز بدهند.

وی تصریح کرد: هدف این است که چه در مراکز دولتی چه در مراکز خصوصی، دارو برای مردم نسخه نشود بلکه داروی شیمی درمانی در داروخانه بیمارستان باشد و از طریق سیستم اتوماسیون مجوز مصرف دارو به واحد شیمی درمانی ارسال شود و نهایتا در اختیار بیمار قرار گیرد. این موضوع را باید به اطلاع تمام مراکز شیمی درمانی رساند.

معاون درمان وزارت بهداشت افزود: مراکز طب تسکینی سرپایی سرطان باید در استان‌ها راه‌اندازی شود چراکه این مراکز خدمات زیادی برای بیمار در راستای تسکین درد بعد از ترخیص از بیمارستان فراهم می‌آورند و هزینه‌های درمان را کاهش می‌دهند.

جان بابایی در ادامه اظهارکرد: آیین‌نامه مربوط به مراکز سرپایی طب حمایتی نیز با کمک معاونت پرستاری تدوین شده است و امیدواریم تا پایان سال ابلاغ شود. تمام این اقدامات برای کنترل هزینه‌ها، افزایش کیفیت خدمات و کاهش پرداختی از جیب مردم است.

وی با تاکید بر اینکه تمام مراکز تشخیص و درمان سرطان مکلف هستند در سامانه ثبت بیمار مشخصات بیمار را ثبت کنند تا قابل رصد باشد، گفت: کد رهگیری بیمار هم در بیمه و هم در مراکز تشخیص درمانی یکسان و قابل رصد است و از طریق آن می‌توان بر فرآیند درمانی و دارویی بیماران نظارت کرد.

جان بابایی با بیان اینکه در آیین‌نامه خدمات بیماران خاص مواردی مانند استانداردسازی خدمات سرپایی، خونی و داروهای مورد نیاز همچنین خدمات دندانپزشکی لحاظ شده است، گفت: در این آیین‌نامه خدمات برای بیماران خاص در یک مرکز تجمیع شده است و دارو در همان محل با کمک معاونت غذا ودارو به بیمار ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه بازنگری سطح‌بندی خدمات درمان یا سند درمان با کمک پژوهشکده آینده پژوهی کرمان آماده و ابلاغ شده است، اظهارکرد: می‌توانیم با استفاده از آن لایه بندی خدمت را منطبق بر مدل بین‌المللی طراحی کنیم.

جان‌بابایی افزود: در هر استان بر اساس خدماتی که ارائه داده می‌شود و منطبق بر سطوح خدماتی که بارگذاری شده، لایه‌بندی خدمت نیز مشخص و بر اساس آن نیروی انسانی و تجهیزات مورد نیاز تامین می‌شود که در سال آینده بر اساس آن‌ها هزینه شده و سیستم ارجاع نیز مدیریت می‌شود.

معاون درمان وزارت بهداشت در ادامه گفت: امید است با همکاری دانشگاه‌ها تا پایان سال شاخص‌های درمانی در MIS و HIS نیز اصلاح شود. در این راستا اطلاعاتی در پایان سال داده می‌شود که برای دانشگاه‌ها می‌فرستیم و درخواست داریم همه دانشگاه‌ها از سامانه «آواب» اطلاعاتی که در پایان سال به دست می‌آید، مشکلات بیمارستان ها را بررسی کنند تا براساس شاخص‌های درمان، چک لیست‌های اصلاحی تهیه شود.

وی با بیان اینکه ساماندهی اورژانس بیمارستانی یکی از اهداف کلان ما است، اظهارکرد: اقداماتی که از قبل آغاز شده دستورالعمل جامع اورژانس و گایدلاین های بالینی استانداردسازی نیروی انسانی و سازماندهی اورژانس‌ها نیز منطبق با این دستورالعمل‌ها است.

معاون درمان وزارت بهداشت بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی را اقدام بسیار ارزرشمندی دانست و گفت: بسته خدمتی ترویج زایمان طبیعی از دوره قبل آغاز شد و توسعه LDR ها و رایگان شدن زایمان طبیعی و سایر اقدامات بنیادین برای تسهیل زایمان طبیعی از محورهای آن است برای بهبود شاخص‌های این برنامه در بسته مربوطه بازنگری به عمل آمده که ابلاغ خواهد شد.

جان بابایی ادامه داد: سند جامع شبکه آزمایشگاهی دانشگاه‌های علوم پزشکی تا قبل از سال ابلاغ می‌شود. این سند گام بسیار بزرگی در ساماندهی شبکه آزمایشگاهی که خدمتی پرهزینه است، خواهد بود. این خدمت بر اساس لایه‌بندی بیمارستان و متناسب با تجهیزات و نیروی انسانی است و هر دانشگاه بر اساس این امکانات می‌تواند یکسری از آزمایش‌ها را انجام دهد و بقیه را به مرجعی بالاتر ارسال کند.

وی با اعلام این خبر که آیین‌نامه مدیریت خدمات ناباروری تا پایان سال جهت ساماندهی و استانداردسازی مراکز ابلاغ خواهد شد، درخصوص اقدامات صورت گرفته در حوزه مدیریت و درمان سکته‌های قلبی و مغزی گفت: مدیریت سکته‌های قلبی و مغزی از کارهای قابل تقدیر دوره قبلی است. در زمینه سکته‌ها هیچ اقدامی موثرتر از خدمات اورژانس نیست. بعضی از دانشگاه‌ها در این زمینه خیلی خوب کار می‌کنند اما بعضی دانشگاه‌ها هم باید مناسب‌تر شوند. هر هفته با معاونان درمان دانشگاه در مورد این موضوع و جهت بهبود شرایط جلسه داریم که قطعا موثر خواهد بود.

جان بابایی درخصوص گزارش دقیق وقایع ناخواسته توضیح داد: وقایع ناخواسته تهدید کننده حیات مطابق با کمیته جهانی ثبت خطای درمانی، ۲۸ مورد تعیین شده است که هدف از آن افزایش دقت سیستم‌های درمانی در پیشگیری از بسیاری موارد حادثه آفرین و ارتقای فرایندهای جاری است و این موضوع نیازمند واکنش سریع و نقش بارز اجرایی معاونت درمان دانشگاه‌ها و تحلیل ریشه‌ای واقعه است. لذا باید این حساسیت در بدنه دانشگاه و بیمارستان‌ها ایجاد شود و در کمتر از ۶ ساعت گزارش وقایع ارسال شود.

وی افزود: از روسای دانشگاه‌ها درخواست می‌کنم در بحث نظارت بر تعرفه‌ها شخصا ورود کنند. همینطور در زمینه بازرسی نظام پزشکی و تعزیرات از نظر قانونی باید در جلسات ستاد تعرفه حضور داشته باشند.

معاون درمان وزارت بهداشت درخصوص اقدامات حوزه درمان در ایام نوروز گفت: طرح سلامت نوروزی از ۲۳ اسفند ماه آغاز می شود و لازم است که در این راستا با سایر ارگان‌ها هماهنگی به عمل آید و از پتانسیل مراکز دانشگاهی نیز استفاده شود.

به گزارش وبدا،جان بابایی در پایان اظهارکرد: در راستای طرح سلامت نوروزی، روسای دانشگاه‌ها باید ستاد طرح سلامت نوروزی را تشکیل دهند، خودشان به مراکز EOC و بیمارستان ها سر بزنند و کلینیک های ویژه را در ایام تعطیل فعال کنند تا بیماران معطل نمانند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      مدیران دانا در کل کشور = تک تک افراد در امنیت ودر رفاه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج