فرصت خوب تحریم‌ها برای برندسازی
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
دیاکو_موبایل F دومی
ایرانیان - F داخلی موبایل111
قالیشویی ادیب_هدر
لاویه_هدر
ایرانیان - f تبلت1111
دکتر نداف کرمانی 1
تدریس خصوصی امیرکبیر_1
فرش مرتضوی_1
فرش مرتضوی_3
دکتر نداف کرمانی 3
تدریس خصوصی امیرکبیر_3
تدریس خصوصی امیرکبیر_4
فرش مرتضوی_ 4
دکتر نداف کرمانی 4
دکتر نداف کرمانی 2
فرش مرتضوی_2
تدریس خصوصی امیرکبیر_2
دیاکو_F داخلی دومی
ایرانیان - F داخلی1111
۶۹۵۲۵۹
۱۰ فروردين ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۲
۶۶۲۴
یک فعال برندینگ در تشریح معضلات کسب و کارش می‌گوید:
برندسازی از موضوعاتی است که در سال‌های گذشته مورد توجه بسیار قرار داشته، اما این‌که تاکنون چه میزان موفقیت در این عرصه حاصل شده جای بحث بسیار دارد.

روزنامه آسمان آبی - مهناز مهرداد: برندسازی از موضوعاتی است که در سال‌های گذشته مورد توجه بسیار قرار داشته، اما این‌که تاکنون چه میزان موفقیت در این عرصه حاصل شده جای بحث بسیار دارد. در این‌باره با رامین جوان‌رود، مدیرعامل یک برند پوشاک داخلی و فردی که همراه شرکت‌های دیگر در ایجاد برندهای بین‌المللی نیز تلاش کرده‌است، گفت‌وگو کردیم.

فرصت خوب تحریم‌ها برای برندسازی

وضعیت برندسازی را در ایران چگونه می‌بینید؟

شاید در دنیا برندسازی سابقه طولانی نداشته باشد، اما از سال1950 به بعد برندها توسعه یافتند. در ایران، محصولات برخی شرکت‌ها ازجمله شرکت‌های فعال در زمینه صنایع غذایی به‌واسطه استفاده در یک محدوده محیطی شناخته‌ شده و به نوعی به برند تبدیل شده بودند، اما درنهایت، در این زمینه توفیق چندانی نداشتیم؛ زیرا هدف اصلی یک برند جلب رضایت مشتری و افزایش اعتماد به آن است؛ به‌گونه‌ای که به ایجاد ارزش‌افزوده بالاتر منجر می‌شود.
در همه دنیا از هر صد نفری که وارد عرصه برندینگ می‌شوند شاید فقط یک نفر موفق شود؛ زیرا این کار به تخصص‌های مختلف نیاز دارد. در ایران در این سال‌ها کمتر این اتفاق رخ داده است، زیرا ما بیشتر در بازارها حضوری تجربی داشتیم و به‌واسطه مواردی مانند بهره‌مندنشدن از حمایت‌های دولتی، مباحث سیاسی، ایفای نقش برندها در کشورهای دیگر، توانمندی برندها و مواردی از این دست موفقیت چندانی در بازارهای جهانی به دست نیاورده و برای مثال، این امکان فراهم نشد که مانند ساعت سوئیس یا برندهای متعدد پوشاک در دنیا به فعالیت بپردازیم.

به‌عنوان فردی که وارد این حیطه شده‌اید، موفقیت در این عرصه را تا چه اندازه محتمل می‌دانید؟

ما از سال1386 برند خود را در ایران و با هدف صادرات ایجاد کردیم و در سال‌های قبل نیز با همراهی چند شرکت فعال در عرصه پوشاک برندی برای فعالیت در مسکو طراحی کردیم، اما واقعا هر برند مانند یک نهال است که به نگهداری نیاز دارد. اکنون در حوزه‌ای مانند پوشاک شاید 70 تا 80 درصد بازار ما دست رقبای خارجی باشد و مهم است ما برندی داشته باشیم که در گام اول، بتوانیم از بازارهای داخلی سهم ببریم. پس از آن ورود به کشورهای همسایه و حاشیه خلیج‌فارس و دیگر کشورها از اهمیت خاص خود برخوردار است.

مشکلی که وجود دارد غیر از مواردی معدود، برندهای ایرانی حتی در سطح داخلی شناخته نشده و موانع متعددی پیش‌روی آن‌هاست. این مسئله را تایید می‌کنید؟

برای موفقیت یک برند نیاز است در ابتدا برخی زیرساخت‌ها مهیا شوند، اما علاوه بر زیرساخت‌ها، موانع مختلفی نیز پیش‌روی ما قرار دارد که این موانع گاه در حوزه قوانین و گاه در بخش فرهنگ هستند. اکنون ثبت یک برند به زمانی طولانی نیاز دارد. از سوی دیگر، علاوه بر مواردی که مربوط به کیفیت محصول و رضایت مشتری است یکی از موانع جدی اجاره‌بها و شرایط حضور در فروشگاه‌های مطرح و پاساژهای معروف شهر است.

نکته دیگر به بحث‌های مالیاتی مربوط است، به‌محض این‌که شرکتی بخواهد وارد فضای تبلیغات شود گویی حساسیت اداره مالیات افزایش پیدا می‌کند؛ به‌همین دلیل و براساس پاره‌ای مسائل فرهنگی، اکنون بسیاری از فعالان کشور ترجیح می‌دهند دور از هیاهو فعالیت کنند، درحالی‌که برای برندسازی لازم است فعالیت‌های شما نمایان شود.

در کنار همه این موارد، بالابودن هزینه‌های تبلیغ از دیگر مشکلات برندها به شمار می‌رود. از سوی دیگر، ما در بسیاری موارد نحوه برخورد صحیح با مشتری را مدنظر نداریم، درحالی‌که بسیاری از برندهای خارجی همین نکته را مورد توجه قرار داده و به فعالیت در بازار ایران می‌پردازند.

با وجود فعالیت برندهای مختلف خارجی جایی برای فعالیت برندهای داخلی هم باقی می‌ماند؟

برندهای مطرح دنیا هر یک چند دهه سابقه فعالیت دارند، اما اکنون بازار ما به‌دلیل برخی محدودیت‌ها مانند تحریم‌ها و مسائل بانکی فرصت خوبی برای برندسازی فعالان داخلی فراهم کرده است. ما جزو بازارهای نوظهور هستیم و برای بسیاری کشورهای صاحب‌برند جذابیت داریم، اما در همه کشورهای دنیا برندها مانند فرزندان‌شان بوده و دولت‌ها زیر بال و پر آن‌ها را می‌گیرند.

درواقع، برندها یک چتر حمایتی دارند؛ اتفاقی که در ایران کمتر شاهد آن هستیم. اکنون حضور در فروشگاه‌های مطرح شهر از جدی‌ترین موانع پیش روی ماست و این امر در شناخته‌شدن برندهای ایرانی تاثیر بسزایی دارد.

برچسب ها:
انتشار یافته: 1
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
13:06 - 1397/01/13
تو این مملکت با اینکه کسی موفق بشه به شدت مخالفن.
آیس پک رو ترکوندن.
ساندویچ هایدا به فنا رفت
نوتلا بار رو نابود کردن
اینها و امثال اینها همه برندهای بعد از انقلاب بودند که نابود شدند
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
فرش تارنگ_1
اپیلاسیون نانا 1
شیرآلات زمانی_1
فرش ریحان 1
اپیلاسیون نانا 3
فرش تارنگ_3
فرش ریحان 3
شیرآلات زمانی_3
اپیلاسیون نانا 4
شیرآلات زمانی_4
فرش تارنگ_4
فرش ریحان 4
شیرآلات زمانی_2
فرش ریحان 2
فرش تارنگ_2
اپیلاسیون نانا 2
دکتر عارفی - موبایل فوتر
سفیر بار ساقدوش_فوتر موبایل
دیاکو_فوتر موبایل داخلی
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
بانک کتاب پایتخت_فوتر موبایل
کالابرد_فوترموبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
استیل رگال_فوتر موبایل
فرش تارنگ_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
چوب و هنر _فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل2
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
ایرانیان- فوتر موبایل222
تدبیرکالا_فوتر موبایل
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
دکتر قدیمی_فوتر موبایل
دکتر عارفی - فوتر
فنی آتل_فوتر
دیاکو_فوتر داخلی
موسسه خیریه زهرا_فوتر
بانک کتاب پایتخت_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
چوب و هنر _فوتر
تدبیرکالا_فوتر
ایرانیان-فوتراصلی222
کالابرد_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
سفیر بار ساقدوش_فوتر
دکتر قدیمی_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر2
فرش تارنگ_فوتر
شفا_فوتر
استیل رگال_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر