۷۱۰۰۸۲
۱۳ نظر
۵۰۰۷
۱۳ نظر
۵۰۰۷
پ

مسکن امسال رونق می‌گیرد؟

نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران معتقد است: با توجه به محدودیت سیستم بانکی در پرداخت وام و نبود منابع دولتی برای پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات مسکن، افزایش معاملات در سال جاری بعید به نظر می‌رسد.

خبرگزاری ایسنا: نایب رییس انجمن انبوه سازان تهران معتقد است: با توجه به محدودیت سیستم بانکی در پرداخت وام و نبود منابع دولتی برای پرداخت مابه‌التفاوت سود تسهیلات مسکن، افزایش معاملات در سال جاری بعید به نظر می‌رسد.

ایرج رهبر اظهار کرد: به نظر من خیلی نمی‌توان تغییر و تحولی را در بازار مسکن نسبت به گذشته انتظار داشت؛ زیرا زمینه رونق مسکن فراهم نیست. هرچقدر هم که سود تسهیلات را کم کنند باید مابه‌التفاوت یارانه پرداخت شود. اگر این کار صورت نگیرد بانک هم می‌گوید تسهیلات نمی‌دهم.

وی درباره میزان اثرگذاری تسهیلات مسکن یکم (خانه اولی‌ها) بر بازار مسکن گفت: اوایل که این طرح در سال ۱۳۹۴ ارایه شد بانک مرکزی اعلام کرد اعتباری که برای این طرح در نظر گرفته سالیانه ۸۲ هزار فقره بیشتر نیست. هرچقدر هم که تعداد ثبت نام‌ها بالا باشد، تسهیلات پرداختی در همین محدوده خواهد بود. لذا این صندوق باید از راهکارهایی تقویت شود. اخیرا اعلام شده که صندوق توسعه ملی قرار است به بانک مسکن اعتبار بدهد که اقدام مناسبی است.

این کارشناس بازار مسکن خاطرنشان کرد: از نیمه دوم سال ۱۳۹۶ شاهد افزایش معاملات مسکن بودیم اما روند رشد به تدریج کاهش یافت تا این‌که در فروردین ماه شاهد رشد منفی بازار مسکن شهر تهران بودیم. یکی از دلایل این اتفاق افزایش سود بانکی از ۱۵ به ۲۰ درصد بود. زمانی هم که سود بانکی در شهریورماه به ۱۵ درصد رسیده بود، سرمایه‌ها از بانک بیرون آمدند اما به سمت بازار مسکن نیامدند بلکه به سمت ارز و طلا رفتند که که سود بیشتری دارد. همین موضوع باعث افزایش قیمت ارز شد.

رهبر ادامه داد: در ادامه سخت‌گیری‌هایی در بازار ارز صورت گرفت و به اعتقاد من سرمایه‌ها به سمت ساختمان‌های گران قیمت رفتند. بنابراین مشخص می‌شود بازار مسکن، بازاری سرمایه‌ای است؛ زیرا تحرکاتی که مشاهده می‌کنیم خصوصیات بازار سرمایه‌ای را دارد. افزایش ۴۱ درصدی قیمت در منطقه ۵ گواه این مساله است.

نایب رییس انجمن انبوه‌سازان تهران با بیان این‌که راه حل خروج مسکن از رکود، تقویت بازار مسکن مصرفی است، تصریح کرد: هدف سیاست‌های دولت این است که تسهیلات با سود پایین به گروههای متوسط و پایین پرداخت کند که راه حل درستی است ولی مشکل این است که مدام در حال آزمون و خطا هستیم. دولت سعی می‌کند سرمایه‌ها را تقویت کند اما موفقیت چندانی به دست نمی‌آورد. این‌که رشد معاملات داشتیم و بعد دوباره توقف به وجود آمد نشان می‌دهد در سیاست‌گذاری باید تجدیدنظر کنیم.

رهبر خاطرنشان کرد: مساله دیگر به اقتصاد کلان برمی‌گردد. اگر نتوانیم وضعیت معیشت اقشار متوسط و پایین را تقویت کنیم قدرت خرید مردم بالا نمی‌رود. سال گذشته رشد معاملات در بعضی مناطق خود را نشان داد و دوباره به حالت قبل برگشت. اتنظار هم می‌رفت که اتفاق بیفتد؛ زیرا اگر طرح، پشتوانه نداشته باشد دوام نمی‌آورد. یعنی اگر تحولی برای افزایش قدرت خرید مردم پیش نیاید معلوم است که خرید و فروش‌ها مصرفی نیست و اگر از بازارهای موازی تاثیر بگیرد دچار توقف می‌شود.

وی، توجه به تولید مسکن را ضروری دانست و گفت: اگر به دنبال تولید مسکن ارزان قیمت هستیم باید هزینه‌ها را پایین بیاوریم. این مستلزم آن است که قانون ساماندهی مصوب سال ۱۳۸۷ را اجرا کنیم. مثلا از زمین‌های ارزان قیمت، زمین‌های دولتی و تسهیلات ارزان قیمت استفاده کنیم.

به گزارش ایسنا، در ادامه روند کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن یکم، سه‌شنبه ۴ اردیبهشت ماه ۱۳۹۷ شورای پول و اعتبار، نرخ سود وام خانه اولی‌ها در بافت فرسوده را به ۶ و در سایر مناطق به ۸ درصد رساند. قبلا این رقم به ترتیب ۸ و ۹.۵ درصد بود. این نرخ هم‌اکنون پایین‌ترین رقم سود تسهیلات در سیستم بانکی است.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سعید

      چرتو پرته بدتر میشه ک بهتر نمیشه

    • بدون نام

      رونق گرفتن اسم جدید گران شدن است؟

    • بدون نام

      خير

    • مصطفی

      توی کل متن نگفته که بازار مسکن رونق می گیره. تیتر خلافه مطلبه

    • بدون نام

      خدا کنه اینقدر مسکن راکد بمونه تا گندش در بیاد و اونایی که دندون طمع تیز کرده بودن برا این مردم همه جور بدبخت به خاک فنا برن !!
      فکر کنید منطقه ۵ همچنان تو تورم پیش تاز هیچکی نیست بگه اینجا چه خبره !! خودشون میخوان اینجوری باشه وگرنه مطمئنا یه جوری جلوشو میگرفتن حتما

    • محمد شریعتمداری

      آخه با کدام پول؟ مردم تو نان شب موندن. گدشت اون روزا

    • بدون نام

      البته جده و جد شما پیشگو بوده . شما هم شدید سق سیاه .
      پیشاپیش آیه یاس می خوانید حال گران کنید مردم فاتحه می خوانند . گران بخرند . برید گاو و خر بچرانید. دست از مسکن بردارید .

    • بدون نام

      ان کسانی که میگفتند اگر مسکن گران شود رونق میگیرد، و شعار گرانی و به دروغ احتمال و وعده افزایش قیمت میدادند تا فروشندگان تحریک به افزایش قیمت کاذب رکودی شوند، الان کجا هستند ؟ بیایند نتیجه خبرهای تبلیغاتی گرانی کاذب مسکن راببینند و رکود تشدید شده را تحویل بگیرند.

    • بدون نام

      كارشناسان بسيار باسواد و مطلع مسكن. لطفا دست از سر مردم درمانده و فقير برداريد. برويد روزى تان را جاى ديگر بچاپيد.

    • بدون نام

      صبح یک کارشناس میاد میگه مسکن میرود .در رکود ..بعد از ظهر یکی دیگه میاد میگه مسکن گران و بازارش رونق پیدا میکنه. مدیر محترم رسانه برترینها دو روز بروید به عقب خودتان ببینید در باره مسکن چقدر خبر .منتشر کردید.

    • بدون نام

      نزدیک ماه مبارک رمضان است سعی نکنید باگران کردن مسکن مستاجرین را بی خوانمان کنید.آه این مستاجرین ازآه یتیمان کوفه هم بررنده تر است.

    • عرفان

      آخه این چه وضعیتیه الان که مثلا خریدوفروش نیست وضع قیمتها اینه وای به حال این که...‌الان توی منطقه ۱۸شهرک ولیعصرقیمت هرمتر آپارتمان ۳میلیون و۷۰۰هزارتومانه آخه یک جوان که وام ارزان قیمت هم بگیره الباقی مبلغ رو ازکجا باید بیاره که یک آلونک ۵۰ متری بخره پس بهتره همینجوری بمونه تا افرادی که ۱۰۰ تا آپارتمان خالی دارن روی دستشون بمونه شاید یه فرجی بشه

    • متذکر

      افزایش مبلغ وام و کاهش سود آن هیچ تأثیری در رونق مسکن نخواهد گذاشت! قبلاً گفته شد. تنها راه کاهش قیمت مسکن تا بیش از 70% و کنترل و واقعی کردن قیمت آن و کنار گذاشتن دلالان و واسطه هایی مانند مشاوران املاک که خود را هم کارشناس مسکن می دانند است.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج