جاباما
۷۱۴۴۱۶
۲ نظر
۵۰۰۷
۲ نظر
۵۰۰۷
پ

احتمال ورشکستگی فروشندگان تلفن‌های همراه

بازار تلفن‌های همراه همچنان ناآرام است

روزنامه جهان صنعت نوشت: نوسانات ارزی موجب شده قیمت موبایل نیز مانند بسیاری از دیگر محصولات رشد بی‌سابقه‌ای داشته باشد. اگر پیش از عید قصد خرید تلفن همراه داشتید و در خرید آن تعلل کردید اکنون باید تلفن مورد نظر را بسیار گران‌تر از قبل، در مواردی دو برابر قیمت خریداری کنید، البته اگر این تلفن هوشمند را در بازار پیدا کنید.

روزنامه جهان صنعت نوشت: نوسانات ارزی موجب شده قیمت موبایل نیز مانند بسیاری از دیگر محصولات رشد بی‌سابقه‌ای داشته باشد. اگر پیش از عید قصد خرید تلفن همراه داشتید و در خرید آن تعلل کردید اکنون باید تلفن مورد نظر را بسیار گران‌تر از قبل، در مواردی دو برابر قیمت خریداری کنید، البته اگر این تلفن هوشمند را در بازار پیدا کنید. با نوسانات ارزی بسیاری از گوشی‌های همراه همچون اچ‌تی‌سی در بازار کمیاب شده‌اند و لوازم‌جانبی آنها نیز سر به فلک کشیده است. به نظر می‌رسد مصرف‌گرایی در ایران چندان هم بد نیست و اگر قصد خرید محصولی را دارید نباید دودل شوید چراکه در چند ماه آینده برای همان محصول ناچارید دو برابر قبل هزینه کنید. تلفن همراه از آن دسته محصولاتی است که همواره مشتریان بسیاری دارد. امروزه تلفن‌های هوشمند کاربردهای بسیار متنوعی دارند و جایگزین دستگاه‌های بسیاری شده‌اند. Mp۳، دوربین عکاسی و فیلمبرداری، ساعت، تلفن و حتی وسیله‌ای برای انجام فعالیت‌های بانکی و تراکنش‌های مالی را می‌توان با یک تلفن همراه انجام داد. به همین روی این دستگاه با هر قیمتی طرفدار دارد اما با نوسانات ارزی نه تنها مشتریان در خرید گوشی‌های هوشمند خودداری می‌کنند بلکه فروشندگان نیز دست نگه داشته‌اند و تمایل چندانی به فروش محصولات خود ندارند. با این شرایط نوسانات ارزی، رکود بازار موبایل، نبود مشتری و مشخص نبودن قیمت تلفن‌های هوشمند ممکن است واردکنندگان و فروشندگان تلفن‌های هوشمند در آینده‌ای نزدیک دچار ورشکستگی شوند.

در یکی دو ماه اخیر تابلوی قیمت گوشی‌ها مانند تالار بورس مدام در حال نوسان بوده و اگر صبح یک گوشی را قیمت کنید معلوم نیست بعد‌از‌ظهر همان گوشی را با آن قیمت بتوانید بخرید یا نه. به دنبال این مشکلات بسیاری از فروشندگان با وجود رشد بی‌سابقه قیمت موبایل‌ها باز هم حاضر به فروش موبایل‌های خود به‌ویژه پرچمداران نیستند. در این میان برخی فروشندگان هم از نابسامانی بازار استفاده کرده و هریک قیمت متفاوتی عرضه می‌کنند. به همین سبب خریداران هم این روزها را زمان مناسبی برای خرید نمی‌بینند و ترجیح می‌دهند صبر کنند تا این تلاطم از بین برود. مدت‌هاست که بازارهای موبایل خلوت‌تر از همیشه شده و اگر هم کسی در این بازارها دیده شود به دنبال خرید نیست و در پی کسب اطلاعات از قیمت‌هاست. خرید و فروش موبایل با شدت بی‌سابقه‌ای پایین آمده و خریداران همچنان در سردرگمی بین قیمت‌هایی به سر می‌برند که هر لحظه دستخوش تغییر می‌شود و قیمت ثابتی ندارد. با این شرایط روزهاست که همه در انتظار به سر می‌برند و معلوم نیست این وضعیت چه زمانی به پایان می‌رسد و بازار موبایل به ثبات و روند طبیعی خود نزدیک می‌شود.

بازار موبایل در شوک

تلاطمات نرخ ارز در هفته گذشته به گونه‌ای بود که ارزش دلار در طول یک هفته بعد از تعطیلات نوروز از ۵۲۰۰ تا بالای ۶۰۰۰ هزار تومان هم بالا رفت. این اتفاق علاوه بر اینکه حوزه‌های مختلف در بازار را تحت تاثیر قرار داد، موجب شد بازار محصولات الکترونیکی از جمله بازار گوشی‌های تلفن همراه که مستقیما به واردات و ارزهای خارجی وابسته هستند بیش از همه تحت تاثیر قرار بگیرند.رییس انجمن فروشندگان موبایل با بیان اینکه بازار گوشی‌های تلفن همراه هنوز از نوسانات ارزی هفته گذشته متاثرند، اختصاص ارز مخصوص برای واردات این محصولات را برای رونق بازار گوشی‌های موبایل راهگشا توصیف کرد.

افشار فروتن، رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، سیم‌کارت و لوازم‌جانبی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بازار گوشی‌های تلفن همراه طی روزهای اوج جهش نرخ دلار دچار رکود شد، اظهار کرد: با اینکه دولت نرخ دلار را یکسان اعلام و به عبارتی قیمت‌ها را تثبیت کرد اما باز هم بازار گوشی‌های موبایل از آن حالت رکود آن طور که باید خارج نشده و هنوز تحت تاثیر آن تلاطمات است.او با بیان اینکه نوسانات نرخ ارز در دوره جهش خود باعث شد تا عرضه‌کنندگان حتی فروش گوشی‌های موبایل را متوقف کنند، گفت: در آن وضعیت بسیاری از معاملات در بازار گوشی‌های تلفن همراه متوقف شد، به‌طوری که حتی خرده‌فروشی در این بازار نیز تحت تاثیر قرار گرفت‌ هرچند با اعلام تثبیت نرخ ارز بازار از آن حالت رکود عمیق خارج شد.

رییس انجمن صنفی فروشندگان تلفن همراه، سیم‌کارت و لوازم‌جانبی با اشاره به چرخه ورود گوشی‌های موبایل به کشور، اظهار کرد: به نظر می‌رسد برای رونق دوباره بازار گوشی‌های موبایل، دولت باید ارز اختصاصی را به واردات ارائه دهد تا بازار موبایل به روند طبیعی خود بازگردد.فروتن با بیان اینکه نمی‌توان انتظار رونق یک‌شبه را در بازار داشت، بیان کرد: واقعیت این است که بازار موبایل هنوز متاثر از آن و نوسانات نرخ ارز است‌ چراکه در آن دوره علاوه بر فروشندگان، مصرف‌کنندگان‌ نیز اصراری بر خرید کالا نداشتند و هنوز نیز وضعیت به طور کامل به حالت عادی خود بازنگشته است.

او همچنین درباره وضعیت بازار سیم‌کارت‌های تلفن همراه نیز به تلاطمات نرخ ارز اشاره کرد و گفت: معمولا بازار سیم‌کارت‌های تلفن همراه کمی بعد از تحول در بازار گوشی‌های تلفن همراه به اتفاقات بازار واکنش نشان می‌دهد‌ هرچند بازار سیم‌کارت‌های تلفن همراه متاثر از نوعی رکود حتی قبل از این نوسانات ارزی هستند، با این حال اوضاع بازار سیم‌کارت‌های تلفن همراه نسبت به بازار تلفن‌های همراه در حال رونق گرفتن است.فروتن اظهار کرد: هر ساله بعد از ایام تعطیلات نوروز بازار سیم‌کارت‌های موبایل نوعی رونق را تجربه می‌کرد اما امسال تا این لحظه بازار سیم‌کارت موبایل آن رونقی که باید را تجربه نکرده است.

رکود فروش تلفن هوشمند

رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه از آغاز سال جدید تاکنون شاهد رکود در خرید و فروش گوشی تلفن همراه در بازار هستیم، گفت: با وجود عدم ثبات ارز، اما قیمت‌های گوشی در بازار مناسب است. مهدی محبی در مورد وضعیت بازار گوشی تلفن‌همراه در کشور به مهر گفت: هم‌اکنون امکان ثبت سفارش گوشی برای واردکنندگان به صورت مجدد فراهم شده و انتقال ارز نیز امکان‌پذیر شده است. به همین دلیل واردکنندگان در حال وارد کردن گوشی‌های موبایل به کشور هستند.

وی با تاکید براینکه متاسفانه به‌دلیل تغییر لحظه‌ای نرخ ارز در کشور، بازار موبایل ثبات نداشته و در رکود است، افزود: با وجود آنکه هم‌اکنون قیمت‌های گوشی منطقی است اما استقبالی از خرید در این بازار دیده نمی‌شود. رییس اتحادیه دستگاه‌های مخابراتی با بیان اینکه از یک ماه قبل از عید نوروز تاکنون عرضه و تقاضای گوشی در بازار موبایل به شدت افت داشته است، گفت: تا زمانی که شرایط بازار ارز ثابت نشود، نمی‌توان امیدوار به رفع رکود در بازار موبایل بود. محبی ادامه داد: البته با وجود جهش زیاد قیمت دلار در کشور، تاثیر زیادی را در قیمت گوشی‌های وارداتی شاهد نیستیم و اگرچه به‌دلیل عدم تقاضا، باید قدری از قیمت‌ها کاسته می‌شد اما برخلاف آن، قیمت گوشی در بازار، مناسب و منطقی است. وی تاکید کرد: هم‌اکنون زمان خوبی برای خرید گوشی است و خریداران در صورت تمایل برای خرید، با بازار کاملا منطقی از نظر قیمت، با وجود افزایش ارز مواجه خواهند بود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دولت با طرح ريجستري و به دست گرفتن انحصار واردات گوشي همراه با دلار 4200 تومن چرا بايد قيمت دچار نوسان شود ...!!!!جاي تعجب و پاسخ وزير را دارد

    • بدون نام

      اخه اینا چقددددرررر بیشعورن وقتی یکی با 8 سال سابقه کار با تحصیلات تو یهر شته عالی فقط 2 تومن میگیره منطقیه که 4 تومن بده پول گوشی؟؟ یعنی من باید 2 مته کار کنم که بتونم یه گوشی بگیرم این منطقیه؟
      گوشی چینی هواوی 3400 تو بازار!! اونوقت ا ین منطقیه؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج