۷۱۷۹۲۶
۶ نظر
۵۰۰۷
۶ نظر
۵۰۰۷
پ

سن ازدواج دختران در «زاوه»، ۱۱ سال است!

علی باغدار دلگشا در نشست «کودکی فراموش‌شده؛ بررسی پدیده کودک‌همسری از منظر قانونی و فقهی» که در تالار رجایی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، مطرح کرد: طبق آماری که در سال ۹۶ اعلام شد، ۶۳ هزار مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ در تهران صورت پذیرفت.

خبرگزاری ایسنا: علی باغدار دلگشا در نشست «کودکی فراموش‌شده؛ بررسی پدیده کودک‌همسری از منظر قانونی و فقهی» که در تالار رجایی دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، مطرح کرد: طبق آماری که در سال ۹۶ اعلام شد، ۶۳ هزار مورد ازدواج دختران زیر ۱۵ در تهران صورت پذیرفت.

وی افزود: میانگین اسف‌بارتر این است که در برخی از شهرستان‌های خراسان رضوی، مانند شهرستان زاوه، میانگین سن ازدواج دختران ۱۱ سال است.

باغدار دلگشا خاطرنشان کرد: در شهرستان‌های بسیار کوچک با نمونه‌هایی مواجه هستیم. این تضاد و دوگانگی میان قوانین عرفی واجتماعی و قوانین شرعی و دینی وجود داشته است و حل‌کردن آن بسیار دشوار است.

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان ادامه داد: از یک جهت ما طرح‌نامه‌ای را در دستگاه دولتی به نام برنامه ششم توسعه داریم که تعریف می‌کند، ایران تا سال ۱۴۰۰ یا ۱۴۰۴ به چه جایگاهی باید برسد و در این برنامه توسعه اشاره می‌کند که غیر از افغانستان و دو کشور آسیایی دیگر، ایران حداقل در یک مساله جنسیتی از تمام کشورهای آسیایی عقب‌تر هست از توسعه جنسیتی، آموزش جنسیتی و بسیاری از این موارد.

باغدار دلشگا با اشاره به اینکه «حقیقت مطلب این است که باید بپذیریم که در سه خرده سیستم جامعه شناختی تغییر را ایجاد کرده‌ایم و در یکی نه»، افزود: در حوزه اقتصادی ساختارهای اجتماعی ما تغییر کرده در حوزه آموزشی ساختارهای اجتماعی تغییر کرده در ساختار سیاسی در حال تغییر هستیم هر چند هنوز برخی از اصلاحات مانند رجل سیاسی در حال درگیری است، اما ساختار حقوقی ما تغییر نکرده یا سیستم دیگر مثل حقوق ما به عقب برگرشته و باید ساختار حقوقی ما مثل بقیه به جلو برود.

وی مطرح کرد: ارزش و سختی کاری که نمایندگان در فراکسیون زنان در حال انجام آن هستند این است که مراودات و رایزنی‌های مختلفی دارند تا برای این که دو سال سن ازدواج را تغییر دهند والبته این دو سال ارزشمند است.

مشاور استاندار خراسان رضوی در امور جوانان اظهار کرد: نکته‌ای که می توانم بگویم این است که خوشبختانه افراد دغدغه‌مندی وجود دارند که اندکی این ساختارها تغییر دهند، مورد اول فرهنگ‌سازی‌ای است که سازمان‌های مردم نهاد انجام می دهند و دو ظرفیت گسترده‌ای است که روحانیت دگراندیش ما باید این را به حوزه ببرند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      یعنی خاک بر سر پدر ومادرشون فقط به خاطر این که یک لقمه نون جلوی دختر بچه ها نزارن اونارو شوهر میدن خو چه کاریع بکشیدشون یکبار خلاص این که بهتره که ذره ذره جون بدن

    • بدون نام

      واقعا تو کشور جالبی زندگی میکنیم دهه شصتی ها به خاطر وضع اقتصادی موندند خونه دهه هشتادیا حول کردند ترشیده نشند دارند ازدواج میکنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خیلی از دهه شصتیا ازدواج کردند الان خیلی هم خوشبخت و ثروتمند اند.
        خیلی از دهه هشتادی ها هم ناز میکنن و قصد ازدواج ندارند.
        بدبخت همه را به کیش خود پندارد
        ...

      • همشهری

        خدا مرگ بده به هر کسی که فکر می‌کنه دهه هشتادی ها به سن ازدواج رسیدن واقعا چندش اوره

    • همشهری

      یعنی من جای قانون باشم پدران این کودکان را به جرم کودک آزاری بیست سال زندان میکنم

    • بدون نام

      کاربر محترم ۱۴:۱ من خودم ۲ تا بچه دارم خیلی هم خوشبختم منظورم کلی بود ومشکلاتی که به طور کلی توی جامعه میبینم چه قدر دختر و پسر ۳۰ تا ۴۰ ساله توی جامعه ما الآن به خاطر پیدا نکردن کار مناسب مجردند یا توی پارکها چه در دختران کم سن و سال را میبینی که به جای اینکه به فکر تحصیل وپیشرفت باشند توی افکار دیگه سیر میکنند خوشبختی وپیشرفت حق همه مردم ایران

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج