۷۱۹۶۲۵
۵۰۰۹
۵۰۰۹
پ

نقش امام جمعه در حل بحران‌های سیاسی

ناصر قوامي؛ امام جمعه سابق قزوين در روزنامه اعتماد نوشت: تريبون نمازجمعه يكي از ظرفيت‌هاي ايجاد وحدت ميان مردم و برقراري آرامش در فضاي سياسي كشور است و متاسفانه به اندازه سال‌هاي ابتداي انقلاب مورد توجه قرار نمي‌گيرد.

ناصر قوامي؛ امام جمعه سابق قزوين در روزنامه اعتماد نوشت: تريبون نمازجمعه يكي از ظرفيت‌هاي ايجاد وحدت ميان مردم و برقراري آرامش در فضاي سياسي كشور است و متاسفانه به اندازه سال‌هاي ابتداي انقلاب مورد توجه قرار نمي‌گيرد.

اين ظرفيت بعد از تصميم حضرت امام‌ (ره)، آيت‌الله منتظري و آيت‌الله طالقاني مبني بر برقراري نماز جمعه ايجاد شد و تا سال‌ها محلي براي ايجاد وحدت ميان افراد انقلابي بود. همه مردم به شركت در نماز جمعه علاقه‌مند بودند و من شخصا تجربه نماز‌جمعه‌هاي پرشمار در قزوين را دارم. چند مرتبه كه دير رسيدم كل مسجد پر شده و صفوف نمازگزاران به خيابان رسيده بود. دليل اين توجه و استقبال مردمي چيزي نبود غير از اينكه تريبون نماز جمعه محلي براي ايجاد وحدت بود و افراد با گرايش‌هاي مختلف سياسي در آن مشاركت مي‌كردند.

اكنون اما اين‌طور نيست و در همان قزوين شاهديم كه نماز جمعه با چند صف شروع مي‌شود، به خاطر اينكه ائمه جمعه نتوانسته‌اند نقش بي‌طرفي را رعايت و در ايجاد وحدت در جامعه نقش‌آفرين باشد. متاسفانه بعضا شاهديم كه ائمه‌جمعه با اظهارات تفرقه‌افكنانه خود به شكاف‌هاي موجود دامن مي‌زنند. بر همين اساس معتقد هستم كه ستاد ائمه جمعه بايد به فكر باشد و ترتيبي اتخاذ كند تا نماز جمعه براي همه مردم باشد نه تريبون يك گرايش خاص سياسي.

بنده در مورد پايگاه اجتماعي امام جمعه و توجه مردم به نماز جمعه در كازرون اطلاع دقيقي ندارم اما تصور مي‌كنم كه اگر در ايجاد وحدت نقشي مي‌داشت قطعا كار به اينجا نمي‌رسيد. اگر اكثريت قاطع مردم امام جمعه را قبول داشتند، مي‌شد با استفاده از ظرفيت نماز جمعه در ايجاد وحدت و حل و فصل مشكلات وارد عمل شد و پيش از اينكه كار به اينجا برسد، به شيوه مناسبي مشكلات را حل كرد. اكنون نيز اگر مردم كارزون امام جمعه را به عنوان يك فرد بي‌طرف و همراه بدانند، مي‌توان از ظرفيت او براي حل و فصل مسالمت‌آميز موضوع استفاده كرد.

اين نكته را نيز بايد متذكر شوم كه مسووليت اتفاقات كازرون و موارد مشابه كه در سال‌هاي اخير شاهد بوده‌ايم به عهده وزارت كشور است و انتظار مي‌رود كه به نحو شايسته‌اي مديريت شود. هر يك از اين بحران‌ها اگر در جاهاي ديگر اتفاق مي‌افتاد با استعفاي وزير كشور همراه بود اما متاسفانه در كشور ما بدون كارشناسي و بررسي وضعيت اجتماعي تصميمي در مورد جداسازي دو منطقه گرفته شده و حالا نيز تشنجات ايجاد شده به درستي مديريت نمي‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج