۷۲۴۹۷۳
۵۱۵۲
۵۱۵۲
پ

«بو» چه تاثیری روی مغز انسان دارد؟

موش‌ها دارای یکصد میلیون عصب بویایی هستند و سگ‌ها نیز ۲۲۰ میلیون گیرنده دارند، انسان فقط دارای ۵ یا ۶ میلیون گیرنده بویایی است. اما همین مقدار کافیست تا کنترل همه زندگی خود را بدست داشته باشد. عطر و بو تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد مغز دارد و حتی قادر است تغییراتی را در این مسیر ایجاد کند. برای اینکه دقیقا بدانید «بو» چگونه می‌تواند کنترل زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد؟

وب‌سایت روزیاتو : گیرنده بویایی، نوعی پروتئین است که در غشای سلول عصبی بویایی قرار دارد و نقش اصلی را در حس بویایی انسان ایفا می‌کند. به این معنی که فعال شدن این گیرنده، سیگنالی را درون سلول بویایی به راه می‌اندازد و این روند، اطلاعاتی را به سمت مغز هدایت می‌کند و فرد بو را استشمام خواهد کرد.

به گزارش کمیته بررسی امنیت اطلاعات (SIRC)، در حالیکه موش‌ها دارای یکصد میلیون عصب بویایی هستند و سگ‌ها نیز ۲۲۰ میلیون گیرنده دارند، انسان فقط دارای ۵ یا ۶ میلیون گیرنده بویایی است. اما همین مقدار کافیست تا کنترل همه زندگی خود را بدست داشته باشد. عطر و بو تاثیر بسیار زیادی روی عملکرد مغز دارد و حتی قادر است تغییراتی را در این مسیر ایجاد کند. برای اینکه دقیقا بدانید «بو» چگونه می‌تواند کنترل زندگی شما را تحت تاثیر قرار دهد در ادامه با ما همراه باشید.

1. «بو» سبب تقویت «مزه» می‌شود

«بو» چه تاثیری روی مغز انسان دارد؟

حس چشایی انسان، شور، تلخ، شیرین یا ترش بودن غذاها را به مغز مخابره می‌کند. اما این بینی انسان است که تشخیص می‌دهد آیا غذا مزه دارد یا خیر. بوی هر غذا یا ماده خوراکی هنگام صرف شدن، پیام‌هایی را به مغز مخابره می‌کند که در ترکیب با پیام‌های عصبی غدد چشایی تجربه لذت بردن یا دوست نداشتن غذا را به انسان می‌دهند. به زبان ساده‌تر، اگر رایحه یک ماده خوراکی را درست حس نکنید، نمی‌توانید از طعم خوشمزه آن لذت ببرید.

۲. «رایحه خوب» باعث می‌شود تا فرد جذاب‌تر به‌نظر برسد

«بو» چه تاثیری روی مغز انسان دارد؟

همه ما عطر و ادکلن می‌خریم تا همیشه خوشبو و جذاب به‌نظر برسیم. اما شاید ندانید که این بو به تنهایی نظر دیگران را به فرد جلب نمی‌کند. در تحقیقاتی که اخیرا صورت پذیرفته، دانشمندان آمریکایی اعلام داشته‌اند که عطر زدن باعث می‌شود تا فرد حس اعتمادبه‌نفس بیشتری داشته باشد و این احساس مثبت سبب جذاب‌تر دیده شدن و منحصربه‌فرد بودن آن شخص می‌شود.

3. «بو» امکان سفر در طول زمان را ممکن می‌سازد

«بو» چه تاثیری روی مغز انسان دارد؟

رایحه‌های گوناگون موجب تحریک شدن حافظه انسان شده و احساسات ناشی از آن خاطره را در ذهن و قلب فرد تداعی می‌کنند. وقتی یک بوی آشنا می‌شنوید، این‌گونه است که گویی زمان به عقب برگشته و شما در موقعیتی که این بو را استشمام کرده‌بودید، قرار دارید. مطالعات تحقیقاتی متعددی ثابت کرده‌اند که بو و رایحه بسیار بیشتر و قوی‌تر از تصاویر می‌توانند خاطرات احساسی فرد را یادآور شوند. در حالیکه انسان حدود ۵۰ درصد از حافظه تصویری خود را در هر ماه از دست می‌دهد، حافظه‌های بویایی تا یکسال و حتی بیشتر ممکن است باقی بمانند.

۴. بو تاثیر مستقیم روی حالت‌های روحی فرد دارد

«بو» چه تاثیری روی مغز انسان دارد؟

حس بویایی علاوه بر زنده کردن خاطره‌های قدیمی می‌تواند احساسات و حالت‌های روحی انسان را نیز دستخوش تغییرات مثبتی بکند. گاهی ممکن است متوجه نشویم که چرا عصبانی، مضطرب یا کلافه شده‌ایم. اما شاید آروماتراپی برای آن توضیحی داشته باشد. آروماتراپی (رایحه‌درمانی)، یکی از شاخه‌های پزشکی جایگزین (آلترناتیو) به‌شمار می‌آید و در آن از بوها و روغن‌های خاص برای رسیدن به یک حالت احساسی مطلوب یا کمک به درمان یک بیماری استفاده می‌شود. عطرهای مختلف می‌توانند موجب آرامش بیشتر و تقویت احساسات خوب در انسان شوند.

5. رایحه می‌تواند انسان را هیجان‌زده کند

«بو» چه تاثیری روی مغز انسان دارد؟

اشخاصی که حس بویایی خفیفی دارند یا به‌طور کلی از نعمت بویایی بی‌نصیب هستند، بیشتر از دیگر مردم عادی در معرض ابتلا به افسردگی قرار دارند. دلیلش هم این است که رایحه‌ و احساسات انسان ارتباط مستقیم با هم دارند. عدم توانایی در استشمام بوهای مختلف، باعث کاهش یادآوری خاطرات و تحریک احساسات در انسان می‌شود. نداشتن حس بویایی را همچنین به بیماری شیزوفرنی هم نسبت می‌دهند.

۶. بو انسان را غیب‌گو هم می‌کند

«بو» چه تاثیری روی مغز انسان دارد؟

ما می‌توانیم با استشمام بوی بدن فردی دیگر احساساتی همچون ترس، تمایل یا لذت را تجربه کنیم. دلیل این امر این است که اشک و عرق بدن انسان حاوی سیگنال‌های شیمیایی است. هر کدام از این سیگنال‌ها می‌توانند بخش‌های متفاوتی از مغز انسان را فعال کنند. بنابراین، هنگامی که از یک فرد می‌ترسید یعنی در واقع عرق بدن او این حس را به مغز شما مخابره کرده است و هر بار در حضور این انسان قرار داشته باشید، اولین واکنش مغز «ترس» خواهد بود.

7. بو باعث می‌شود تا بیشتر خرید کنید

«بو» چه تاثیری روی مغز انسان دارد؟

فروشنده‌ها به این امر «عطر و طعم محیطی» می‌گویند که باعث می‌شود فرد از طریق بینی خود شست‌وشوی مغزی شود. این پدیده‌ای است که برخی از تولیدکننده‌ها برای افزایش فروش خود از آن بهره می‌گیرند. به این صورت که مثلا برخی خودروسازان «بوی ماشین جدید» را در محصولات خود تشدید می‌کنند تا فروششان بیشتر باشد. یا مثلا اگر توجه کرده باشید کبابی‌ها یا جگرکی‌ها با بو راه اندختن در بیرون رستوران خود باعث می‌شوند تا مردم این غذاها را هوس کرده و وارد مغازه شوند. یا کافه قنادی‌ها با بوی شیرینی و قهوه کاری می‌کنند که مردم ناخواسته به درون این فروشگاه‌ها کشیده شوند.

با این تفاسیر باید گفت که عطر و بو و رایحه در زندگی انسان نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند و می‌تواند در تناسب اندام، عملکرد مغز، برانگیخته شدن احساسات، بیماری‌های روحی، تصمیم‌گیری‌های عاطفی یا حتی خرید کردن یا نکردن تاثیر کاملا مستقیم داشته باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج