جاباما
۷۳۵۸۳۹
۷ نظر
۵۰۰۳
۷ نظر
۵۰۰۳
پ

عضو شورا: در حال بازگرداندن املاک نجومی هستیم

روزنامه اعتماد با «محمود میرلوحی»؛ عضو کمیسیون نظارت شورای شهر درباره پرونده «املاک نجومی» شهرداری تهران گفتگو کرده است.

روزنامه اعتماد: آقاي ميرلوحي در چند روز گذشته، اخباري مبني بر پيگيري شهرداري در مورد املاكي كه بدون ضابطه و حتي در برخي موارد به شكل غيرقانوني و خارج از چارچوب‌هاي قانوني در دوره مديريت پيشين شهري به افراد حقيقي و حقوقي واگذار شده، منتشر شده كه در نوع خودش شوك‌آور است. واقعا چند ملك و ساختمان و زمين به اين شيوه واگذار شده است؟

آماردقيقش را ندارم. فقط در جلساتي كه با معاونت امورمناطق شهرداري و رييس سازمان املاك و مستغلات شهرداري داشتيم آنها از بهره‌برداري املاكي صحبت مي‌كردند كه به شكلي غيرقانوني و غيرمتعارف يا با ترك تشريفات واگذار شده بودند و حالا مديريت شهري جديد به دنبال بازگرداندن آنهاست.

و آماري از تعداد آنها نيز داريد؟

بله. البته آماردقيقي نداريم ولي حدودا بيش از يك هزار و ٣٠٠ ملك و ساختمان و زمين به اين شيوه واگذار شده است. شايد جالب باشد كه بدانيد شوراي چهارم هم مصوبه‌اي داشته كه براساس آن شهرداري مكلف بوده تا كليه املاك تحت تملكش را شناسايي و معرفي كند. ولي اين اتفاق در دوره قبل شورا عملا نيفتاده و شوراي پنجم اكنون پيگير اجراي آن است.

چطور مي‌شود كه شما يا شهرداري آمار دقيقي در اين زمينه نداشته باشيد؟

چون هنوز هم شهرداري در حال شناسايي اين زمين‌هاست و ممكن است آمار هر روز تغيير كند. مثلا ممكن است شهرداري در جريان يك تفاهمنامه يا قراردادي، زميني را گرفته باشد ولي سند يا مشخصات آن ثبت نشده باشد. از اين دست املاك در شهرداري تهران زياد هستند.

اينها ارتباطي به آن پرونده املاك نجومي ندارند؟

چرا. اتفاقا بخشي از اين زمين‌ها و املاك واگذار شده، در زمره همان املاك نجومي قرار مي‌گيرند. يكسري از آنها نيز به حالت واگذاري‌هاي غيرمتعارف بوده و گروهي نيز همانطور كه گفتم به هر دليلي سند و مدارك‌شان در ليست املاك شهرداري وجود ندارد كه در دوره مديريت جديد شهري به دنبال شناسايي آنها هستيم.

فكر كنم دي‌ماه بود كه «نجفي»، شهردار قبلي تهران رسما خبر از ارسال ١٢ پرونده گزارش تخلفات عمده شهرداري دوره قاليباف به مراجع قضايي داد. اما ديگر خبري از اين پرونده‌ها نشد. اين املاكي كه شما از آنها ياد مي‌كنيد هم جزو همين پرونده‌ها بوده است؟

نه؛ داستان اين املاك ارتباطي به آن ١٢ پرونده ندارد. ما هم هنوز از سرنوشت آن پرونده‌هاي تخلفات بي‌خبريم و اميدواريم مسوولان محترم قوه قضاييه هر چه سريع‌تر، طي اخباري ما و شهروندان را از نتايج تحقيقات خود در مورد اين ١٢ پرونده مطلع كنند. ولي اين املاك براساس اصل ٥٥ قانون شهرداري‌ها شناسايي مي‌شود. براساس اين اصل هر گونه واگذاري املاك شهرداري بدون مجوز شوراي اسلامي شهر تهران، غيرقانوني است.

خب حالا‌ گيريم كه اين املاك شناسايي شده باشند، چه فايده‌اي دارد وقتي‌كه به افرادي ديگر واگذار شده باشند و ديگر شهرداري حقي در مورد آنها نداشته باشد؟!

نه. اين‌گونه كه شما تصور مي‌كنيد نيست. به‌تدريج كه اين املاك مشخص مي‌شوند، شهرداري براي بازپس‌گيري آنها اقدام مي‌كند و پرونده‌هاي آنها را به قوه قضاييه ارسال مي‌كند تا بعد از صدور راي، آنها را پس بگيرد.

و تا الان شكايت شهرداري از اين افراد به قوه قضاييه نتيجه‌اي را نيز در برداشته است؟

بله. طبق آخرين آماري كه من از شهرداري گرفتم، تاكنون ١٠٠ ملك از املاك ياد شده بازپس گرفته شده و حكم بازپس‌گيري ١٠٠ ملك ديگر نيز از سوي قوه قضاييه صادر شده كه به زودي اجرا خواهد شد.

پس‌گيري اين املاك سخت نيست؟

چرا. به هر حال باز پس‌گيري ملكي كه فردي همراه خانواده‌اش سال‌ها در آن ساكن بوده، چندان ساده نيست. ولي به هر حال اينها جزو حقوق قانوني شهر و شهروندان است و بايد، دوباره به شهر بازگردد و ما نيز تا پايان تعيين تكليف اين املاك با جديت موضوع را پيگيري مي‌كنيم.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ع

      خب چرا قبل از اینکه کاربه جای باریک بکشه جلو رانمیگیرن اگه الان عادی بودن چه‌کار میکردن مگه میشه امارنداشته باشین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قسم میخورم فقط دروغ میگویند و این مدیریت از گرنه گیرا سرامدتره

    • مونا

      تا حالا کجا بودین

    • بدون نام

      مستند به مردم ثابت کنید حرف نزنید گوش مردم از این حرف ها پر است

    • بدون نام

      اگه کسی تونست ۱۳۰۰ ملک نجومی رو از یه عده آدم ... پس بگیره، اونوقت میشه به آینده مملکت یه کم امیدوار بود

    • بدون نام

      اموال مانده رابچسبیدچون تابخواداونارابازگردانیداینارابردن

    • مهدی

      خب حالا تا کدوم کهکشان پیش رفتید ؟؟؟؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج