۷۳۷۴۴۰
۵ نظر
۵۰۱۱
۵ نظر
۵۰۱۱
پ

روز‌های سخت‌تر از جنگ تحمیلی در انتظار ایران

روزنامه ابتکار نوشت: شکى نیست که اگر روال این باشد که خط و نشان کشیدن‌هاى بزرگترین قدرت اقتصادى و نظامى جهان رو به اجرایى شدن بگذارد، اکثریت مردم روزگار بسیار سختى در پیش خواهند داشت. روزگارى به مراتب صعب‌العبورتر از مسیرى که جنگ هشت ساله پیمود.

روزنامه ابتکار: در خبرها آمده بود، بعد از شکست تیم ملى فوتبال ایران در مقابل تیم هم‌پاى جهانىِ قدرِ اسپانیایى‌اش، فوتبالیست‌هاى ایران نه‌تنها میدان را ترک نکردند، بلکه تماشاچیان مدافع تیم ملى کشورمان نیز همانند رویارویى با یک تیم پیروزمند، در جایگاه‌هاى خود باقى ماندند و مدت‌هاى مدید دست از ابراز احساسات و تشویق آن‌ها دست برنداشتند.

حتى اگر تیم ملى فوتبال کشورمان، «پیروز» عرصه میدان از زمین بازى خارج مى‌شد و نه یک شب، بلکه هفت شبانه‌روز در ایران به پاس این«پیروزى» جشن و سرور برگزار مى‌شد، چه‌بسا به اندازه تشویق پس از «شکست» شاهدان عینى آن تلاش بى‌مانند، ارزش معنوى نداشت .

درس بزرگ تاریخى‌اى که از این رویداد به غایت خوش‌یمن مى‌توان گرفت این است که مردم، حتى به عنوان تماشاچى، به طور غریزى آنقدر هوشمندانه رفتار مى‌کنند که فرقى بین پیروزى و شکست اما با بکارگیرى حداکثر رهجویى، مقاومت و تلاشى خستگى‌ناپذیر در شرایطى کاملا نابرابر و موقعیتى سراسر دفاعى قائل نمى‌شوند .

شکى نیست که اگر روال این باشد که خط و نشان کشیدن‌هاى بزرگترین قدرت اقتصادى و نظامى جهان رو به اجرایى شدن بگذارد، اکثریت مردم روزگار بسیار سختى در پیش خواهند داشت. روزگارى به مراتب صعب‌العبورتر از مسیرى که جنگ هشت ساله پیمود.

متاسفانه، طى چهل سال سپرى شده ضعف تاریخى و ریشه‌دار اقتصاد کشورمان که همان وابستگى شدید به صادرات انواع سوخت‌هاى فسیلى از منابع زیزمینى کشورمان است برطرف که نشده هیج، بیشتر هم شده است، طبعاً هنر پرانعطاف دیپلُماسى مسیر خود را در راستاى تامین حداکثر منافع مردم در پیش خواهدگرفت، ولى پایه کار بر تنظیم رابطه اقتصاد سیاسى سالم بین مردم و نظام مى‌بایستى شکل بگیرد، رابطه‌اى که محرک حس همدردى باشد، مثلاً:

ـ نحوه پرداخت یارانه نقدى به این شکل کلاً ملغى شود.

سازمان تامین اجتماعى کلیه خانواده‌هایى که درآمدشان زیرخط فقر است را پوشش دهد. هزینه دکتر، دوا، خدمات پزشکى بیمارستانى براى این قشر اجتماعى مجانى باشد.

ـ کلاس‌هاى آموزشى براى افراد این قشر چه به شکل تحصیل رسمى چه به شکل آموزش‌هاى حرفه‌اى جهت دست‌یابى به اشتغال سریعاً ایجاد و کاملاً مجانى باشد .

ـ تا وقتى خانواده‌هاى این گروه زیرخط فقر بسر مى‌برند، از پرداخت هزینه‌هاى جارى آب، برق، گاز معاف باشند.

ـ وزارت مسکن و شهرسازى طى برنامه زمانبندى شده‌اى موظف باشد براى این قشر مسکن تامین کند.

ـ چون به نظر مى‌رسد دامنه تحریم‌ها فزونى خواهدگرفت و واردات شدیداً با محرومیت‌هایى اساسى روبرو خواهد شد، لذا تامین مایحتاج اساسى زندگى و توزیع عادلانه آن در دستور روز قرار مى‌گیرد .

ـ مى‌دانیم قریب ٢٠ در صد صنایع کشور با حداکثر میزان ظرفیت تولید واقعى، ٢٠ درصد کاملاً تعطیل و مابقى بطور میانگین با ٧٠ درصد فعالیت مى‌کنند .

با ورود به فاز جدید، ظرفیت تمام بنگاه‌هاى تولید کالاهاى اساسى باید به حداکثر برسد و آمادگى به حمایت از این بنگاه‌هاى تولیدى بسیار باشد .

این حمایت‌ها مى‌توانند از ابعاد پرشمارى باشند: کاهش مالیات، تامین مواد اولیه با حداقل قیمت، در نظرگرفتن حداقل تعرفه‌هاى آب، برق، گاز و وصولى‌هاى دولت و سازمان تامین اجتماعى براى واحدهاى مزبور، در نظر گرفتن جوایز براى کالاهایى اساسى‌اى که موسسه ملى استاندارد، مرغوبیت آن‌ها را بالاتر از حد مجاز ارزیابى کند، این جوایز مى‌توانند به صورت پخش مجانى تیزرهاى تبلیغاتى باشند که ازصدا و سیما انعکاس مى‌یابند.

ـ از دستآوردهاى جنگ هشت ساله باید استفاده کرد و نظام کوپنى را دوباره راه انداخت. کلیه شعب بانک‌هاى خصوصى و دولتى و موسسات مالى اعتبارى در اجرایى کردن این مهم مى‌توانند نقش داشته باشند .

ـ منافذ کلیه بروز رانت‌ها و رانت‌خوارى‌ها را باید بشدت مسدود کرد، تمام اطلاعاتى که مى‌توانند منجر به این فاجعه ملى شوند باید کلاً و به سرعت رسانه‌اى شوند.

ـ به منظور کاهش هزینه‌هاى ارزى- ریالى، تمام نهادهاى موازى هزینه‌بر، مى‌بایستى در شرایط جنگىِ درپیش‌رو درهم ادغام شده و به صورت نهادى کوچک‌شده و پرتحرک درآید.

ـ بودجه ٩٧، مى‌بایستى مورد تجدیدنظر جدى قرار گیرد و تامین منابع ارزى - ریالى اولویت‌هاى برشمرده را پوشش دهد.

ـ به منظور کاهش بارِ ادارى - تشکیلاتى دولت، از طریق NGOها کمک‌هاى ارزى هموطنان مقیم خارج از کشورمان مثلاً در شکل تامین داروهاى نایاب صورت پذیرد.

ـ از تمام نهادهاى مستقل در سطح دنیا بخواهیم در مقابل این رفتار عهدشکنانه نارواى قلدرمنشانه، مردم ما را از مساعدت‌هاى مادى و معنوى خویش محروم نکنند .

و بالاخره با بررسى کارشناسانه کشورهایى که طعم تلخ تحریم‌هاى هولناک را با گوشت و پوست‌شان چشیده‌اند و با منظور داشتن ظرفیت‌هاى موجود کشورمان با برنامه‌اى که محوریت آن جلب همدردى‌هاى ملى و جهانى است مى‌توان با زیاد و کم کردن لیست برشمرده و اجرایى‌کردن آن‌ها تا حدودى از شدت تعرضات پیمان‌شکنانه مستان شمشیر آخته در دست کاست .

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رفیعی نسب

      رزو نامه نگار محترم مثل اینکه حالتون خوب نیست یارانه میدین صدبرابرازما میگرین همین تامین احتماعی رفته تبعه بیگانه رابیمه کرده اگربرای ما حتی هزینه ویزیت رایگان باشه خوبه ولی نیست چون بحث اب برق 4جارایکانه این وسط پرد مارادارن درمیارن این تیترتون بافوتبال ههمخواین نداره

    • بدون نام

      چقدر پیشنهاداتتون رویایی و رومانتیک بود تا می خوندمش رفتم تو عالم هپروت و کلی کیف کردم ولی تموم شد فهمیدم تو یه عوالم دیگه سیر می کردم و برگشتم به دنیای واقعی ..البته میگن وصف العیش نصف العیش دستتون درد نکنه تو همین فرصت اندک یه کمی لذ ت بردم .آخه عزیز من کشور با تز و نظریه اداره میشه اگه اجرایی نشه ؟خواهش می کنم همه دست به دست هم بدن تا اوضاع درست بشه ولی متاسفانه یه عده تیشه برداشتن و به ریشه کشور می زنن به خاطر تفکرات جاهلیشون حتی اگر رئیس جمهور و دیگران هم کاری می کنن اینا پشت سرشون خراب می کنن

    • بدون نام

      روزنامه نگار محترم مثل اینکه سنتان قد نمیده تا دوران نکبت بار کوپنی را به یاد داشته باشی ، در آن دوره واسطه ها و دغل بازان چها که نکردند از قبل چپاول و غارت دولت و مردم هر یک لا قبائی در چشم بهم زدنی ثروت کلانی را به قیمت فقر و درماندگی کارگران و حقوق بگیران و تولید کنندگان و زحمتکشان به جیب زدند . مثل اینکه حالت خوش نیست.

    • صدای ملت

      جامعه ای که با غرور و تکبر و تعصب زندگی میکند، جایی در جهان مدرن ندارد. باید افکارمان را اصلاح کنیم. باید از تفکرات و الگوهای ذهنی چهل سال پیش دست برداریم.اکثر آنچه که امروز در ابعاد مختلف زندگی برخورداریم محصول تمدن غرب هست! سناریوهای نخ نما برای زندگی به سبک دهاتی چهل سال پیش فقط حماقت و توهم است.جامعه توان تحمل فشار های سنگین را ندارد.
      ممکن زمانی به این چیزها توجه شود که دیگر آشوب و ناامنی سرتاسر کشور را فراگرفته باشد.
      ما هیچ راهی نداریم که با آمریکا بعنوان یک ابرقدرت و پرچمدار تمدن نوین گفتگو و مذاکره کنیم و پیشا پیش از روی اتفاقات گذشته برای آینده، نتیجه زایی نکنیم.
      موضوع سرنوشت یک ملت در میان است
      اگر اینو بفهمید خیلی خوب است

    • رضا ۸۲

      مسئولین که مشگلی ندارن کسانی که حقوق بگیردولت هستن اونها هم مشگلی ندارن میمونه قشرکا رگر درزمان جنگ خط مقدم بودیم خدا روخوش میاد با این گرانی وتحریم باز این قشرکم درامد درخط مقدم فقر باشیم یه لحظه فکر کنید نمیخواد جواب مرا بدید جواب خودتون روبدید که کارگر چکارکنه با این همه افغانی وبیکاری

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج