جاباما
۷۳۹۱۱۵
۵۰۱۵
۵۰۱۵
پ

حبس زیاد در قوانین، شایسته نظام اسلامی نیست

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که در حوزه تحقیق وضعیت حقوقی جامعه، تفکر اسلامی در بین حقوق دان‌های کشور جریان ندارد، گفت: حجم زیاد حبس در قوانین ما شایسته نظام اسلامی نیست و این موضوع نیازمند تفکر بنیادین در زمینه جایگزینی است که شرعی و کارآمد باشد و هم آسیب‌های حبس را نداشته باشد.

خبرگزاری ایسنا: معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که در حوزه تحقیق وضعیت حقوقی جامعه، تفکر اسلامی در بین حقوق دان‌های کشور جریان ندارد، گفت: حجم زیاد حبس در قوانین ما شایسته نظام اسلامی نیست و این موضوع نیازمند تفکر بنیادین در زمینه جایگزینی است که شرعی و کارآمد باشد و هم آسیب‌های حبس را نداشته باشد.

حجت الاسلام‌والمسلمین هادی صادقی در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه قم با گرامیداشت سالگرد شهادت آیت الله بهشتی و هفته قوه قضائیه گفت: آیت الله بهشتی، مجتهدی تراز اول، پایبند به اصول فقاهت، مسلط به روش فقه جواهری، فقیهی نوگرا، روشن اندیش، جهان دیده و نوآور در سبک‌های آموزشی بود که ابعاد شخصیتی این شهید بزرگوار از او شخصی ممتاز ساخته بود.

وی روشنگری، پاینبدی به اصول اعتقادی و فرهنگ اسلامی و جلوگیری از رواج انحراف و التقاط در جامعه را مهمترین دلیل ترور این شهید دانست و گفت: این شهید بر سر اصول هرگز معامله نکرد و همواره به اصول برخواسته از مبانی غنی اسلامی پایبند بود.

معاون فرهنگی قوه قضاییه یکی از ویژگی های دیگر شهید بهشتی را تبعیت محض از امام خمینی (ره) دانست و عنوان کرد: این در حالی است که خود مجتهد، صاحب اندیشه و نظر بود ولی وقتی نظر امام در مورد موضوعی بیان می‌شد، نظر خود را کنار گذاشته و خود را ملتزم به تبعیت از نظر حضرت امام خمینی می‌دانست.

وی تبعیت از امام راحل و ولایت فقیه را دوای درد خواص جامعه امروز دانست و افزود: باید همه خواص از این ویژگی شهید بهشتی درس بگیرند و سرلوحه کار خود قرار بدهند.

صادقی یکی دیگر از ویژگی‌های شهید بهشتی را آمریکا ستیزی اعلام کرد و گفت: باید تمام علاقه‌ها به رژیم استکباری قطع و هیچ وابستگی به آمریکا نداشته باشیم. امام خمینی، مقام معظم رهبری و شهید بهشتی سه شخصیت برجسته کشور بودند که در آمریکا ستیری و شناخت دشمن بشریت از همه جلوتر بودند.

وی با اشاره به حمایت آمریکا از گروهک ترورویستی منافقین افزود: در یک دوره زمانی یک کامیون ۲۰ تنی طلا از عربستان به آنها از طرف آمریکا هدیه داده است.

صادقی با بیان این که برخی مسئولان آمریکایی‌ اذعان به جنایات آمریکا دارند، گفت: حمله به سوریه، مبارزه با جبهه مقاومت به اسم تروریست، ایجاد جنگ بین شیعه و سنی از جلمه اقدامات جنایتکاران است.

صادقی با بیان این که انواع تهمت‌های اعتقادی، سیاسی و اقتصادی به شهید بهشتی زده شد، افزود: امروز همین اتهامات به کسانی که در مسیر حق ایستاده و پایداری می‌کنند نیز زده می‌شود.

وی با بیان این که اتهامات وارده به شهید بهشتی را به شکل‌های مختلف امروز به رئیس قوه قضائیه می‌زنند، تصریح کرد: این در حالی است که دستگاه قضائی با مفاسد و دانه درشت‌ها برخورد می‌کند و ضعف در اطلاع رسانی موجب برداشت‌های نادرست از برخورد دستگاه قضائی شده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه با بیان این که چند تن از مسئولین سابق و شخصیت‌های کشوری در زندان هستند، عنوان کرد: فساد با اعدام ریشه کن نمی‌شود بلکه باید پیشگری کرد و آن جا که قوه قضائیه به افساد فی الارض رسیده باشد حکم به اعدام داده است اما عده‌ای با بی اطلاعی و بیان اینکه فساد فراگیر شده و قوه قضائیه با فساد برخورد نمی‌کند هیاهو می کنند؛ به عنوان نمونه در املاک نجومی که سر و صدای زیادی شد، از تعداد ۱۸۲ فقره که اعلام شد ۱۷۰ فقره هیاهو بود هیچ کدام وارد نبود تنها ۱۲ مورد اشکال وارد بود که برای آنها قرار جلب صادر شده است.

صادقی با اشاره به تخلفات حلقه انحرافی اطرافیان رئیس جمهوری سابق عنوان کرد: اینکه می گویند با وجود تخلفات رئیس جمهور سابق چرا محاکمه نمی‌شود اینگونه می‌توان پاسخ داد که اکنون زمان مناسبی نیست چراکه در شرایط بسیار سخت و بحرانی قرار داریم که دشمنان توطئه‌های فراوان کرده‌اند.

وی با اشاره به اغتشاشات دی ماه سال گذشته گفت: آمریکایی‌ها برنامه‌های گسترده‌ای برای آشوب در کشور انجام داده‌اند و به دنبال این هستند تا انقلاب اسلامی جشن ۴۰ سالگی خود را نبیند و برای این هدف برنامه ریزی گسترده‌ای انجام داده است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه تاکید کرد: همه ارکان نظام پشت سر رهبری متحد در صحنه‌ها حضور خواهند داشت و مانند همه توطئه‌ها که در این سال‌ها خنثی کرده‌اند، ای توطئه را هم خنثی می‌کنند.

وی با اشاره به پرونده فساد ۳ هزار میلیاردی گفت: رأی قاضی برای این پرونده ۴ مجلد عظیم شده است که نشان از ظرافت کار قضائی است.

معاون فرهنگی قوه قضائیه تاکید کرد: بنای دستگاه قضائی برخورد قاطع با متخلفان و مفاسد است ولی ممکن است در این مسیر برخی قضات اشتباه کنند و یا برخی قضات معدود از سر غرض ورزی حکمی صادر کنند که نباید این موضوع منجر به کتمان خدمات گسترده قوه قضائیه شود.

وی با بیان این که سالانه به ۱۶ میلیون و ۳۰۰ هزار پرونده قضائی رسیدگی می‌شود گفت: قضات ۲ برابر حد استاندارد در حال رسیدگی هستند و این یک جهاد واقعی است.

صادقی با بیان این که ۷۵ درصد زندانیان کشور به طور مستقیم و یا غیر مستقیم با مواد مخدر در ارتباط هستند، افزود: ۳ درصد زندانیان کشورمان زنان هستند که از این حیث در جهان رتبه ۱۴۶ قرار داریم که این موضوع نشان می‌دهد جامعه ما جامعه‌ای فرهنگ مدار و دین مدار است.

وی با اشاره به فعالیت ۷۰۰ رو حانی در زندان‌ها تصریح کرد: نماز جماعت سه وعده در زندان‌ها اقامه می‌شود و برخی زندانیان به واسطه قرآن احیا شده و از اعدام نجات یافته‌اند.

صادقی مهم‌ترین وظیفه علما را در حکومت، قضاوت اعلام کرد و گفت: علما نباید این تکلیف بزرگ عبادی را زمین گذاشته و باید فضلا و علما نیاز قوه قضائیه را برآورده کنند.

وی با بیان این که در حوزه تحقیق وضعیت حقوقی جامعه، تفکر اسلامی در بین حقوق دان های کشور جریان ندارد، خاطر نشان کرد: حجم زیاد حبس در قوانین ما شایسته نظام اسلامی نیست و این نیازمند تفکر بنیادین در زمینه جایگزینی است که هم شرعی و کارآمد باشد و هم آسیب‌های حبس را نداشته باشد، بر این اساس از علما درخواست می‌کنیم که در این زمینه کمک کار قوه قضائیه شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج