جاباما
۷۴۳۷۶۹
۵۰۰۴
۵۰۰۴
پ

۶ کار که امنیت گجت‌ها را به خطر می‌اندازد

همه‌ی ما به دنبال استفاده از گجت‌های ایمن هستیم، اما گاهی اوقات امنیت گجت با زندگی راحت و بی‌دردسر سازگار نیست و برای دستیابی به این امنیت باید موارد زیادی را رعایت کنیم. به کار‌هایی که انجام آن‌ها می‌تواند امنیت گوشی و لپ‌تاپ شما را به خطر بیندازد، پرداخته ایم.

مجله دیجی کالا - یوسف اسفندیاری: همه‌ی ما به دنبال استفاده از گجت‌های ایمن هستیم اما گاهی اوقات امنیت گجت با زندگی راحت و بی‌دردسر سازگار نیست و برای دستیابی به این امنیت باید موارد زیادی را رعایت کنیم. در ادامه به کارهایی می‌پردازیم که انجام آن‌ها می‌تواند امنیت گوشی و لپ‌تاپ شما را به خطر بیندازد.

۱. دانلود غیرقانونی فیلم و سریال

۶ کار که امنیت گجت‌ها را به خطر می‌اندازد

راه‌های زیادی برای دانلود غیرقانونی فیلم و سریال وجود دارد و به‌خصوص در ایران چنین کاری طرفداران بسیار زیادی دارد. برای این کار، می‌توان از راه‌های مختلف بهره برد اما برخی از این راه‌ها تا حدی خطرناک هستند. به‌عنوان مثال می‌توانیم به فایل‌های تورنت اشاره کنیم که گاهی اوقات، افراد بدافزارهای خطرناکی را در این فایل‌های جعلی قرار می‌دهند و با فریب کاربران، آن‌ها را وسوسه می‌کنند که فایل موردنظر را دانلود کنند.

به همین خاطر اگر قصد دانلود غیرقانونی فیلم و سریال دارید، سعی کنید از منابع معتبر تورنت یا سایت‌های مطمئن استفاده کنید تا دچار مشکل نشوید. در ضمن بهتر است همواره یک نرم‌افزار آنتی‌ویروس قدرتمند هم در سیستم خود داشته باشید تا در مواقع این‌چنینی، بتواند به‌سرعت بدافزارها را شناسایی کند.

۲. اشتراک‌گذاری اکانت‌ها با افراد دیگر

۶ کار که امنیت گجت‌ها را به خطر می‌اندازد

دسترسی افرادی مانند همسر یا دیگر افراد مطمئن به اکانت‌های سرویس‌هایی مانند اینستاگرام یا ایمیل‌ها یک موضوع عادی محسوب می‌شود، اما چنین کاری می‌تواند امنیت گجت و اکانت‌های شما را به خطر بیندازد. شاید در لپ‌تاپ خود نرم‌افزارهای امنیتی زیادی داشته باشید یا مثلا همواره مسائل امنیتی را رعایت کنید، اما آیا افراد دیگری هم که به این اکانت‌ها دسترسی دارند، چنین مواردی را رعایت می‌کنند؟ هرچقدر گجت‌های بیشتری به اکانت‌های شما دسترسی داشته باشند، به همان میزان امنیت آن اکانت بیشتر در معرض خطر قرار می‌گیرد. به همین خاطر، سعی کنید اکانت خود را در اختیار افراد زیادی قرار ندهید و همواره مراقب فعالیت‌های مشکوک در اکانت (مانند ورود از گجت‌های ناشناس) باشید.

۳. استفاده از پین کدهای کوتاه و الگوها

۶ کار که امنیت گجت‌ها را به خطر می‌اندازد

برای افزایش امنیت گجت، همواره توصیه می‌شود که قفل‌ها یا دیگر موارد امنیتی مورد استفاده قرار بگیرند. اما برخی از این مکانیزم‌ها ایمن‌تر از دیگر موارد هستند. به‌عنوان مثال یک پین کد ۴ حرفی شاید کار کاربر را راحت‌تر می‌کند، اما از آن طرف احتمال نفوذ به گوشی را افزایش می‌دهد. در حقیقت، متخصصان همواره توصیه می‌کنند که حداقل از پین کدهای ۸ حرفی و حتی بیشتر استفاده کنید. کاربران گوشی‌های اندرویدی می‌توانند پین کدهایی به بلندی ۱۶ کاراکتر را انتخاب کنند و برای کاربران iOS این محدودیت ۳۷ کاراکتر است.

همانطور که بارها در مقاله‌های مختلف به این موضوع پرداخته شده، پین کد در مقایسه با روش‌های دیگری مانند بیومتریک یا الگوها ایمن‌تر است. زیرا روش‌های بیومتریک موجود در بسیاری از گوشی‌ها به‌راحتی فریب می‌خورند و حدس زدن الگوها هم کار چندان سختی محسوب نمی‌شود.

۴. پایین بودن امنیت USB

۶ کار که امنیت گجت‌ها را به خطر می‌اندازد

بسیاری از بدافزارها و ویروس‌ها و از طریق فلش مموری وارد سیستم می‌شوند. به همین خاطر اگر می‌خواهید امنیت گجت شما به خطر نیفتد، در مورد استفاده از فلش مموری‌ها سخت‌گیری زیادی به خرج دهید. خوشبختانه با گسترش سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری دیگر مانند گذشته به فلش مموری‌ها نیاز نداریم اما گاهی اوقات-به‌خصوص برای فایل‌های حجیم-ناچار به استفاده از آن‌ها می‌شویم.

علاوه بر بدافزارهای احتمالی، گاهی اوقات فریم‌ور موجود در فلش مموری هم از قبل آلوده شده و انواع ویروس‌ها را روانه‌ی سیستم می‌کند. به همین خاطر، فقط از فلش مموری‌های مطمئن استفاده کنید و در ضمن همواره یک نرم‌افزار امنیتی در سیستم خود داشته باشید.

۵. نپوشاندن وب‌کم و میکروفون

۶ کار که امنیت گجت‌ها را به خطر می‌اندازد

حدود دو سال پیش تصویری از مارک زاکربرگ منتشر شد که در این عکس دیدیم بر روی وب‌کم و میکروفون لپ‌تاپ او نواری چسبانده شده است. جاسوسی از طریق این موارد موضوع عجیبی نیست و اگر این بخش‌ها را بپوشانید، کار هکرها را بسیار سخت‌تر می‌کنید. برخی از وب‌کم‌ها از یک محافظ بهره می‌برند که می‌توانید آن را بروی وب‌کم قرار دهید تا کسی نتواند شما را ببیند. اگر وب‌کم شما از این ویژگی بهره نمی‌برد، می‌توانید با بهره‌گیری از انواع و اقسام روش‌ها، وب‌کم مذکور را بپوشانید. البته سعی کنید با استفاده از مواردی مانند نوار چسب این کار را انجام دهید تا در مواقعی که به وب‌کم نیاز پیدا می‌کنید، به‌راحتی بتوانید آن را بردارید.

شاید پیش خود فکر کنید که فقط افراد مشهور باید به افکار انجام چنین کارهایی برای افزایش امنیت گجت خود باشند، اما همواره گزارش‌های متعددی در مورد این هک‌ها و شنودها منتشر می‌شود که می‌تواند عواقب وخیمی برای کاربر به همراه داشته باشد. وقتی که یک راه‌حل بسیار ساده پیش روی شما قرار دارد، پس بهتر است که برای محکم‌کاری هم که شده از این روش‌ها بهره ببرید.

۶. عدم نصب به‌روزرسانی نرم‌افزاری

۶ کار که امنیت گجت‌ها را به خطر می‌اندازد

یکی از مواردی که تأثیر زیادی در افزایش امنیت گجت دارد، نصب به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری است. زیرا شرکت‌های سازنده در هرکدام از این نسخه‌ها، ضعف‌های امنیتی زیادی را برطرف می‌کنند و عدم نصب آن‌ها می‌تواند امنیت گجت شما را به خطر بیندازد. ما تنها در مورد به‌روزرسانی‌های کوچک و کم‌حجم حرف نمی‌زنیم، بلکه این موضوع برای موارد وسیع‌تری مانند سیستم‌عامل هم صدق می‌کند. به‌عنوان مثال شاید به دلیل عادت به نسخه‌های قدیمی یک سیستم‌عامل، از آن‌ها استفاده می‌کنید، اما باید بدانید که تعداد زیادی از حملات هکرها و بدافزارها به دلیل بهره‌گیری از همین نرم‌افزارهای قدیمی رخ می‌دهد.

خوشبختانه، سیستم‌عامل‌ها و نرم‌افزارهای مختلف، روزبه‌روز غیرفعال کردن به‌روزرسانی خودکار را به امر سخت‌تری بدل می‌کنند. به همین خاطر، توصیه می‌کنیم که همواره تنظیمات مربوط به به‌روزرسانی‌های خودکار را فعال نگه دارید تا در زمان ارائه‌ی آن‌ها، به‌طور خودکار دانلود و نصب شوند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج