۷۴۹۴۹۱
۲۲ نظر
۵۰۰۹
۲۲ نظر
۵۰۰۹
پ

دفاع سیف از مدیریت ارزی بانک مرکزی

ولی الله سیف؛ رئیس کل بانک مرکزی در نشست «تخصصی بررسی راهکارهای مبارزه با اخلال و قاچاق ارز» اقدامات دولت و بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز ذرا تشریح کرد.

خبرگزاری تسنیم: ولی الله سیف؛ رئیس کل بانک مرکزی در نشست «تخصصی بررسی راهکارهای مبارزه با اخلال و قاچاق ارز» اقدامات دولت و بانک مرکزی در زمینه مدیریت بازار ارز ذرا تشریح کرد.

وی عنوان کرد: با توجه به اثر معنی‌دار تحولات نرخ ارز در شکل‌دهی به انتظارات تورمی و هزینه تولید، در طول چند سال گذشته بانک مرکزی از طریق تقویت انضباط پولی، پاسخگویی مناسب به تقاضاهای واقعی ارز، تقویت عرضه ارز داخلی از طریق هدایت ارز صادرکنندگان غیرنفتی نظیر شرکت‌های پتروشیمی به بازار ارز.

تسهیل مبادلات ارزی و کاهش هزینه‌های مترتب بر آن از طریق بازنگری در مقررات مربوطه و همچنین تعدیل مناسب نرخ ارز در چارچوب اقتضائات اقتصاد کلان را در جهت ایجاد آرامش ثبات بخشی به بازار ارز در صدر اولویت‌های خود قرار داد.

دفاع سیف از مدیریت ارزی بانک مرکزی

وی افزود: چارچوب طراحی شده در قالب سامانه نیما تا حد زیادی توانسته مدیریت تخصیص و تامین ارز را شفاف کند و می‌تواند شرایط بهتری را برای مدیریت منابع مصارف ارزی کشور و رعایت اولویت‌ها در تجارت خارجی کشور فراهم سازد.

سیف تصریح کرد: مجموعه این موارد در کنار توفیقات حاصله در حوزه دیپلماسی خارجی و ایجاد انتظارات مثبت نسبت به تحولات آتی، زمینه‌ساز بهبود تراز تجاری کشور و نیز برقراری ثبات بازار ارز در طول چند سال گذشته بوده است.

رییس شورای پول و اعتبار در ادامه به بیان دلایل نوسانات بازار ارز کشور در پاییز سال گذشته پرداخت و گفت: از مهر ماه سال 1396، افزایش فشارهای خارجی بر اقتصاد ایران در پی خودداری رئیس جمهور آمریکا از تایید پایبندی ایران به مفاد برجام و سایر اقدامات ضد ایرانی دولت آمریکا و تشکیل کابینه با افرادی که از شدیدترین مواضع ضد ایرانی برخوردارند.

به تشدید نااطمینانی‌ها و تقویت انتظارات منفی نسبت به منابع و عایدات ارزی آتی کشور انجامید و به تبع آن تقاضاهای سفته‌بازی و پوششی ارز در داخل کشور با افزایش قابل توجهی مواجه شد.

سیف افزود: در چنین شرایطی سیاست مداخله‌ای بانک مرکزی باید با حفظ و صیانت از ذخایر ارزی کشور و در نتیجه افزایش مقاومت اقتصاد نسبت به شوک‌های بیرونی تنظیم می‌شد. از این رو، ستاد اقتصادی دولت در اواخر بهمن ماه سال 1396 نسبت به ارایه و اجرای یک بسته سیاستی کوتاه‌مدت (شامل انتشار اوراق گواهی سپرده ریالی با نرخ 20 درصد، انتشار گواهی سپرده‌ ریالی مبتنی بر ارز و اجرای طرح پیش فروش سکه طلا) اقدام کرد تا از یک سو التهابات بازارهای ارز و طلا را کنترل و از سوی دیگر سیالیت سپرده‌های بانکی را کاهش دهد و از حجم نقدینگی بکاهد.

در طول دو هفته اجرای این سیاست، نقدینگی قابل توجهی جمع‌آوری و تا حد زیادی موجب بازگشت آرامش به بازار ارز در روزهای پایانی سال 1396 شد.

رییس کل بانک مرکزی ادامه داد: همزمان با برقراری ثبات نسبی در بازار ارز، اعلام سیاست‌ها و اقدامات جدید خصمانه از سوی دولت آمریکا با هدف قطع کامل درآمدهای ارزی کشور و همراهی برخی از شرکت‌های بین‌المللی با برنامه‌های اعلام شده، باعث شکل گیری التهاباتی در بازار ارز شد.

سیف خاطر نشان کرد: بر این اساس، دولت از بیست و دوم فروردین ماه سال جاری به منظور ساماندهی و مدیریت بازار ارز، ترتیبات جدید ارزی را ابلاغ کرد که مهمترین ویژگی‌های آن تکمیل و راه‌اندازی نظام یکپارچه معاملات ارزی (سامانه نیما) و همچنین تدوین مقررات و الزامات مربوط به چگونگی برگشت ارز حاصل از صادرات غیرنفتی به چرخه اقتصادی کشور بود.

عدم اجرای این مجموعه سیاستی، با اعلام خروج قطعی آمریکا از برجام، می‌توانست پایداری بخش خارجی اقتصاد را با مشکلات بیشتری مواجه سازد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • س

      این آقا حداقل مجازاتش باید صد بار اعدام باشه . چه خانواده هایی رو که به خاک سیاه ننشوند. چه زنانی روکه به تن فروشی ننداخت .چه فرزندانی روکه بی سرپرست نکرد.چه جوانانی رو که اززوز بیکاری وناامیدی به راه انحراف نکشوند.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دقیقا همینطوره , جالبه که طلبکار هم هست

      • بدون نام

        خدایاایران وما رونجات بده

      • بدون نام

        روحانی با اخراج نکردنوبخت وسیف داره به مردن ستم میکنه

      • علی جاده

        خیلی جالب و شنیدنی میگوید با قاچاقچیان مبارزه میکنم تو جنان گندی زدی فقط خدا میتواند بانک را نجات دهد حال باید بررسی شود شما چگونه و با سفارش کی مدیریت بانک مرکزی شدی.راستی شغل قبلی شما چه بوده.؟

      • جواد

        من تو عمرم چنین مدیر نالایق و بی عرضه ندیدم. خجالت نمیکشه حرف هم میزنه باور کنید عامل اصلی گرانی ارز و سکه از بی مدیریتی ایشان بود. آقای طیب نیا از اول مخالف ایشان بود منتها آقای نهاوندیان این سوغات رو به ما داد خدا ازشون نگذرد.

    • بدون نام

      اگرراست‌میگی‌ اقای سیف خودتوبکش بیرون‌ چون منافع داره موندی ....

    • بدون نام

      خجالت نمیکشی از این مدیریت افتضاحت دفاع میکنی کشورو به مرز سقوط بردی تمام ارز کشور رو بین اشناهاتون تقصیم کردین

    • هادی

      خسته نباشی دلاور!!!

    • علی

      انشالله که تیر از زندگیش نبینه با این وضعیت که برای مردم درست کرد.

    • بدون نام

      برای ایجاد ثبات در بازار ارز،نباید به مسافران و وارد کنندگان خودروهای خارجی ،ارز دولتی داد.و ارز دولتی را فقط به کالاهای اساسی و استراتژیک اختصاص داد.

    • واقع بین

      توی این شرایط فقط باید منابع ارزی رامدیریت کرد که ازایران خارج نشه با رفتن سیف کاری درست نمیشه باید اتحاد بین مردم حفظ بشه از زمان خارج شدن ترامپ ازبرجام و فشار به کشورهای واردکننده نفت ایران این مشکلات بوجود اومده باید ارز دانشجویی ومسافرتی برای مدتی قطع بشه مرزهای جنوب غربی کشور برای جلوگیری ازقاچاق ارز بیشتر زیر نظر باشه

    • بدون نام

      سیف و مدیران ارشد بانک مرکزی باید به اشد مجازات برسند.

    • بدون نام

      انشاالله خدا خیرت نده ملت وادار کردی به تن فروشی برای خرج زندگيشون انشاالله که یه روزی تو هم مثل مردم زندگی کنی

    • بدون نام

      بیشترین خیانت از جانب ایشونه

    • عنقا

      خب سامانه نیما به دردخودت خورده خب الان چی میگی همش خارج میگی ولی درعوض اینکه این طور نیست شما اصلا دنبال جی هستین من نمیدونم خب حالا چشم کی این وسط روشن که سکه رفته بالا دوباره

    • بدون نام

      سیف رو اعدام کنید، ناتوان، بی عرضه، نابلد، نا کارآمد،

    • بدون نام

      هرچ بقالی نمیگه ماست من ترشه عاقلان دانند

    • علی

      جناب اقای سیف باید به رسم ادب وحرمت سن سال شما بگویم سلام ولی شما تیم اقصتادی دولت فعلی بی نهایت نالایق هستید که حتی ادم دوست ندارم به شما سلام کند میدانید چرا چون متن مصاحبه شما همش دروغ وفاقد ارزش مبیاشد شما که مدعی هستید ترامپ وامریکا هیچ کاریی نمیتواند انجام دهد ولی همه گفتهای شما از وضعیت اقتصادی فعلی را به گردن امریکا میندازید حداقل یک موضع اتخاذ کنید دوغگویی وریاحکاریی دیگه جواب گوی بی کفایتی شما نیست مرد بی این سن وسال واقعا کمی باوجدان خودت خلوت کن اون وقت حتما احساس شرمندگی میکنی شاید کار بدست یک ادم کاربلد سپردی از وضعیت ارز سکه وخونه الی اخر شکایت کنیم یا ازاخرین مصاحبه جناب روحانی درموردقیمت ارز که قول داد مردم نگران نباشند درنهایت اگر شما جای این مردم باشید چکار میکند حالا حق داریم شما رانالایق دانیم قضاوت به شماواگذار کردیم .......

    • علی

      من تا به امروز فکر میکردم این اقای سیف مقصر ولی الان فهمیدم این بنده خدا هپچ گناهی نداره چون این اقا اصلا فهم اقتصادی نداره حتی بلد نیست گفتار درمانی کن ولی بابا محترما خودتی شرم برتوباد واقعا حیا کن خجالت بکش بیکفایتی حد ومرز داره چطور بهدخودت اجازه دادید این حرفهارا بزنی حداقل احترام سن وسالت حفظ کن ازاین افتضاحتر مگر میشد مدیریت کنی ولی این شیوه کار کردن شما حتی لایق ناسزا وفوش نیستیدحیا بانک مرکزی رها کن

    • شهراشوب

      واقعا خجالت نمی‌کشی چقدر بی حیا هستی

    • بدون نام

      برو بیرون گند زدی به همه چی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج