۷۵۴۶۷۱
۱۶ نظر
۵۰۱۳
۱۶ نظر
۵۰۱۳
پ

چرا قیمت دلار ۴۲۰۰ تومان نیست؟

وضعیت فعلی اقتصادی بسیار آشفته است. دولت در اوایل امسال به‌جای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار، باید قیمت را بر مبنای سال ۸۰، محاسبه می‌کرد که در این صورت به رقم ۶۲۰۰ تومان می‌رسد. به علت اینکه قیمت دلار پایین‌ تر از ارزش واقعی آن اعلام شد ، درخواست برای ارز بسیار بالا رفت.

خبرآنلاین: وضعیت فعلی اقتصادی بسیار آشفته است. دولت در اوایل امسال به‌جای تعیین نرخ ۴۲۰۰ تومانی برای دلار، باید قیمت را بر مبنای سال ۸۰، محاسبه می‌کرد که در این صورت به رقم ۶۲۰۰ تومان می‌رسد. به علت اینکه قیمت دلار پایین‌ تر از ارزش واقعی آن اعلام شد ، درخواست برای ارز بسیار بالا رفت.

پس ‌ازآن دولت اعلام کرد که تمامی تقاضاهای ارزی را تأمین می‌کند اما در اجرای این قضیه ناتوان بود. این ناتوانی قابل پیش‌بینی بود زیرا قیمت ارز پایین بود و درخواست‌ها در این شرایط بالا رفته بود. در شرایط فعلی برای خروج از این وضعیت دولت باید نرخ ارز را مابین ۶ تا ۷ هزار تومان تعیین کند.

بی‌شک بعدازآن شاهد تورم خواهیم بود که ناگزیر است اما درنهایت اوضاع به کنترل دولت درخواهد آمد. زمانی که تصمیم گرفت که دلار را تک‌نرخی کند بدون مشورت و سؤال از کارشناسان، یک قیمت غیرواقعی تعیین کرد و این تصمیم بدون کارشناسی در ایجاد شرایط فعلی نقش اساسی را بازی کرد.

در تعیین نرخ ارز ۴۲۰۰ تومانی، دولت سال ۹۳ را مبنا قرارداد درحالی‌که بر اساس نظر کارشناسان باید سال ۸۰ را مبنا قرار می‌داد. در سال ۸۰ بین نرخ ارز رسمی و بازار تفاوتی وجود نداشت. کارشناسان با مبنا قرارداد سال ۸۰ به نرخ ارز ۶۲۰۰ تومانی رسیدند و دولت نیز باید با این تصمیم پیش می‌رفت.

اکنون دولت در تأمین ارز مسافرتی و واردات و صادرات ناتوان شده است. واردکنندگان و صادرکنندگان از فعلیت‌های اقتصادی خود بازمانده‌اند. در تصمیم‌گیری‌های دولت روشی برای تهیه ارز مسافرتی و موردنیاز مردم پیش‌بینی نشد که باعث شد مردم به بیرون از بازار رسمی هجوم بیاورند تا ارز موردنیاز خود را تأمین کنند.

سیاست‌های فعلی برای تأمین ارز بسیار آزاردهنده است. چندی پیش اتاق بازرگانی به دولت پیشنهاد داده بود که ارز ارزان‌قیمت ۴۲۰۰ تومانی را تنها برای کالا‌های اساسی اختصاص دهد اما این پیشنهاد نادیده گرفته شد.

اکنون دولت باید نرخ واقعی را برای سایر کالا‌ها به‌جز کالا‌های اساسی مشخص کند و اعتماد را در مردم ایجاد کند اگر این اعتماد به مردم برگردد آن‌ها نیز به دولت در ایجاد شرایط بهتر کمک خواهند کرد. وضعیت کنونی کشور بی‌اندازه نگران‌کننده است. ازیک‌طرف تحریم‌های جدید در نیمه مرداد اجرا خواهد شد و موج دوم تحریم‌ها در آبان ماه اجرا می‌شود.

آمریکا تلاش دارد با تمامی توان خود اوضاع اقتصادی ایران را به انزوا بکشاند. در این شرایط نباید مسئولان و تصمیم گیران اقداماتی را انجام دهند و سیاست‌هایی را اتخاذ کنند که با تحریم‌های داخلی و مقررات داخلی، شرایط را برای کشور و مردم دشوارتر کنند.

اکنون بسیاری از کالا‌ها در گمرک باقی‌مانده و کارخانه‌ها نیز به آن نیاز دارند، اما نمی‌گذارند ترخیص شود و اوضاع تولیدگران داخلی روزبه‌روز سخت می‌شود. باید هرچه سریع‌تر تصمیماتی گرفته شود که کشور از نابسامانی اقتصادی خارج شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • رفیعی نسب

      حالا چرا حرف ازدلار میزنی این دیگه سیاستی که خودتان درپیش گرفتین اصلا من یکی بدم میاد از هرچی دروغ خب مسولان قبول کردن ولی ما دیگه چه قدر قبول کنیم تحریم بسته دیگه اصلا دراین شرایطی که کسی دوست نداره مشکلی حل بشه ومداکره بشه حرف نزنید بهتر درموضوعات مختلف

      پاسخ ها

      • جواد

        مردم ایران روحیه مقاومت دارند و باید در برابر دشمنان مقاومت کنند

    • بدون نام

      بجز پیکره دولت کسی هم دلار۴۲۰۰ ندید گلم

    • احمد.ح

      مدیران برجسته ای داریم که عملکرد خیره کننده شون و ثبات باورنکردنی اقتصادی در این شرایط پر فشار ما رو امیدوار کرده با صادر کردن اونها به سایر کشورها علاوه بر کسب درآمد هنگفت ارزی جهانیان رو در لذتی که می بریم سهیم کنیم

    • بدون نام

      چرا دلار هزارتومن نیست؟

    • بدون نام

      چون تقصیر احمدی نژاده،D-;

    • بدون نام

      علت را باید از عملکرد بانک مرکزی و برادر زاده اقای عراقچی جستجو کرد. حقیقت را باید به مردم گفت.

    • بدون نام

      من نباید بگم که

    • یوسف اصغرزاده

      انشاااله درست بشه

    • هادی

      خوب برای خودتون میبرید و می دوزید تن ملت می کنید اصلا صدای خرد شدن استخوانهای ملت از فشار را نمی شنوید لطفا پنبه ها را از گوشتان در بیاورید.خسته کردید این ملت را بخدا.شکایت دشمنان به بر دوستان برند جائی که دوست دشمن‌ است شکایت به کجا برند.

      پاسخ ها

      • ر

        همش مقصر ملت ایران است که شعور نداریم

      • بی نام

        به به

    • بدون نام

      حتما از دلار 4200تومان دوستان سود بردند..حالا هم دنبال یه داستان دیگه هستند برای سود بردن دوستان.!!خدا ازشون نگذره. با ارامش مردم بازی کردند...

    • نو بدبخت

      چرا خودتان را گول میزنید این خود دولت است که دولار را گران میکند تا بودجشو جور کند و خرج ریخت و پاش هایش را جور کند وگرنه نرخ دولار در بودجه امسال 3800 است حالا در بازار میفروشد 10000 تومان یا کلی سکه طلا پیش فروش کرد و کلی پول پیش از مردم گرفت حالا با این پولها چکار کرده است از خودتان بپرسید.

    • جواد

      مردم ایران روحیه مقاومت در برابر دشمنان نظام را دارند و مشت محکمی بر سر دشمنان می زنند .

    • بدون نام

      چون پنیکو یک زر زد ...گفت 4200 پدر ژپتو تنبیه ش کرد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج