۷۵۵۳۹۵
۷ نظر
۵۰۱۴
۷ نظر
۵۰۱۴
پ

محقق‌ داماد به جوادی‌ آملی: چرا اظهارنظر نمی‌کنید؟

اینستاگرام آیت‌الله محقق‌داماد بخشی از سخنرانی او در همایش عقلانیت وحیانی را منتشر کرد. وی در بخشی از این سخنرانی خطاب به آیت‌الله جوادی‌آملی می‌گوید: بنده خطاب به آیت‌الله جوادی‌آملی می‌گویم شما که مدعی عقلانیت وحیانی هستید مسئولیت زیادی بر عهده شماست. اگر می‌دانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبروییم چرا اظهارنظر نمی‌فرمایید؟

خبرآنلاین: اینستاگرام آیت‌الله محقق‌داماد بخشی از سخنرانی او در همایش عقلانیت وحیانی را منتشر کرد.

وی در بخشی از این سخنرانی خطاب به آیت‌الله جوادی‌آملی می‌گوید: بنده خطاب به آیت‌الله جوادی‌آملی می‌گویم شما که مدعی عقلانیت وحیانی هستید مسئولیت زیادی بر عهده شماست. اگر می‌دانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبروییم چرا اظهارنظر نمی‌فرمایید؟

محقق‌ داماد به جوادی‌ آملی: چرا اظهارنظر نمی‌کنید؟

بخشي از سخنراني وي:

* بعد از نهضت ترجمه که فلسفه یونان وارد جامعه اسلامی شد برخورد حکیمان اسلامی با آورده‌های غربی این‌گونه بود که نه آنها را جذب مطلق کردند و نه دفع مطلق، بلکه آنها را هضم کردند. «هضم کردن» به این معناست که آنچه مفید و مثمر است گرفته شود و آنچه زائد است دفع شود. حکیمان مسلمان که انس با وحی داشتند با آورده‌های یونانی اینگونه برخورد کردند و با این دفع و جذب رشد کردند.

* این کم لطفی است که در رساله‌های عرفانی ابن سینا تردید کنند و بگویند تحولی در وجود ابن سینا پدید آمد که مقامات‌العارفین اشارات را نوشت. فارابی و ابن سینا فیلسوفان مسلمان هستند. ایشان معتقد به وحی هستند و بر این باورند که عقل و وحی با هم سازگاری دارد. قدم به قدم در تاریخ فلسفه این قضیه متبلور و روشن می‌شود. این جریان ادامه داشت تا اینکه ملاصدرا راه نویی را تاسیس کرد.

* صدرا فلک را سقف شکافت و حکمتی به نام حکمت متعالیه بنیان گذاشت. به تعبیر آیت‌الله جوادی آملی حکمت متعالیه مبتنی بر سه پایه عقل و وحی و عرفان است. بنابراین عقلانیت وحیانی نکته‌ای است که از آغازین روزهای فلسفه مقابل ماست. این اندیشه در میان شیعه بیشتر متبلور شده است.

* ما عدلیه هستیم، نه معتزله و نه اشاعره. عدلیه نه فقط بر این باور است که خداوند عادل است بلکه عدالت به عنوان نظریه‌ای عمومی در تشیع حاکم است و شریعت مطابق عدالت عقلانی است.

* در این جلسه نامی از آیت‌الله جوادی آملی برده شد. در تاریخ اندیشه اسلامی کسانی که جامع منقول و معقول باشند زیاد نیستند. یکی از این چهره‌ها آخوند خراسانی است که نزد حاجی سبزواری فلسفه خوانده بود. بنده مدیون آیت‌الله جوادی آملی هستم و سالهاست از حضورشان استفاده می‌کنم.

* ایشان شاگرد پدرم بودند و و از چیزهایى که از درس ایشان مانده تقریرات آیت‌الله جوادی آملی است. بنده سرسپرده ایشان هستم و دستشان را می‌بوسم. ایشان انصافا از نوادر عصر ماست که جامع منقول و معقول است.

* آیت‌الله جوادی آملی در جامعه‌ای زیست می‌کند که با فقه اداره می‌شود. در قانون اساسی ۱۰ عنوان پست کلیدی به فقیهان سپرده شده است. بنده خطاب به آیت‌الله جوادی آملی می‌گویم شما که مدعی عقلانیت وحیانی هستید مسئولیت زیادی بر عهده شماست.

* اگر می‌دانید امروز در جامعه با چه مشکلاتی روبرو هستیم چرا اظهار نظر نمی‌فرمایید؟ ایشان در کتاب حقوق بشر می‌نویسد کرامت بشری فقط یک امر هستی‌گونه نیست که در درون بشر به ودیعت گذاشته شده باشد بلکه قطعا باید این هستی را در بایستی‌ها لحاظ کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کارشناسی ارشد یکی از رشته های علوم انسانی . به خدا اگه من یک کلام فهمیدم از این متن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چیز ساده ای بیان کرده اند.
        احتمالا مشکل در مدرک شماست.
        بیان کارآمدی و یا نا کارآمدی فقه و فقیه در حل و فصل یک جامعه.

    • بدون نام

      خود شما چرا چیزی نمیگید میترسید پست و مقامتان به خطر بیفتد؟ بس کن آقا

    • سید

      بهتر است در مسائل سیاسی مداخله نکند تا شان و جایگاهش در بین مردم و بقیه دانشمندان حفظ بماند
      یادم می آید در انتخابات ریاست جمهوری 72 یکی از نامزدهای انتخاباتی را تایید کرد که شدیدا شکست خورد.

    • بدون نام

      دیگه حرف هم بزنند فایده ای نداره . باعث شدند حرمت همه چیز شکسته شد . متاسفم . ...

    • بدون نام

      گفته :
      "بلکه عدالت به عنوان نظریه‌ای عمومی در تشیع حاکم است و شریعت مطابق عدالت عقلانی است."
      پس حکام ما "متشیع" نیستند یا گفته این آقا خطاست. ما سالهاست که بدنبال "عدالت " در کشور می گردیم و نمی یابیم.

    • بدون نام

      فازت چیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج