۷۵۹۰۷۹
۹۸ نظر
۵۰۰۴
۹۸ نظر
۵۰۰۴
پ

روزی که بحرین از ایران جدا شد

در روز ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ جزیره بحرین، استان چهاردهم ایران در پی جدایی از سرزمین مادری اعلام استقلال کرد.

تاریخ ایرانی: در روز ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ جزیره بحرین، استان چهاردهم ایران در پی جدایی از سرزمین مادری اعلام استقلال کرد.

«جدایی‌خواهی در بحرین زمانی پدیدار شد که این منطقه از ۱۸۹۲ میلادی تحت سلطه کامل بریتانیا درآمد. پیش از این بریتانیا از طریق انعقاد قراردادهای گوناگون کوشیده بود تا این سرزمین را تحت حاکمیت خود درآورد.

نخستین قیام عمومی بحرین در مارس ۱۸۹۵ در مخالفت با شیخ عیسی بن علی نخستین حاکم از سلسله آل‌ خلیفه شکل گرفت‌.

این قیام با دخالت سرهنگ آرنولد ویلسون، نماینده دولت بریتانیا در خلیج فارس سرکوب شد و بازداشت و تبعید ناراضیان به «زباره» در شمال شبه جزیره قطر را در پی داشت و درگیری‌های شدیدی را میان قطر و بحرین به وجود آورد.

این موضوع باعث شد قطر با انعقاد قراردادی خود را تحت‌الحمایه بریتانیا کند. این رویداد نقطه آغاز بیش از یک قرن کشمکش سیاسی و نظامی میان بحرین و قطر بود.

در سال‌های بعد به تدریج افکار عمومی در بحرین به ایران متمایل شد. انقراض سلسله قاجار در ایران و طرح ادعاهای ارضی پهلوی اول این تمایل را در میان مردم بحرین افزایش داد و از جانب دیگر بر حساسیت انگلیسی‌ها در منطقه افزود و آنان را به تحکیم پایه‌های نفوذ و سلطه خود در بحرین سوق داد.

این رخداد باعث شد انگلیسی‌ها در ۱۹۲۳ میلادی شیخ عیسی بن علی را برکنار و یکی از کارگزاران خود چارلز بلگریو را در ۱۹۲۶ به عنوان مشاور امیر بحرین روانه این سرزمین کنند.

اقدامات این مشاور که تصمیم‌گیرنده اصلی در بحرین بود افزایش نفرت عمومی نسبت به سیاست‌های استعماری بریتانیا در منطقه را در پی داشت، اعتراضات مردمی آغاز شد و بلگریو در مواجهه با اولین اعتراض‌آمیز بحرینی‌ها از این سرزمین خارج شد.

در دوران بعد از جنگ جهانی دوم، با گسترش تظاهرات، مخالفت‌های مردمی به جنبش عمومی ضد استعماری تبدیل شد.

بریتانیا می‌دانست که کاهش کنترل بر بحرین، به از دست رفتن سراسر خلیج فارس خواهد انجامید؛ می‌خواست به هر بهایی قیام مردم بحرین را سرکوب کند و در این راه دامن زدن به اختلافات مذهبی را پیشه کرد.

میان شیعه و سنی تفرقه ایجاد کرد و زمینه‌های برخورد این دو را به وجود آورد. بدین ترتیب در دهه ۵۰ میلادی بحرین چند بار تا آستانه جنگ‌های خونین داخلی پیش رفت.

از طرفی جنگ کانال سوئز و هجوم نظامیان انگلیسی به مصر، سبب افزایش تنفر اعراب خلیج فارس و به ویژه مردم بحرین نسبت به انگلیس و همچنین ترویج احساسات ناسیونالیستی عربی در این کشور شد اما این احساسات غالباً توسط پلیس غیر بومی بحرین سرکوب می‌شد.

از اواسط قرن بیستم ادعاهای تاریخی ایران در مورد حاکمیت بر بحرین جدی شد. مجلس شورای ملی در آبان ۱۳۳۶ لایحه‌ای را تصویب کرد که به موجب آن بحرین استان چهاردهم ایران اعلام شد و دو کرسی خالی برای نمایندگان «استان چهاردهم» در نظر گرفته شد.

این اقدام و تهدید ایران در مورد تحریم هر سازمان و مجمع بین‌المللی که بحرین را به رسمیت بشناسد، موضوع را پیچیده‌ کرد. اما فشار بریتانیا به شاه به دست کشیدن ایران از ادعاهای ارضی‌اش نسبت به بحرین انجامید.

در ۱۳۴۷ شاه طی دیدارش از هند گفت‌: «اگر مردم بحرین مایل نباشند به کشور ما ملحق شوند هرگز به زور متوسل نخواهیم شد و هر کاری که بتواند اراده مردم بحرین را به نحوی که نزد همه جهانیان به رسمیت شناخته شود، نشان دهد خوب است‌.»

شاه استقلال بحرین را منوط به نظر مردم بحرین کرد و این عمل در تاریخ ایران سابقه نداشت. همان زمان اسدالله علم نیز به سفیر انگلیس در مورد این راه حل اعتراض می‌کند.

او در کتاب خاطراتش در روز ۲۱ مرداد ۱۳۴۸ خود آورده است: «به سفیر انگلیس گفتم ما هیچ‌گاه نمی‌توانیم چنین پیشنهادی را تصویب و در برابر ملت ایران توجیه کنیم.»

ایران سعی داشت تا سرنوشت بحرین در یک همه‌پرسی تعیین شود؛ در حالی که دولت‌های بحرین و بریتانیا با آن مخالفت کردند.

در نتیجه ایران و بریتانیا توافق کردند تا به جای برگزاری همه‌پرسی‌، از سازمان ملل متحد خواسته شود سرنوشت سیاسی این سرزمین را از طریق یک نظرسنجی از میان گروه‌ها و طبقات مختلف تعیین کند.

حکومت بحرین که تحت نفوذ بریتانیا بود برای تأثیرگذاری بر نتیجه نظرخواهی مصمم شد تا ساختار جمعیتی این سرزمین را با اکثریت دادن به عرب‌ها دگرگون کند. در این راستا هزاران فلسطینی و نیروی کار عرب از کشورهای منطقه به بحرین هجوم آوردند.

جالب این که شاه نیز متوجه خطر نظرخواهی در مورد استقلال بحرین شد و به علم گفت: «به سفیر تکرار کن که اگر من پیشنهادش را بپذیرم مرتکب خودکشی شده‌ام.

اگر این خودکشی در راه حفظ منافع ملت ایران بود، ‌چندان اهمیتی به آن نمی‌دادم ولی به عقیده من این طرح خیانت به منافع ملی است، بدین جهت نمی‌توانم آن را بپذیرم.»

با این حال نظرخواهی از روز ۱۰ فروردین ۱۳۴۹ آغاز شد و ویتوریو وینتسپیر گیچیاردی، دیپلمات ایتالیایی و مدیر دفتر سازمان ملل در ژنو از سوی اوتانت‌، دبیرکل وقت سازمان ملل مأمور انجام این کار شد.

وی پس از پایان مأموریت دو هفته‌ای خود در بحرین گزارش برداشت‌های خود از صحبت با مردم و گروه‌های بحرین را که به ادعای وی از علاقه آنان به استقلال حکایت می‌کرد تسلیم دبیرکل نمود.

با اعطای این گزارش، شورای امنیت سازمان ملل قطعنامه ۲۷۸ خود را در ۲۱ اردیبهشت ۱۳۴۹ صادر کرد که در آن خواسته مردم بحرین مورد تایید قرار گرفته بود.

این قطعنامه به دولت‌های ایران و بریتانیا ابلاغ شد. آن دوره در فضای سیاسی ایران موافقان و مخالفانی در این باره وجود داشت؛ البته مخالفین جدایی بحرین در بین سیاسیون بسیار اندک و بیشتر محدود به اعضای حزب پان‌ایرانیست بود.

فراکسیون پارلمانی این حزب که در دوره بیست و دوم مجلس شورای ملی دارای ۵ نماینده بود با محوریت محسن پزشکپور رهبر این تشکل پس از طرح قصد دولت برای موافقت با جدایی بحرین، دولت امیرعباس هویدا را به استیضاح کشاند.

در سال ۱۳۴۹ دولت هویدا گزارشی را مبنی بر جدایی مجموعه جزایر بحرین از ایران به مجلس شورای ملی آورد که مورد مخالفت شدید پان‌ایرانیست‌ها قرار گرفت.

از آن جمله پزشکپور بود که در مخالفت با این گزارش، سخنرانی مشهوری ایراد کرد و با «خیانت» نامیدن تصمیم دولت هویدا، وی را به چالش کشید.

هر چند این نطق و گریه پزشکپور هنگام ایراد آن همان زمان سر و صدای بسیاری به پا کرد اما بعدها ناصر انقطاع در کتاب «پنجاه سال تاریخ با پان‌ایرانیست‌ها» مدعی شد این مخالفت‌ها صوری و نمایشی و از سوی دولت دیکته شده بود.

به هر ترتیب چه مخالفت‌ها با طرح جدایی بحرین صوری بود و چه از روی دلسوزی، به جایی نرسید و در بهار سال ۱۳۵۰ شمسی تهران و منامه مرزهای دریایی میان خود را تعیین و تصویب کردند و روابط دوجانبه را در همه زمینه‌ها آغاز نمودند.

اینچنین بود که جزیره بحرین در روز ۲۳ مرداد ۱۳۵۰ رسما استقلال خود را از سرزمین مادری اعلام کرد و ایران نخستین کشوری بود که یک ساعت پس از اعلام استقلال، آن کشور را به رسمیت شناخت.

در ۲۵ آذر ۱۳۵۰ بحرین رسماً عضو سازمان ملل متحد شد و به عنوان یکصد و بیست و نهمین عضو آن درآمد. از آن پس تاریخ ۱۶ دسامبر برابر با ۲۵ آذر به عنوان روز ملی بحرین شناخته می‌شود.»

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      لطفا در عوض بحرین که ایران جزایر سه گانه را گرفت نیز بگویید...

      پاسخ ها

      • حسن

        دوستم همه مال ایران بود که دولت جبار انگلیس اشغال کرده بود
        انتقادما به
        شاه اینه که مقهور انگلستان شد و بحرین مستقل را به رسمیت شناخت

    • بدون نام

      اینم بگو الان پول کشور کجا خرج میشه .سهم ما از دریای خرز 11 درصد باید باشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سهم ایران از دریای خزر کاملا عادلانه ست مگر اینکه ایران بخواد قلدری کنه مثل ترامپ!!! که البته من از قلدرها متنفرم چه آمریکا باشه چه روسیه چه ایران! و البته ایران در جایگاه قلدری کردن هم نیست !!!

    • بدون نام

      کجا سرزمین مادری بحرین مستعمره ایران وانگلیس بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بحرین مستعمره ایران نبود جزئی از خاک.ایران بود که حتی زمانیکه مستعمره ی پرتغال شد توسط شاه عباس و رشادتهای زیادی ازاد شد

    • علیرضا

      خاک برسر محمدرضا شاه بازم بگین رضا شاه روحت شاد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        انقد بی سوادی که نمیتونی همین متن نصفه و نیمه و سانسور شده رو بخونی و تحلیل کنی؟

      • محسن

        شما که خوندی بازم راضی هستی که خاک تو بفروشی

    • parsian

      خوب که.چه

    • بدون نام

      افرین به شاه که به حق ملت بحرین احترام گذاشته و از زور استفاده نکرده

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاه گفت بحرین دختر ما بود که شوهرش دادیم در ضمن خود علم تو خاطراتش میگه نظر پرسی از مردم بحرین انجام نشد بلکه از برخی اصناف و احزاب شد و غیر قانونی بود

      • بدون نام

        بیسواد
        سالها بود که انگلیس به دنبال تغییر ساختار جمعیتی بحرین بود
        حتی متن رو کامل نخوندی و نظر میدی

      • بدون نام

        پس در مورد دریای خزر چرا اینقدر ادعا دارید؟ سهم ایران از دریای خزر زیر بیست درصده ، نه پنجاه درصد!

      • حسن

        آره ای کاش فتحلی شاه و محمد شاه هم از زور استفاده نمی کردن(و به حقوق اون شهرها احترام می گذاشتند) و دو دستی شهرها را تسلیم می کردند اگر چه اینکا را به بی کفایتی انجام دادند

    • ایران

      با این حال سه جزیره استراتژیک رو ایران صاحب شد که عمیق ترین نقطه خلیج فارس همین جاست ومحل عبور کشتیها نفتکشها وناوها زیر دریاییها از این محل وایران کنترل کامل بر ابراه داردواقتدار ایران در خلیج فارس مرهون این نقطه استراتژیک هست به همین دلیل نوکران آمریکا دنبال تصاحب سه جزیره تنگ کوچک و بزرگ و ابوموسی هستن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اینارو از کجات در اوردی ؟

      • بدون نام

        اولا که صاحبشون بودیم. ثانیا بحرین رو نداده بودیم عمق استراتؤیک به خاطر آبهای سرزمینی مون تا لب عربستان می رسید. وانگهی اینا رو نگفتم که سرپوش بذارم رو حماقتهای فعلی نظام در کلیه امور

      • بدون نام

        11:40 12:58 لطفا برید اول تاریخ و وضع بحرین رو بخونید بعد بیاین کامنت بزاربد مجبورتون نکردن که

    • بدون نام

      خوب شد بحرین از ایران جدا شد ،اگه متعلق به ایران بود الان با این تحریم ها،دزدی ها،اختلاس ها احتکارها چگونه می خواستید شکم انها را سیر کنید،
      برای اینکه از این به بعد هم اداره کشور برای دولت راحت تر باشه شهرهای مرزی را بدین به همسایه ها. مثل خاک که دادین به امارات،خلیج فارس دادین به چینی ها،خزر دادین به روسیه.

    • بدون نام

      وای که چقدر این مطلب گند نظام در واگذاری خزر رو ماست مالی کرد
      الان دیگه همه جریان بحرین رو میدونن منتها کسی از چگونگی واگذاری خزر اطلاعی نداره
      خاک بر سر وطن فروشان ، خاک بر سر مستاجران قدرت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خاک بر سر نفهم ها که براحتی درگیر جوی میشن که رسانه های خارجی براشون درست می کنند .البته شاید هم منفعتشون در نفهمیدنه! وگرنه سهم ایران از خزر هرگز پنجاه درصد نبوده و اصلا عادلانه هم نیست

      • ماهی قرمز

        بدون نام 22:04 خاک رو باید بر سر ساده لوحانی که گوش به فرمان رسانه های خارجی هستن ریخت .جرم اونا سنگین تره چون خودشونو به نفهمی زدن و هیچ جوره گوششون حقیقت رو پذیرا نیست

    • بدون نام

      21 مرداد هم روزی بود که دریای خزر از ایران جدا شد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        البته در تقویم احمق ها!!!

    • بدون نام

      و دیروز هم دریای خزر را بخشیدیم

    • بدون نام

      حیف شد از چنگ کشور ما در رفت

    • بدون نام

      روزی که دریای خزرازایران جداشدبرترینها

    • بدون نام

      منظورت چیه ... یعنی چون بحرین رفت خزر هم باید بره ...وطن فروش ایناچی هستن که میزاری ...

    • بدون نام

      کشور ما تکه تکه شده بعد از برجام. دریای خزر خدا میدونه ندیت کجاست ولی دیگه اجازه نخواهیم داد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چه ربطی به برجام داره؟
        اصول کلی سیاست خارجی ربطی به دولت نداره و رهبر عزیزمون سیاستهای کلی رو تعیین میکنه

    • ایرانـــــــدوست

      مرڱ لر هرڪسی ڪه به فڪر انشقاق ایران وخیانت به ڪشوری مادری خود است هر هر دوره وهر زمان ،با میهن فروشی این افراد ایران پهناور ڪه از هند تا مدیترانه بود،شده ایران فعلی ،ڪه ڱروهی خود فروخته به اجانب به فڪر تضعیف آن و تڪه تڪه ڪردن ایران هستند تا ایران مقتدر ویڪپارچه ،به ایرانی ضعیف تبدیل شود
      خداوند از سر تقصیر اینها نڱـــــذرد،مرڱ بر وطن فروش

    • کاوشگر فضایی

      لعنت و نفرین بر هر کسی که مملکت ایران رو تجزیه کرد تا خوش خدمتی کنه به جماعت انگلاساکسون ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اون سال شاه برای خدمت به جماعت انگلوساکسن بحرین رو بخشید
        الانم برای خوش خدمتی به روسها دریای خزر رو بخشیدن

    • بدون نام

      لعنت ابدی برشاه بخاطر این خیانت.

    • بدون نام

      اینهم از دست گل های شاه جونتون بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تازه سه تا جزیره دیگه هم به اعراب بخشیده چون عرضه نگهداریشونو نداشت

      • بدون نام

        خداییش مختون تعطیله جفتتون

      • بدون نام

        هم شاه بد بود هم مسوولای الان

    • بدون نام

      ما آمریکا و اسرائیل رو دشمن خودمون می دونیم در صورتی که این همیشه روسیه و انگلیس و عرب ها بودن که به ما بد کردن.الان هم داریم اشتباه می کنیم...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این هم یه مزخرفیه که از طرف اپوزیسیون برانداز دوزاری تکرار میشه تا عوام رو پشت سرشون بسیج کنند .

    • مهسا محمدی

      بحرین در زمان قاجار از ایران جدا شده بود فیلم سندش هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یکم مطالعاتتو بببر بالا یعنی .... فیلماشم هست سخنرانی شاه هست حتی علم میگه رادیو ایران همچین با غرور جدایی بحرین از ایران و گفت که من خندم گرفت انگار بحرین و فتح کردیم البته این خندم به این معنا نبود که مخالف بودم

    • بدون نام

      وگرنه الان بایددلاردوازده هزاری وگوشی رده پایین سه میلیونی میگرفتن....خدابهشون رحم کرده که جداشدند

    • بدون نام

      بحرین در تمام تاریخ ایرانی بود تا وقتی که انگلیس اشغالش کرد نماینده ی سازمان ملل از چند نفر پرسید و حکم داد احتمالا از ال خلیفه پرسیده. هنوز هم بسیاری از مردم بحرین نام و فامیل فارسی دارند شاه بعد از بخشیدن بحرین به ال خلیفه در هند گفت بحرین دیگه مروارید نداشت و به درد نمی خورد.شاه بی عرضه ی ایران باید جوابگوی سرنوشت شوم مردم مظلوم بحرین باشه اگر تصمیم ابلهانشو نمی گرفت الان بحرین استانی از ایران بود

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تازه برا توجیه گفت نفتش تموم شده در حالیکه تا همین الان دارند نفت استخراج میکنند در ضمن فکر کنید اون منطقه الان دست ما بود چقدر قدرتمون تو منطقه بیشتر بود

      • بدون نام

        خوب حالا فرض بگیریم استانی از ایران بود
        الان یه کشور به بدبخت های دنیا اضافه میشد

      • بدون نام

        کاربر 1157 مردم بحرین همه برده و مستاجر ال خلیفه هستند توی روز جرات راهپیمایی ندارند شب تو تاریکی و توی کوچه ها راهپیمایی می کنند. انواع ظلم بهشون میشه کدوم انسانی در این شرایط خوشبخته

      • بدون نام

        سرنوشت شوم مردم مظلوم بحرین باشه حاجی آخره شب لبخند به لبم نشوندی

      • بدون نام

        کاری به شاه و اقدامش ندارم ولی آخه سرنوشت مردم مظلوم بحرین؟یعنی فکر میکنی چون از ایران جدا شدن بدبختن؟چون پولشون به بی ارزشی پول ما نیست؟چون پراید سی چهل میلیونی با آپشن زه بغل سوار نمیشن؟چون کالای بنجل چینی استفاده نمیکنن؟به نظر من که خیلیم شانس آوردن

    • اصغر حکمت پور

      بعد میگن زنده با شاه، اینم دست گلش

      پاسخ ها

      • بدون نام

        سواد خوندن نداری عزیز فقط چجوری میتونی بنویسی؟؟؟؟؟

      • بدون نام

        هم شاه بد و ناکارامد بود هم بیشتر مسوولای الان

    • بدون نام

      (من گویم از کجا تو میگویی از کجا )مسئولین جمهوری چرا قیاسی اونم برا ارضاع خودشان تفسیر میکنند اولا در گذشته که تقسیم شده بود ایران تا جایی که مربود به خودش بود مالک بود نه در جایی که مربوط به شوروی بود هرچند درصد که بود اگر دوتا برادر میراث پدد را تقسیم کردن بعد یکی از برادر ها صاحب چند فرزند شد بعد از چند سال دوباره برادر بگوید چون من چند فررند دارم باید سهم پدر به تعداد فرزندان من تقسیم شود خب شوروی و ایران خزر را بر مبنای حقی که داشتن تقسیم کردن شوروی فرو پاشید شدن پنج کشور چرا سهم ایران مگر این چند کشور جزء ایران بودن که از سهم ایران ارث ببرند سهم روسیه باید بین انها تقسیم شود نه کل سهم ایران کاری با درصد نداریم اصلا در صد برا گمراه کردن است سهم دریا نسبت به ساحل و متراژ عمق یعنی هر کس از ساحلش تا چه عمقی مالک است

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این مثال نشانه نفهمیدن شما ز حقوق بین الملل است! این سه کشور عضو سازمان ملل و کشورهایی مستقل هستند نه بچه فلانی!!!

    • بدون نام

      عوام فریبی مردین بگین چرا خزر رو داوین

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تو هم که میخوای گند پهلوی رو لا پوشانی کنی

    • بدون نام

      بحرین عراق عربستان امارات. ابوظبی. دبی کویت همه این کشورها زمانی تا هند جزء سلطه ایران بودن ولی چه فایده که الان مردم ایران از گرانی واختلاس رنج میبرند بیش از 90درصد مردم ایران زیر خط فقر هستن روز به روز اجناس ومواد مورد استفاده مردم گران و گرانتر میشه حالا شما تو فکر بحرین افتادی بیست استان هم که بودیم فایده نداشت تا دزدی واختلاس هست فقر وفلاکت هم هست زمان جنگ رهبر انقلاب آیت الله خمینی ره خیلی با اقتدار ایران رو اداره کردن الان هم رهبر عزیزمان تنها هستش

    • بدون نام

      ناریخ که شما بگید به درد عمتون میخوره...شاه در برابر بحرین که کنترلش غیر ممکن بود جزایر مهم در تنگه هرمز را گرفت و روابطش را با اعراب بهبود داد و اینطوری شد که ما در دنبا دارای اعتبار و آبرو شدیم و پاسپورت ما ارزش داشت و دلار هفت تا تک تومن بود.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اشتباه مثبت دادم این خزعبلات و خود علمم تو خاطراتش مسخره کرده جالبه اونجا مردم قبول نکردند تو الان میخوای بخورد ما بدی

      • بدون نام

        کدوم کشوری بخشی از خودش رو میبخشه تا دارای اعتبار و آبرو شه؟! خودت خندت نگرفت به حرف بی منطقت؟

      • بدون نام

        خوشم میاد همیشه یکی هست الکی بگه الکی مثبت دادم

    • sina

      نفرین به محمد چی شاه پیزوریه پهلوی ... ما ایرانی ها همیشه تو سری خور بودیم به جز دوران طلایی خمینی کبیر برید تاریخ ایران رو بخونید فقط از روی تعصب حرف نزنید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        احسنت ادم نفرتش میگیره از این مترسک هر چی بهش میگفتن در اسرع وقت انجام میداده همش میدوشیدنش

      • مهرین

        اول اینکه منفیا مثل تو دهنی میمونه برات
        دوم فساد و اختلاس مسئولین ....

      • بدون نام

        سینا ی سوال داری تاریخ رو میخونی دقیقا چی میزنی که همچین نتیجه ای گرفتی؟!

      • بدون نام

        تاریخ راهنمایی و دبیرستان رو فقط خونده

    • بدون نام

      خوشبخت شدن دیگه مگه غیر از اینه اگه الان جز ایران بود بی اب و فقیر و بدبخت بودن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        یکم ببین وضعشونوبعد نظر بده

    • بدون نام

      خیلی تکان دهنده است وقتی تکه ای از خاک وطن جدا شود .

    • بدون نام

      در تاریخ خواهند نوشت روزی که خزر از ایران جدا شد ، ،،،،

    • بدون نام

      خدا خاعنان به ایران رو چه در گذشته و چه حال لعنت کنه

    • بدون نام

      با این حرفها نمیتونید گند خودتون رو بپوشونید شمام نظر سنجی بزار ببین چقدر طرفدار جدایی هستن ملت ایران چیه اخه

    • بدون نام

      نویسنده خیلی سعی کرده با تقلب تاریخ شاه خائن را تطهیر کند ولی همه می دانند او نوکر انگلیس بود و به امر انگلیس بحرین را دو دستی تقدیم کرد

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باش تو خوبی نوکر روسیه

      • بدون نام

        هم نوکر انگلیس خائنه هم نوکر روسیه. یکی از یکی بدتر

    • محمد

      لپ مطلب اینه که نخواستن جزو ایران باشن.
      شما میگی اون زمان ور داشتن از فلسطین و بقیه کشورها عرب آوردن تا به استقلال رای بدن؟
      یعنی اینقدر نسبت جمعیتی رو تغییر دادن ؟
      لطفا بفرمایید چند درصد از بحرینی‌ها به جزوی از ایران بودن رای دادن تا قضیه روشنتر بشه.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خود علم میگه اصلا از مردم بحرین نظر خواهی نشد و یه چیز فرمالیته بود بعد تو چی میخوای بگی حالا دروغ تاریخی درس کنی شاه میاد تاج و تخت بهت میده تعصب ادم رو جاهل میکنه

      • بدون نام

        چون نتیجه رفراندوم مشخص بود جمعیت اعراب اونجا حاضر به زیر پرچم اومدن فارس ها نمیشدن ولی بجای ی چیز بدیهی گرفتن جزایر رو شرط کرد که نبض خلیج فارس دستش باشه

      • بدون نام

        مردم بحرین شیعه بودند و ایرانی و ال خلیفه سنی وهابی از مردم نظرخواهی نشد چون معلوم بود به جدانشدن رای میدن الان هم ال خلیفه چون در اقلیت هستند پاکستانی ها رو شناسنامه ی بحرینی میدن و شیعیان بحرینو سلب تابعیت می کنند بعد از 40 سال هنوز اکثریت بحرین ایرانیند و دربند ال خلیفه

    • بدون نام

      کاش همه استانهای ایران ازهم جداشوند اینطوری از دست این مسولان بی لیاقت ازاد میشیم وهر استان درامدش برای خودش خرج میشه /خوشبحال بحرینی ها

    • سربندی

      فدایی های پهلوی دوم کجان که به خیانت های اونا بنازند؟ حالا که شرایط کشور جوری شده که لیست بلند بالایی از خدمات خیالی پهلوی اول و دوم به خورد مردم داده میشه!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ما که شاه رو حتی با وجود اینکه سه تا جزیره استراتژیک که قلب نگه دارنده خلیج فارسه گرفت بازم قبول نداریم چون کلا دیکتاتور رو قبول نداریم شماها چرا از فروختن خزر توسط ... ناراحت نیستید عرق ملی میدونی چیه؟

      • بدون نام

        چه اصرار احمقانه ای در مورد خزر دارین خود صفراف گفته بی بی سی حرف منو عوض کرده

    • بدون نام

      خاک بر سر خاندان بی غیرت پهلوی،خاک بر سر ملتی که تاریخ خودشو نمیدونه و یه عده بی اصل و نسب این خاندان کثیف رو واسشون تطهیر میکنن.خام بر سر ملتی که کل اطلاعات تاریخیشون منحصر میشه به اینکه هویدا دلار 7 تومنی را چند سال 7 تومن نگه داشت،دروغهای شاخداریکه خود اون گور به گور شده ها هم باورشون نمیشه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برو امار تورم اون سال ها رو ببین بعد چرت بگو

    • بابا

      در مورد بحرین هم خیانت شد و خائن همیشه رسوا.. شما در مورد دریای خزر خیانت نکنید و برای هواداری آبکی روسیه به او باج ندهید

    • بدون نام

      درمورد جزایر سگانه هم بنویسید

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من برات مینویسم:حاکمیت ایران بر جزایر سه‌گانه ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه در دورهٔ امپراتوری‌های عیلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد. در این دوران نظم و امنیت ایرانی (persianpax) بر سراسر این پهنه آبی خلیج فارس و جزایر آن حکم‌فرما بود.[۱] جزایر سه‌گانه در سال ۱۹۰۸ به‌طور کامل تحت اشغال امپراتوری بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات متصالحه درآمد اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ‌یک از دولت‌های وقت ایران این اشغال را نپذیرفته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند.

        در سال ۱۹۷۱ پس از توافق ایران و بریتانیا و پیش از خروج نیروهای نظامی بریتانیا از منطقه و تأسیس کشور امارات متحده عربی، ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک پس از نزدیک به ۷۰ سال شکایت‌های مداوم دولت ایران علیه اشغال گری بریتانیا سرانجام به ایران بازگردانده شد.[۲]

    • بدون نام

      خدا خاینان در گذشته و اینده و حالو لعنت بکنه

    • بدون نام

      خوش به حال مردم بحرین که از این همه بدبختی و فلاکت نجات پیدا کردن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بیسواد شاه سند بحرینو زد به اسم ال خلیفه سنی های وهابی مردم بحرین همه مستاجر ال خلیفه هستند و انواع ظلم ها بهشون میشه که تو حتی نمیتونی فکرشو بکنی

    • بدون نام

      کاشکی تهران هم از ایران جدا شود ایرا یک نفسی بکشد.

    • بی نام

      وای بر ما. چه اون زمان، چه حالا. برای خودمون متاسفم.

    • شیعه علي علیه السلام

      پهلوی وطن فروش

    • بدون نام

      حداقل قضیه رو کامل بگو که هم زمان جزایر سه گانه رو بعد از 80 سال از انگلیس پس گرفت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        این چه ربطی به اون داره در ضمن به لطف شاه یه تعداد عرب تا ابد ساکن ابوموسی شدند که مثل خار در گلوی ایران هستند به لطف وجود همیناست که امارات ادعا میکنه ابوموسی مال اوناست

      • بدون نام

        اره کاشکی تنب بزرگ کوچیک رو داده بود به امارات تا امثال تو امروز ادعا بستن تنگه رو نمیکردین

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج