۷۵۹۱۹۳
۱۷ نظر
۵۰۱۴
۱۷ نظر
۵۰۱۴
پ

عمر «ازدواج سفید» در ایران؛ یک تا سه سال

یک مردم‌شناس و محقق با استناد به پژوهشی که درباره «ازدواج سفید» روی ۲۱۳ زوج و به شکل میدانی انجام داده است، گفت: «عمر» ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است.

خبرگزاری ایسنا: یک مردم‌شناس و محقق با استناد به پژوهشی که درباره «ازدواج سفید» روی ۲۱۳ زوج و به شکل میدانی انجام داده است، گفت: «عمر» ازدواج سفید در ایران بین یک تا سه سال است.

۴۵ درصد از افرادی که در این تحقیق مورد بررسی قرار گرفته بودند بیـــن ۲۵ تا ۳۰ سال «سن» داشتند. همچنین ۶۲ درصد آنها دارای «تحصیلات» کاردانی و کارشناسی بودند و ۲۳ درصد در مقطع ارشد و دکترا تحصیل می‌کردند؛ این در حالی است که مهم‌ترین «شیوه آشنایی» که از سوی این افراد ذکر شده بود، گروه دوستان و دانشجویی، همکاری در محل اشتغال و فضای مجازی بوده است.

«کامیل احمدی» مردم‌شناس، پژوهشگر و نویسنده در نشست انجمن حمایت از حقوق کودکان، گفت: در ایران آمارهای رسمی و قابل استنادی به‌دلیل محدودیت‌های موجود درباره میزان رواج این شیوه زندگی وجود ندارد؛ با این حال تغییرات ارزشی بر افزایش میزان هم‌خانگی مؤثر بوده‌اند.

وی با اشاره به اینکه «صیغه محرمیت» یا «ازدواج موقت» نزدیک‌ترین مدل به شیوه ازدواج سفید است که دارای مشروعیت شرعی است، اظهار کرد: نقاط مشابه این دو شیوه در موقتی بودن، وجود رابطه جنسی و تبعات حقوقی کم و کم‌هزینه بودن این دو روش ازدواج از لحاظ مهریه و جهیزیه است؛ با این حال این دو شیوه در بعد حقوقی و مشروعیت با یکدیگر متفاوت هستند؛ به طوری که در صورت تولد کودکی در شیوه ازدواج سفید، وضعیت وی نسبت به صیغه متفاوت است.

احمدی با اشاره به پژوهش انجام‌شده در مورد ازدواج سفید در ایران توضیح داد: این پژوهش در سه کلانشهر تهران، مشهد و اصفهان با حجم نمونه ۲۱۳ زوج و به شکل میدانی انجام شده است. بیشتر افرادی که به این شیوه زندگی روی آورده بودند یا مهاجرین شاغل یا دانشجویان دارای زیست دانشجویی بودند.

این پژوهشگر در ادامه با اشاره به پیامدهای ازدواج سفید اظهار کرد: رنگ‌باختن کلیشه‌های جنسیتی، آزادی انتخاب بر بدن و روابط جنسی، سرد شدن نسبت به ازدواج رسمی، طرد اجتماعی و ترس از پیگرد قانونی پیامدهایی بودند که از سوی افراد مورد بررسی عنوان شده بودند.

مهم‌ترین دلیلی که این افراد در مورد روی آوردن به این ازدواج ذکر می‌کردند نیز عدم اعتقاد به ازدواج رسمی، آزادی انتخاب و حق بر بدن، عدم امنیت شغلی و درآمد کافی، آشنایی بیشتر و عدم اعتماد بوده است.

۵۰ درصد افرادی که ازدواج سفید دارند امیدوارند در آینده ازدواجشان رسمی شود

وی همچنین با بیان اینکه ۳۹ درصد از افراد مورد پژوهش اظهار کرده بودند نسبت به دین بی‌اعتقاد هستند، ادامه داد: ۵۷ درصد از آنها دارای اعتقادات کم و تنها ۲.۹ درصد از آنها نسبت به دین معتقد بوده‌اند.

همچنین ۵۲ درصد از آنها که بیش از ۴۰ درصد زنان بودند امید داشتند که ازدواج سفید آنها در آینده به ازدواج رسمی ختم شود؛ این در حالی است که ۴۷ درصد که عمدتاً مردان بودند قصد نداشتند تا در آینده ازدواج رسمی داشته باشند. برای ۸۸ درصد از این افراد مسأله بکارت اهمیت نداشته و تنها برای ۱۱ درصد از آنها اعتقاد به این مسأله وجود داشت.

در بخش دیگری از این نشست پروانه سلحشوری، نماینده مجلس هم با بیان اینکه تا سال‌های گذشته شیوه زندگی هم خانگی بیش از زمان حال تابو بوده و تنها در چند سال اخیر است که درباره آن صحبت‌هایی می‌شنویم، گفت: این هم‌خانگی‌ها ابعاد فرهنگ سنتی را مذموم می‌شمارد و موجب ایجاد هویت دوگانه برای افراد درگیر در آنها می‌شود، به طوری که این افراد دچار بحران و بیگانگی هویتی می‌شوند. به عبارت دیگر آنها دچار جدال روانی با خودشان می‌شوند.

وی در ادامه تأکید کرد: این اصل باید مورد پذیرش قرار بگیرد که در کشور ما پدیده نوظهور همباشی وجود دارد و باید به چرایی آن فکر کنیم که چطور می‌توان عوامل زمینه ساز آن را کاهش داد و آن را بسامان کرد؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • سلام سانسورچی

      اقتصاد داغون .مهریه های سنگین .حقوقهای اندک.ارزش پول متمایل به صفر.جامعه افسرده.عدم وجود اینده روشن.و خیلی دلایل اجتماعی دیگر همه دلیل این روش زندگی جوانان است حالا شما چسبیدید به نبود اعتقادات؟؟؟؟.از قدیم گفتن شکم گرسنه دین و ایمان نمیشناسه.

    • بدون نام

      خووووب عمرش خیلی از ازدواج دایم بیشتره !!!

    • شقایق

      خجالت داره توکشورشیعه اسلامی،مسوولین اسم ازدواج سفیدبیارن،برن بمیرن بهتره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خووووچه فرقی با صیغه داره ؟؟؟ دوتاش هم یکیه جانم

    • بدون نام

      عمر ازدواج های رنگ دیگه هم همین قدره . اقلا پدر و مادرها کلی هزینه عروسی نمیدن و با قرض و قوله جهاز تهیه نمیکنن

    • بدون نام

      عمرازدواج های واقعی هم همین اندازه است بقیش تحمل است وتحمل سوختن وساختن

    • ahdi

      همه ی دخترا و پسرا نیاز دارن
      نیاز عاطفی اول
      بعدشم نیاز جنسی
      اینکه نمیتونن به شیوه ی سنتی کشور خودمون جوابگوی نیازشون باشن از همه چی زده میشن
      و زمانی میرسه که دیگه هر کدوم از این نیازها رو شاید نتونن کنترل کنن
      چه راهکاری دولت برای این مسئله در نظر گرفته???
      ازدواج سفید حداقل 6-7 ساله تو ایران رواج پیدا کرده و هیچکس تا الان جز تحقیق درباره ی تعدادشو اعتقاداتشون کاره دیگه ای برای کنترلش نکرده
      خدا میدونه بعد بهم خوردن هر کدوم از این روابط دخترا چه آسیب روانی رو تحمل میکنن و ممکنه عاقبتشون به کجا بکشه!!!
      کاش یکی به داد جوونامون برسه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دخترای احمق و هرزه ای که این روابطو انتخاب میکنن همون بهتر که برن بمیرن

    • محمد

      ازدواج سفید و همباشی و کلمات مسخره ای که یکعده می خواهند آنها را تطهیر کنند اصلا در فرهنگ ایرانی اسلامی ملت جایگاهی ندار د و خلاف شرع خلاف شرع است اگر کسی مشکل ازدواج دایم دارد می تواند از ازدواج موقت با شرایطی که قانون شرع پیشنهاد کرده با لحاظ مسایل قانونی کشور استفاده کند و سرش را هم بالا بگیرد البته پدر سوخته بازی که افراد متقلب هوس باز از ازدواج موقت کرده اند را شرع قبول ندارد و خارج از بحث ماست اما کسانیکه ازدواج باصطلاح سفید را جعل کرده اند بدانند که راه آنها مخالف شرع و قانون کشور است و هر کس را با این روش بگیرند چوب تو آستینش می کنند.

      پاسخ ها

      • سلام سانسورچی

        از اون جمله "چوب تو استینش کردن" یه فشار خاصی رو میشه روت حس کرد

      • بدون نام

        اخه عزیز عقد موقت هم همون ازدواج سفیده فقط یک جمله عربیه که توش خونده نمیشه

    • امین

      نمیخام بگم خوبه یا بد ولی هزینه اش از ازدواج دایم برای یه مرد کمتره.تنوعش هم بیشتره.خب به نظر شما یه مرد بین ازدواج دایمی که هزینه بالا مثل مهریه و نفیه و....داره با ازدواج سفید کدومشو انتخاب میکنه؟؟؟با این وضع یکروزی میاد که اکثر همون دخترانی که از خواستگاراشون توقعات نجومی داشتن مجبور میشن به این مدل ازدواج تن بدن

      پاسخ ها

      • سلام سانسورچی

        دقیقا... خودکرده را تدبیر نیست

      • بدون نام

        امین حالت خوبه ؟؟؟ معلومه که بدجوری از دخترهایی که ردت کرده اند دلخوری ...خخخ

      • امین

        دوست عزیز من حالم خیلیم خوبه.من واقعیت های جامعه رو دارم میگم.دختری که حاظره ازدواج سقید بکنه ولی حاظر نیست در برابر خواستگاراش یه خورده شرایطو آسون بگیره.همین دختری که ازدواج سفید میکنه موقع ازدواج رسمی از خواستگارش طلب گنج قارون میکنه.همه پسرها که پولدار نیستن.دخترها هم که نمیتونن تا آخر عمرشون مجرد بمونن.مجبورا به این روابط تن بدن.تجربه به من ثابت کرده خانم ها با هر سازی که آقایون بزنن حاظرن برقصن

    • شقایق

      اسم فحشاروگذاشتن ازدواج،ازدواج سفید،بایدسنگسارشون کرد،کسی هم که موافق این چیزاست،حیوونه،پاکدامنی وحیا وعصمت یه انسان چی میشه،؟عده ای،فقط بلدن تقلیدکورکورانه ازغربی هابکنن،غافل ازاینکه یه روزهمین غربیا،به سمت اسلام وپاکی وایمان خواهند اومد،بایددهن موافقان همچین رسمایی روپرخون کرد،مرگ برفحشا

      پاسخ ها

      • بدون نام

        درود بر شما خانم با ایمان و پاک و پاکدامن کاش مثل شما زیاد داشتیم متاسفانه اکثر زن و مرد های امروز بی دین و ایمان و بی اعتقاد شده اند و هر عمل کثیفی رو انجام میدن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج