۷۵۹۹۹۶
۳۹ نظر
۵۱۴۴
۳۹ نظر
۵۱۴۴
پ

ابن سینا نه عرب است نه حکیم ترک

رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر با تحریف‌های تاریخی در یک مقطع ابن‌سینا را عرب معرفی کردند و از طرفی برخی کشورها مثل ترکیه نیز او را حکیم ترک می‌دانند اما بر اساس شواهد روشن تاریخی، هیچ وقت ابن‌سینا در طول عمر خویش در سرزمین اعراب و ترکیه حضور نداشته است.

خبرگزاری ایسنا: رئیس بنیاد علمی و فرهنگی بوعلی سینا گفت: متأسفانه در سال‌های اخیر با تحریف‌های تاریخی در یک مقطع ابن‌سینا را عرب معرفی کردند و از طرفی برخی کشورها مثل ترکیه نیز او را حکیم ترک می‌دانند اما بر اساس شواهد روشن تاریخی، هیچ وقت ابن‌سینا در طول عمر خویش در سرزمین اعراب و ترکیه حضور نداشته است.

آیت الله غیاث الدین طه محمدی پنج شنبه(۲۵ مرداد) در جمع خبرنگاران، با بیان اینکه باید زوایا و ابعاد شخصیت اخلاقی و علمی ابن سینا استخراج، شناسایی و برای مردم تبیین شود، اظهار کرد: اصحاب رسانه باید در امر جمع آوری، آماده سازی و معرفی آثار گوناگون این دانشمند ایرانی به جهانیان، بنیاد بوعلی سینا را یاری کنند.

وی تجلیل زبانی از زحمات شیخ‌الرئیس بوعلی‌سینا را کافی ندانست و در این باره افزود: با توجه به اینکه شیخ‌الرئیس هزار سال قبل با هزار زحمت و در فضای ناامن و آوارگی این همه علوم را بررسی و تألیف کرده است.

حتی بسیاری از کتاب‌های ابن‌سینا از بین رفته، جامعه بشری و به ویژه مسلمانان بایستی میراث خوار خوبی برای علوم شیخ‌الرئیس ابن‌سینا باشند و همه علوم آن را عملاً پیاده کنند چرا که جامعه بشری مدیون زحمات و تلاش‌های علمی، فلسفی و طبی ابن‌سینا است.

طه محمدی بوعلی سینا را در صبر، استقامت و دیانت الگویی شایسته دانست و گفت: بوعلی‌سینا نه تنها در عرصه نظر، یک انسان بی‌نظیر است که در مرحله عمل نیز انسانی یگانه است که رهبر کبیر انقلاب اسلامی تعبیر جالبی درباره ایشان دارد که وی «لم یکن له کفواً احد» در بین انسان‌ها پس از معصومین است.

رئیس بنیاد علمی وفرهنگی بوعلی سینا تصریح کرد:خیلی‌ها ابن‌سینا را در علم طب منحصر می‌کنند در حالی‌که ایشان در فلسفه و عرفان سرآمد دانشمندان است و رساله‌هایی از ایشان در تفسیر قرآن برجای مانده و تا ۴۰۰ رساله کوچک و بزرگ از تألیفات شیخ‌الرئیس نام برده شده است.

وی دلایل اعراب و ترکیه برای انتساب شیخ‌الرئیس به خود را واهی ذکر کرد و افزود: بوعلی‌ کتاب‌های خود را در قرن چهارم به این دلیل به زبان عربی نوشته که زبان رسمی جهان اسلام بوده و تمام علوم برای مخاطبان به این زبان ارائه می‌شده است.

طه محمدی با تاکید بر اینکه لحظه به لحظه زندگی بوعلی سینا برای جهانیان درس است بیان کرد:ترکیه خود را محق می‌داند که چون زادگاه بوعلی در کشور ازبکستان است، وی را به خود منتسب کند در حالی‌که هر دانشجوی تاریخ بر این مساله واقف است که خود ترکیه نیز محصول ترک مخاصمه جنگ جهانی اول است و هویت جدیدش کمتر از یک قرن سابقه دارد.

وی با بیان اینکه جهان امروز، همدان را با نام بوعلی سینا می‌شناسند و این مفاخر سند وشناسنامه هویت ما هستند عنوان کرد: امیدواریم مسئولان کشور و استان قدر میراث این دُردانه الهی، جناب حسین‌بن ‌عبدالله بن سینا را بدانند و زمینه نشر آثار و رساله‌های و اندیشه حکمی آن حکیم بزرگ را بیش‌از پیش فراهم کنند.

طه محمدی بیان کرد: معرفی و تکریم مفاخر و شخصیت های ممتاز باید در اندازه شایستگی آنها صورت گیرد تا در جامعه اثر بخشی داشته باشد.

قانون در دست تصحیح

مدیر روابط عمومی و امور بین المللی بنیاد علمی فرهنگی بوعلی سینا نیز با بیان اینکه شناخت و معرفی شخصیت و آثار بوعلی سینا از اهداف تشکیل بنیاد بوعلی است گفت: متن عربی کتاب قانون تصحیح و چاپ شده است که در روز بوعلی سینا رونمایی می شود.

توکل دارائی با بیان اینکه کتاب دوم قانون نیز در دست تصحیح است و در آبان امسال همزمان با روز جهانی فلسفه رونمایی می شود، افزود: کتاب قانون توسط دکتر نجفقلی حبیبی برای نخستین بار در کشور تصحیح شده است.

وی با بیان اینکه برگردان و شرح حساب شفا نیز هم اکنون در دست چاپ است ادامه داد: قانون بوعلی سینا پنج کتاب است وکار تصحیح این کتاب از سال ۸۹ آغاز شده است.

دارائی ادای احترام به مقام شامخ بوعلی سینا با حضور رئیس انجمن مفاخر کشور و جمعی از نخبگان علمی و فرهنگی، برگزاری همایش طب سنتی با همکاری دانشگاه علوم پزشکی واهدای تندیس بوعلی سینا به دانشگاه های خارج از کشور را از برنامه های روز بوعلی سینا برشمرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یاشاسین تورک میلتی

      با تاریخ سازی جعلی بیش از این آبروی خود را نبرید،لابد الکساندر،ادیسون،انشتین و ...هم فارس بودن؟!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برادر عزیز شما آذری هستی نه ترک، ترک در ترکیه است. آذری ها هم یکی از قومیت های ایرانی مثل کرد، بلوچ و فارس. الحمدلله رهبر هم آذری هستند و افتخار ایران.

    • مجتبی

      حتمن روسیه بوده

    • وانک لاعلاخلق عظیم

      خوب برا خودتون بختیاری هست خوبه راضی شدی بابا ابن سینا کجا الان کجا وقت تکنولوژی هست

    • بهزاد

      ابن سینا حکیم ترک هست عین مولانا که شاعری ترک زبان هست.والسلام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        کاش یکی از اشعار ترکی مولانا را برایمان اینجا می گذاشتی!

      • ایران

        ترک بوده ولی فارسی شعر نوشته
        خخخخخخخخخخ

    • بدون نام

      من شنیدم افغانی بودِ..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بد نیست یک مقدار درباره تاریخ ایران مطالعه کنید.

    • سانسورچی تاکی سانسور؟؟؟؟؟؟؟

      مهمترین مشکل جامعه ما دروغ گفتن مسئولان کشور است کاش یه دادگاه تشکیل میشد بنام (دادگاه اعدام دروغگویان ) بعد هرکس ازمسئولان دروغ میگفت اونجامحاکمه میشد بعداعدام میکردندتابرای بقیه درس عبرتی میشد

    • یعقوب

      پس چرا عکسش راازجلد دفترچه تامین اجتماعی وخدمات درمانی حذفش کردید

    • بدون نام

      آقای رئیس تو ایران نشستن و این حرفها را زدن فایده ندارد، ایرانیان می دانند پورسینا ایرانی است. باید هر ساله بزرگداشتی جهانی از طریق یونسکو برگزار کرد و تاکید نمود که وی ایرانی خالص است.

    • بهروز

      اگر به جای سریالهای بی محتوا که هیچ سنخیتی با ایران ندارد,فیلم اثر گذاری برای شیخ الریس تهیه میکردند,وبه زبان های مختلف دوبله میکردند,این شبهات وتوهم را خنثی میکرد,ودر ادامه ابوعلی تعلق به تمام دنیا وبشریت دارد همینطور که خدا پیامبران را برای دین به سوی بشر فرستاد ابوعلی سینا را برای جسم وروح بشر انتخاب کردکه افتخاریست برای ایران زمین,متاسفانه ما دانشمندان شهیری داریم که اگر انها را معرفی نکنیم نسلهای حال واینده گفته دیگران را باور میکنند

    • واقعیت

      وا.چرا گفته مااسفانه

    • واقعیت

      چرامتاسفانه

    • میلاد

      ابو علی سینا از اسمش معلومه عرب هستش دیگه فکر کردن داره

      پاسخ ها

      • ایران

        پس ابوالقاسم فردوسی هم لابد عرب بوده؟؟؟؟

      • ایران

        ایران جدیدالتاسیسه؟؟؟؟؟؟؟ ... یا ما رو اسکل کردی؟

    • بدون نام

      اولا نمی تواند ایرانی یا ترکیه ای باشد چون هر دو این کشور ها جدید التاسیس هستن
      ترکیه بعد از جنگ اول جهانی بر روی خرابه های عثمانی بنا شد
      ایران برای اولین بار (کشوری که نخستین بار ایران نام گرفت ) در ۵۰۰ سال پیش یعنی زمانی که شاه اسماعیل حکومت ها و شهر های کوچک محلی را تصرف کرد و تیکه پاره های ایران امروزی را به هم چسباند و رویای خود را مبنی بر تشکیل کشوری مانند افسانه فردوسی را تحقق بخشید و نام ایران از زمان رضا شاه رسمی شد
      پس سخن از ملیت ابن سینا نا درست است
      اما قومیت او چه بوده ؟
      ترک ها می گن چون در بخارا به دنیا آمده ترک ازبک بوده چون اکثریت مردم این شهر امروزه و در گذشته ترک بوده اند
      فارس ها هم می گن الان یه اقلیت تاجیک نشین در بخارا هستن پس شاید از اون ها بوده
      هیچ سندی از زبان مادری ابن سینا در دست نیست و همه آثارش به زبان عربی که زبان علم آن زمان بوده منتشر شده
      حالا ترک بوده یا فارس یا عرب؟
      مشخص نیست پس هیچ کس نمی تونه بگه حتما فارس یا ترک بوده و نمی تونه کشور دیگری رو به دزدیدن و تحریف تاریخ متهم کنه

    • بدون نام

      پس چرا عکس ش از رو دفتر چه بیمه ناپدید


      کردید؟؟؟؟!!!!!!!؟؟؟؟!!!!

    • R.A

      همدان کجاست؟اونجا مگه سرزمین ترک نیست؟پس ترکیه راس میگه دیگه ابوعلی سینا ترک هستش

    • بی نام

      بوعلی سینا برای همه کشورهای مسلمان است وقتی ما در تاریخ می خوانیم کشورهای غرب در گذشته علم را از کشورهای مسلمان به اورپا بردن پس بوعلی برای همه مسلمان است همینطور پیامبر برای همه مسلمانان جهان است مردان بزرگ مسلمان مرز ندارند برای همه مسلمان هستند مالک اشتر حصرت علی ع برای همه است همه مردان خدا برای مسلمانان جهان هستند مرزی نداران چون الگوی وافتخار مسلمانان جهان هستند .به امید ان روزی تمام مسلمان امت واحد بشوند چنگ بزنند به ریسمان خدا و متفرق نشوند .انشالله

    • کامبیز

      شاید اینو هم مثل خزر یاروحانی فروخته به ترک ها یاخاتمی به عربها!؟

    • بدون نام

      یعنی دفن شدن یک نفر درکشور دیگردلیل برتعلق گرفتن به اون کشورست ؟مثال بزرگواری مانند امام رضا(ع).دویما ریشه وزبان ترک وقوم ترک زبان قدمت چندین هزارساله دارد سلجوقیان وغزنویان...به تاریخ مراجعه فرمایید.با دروغ نمیشه واقعیات پاک کرد..

    • جوادی

      ابن سینا از بخارای ازبکستان هستش، ازبکستان یک کشور ترک زبان هستش، ابن سینا ترک زبان بوده است غم و غصه نخورید دری وری ننویسید، ترکیه حق داره ابن سینا رو ترک زبان بگه، مللیتش ترک بوده، اینترنت مطالعه بفرمایید

      پاسخ ها

      • ایران

        .... اینترنت رو مرجع قرار میدی

    • بدون نام

      مگر ايشان روس نبوده؟

    • بدون نام

      چی از این مملکت برای مردم باقی گذاشتین؟

    • @milad...

      سلام ابن سینا در اصلا افغانستانی بوده وچون که همسرش ازبکستانی بود و در ازبکستان سکوت داشته واینکه میگن عرب یا ترکیه ی هستش فقط بخاطر اینکه ابن سینا محقق بزرگی بوده ومدام برای کسب عمل داخل کشورهای گوناگون سکونت کوتاه داشته که الان اعرابها وترکیها. دارن افتخار هم کشوری با ابن سینا میکنند حتی عکس این محقق روی پول کشور افغانستان هم هست
      ایرانم یکم شرم داره وگرنه میگفتن که ایرانی بود

    • بدون نام

      افغانیه متولد بلخ

      پاسخ ها

      • فردين هروى

        اگر افغانستان مدعى شه كه شما با تمسخر مى گيد اينها يك بلخى به دم هركس بسته مى كنند او بخارايى بود و وقتيكه ترك ها مدعى شدن ميگيد بلخى بود از افغانستان با همين روش ميخواهيد ابن سينا را ايرانى نگه داريد لطفآ پخش كنيد

    • کامی

      اگر عرب بود ک الان اسم رسمش اینهمه پر آوازه نبود،،،بابا اعراب غیر از جنگ و خونریزی چیزه دیگه ای بلد نبودن تا برسه فیلسوف زمانه

    • کامی

      اگر عرب بود ک الان اسم رسمش اینهمه پر آوازه نبود،،،بابا اعراب غیر از جنگ و خونریزی چیزه دیگه ای بلد نبودن تا برسه فیلسوف زمانه

    • شکرالله محبی

      اگر ابن سینا عرب نیست چرا ابن س....میگویند پور سینا یا ....نمی گویند ...

    • بدون نام

      هزاران هزار شکر که فارس هم نیست

    • بهروز

      منظور من از تاسف خوردن از قدر نشناسی امروز کسانی میباشد که باید برای مفاخر خود دلیل وبرهان بیاوریم برای ایرانی بودن بزرگان خود

    • محسن

      واقعا که.تورکها هم مثل قطر کنونی که از برزیل فوتبالیست میار ه و میزنه به نام قطر.اومدم یاد گرفتن.اینم مثل بازی چوگان

    • محسن

      تازه یه مدت ترکها میگفتن ابراهیم تاتلیس و محسون هم ترک هستن.و نمیخواستن قبول کنن که کورد هستن. ...

    • اسماعیل

      سلام تا کی باید دروغ تحویل مردم بدین اولا ایرانی که میگی هم تورکم هست هم عربم تورکیه گفته حکیم تورک نه تورکیه ای دوما ابوعلی متولدازبکستان روستایه خرمثین هست مادرش از روستایه افشنه و پدرش هم از بلخ هست که آن زمان آن مناطق به ترکستان شرقی معروف بود در زمان نوح ابن منصور ترکان با آل سامانی در جنگ بودن برا اون پدر ابو علی به بخارا رفت از اونجا زن گرفت میتونید برا اطلاعات بیشتر زندگی نامه شاگرد بو علی رو بخونید فیلسوف و فقیه ترکستان ابو عبید جوزجانی

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج