جاباما
۷۶۳۴۳۶
۲ نظر
۵۰۰۹
۲ نظر
۵۰۰۹
پ

مروری بر روند تکامل قلم S. Pen در فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ

قلم S. Pen گلکسی نوت سامسونگ جزو قابلیت‌های مهم این محصولات محسوب می‌شود. در این مطلب نگاهی به ویژگی‌های قلم اس پن از زمان معرفی اولین عضو خانواده نوت سامسونگ تا آخرین محصول این شرکت کره ای، گلکسی نوت ۹ می‌اندازیم.

وب سایت کلیک - امین رضائیان: قلم S Pen گلکسی نوت سامسونگ جزو قابلیت های مهم این محصولات محسوب می شود. در این مطلب نگاهی به ویژگی های قلم اس پن از زمان معرفی اولین عضو خانواده نوت سامسونگ تا آخرین محصول این شرکت کره ای، گلکسی نوت ۹ می اندازیم.

مروری بر روند تکامل قلم S. Pen در فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ

سری فبلت های گلکسی نوت سامسونگ ویژگی های منحصر به فرد زیادی دارند که منجر شده‌اند برخی کاربران علاقه خاصی به این سری از محصولات شرکت سامسونگ داشته باشند. اما یکی از اصلی ترین ویژگی های خاص سری فبلت های گلکسی نوت مربوط به قلم استایلوس اختصاصی این دستگاه های هوشمند تحت عنوان S Pen می‌شود که در گوشه‌ای از بدنه و قاب این محصولات گنجانده و در شرایط خاص توسط کاربر خارج می شود. قلم استایلوس همیشه بخش مهمی از سری فبلت های گلکسی نوت بوده و حتی نخستین نسخه فبلت گلکسی نوت هم از آن بهره‌مند بود.

اما قلم S Pen گلکسی نوت سامسونگ طی سال هایی که گذشته همانند خود فبلت تغییرات و پیشرفت های زیادی را تجربه کرد که اگر وارد جزئیات آن شویم به خوبی درک خواهیم کرد که شرکت سامسونگ تا چه اندازه برای طراحی قلم S Pen فبلت های گلکسی نوت برنامه ریزی کرده و دقت عمل به خرج می‌دهد.

در این مطلب به مرور روند پیشرفت و تکامل قلم S Pen گلکسی نوت سامسونگ می پردازیم و جزئیات این گجت را از زمان معرفی نسخه اول گلکسی نوت تا به امروز زیر ذره‌بین قرار می دهیم.

قلم S Pen نخستین گلکسی نوت

مروری بر روند تکامل قلم S. Pen در فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ

اولین نسخه از سری فبلت های گلکسی نوت که در سال ۲۰۱۱ شاهد معرفی آن بودیم، اولین قلم S Pen اختصاصی این سری از محصولات سامسونگ را به همراه داشت. قلم استایلوس یا S Pen نخستین نسخه گلکسی نوت با همکاری شرکت سامسونگ و شرکت Wacom تولید شده بود و ۱۴ میلیمتر طول داشت. این قلم به گونه‌ای طراحی شد که بتواند ۲۵۶ سطح فشاری مختلفی را تفکیک و ارائه کند. این قلم در گوشه پایین بدنه فبلت گلکسی نوت جاسازی می‌شد و وزن کمی داشت. در آن زمان که گوشی های با نمایشگر لمسی مثل امروز در بین کاربران جا افتاده نبودند، تعامل با نمایشگر لمسی فبلت گلکسی نوت با استفاده از قلم S Pen بسیار لذت بخش بود.

بخش هوشمند قلم S Pen نخستین نسخه گلکسی نوت سامسونگ مربوط به دکمه‌ای می‌شد که در لبه آن قرار داشت و با فشردن آن دستور ضبط اسکرین شات از صفحه نمایش گوشی صادر می‌شد. قابلیت های هوشمند دیگری همچون امکان فعال کردن برنامه S Memo با قلم استایلوس گلکسی نوت هم امکانپذیر بود و حتی امکان ایجاد دست نوشته هم توسط قلم S Pen در آن وجود داشت اما کیفیت دست نوشته ها چنان جالب نبودند. به طور کلی ترکیب صفحه نمایش ۵.۳ اینچی و قلم S Pen در نخستین نسخه گلکسی نوت سامسونگ سبب شد تا استقبال بسیار عالی از این گوشی به عمل آید.

قلم S Pen گلکسی نوت 2

مروری بر روند تکامل قلم S. Pen در فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ

قلم S Pen گلکسی نوت 2 سامسونگ به مقدار ناچیزی از قلم بکار رفته در نخستین نسخه فبلت گلکسی نوت بلندتر و باریک تر طراحی شد. اما در سمت مقابل بخش پلاستیکی آن کمی بزرگ ‌تر طراحی شده بود تا حس و حال در دست گرفتن یک قلم را بهتر به کاربر منتقل کند. سامسونگ ضمن رونمایی از فبلت نوت 2 عنوان داشت که قلم S Pen آن می‌تواند 1024 سطح فشاری مختلف را تفکیک و شناسایی کند. بنابراین از این نظر پیشرفت عظیمی در طراحی نسخه دوم قلم S Pen در مقایسه با نخستین نسخه آن به وجود آمده بود.

قلم S Pen گلکسی نوت 2 هم با همکاری سامسونگ و شرکت Wacom طراحی شده بود یک ویژگی بسیار خاص داشت که در آن زمان کاملا منحصر به فرد و شگفت انگیز بود. این قلم به گونه‌ای با نمایشگر گلکسی نوت 2 همگام‌سازی شد که کاربر با نزدیک کردن خیلی زیاد نوک آن به نمایشگر گوشی و بدون ایجاد تماس فیزیکی مابین آن دو قادر به استفاده از آن می‌شد. سامسونگ از این ویژگی برای ایجاد قابلیت Air View در فبلت نوت 2 استفاده کرد که به موجب آن کاربران می‌توانستند در یک پنجره پاپ آپ بخش کوچکی از تصویر، فایل یا هر نوشته‌ای را مشاهده کنند و یک پیش نمایش از آن را ببینند. قابلیت های کاربردی دیگری همچون Quick Command که منجر به ایجاد امکان کدهای میانبر برای ارسال پیام های خاص، جستجو در اینترنت و غیره می‌شدند که برای اولین بازی در قلم S Pen گلکسی نوت 2 ارائه شدند.

قلم S Pen گلکسی نوت ۳

مروری بر روند تکامل قلم S. Pen در فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ

قلم S Pen گلکسی نوت ۳ در مقایسه با قلم دو گلکسی نوت قبلی از نظر سبک طراحی و ظاهر کاملا متفاوت شده بود. طراحی این قلم به صورت متقارن و تقریبا چهار گوش انجام شد و ظاهر پر زرق و برقی هم ارائه می‌کرد. این مسئله سبب شد تا قلم S Pen نوت ۳ خیلی بهتر و هماهنگ تر در لبه زیرین قاب این گوشی نصب شود و به نوعی کاملا در این بخش استتار نماید. اما جالب ترین ویژگی که به قلم S Pen گلکسی نوت ۳ اضافه شده بود مربوط به منوی Air Command می‌شد که تمام کارایی های قلم S Pen را در یک منوی دایره‌ای شکل نمایش می‌داد. این منو به طور خودکار با هر بار بیرون کشیدن قلم S Pen نمایان می‌شد.

قلم S Pen فبلت گلکسی نوت ۳ از نظر تشخیص سطوح فشاری با نسخه قبلی آن تفاوتی نداشت و می‌توانست ۱۰۲۴ سطح فشاری مختلف را تفکیک و تشخیص دهد. گلکسی نوت ۳ با بهره‌مندی از سیستم عامل اندروید لوبیای ژله‌ای (Jelly Bean) و رابط کاربری تاچ ویز (TouchWiz) امکان دسترسی سریع به قابلیت هایی همچون S Finder (جستجو با قلم S Pen)، Action Memo و تعامل با اپلیکیشن Autodesk Sketchbook را با قلم S Pen محقق می‌کرد. بنابراین قلم S pen بکار رفته در قبلت نوت ۳ علاوه بر تغییرات ظاهری که ارائه می‌کرد، پیشرفت های زیادی هم در کارایی و هوشمندتر شدن آن به همراه داشت.

قلم S Pen گلکسی نوت 4

مروری بر روند تکامل قلم S. Pen در فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ

سامسونگ با رونمایی از گلکسی نوت 4 توانست توجه تمام کاربران و علاقمندان به گوشی های با نمایشگر بزرگ را جلب کند. قلم S Pen گلکسی نوت 4 پیشرفت و بهبودهای زیادی را ارائه می‌کرد. قابلیت تشخیص سطوح فشار این قلم دو برابر شده بود و به 2048 سطح فشار می‌رسید. بهترین و جالب ترین ویژگی که در قلم S Pen نوت 4 شاهد پیاده سازی آن بودیم، قابلیت Smart Select بود که به موجب آن امکان انتخاب کردن بخشی از یک متن در نوشته یا وبسایت های مختلف با استفاده از قلم S Pen فلت امکانپذیر می‌شد.

بدین سبب زمانی که از قلم استایلوس فبلت نوت 4 در حین وبگردی استفاده به عمل می‌آمد، کاملا حس بکارگیری موس در کامپیوتر به شما کاربر منتقل می‌شد، چون حتی امکان کپی و پیست کردن نوشته های انتخاب شده هم با چند حرکت ساده قلم S Pen فبلت امکانپذیر شده بود. قابلیت جالب دیگری تحت عنوان Photo Note هم در قلم S Pen گلکسی نوت 4 پیاده سازی شد که به موجب آن امکان انجام تغییرات و ادیت های منحصر به فردی روی عکس ها از طریق قلم S Pen گوشی امکانپذیر می‌شد.

قلم S Pen گلکسی نوت ۵

مروری بر روند تکامل قلم S. Pen در فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ

گلکسی نوت ۵ سامسونگ در سال ۲۰۱۵ به طور رسمی معرفی شد. این فبلت هم از قلم S Pen اختصاصی بهره می‌برد که البته برخی از کاربران به شدت آن را مورد نقد قرار داده بودند و مدعی شدند که با وارد کردن سر و ته قلم در جایگاهش، قلم در بدنه گوشی گیر می‌کند و امکان خارج کردن آن بدون انجام تعمیر سخت افزاری وجود نخواهد داشت! ادعای این کاربران کاملا صحیح بود و منجر شد تا افرادی با مشکل مذکور مواجه شوند. به تدریج مشکل مذکور با لقب Pengate در بین کاربران شناخته شد. این مشکل بعدا با اضافه کردن یک مکانیزمی فنری به محل نصب قلم S Pen نسخه های بعدی فبلت گلکسی نوت برطرف شد.

اما اگر از این مشکل صرف نظر کنیم، باید بگوییم که طراحی قلم S Pen گلکسی نوت ۵ تقریبا خوب انجام شده بود. در بخش فوقانی و انتهای این قلم حالتی ایجاد شده بود که بیرون کشیدن آن از لبه قاب گوشی را آسان تر می‌کرد. از نظر نرم افزاری و کاربرد، سامسونگ سعی کرد تا ویژگی های غیر ضروری را از قلم S Pen نوت ۵ حذف کند و در سمت مقابل کیفیت عملکرد ویژگی هایی همچون قابلیت S Note، Screen Write و Smart Select را ارتقاء دهد. منوی Air Command قلم استایلوس گلکسی نوت ۵ هم برای ایجاد هماهنگی بیشتر با رابط کاربری دستگاه کامل تغییر یافت.

قلم S Pen گلکسی نوت 7

مروری بر روند تکامل قلم S. Pen در فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ

حتما فبلت گلکسی نوت 7 سامسونگ را به خاطر دارید! هرچقدر هم که تمایل داشته باشیم این فبلت از تاریخچه محصولات سامسونگ حذف شود، باز هم راهی برای انجام این کار وجود ندارد! فبلت نوت 7 همان فبلتی است که نقش یک نارنجک دستی را ایفاء می‌کرد! این فبلت از نظر طراحی باتری با مشکل مواجه بود و بارها منجر به بروز حوادثی همچون انفجار و آتش سوزی شد و حتی با چند بار فراخوان از سوی سامسونگ هم مشکل طراحی آن برطرف نشد و در نهایت کاملا از بازار جمع‌آوری شد. اگرچه باتری این فبلت مشکل سازی بو اما سامسونگ برای طراحی قلم S Pen آن دقت زیادی صرف کرد و توانست سطوح فشار تفکیک پذیر آن را به چیزی در حدود 4096 سطح برساند!

یکی دیگر از ویژگی های بسیار جالب قلم S Pen گلکسی نوت 7 مربوط به طراحی ضد آب آن می‌شد. بدین سبب کاربران می‌توانستند حتی زیر آب هم از قلم S Pen نوت 7 استفاده کنند یا در حین بارز باران سنگین بدون مشکل از قلم استایلوس گوشی استفاده به عمل آورند. سامسونگ همچنین طراحی قلم را به گونه‌ای انجام داد که امکان وارد کردن سر و ته آن در داخل مجرای اختصاصی‌اش وجود نداشت و قلم فقط در حالت صحیح وارد مجرای اختصاصی خود می‌شد. از نظر نرم افزاری هم قلم S Pen گلکسی نوت 7 روی سه عامل اصلی مانور می‌داد. عامل اول قابلیت Notes بود که یک برنامه واحد برای نوت برداری با قلم استایلوس گوشی محسوب می‌شد. دومین ویژگی Screen Write نام داشت که قابلیت نوشتن روی نمایشگر را فراهم می‌کرد و سومین ویژگی هم همان ویژگی Smart Select بود که کیفیت آن بیشتر شده بود و ویژگی های خاصی نظیر Animation Select به آن اضافه شد.

در منوی Air Command گلکسی نوت 7 هم شاهد اضافه شدن سه قابلیت جدید بودیم. اولین قابلیت Magnify نام داشت که به موجب آن امکان زوم کردن در تصویر با استفاده از قلم S Pen گلکسی نوت 7 فراهم می‌شد. قابلیت بعدی Glance نام داشت که منجر به ارائه لیستی از اپلیکیشن های اخیر اجرا شده در قالب پنجره های کوچک می‌شد و به کاربر اجازه می‌داد تا خیلی سریع با قلم S Pen گلکسی نوت 7 مابین اپلیکیشن اخیر جهش داشته باشد. قابلیت آخر هم قابلیت Translate یا ترجمه بود که امکان ترجمه کلمات مختلف در حین بکارگیری قلم S Pen از طریق مترجم گوگل (Google Translate) را فراهم می‌کرد. بنابراین همانطور که مشاهده می‌کنید علیرغم مشکلاتی که در طراحی باتری گلکسی نوت 7 سامسونگ ایجاد شده بود، قلم استایلوس آن بسیار دقیق و با قابلیت های ارتقاء یافته طراحی شد.

قلم S Pen گلکسی نوت ۸

مروری بر روند تکامل قلم S. Pen در فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ

گلکسی نوت ۸ ترکیبی از سبک طراحی سری گوشی های گلکسی S با بدنه فلزی شیشه‌ای و قابلیت های خاص سری فبلت های گلکسی نوت را ارائه می‌کند. در طراحی قلم S Pen گلکسی نوت ۸ به یک قابلیت نرم افزاری توجه ویژه‌ای شد و این ویژگی مربوط به قابلیت ترجمه در حین بکارگیری قلم مذکور بود. در فبلت نوت ۸ کاربران می‌توانند با انتخاب عبارات (نه فقط کلمات) از طریق قلم S Pen به ترجمه آن ها دسترسی پیدا کنند.

قابلیت Screen Off Memo که به موجب آن امکان نوشتن روی صفحه نمایش خاموش گوشی فراهم شده بود، در فبلت نوت ۸ امکان پین یا سنجاق کردن نوت ها روی صفحه نمایش خاموش گوشی را فراهم کرد. در این حالت نوت ها و نوشته های Screen Off Memo در کنار اطلاعاتی نمایش داده خواهند شد که به واسطه قابلیت "نمایشگر همیشه روشن" (Always on Display) روی صفحه نمایش خاموش گوشی به تصویر کشیده می‌شوند. همچنین قابلیت تحت عنوان Live Messages هم به واسطه قلم S Pen گلکسی نوت ۸ ارائه شد که امکان ساخت تصاویر متحرک گیف (GIF) از رکوردهای صورت گرفته در حین نوشتن متون و غیره را فراهم می‌کند.

قلم S Pen گلکسی نوت 9

مروری بر روند تکامل قلم S. Pen در فبلت‌های گلکسی نوت سامسونگ

اما آخرین و جدیدترین نسخه از سری فبلت های گلکسی نوت، فبلت گلکسی نوت 9 سامسونگ است که از قلم S Pen اختصاصی خودش بهره می‌برد. قلم S Pen گلکسی نوت 9 به واقع نسبت به گذشته قابلیت های جالب تری را ارائه می‌کند. با معرفی قابلیت Bluetooth Low Energy هم اکنون کاربران می‌توانند از قلم S Pen فبلت نوت 9 به عنوان کنترل از راه دور برای انجام اقدامات خاصی همچون فعال کردن دوربین، جهش مابین عکسبرداری با دوربین پشت یا سلفی، کنترل پخش موزیک و غیره استفاده کنند.

سامسونگ اشاره داشته که قلم S Pen نوت 9 فقط ظرف 40 ثانیه فول شارژ می‌شود و با هر بار شارژ کامل می‌تواند 200 کلیک و دستور مختلف را مورد پشتیبانی قرار دهد یا 30 دقیقه در حالت استندبای دوام داشته باشد. سامسونگ هم اکنون در حال توسعه SDK برای قلم S Pen گلکسی نوت 9 است که به موجب آن توسعه دهندگان می‌توانند اپلیکیشن های خود را با قابلیت Bluetooth Lo Energy این قلم همگام کنند.

به نظر شما قلم S Pen در کدام نسخه از سری فبلت های گلکسی نوت بیشترین نوآوری و ارتقاء را ارائه کرده است؟

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      در نسخه نوت 9

    • بوگاتی

      عالیه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج