با ۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل چه خودرو‌هایی می‌توانستیم بخریم؟
۷۶۵۵۰۹
۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۰۴:۰۷
۱۲۸۱۶ 
با قیمت امروزِ پراید، در سال ۱۳۸۷ چه خودرو‌های صفر کیلومتری می‌توانستیم بخریم؟ این گزارش اعصاب خردکن را از دست ندهید!

روزنامه هفت صبح - ارسلان سلیمانیان: بالاخره اتفاقی که دوست نداشتیم رخ دهد، رخ داد. قیمت پراید یعنی ارزان ترین خودروی تولیدی در داخل کشور در هفته ای که گذشت به مرز 40 میلیون تومان رسید. البته که در بازار آزاد، برخی دلالان قیمت ها را از این هم بالاتر برده اند و ارقام عجیب و غریبی می گویند. قابل پیش بینی هم بود.

۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل

بعد از نوسانات اخیر ارز، مشخص بود که سونامی افزایش قیمت ها به محصولات وطنی هم خواهد رسید. هر چند طی هفته های اخیر قیمت انواع خودروهای ساخت داخل تا چند میلیون تومان افزایش داشتند اما تیر خلاص را «شورای رقابت» به این بازار نیمه جان زد. به نحوی که قیمت بسیاری از خودروهای تولید انبوه ایرانی در چند روز گذشته وارد کانال یکصد میلیون تومانی شد و برای خرید ارزان ترین خودروی صفر کیلومتر ساخت داخل نیز باید حدود 40 میلیون تومان کنار بگذاریم!

همین اتفاق بهانه ای شد تا فلاش بک بزنیم به عقب. به همین 10 سال پیش. به تابستان سال 1387... می خواهیم با مرور بازار خودروی ایران در آن دوران به این سوال پاسخ دهیم که با پولِ امروز پراید یا حتی کمتر از آن، در سال 87 چه خودروهای صفر کیلومتری می توانستیم بخریم.

تویوتا کرولا (مدل 2008)

۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل

بهار سال 87 بود که نسل نو «تویوتا کرولا» به ایران آمد. یکی از پرفروش ترین خودروهای جهان که در کشورمان نیز طرفداران پروپاقرصی داشت. کرولا 2008 برخلاف نسل قبلی خود، چهره ظاهری زیبا و مدرنی داشت که بی شباهت به مدل «کمری» نبود. همین امر سبب شد تا برخی از مشتریانی که قصد خرید تویوتا کمری را داشتند به سمت کرولا جذب شوند.

این خودرو موتور 1.8 لیتری 130 اسب بخاری داشت که با جعبه دنده چهار سرعته خودکار عرضه می شد. کرولا در دو تیپ Xli (مدل پایه) و Gli (فول آپشن) به کشورمان آمد که از تفاوت های این دو تیپ می توان به سانروف برقی اشاره کرد. قیمت کرولا Xli (مدل شرکتی) در آن زمان از حدود 38.5 میلیون تومان آغاز می شد که این رقم در مدل Gli به 42 میلیون تومان می رسید.


سوزوکی گرندویتارا (مدل 1387)

۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل

از اواسط دهه 80 خورشیدی بود که شرکت ایران خودرو تصمیم گرفت با مشارکت شرکت «سوزوکی» ژاپن اقدام به مونتاژ و عرضه مدل «گرندویتارا» در ایران کند. یک شاسی بلند سایز متوسط که با چهره ظاهری زیبا و کیفیت مونتاژ بالا توانست بخشی از مشتریان خودروهای وارداتی را به سمت خود بکشاند. گرندویتارا در ابتدا با موتور دو لیتری 140 اسب بخاری عرضه شد که البته در اواخر دهه 80، موتور 2.4 لیتری جایگزین موتور قبلی شد.

ویتارا در ایران در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک (با تجهیزات مشابه) به فروش رسید که البته از مدل دنده اتوماتیک استقبال بهتری شد. در سال 87 مدل دنده دستی این خودرو با قیمت 37 میلیون و 500 هزار تومانی به فروش می رسید که در قیاس با رقبای کره ای، از قیمت منطقی تری برخوردار بود. مدل دنده اتوماتیک گرندویتارا نیز با قیمت 41 میلیون تومان به فروش می رسید.


هیوندای سوناتا (مدل 2008)

۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل

یکی از معروف ترین خودروهای وارداتی در دهه 80 خورشیدی. سوناتا جزو اولین خودروهای خارجی بود که بعد از آزاد شدن واردات خودرو به ایران آمد و با قیمت مناسب و چهره ظاهری عامه پسندی که داشت به سرعت توانست در دل طبقه متوسط جا باز کند.

سوناتا در دو نوع چهار و شش سیلندر وارد ایران شد که عمده مدل های وارداتی از نوع چهار سیلندر بودند. این خودرو مجهز به موتور 2.4 لیتری 164 اسب بخاری بود که با کمک جعبه دنده پنج سرعته اتوماتیک، سطح مطلوبی از دینامیک رانندگی را برای راننده به ارمغان می آورد. قیمت سوناتا (مدل چهار سیلندر) در سال 87 از حدود 37 میلیون شروع می شد که این رقم برای مدل فیس لیفت 2009 به حدود 40 میلیون تومان می رسید. لازم به ذکر است که انواع مدل های کم کارکرد سوناتا در آن زمان با قیمت تقریبی 30 الی 35 میلیون تومانی قابل خریداری بودند!


کیا کارنز (مدل 2008)

۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل

«کیا کارنز» دیگر خودرویی است که با بودجه کمتر از 40 میلیون تومان می توانستیم در سال 87 خریداری کنیم. این خودرو که در کلاس MPV (ون شهری) قرار دارد، جزو معدود محصولات کره ای بود که آنچنان که باید و شاید نتوانست در ایران به موفقیت چشمگیری دست یابد. شاید به این دلیل که هنوز در آن زمان خیلی ها به چهره متفاوت کارنز عادت نکرده بودند و ترجیح می دادند سراغ خودروهای سدان یا شاسی بلند بروند.

این خودرو مجهز به یک موتور دو لیتری بود که می توانست 145 اسب بخار قدرت تولید کند. گفتنی آن که کارنز در آن روزها قیمتی معادل 35 الی 37 میلیون تومان داشت.


ب ام و 318i (مدل 2005)

۴۰ میلیون تومان، ۱۰ سال قبل

شاید امروز باورکردنی نباشد، اما در سال 87 یعنی حوالی سال 2008 میلادی با بودجه کمتر از 40 میلیون تومان می شد یک دستگاه ب ام و سری 3 مدل 2005 خریداری کرد! خودرویی که بعد گذشت 15 سال از زمان عرضه، هنوز جذاب است چه رسد به آن روزها! ب ام و 318i (اتاق E46) دارای موتور دو لیتری بوده که 150 اسب بخار قدرت تولید می کرد. این خوردو که از نوع دیفرانسیل عقب است در دو تیپ دنده دستی و دنده اتوماتیک به ایران آمد. قیمت نمونه های کار کرده 318i در آن روزها از 38 میلیون تومان شروع می شد که این رقم در نمونه های کم کارکرد به حدود 40 میلیون تومان می رسید.

 

انتشار یافته: 24
در انتظار بررسی:1
Iran, Islamic Republic of
06:35 - 1397/06/08
با 40 ملیون 10 سال پیش میشد یه خونه 50 متری نوساز تهران خرید الان با 400 ملیون هم نمیشه همونو بخری
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۰
من یادمه لندکروز 90 میلیون بود الان بالای یک میلیارد هستش
Iran, Islamic Republic of
09:31 - 1397/06/08
خاک برسراین مسعولین.ومدبران دزد
پاسخ ها
بدون نام
Germany
۱۵:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
اين راهيه كه خودمون انتخاب كرديم و مقابله با امريكا كمي هم ممكنه تبعات داشته باشه ولي در عوض سرمون بالاست
س
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
سرت بالاست و به خوبی در حال سواری دادن ....
بی نام
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۲
خر هم سرش همیشه بالاست
Iran, Islamic Republic of
09:46 - 1397/06/08
10سال قبل چیه همین اسفند دی ماه 96 چرا نمیگی
الان هرروز چند میلیون چند میلیون میره رو قیمت ماشین
Iran, Islamic Republic of
10:33 - 1397/06/08
خدا رحمت کند پدر و مادر احمدی نژاد را
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
خدایی خیلی زمانش وضعمون بهتر بود
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
زمان احمدی نژاد بهتر از الان بود چون این مسعولان بی عرضه زمان کمتری روی کار بودن
س
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
استارت همه این بدبختیا همون زمان احمدی نژاد بود...اگه اینطوره زمان خاتمی از همه این ها بهتر بود
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
از زور بدبختی مردم میگن رحمت به احمدی نژاد کسی که همه چیزو سوزوند
Iran, Islamic Republic of
12:17 - 1397/06/08
اقا ناموسا از این چیزا ننویسین. حالمون رو بدجوری گرفت.
Iran, Islamic Republic of
15:16 - 1397/06/08
چه مسئولینی داریم ما!چه آدمیانی اینا !ماشاالله به غیرتشون آدمایی که میخاستن سال قبل ماشین خبرت امسال باید موتور بگیرن پس فردا اگر دیر بجنبن دوچرخه
Iran, Islamic Republic of
17:48 - 1397/06/08
ماکسیما هم ۳۰ تومن بود. من قشنگ یادمه.
Iran, Islamic Republic of
04:43 - 1397/06/09
تا چشممون کور بشه شکم ها سیر بود هار شدیم گفتند شاه دزده خدا از سر تقصیراتمون بگذره حالا بفرمایید بدتر هم خواهد شد روزی برسه که سر تکه نانی همدیگه را بکشیم و برا خریدن ی دونه نون مجبور بشیم چک میلیونی بکشیم زیاد دور نیست اب میشه لیوانی ی میلیارد تومن
Iran, Islamic Republic of
13:52 - 1397/06/09
با این مطالب فقط مردم رو عذاب می دهید.
Iran, Islamic Republic of
11:15 - 1397/06/12
خدا لعنت کرده مارو مردم زیادی ملت ایران داشتن پیشرفت میکردن انگلیس نامرد نمیذاره ملت ایران فریب داد
Iran, Islamic Republic of
13:15 - 1397/06/14
یه بنزو ۳ سال قبل خریدم ۴۵۰ ملیون الان شده یک ملیاردو ۲۰۰ ملیون
پاسخ ها
علی
Germany
۱۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۶
ارزش پولمون افت کرده وگرنه چیزی گرون کشده
بدون نام
France
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۹/۰۹
خوب،.بِشکن بزنم برات؟
Germany
16:19 - 1397/06/18
بلایی سر این مملکت آوردن که تا قرن ها ازش بنویسن
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج