روش جدید تشخیص سرطان

خبرگزاری ایرنا: محققان دانشگاه نیوساوث ولز واقع در استرالیا راهکار جدیدی را برای تشخیص پروتئین‌های میکرو آر ان ای در نمونه‌های کوچک خون ابداع کردند. این روش برای تشخیص سرطان کاربرد دارد.

میکرو آر ان ای مولکول کوچکی است که مولکول‌های آر ان ای را هدف گرفته و مانع کدگذاری آن‌ها برای پروتئین‌های خاصی می‌شود. غیرفعال شدن این پروتئین‌ها با تشکیل تومورها و متازتاز ارتباط دارد و بر این اساس محققان معتقدند بین میکرو آ ان ای و انواع سرطان خون ارتباط وجود دارد.

محققان در این شیوه جدید، نانوذرات طلا را با استفاده از دی ان ای به‌گونه‌ای تغییر دادند که به‌نوعی سیگنال الکتروشیمیایی همراستا با میکرو آر ان ای مجهز شوند. این نانوذرات به الکترودهای پراکنده‌ای متصل و در نمونه خون رها می‌شوند تا به مولکول‌های میکرو آر ان ای بچسبند و جداسازی این مولکول‌ها را با استفاده از یک میدان مغناطیسی تسهیل کنند.

این شیوه جدید مدت‌زمان لازم برای فرآیند جداسازی مولکول‌های آر ان ای از نمونه خون را از ۱۲ ساعت به ۳۰ دقیقه کاهش می‌دهد.

علاوه بر این دقت این شیوه جدید به‌اندازه‌ای است که می‌توان در نمونه‌های بسیار کوچک خون که برای مثال از نوک انگشت گرفته می‌شود، مولکول‌های میکرو آر ان ای را شناسایی و جداسازی کرد.

گزارش کامل این تحقیقات در نشریه Nature Nanotechnology منتشرشده است.