جاباما
۷۶۷۶۹۵
۳ نظر
۵۰۵۱
۳ نظر
۵۰۵۱
پ

چگونه با گوشی خود عکس‌های حرفه‌ای بگیریم؟

هرچه دوربین عکاسی بزرگ‌تر باشد طبیعتا امکانات آن هم بیشتر است. اما در سفر‌ها حمل چنین دوربین‌هایی می‌تواند منجر به خستگی فرد و دردسر‌های دیگر شود. به همین خاطر، در حین سفر‌ها می‌توان به عکاسی با موبایل روی آورد.

مجله دیجی کالا: هرچه دوربین عکاسی بزرگ‌تر باشد طبیعتا امکانات آن هم بیشتر است. اما در سفر‌ها حمل چنین دوربین‌هایی می‌تواند منجر به خستگی فرد و دردسر‌های دیگر شود. به همین خاطر، در حین سفر‌ها می‌توان به عکاسی با موبایل روی آورد.

هرچه دوربین عکاسی بزرگ‌تر باشد طبیعتا امکانات آن هم بیشتر است. اما در سفر‌ها حمل چنین دوربین‌هایی می‌تواند منجر به خستگی فرد و دردسر‌های دیگر شود. به همین خاطر، در حین سفر‌ها می‌توان به عکاسی با موبایل روی آورد.

چگونه با گوشی خود عکس‌های حرفه‌ای بگیریم؟

امروزه بیشتر گوشی‌ها (به‌خصوص گوشی‌های پرچم‌دار) از دوربین‌های فوق‌العاده‌ای بهره می‌برند و به‌راحتی می‌توانید آغاز تا پایان سفر را به‌صورت عکس و ویدیو‌های باکیفیت ثبت کنید. اما چگونه می‌توان در حین سفر از طریق عکاسی با موبایل عکس‌های حرفه‌ای گرفت؟

هرچند عکس‌های گرفته‌شده با دوربین‌های DSLR و دوربین‌های حرفه‌ای بدون آینه کیفیت فوق‌العاده‌ای دارند، اما دوربین‌های گوشی‌های پرچم‌دار هم دست کمی از آن‌ها ندارند و حداقل برای سفر می‌توان به جای دوربین‌های حرفه‌ای از آن‌ها استفاده کرد. به همین خاطر با رعایت تعدادی اصول و ترفند، در سفر‌ها می‌توان بر روی عکاسی با موبایل حساب کرد و عکس‌های حرفه‌ای ثبت کرد. در ادامه به تعدادی از این ترفند‌ها و توصیه‌ها می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

محدودیت‌های دوربین گوشی خود را بشناسید

یکی از نکاتی که در عکاسی با موبایل-چه در حین سفر و چه در مواقع دیگر-باید مدنظر قرار دهید، این است که مزایا و معایب دوربین گوشی خود را به‌خوبی بشناسید. بیشتر گوشی‌ها از دوربین واحد مجهز به لنز واید بهره می‌برند، اما آن‌هایی که مجهز به دوربین دوگانه هستند از لحاظ زوم دست کاربر را بازتر می‌گذارند. در هر صورت اگر قصد دارید تنها با استفاده از دوربین گوشی خود سوژه‌ای در نوک برج ایفل را ثبت کنید، ناامید خواهید شد. دوربین گوشی‌ها آن‌قدر کوچک هستند که نمی‌توانند زوم زیادی را به ارمغان بیاورند و زوم دیجیتال هم کیفیت نهایی عکس‌ها را کاهش می‌دهد.

چگونه با گوشی خود عکس‌های حرفه‌ای بگیریم؟

همچنین عکاسی با موبایل در محیط‌های کم‌نور نتایج چندان جالبی را رقم نمی‌زند. سنسور این دوربین‌ها از دوربین‌های DSLR و حتی دوربین‌های پیشرفته کامپکت کوچک‌تر است و به همین خاطر معمولا از رزولوشن پایین‌تری بهره می‌برند؛ بنابراین اگر در سفر قصد دارید عکس‌های خود را در اندازه‌های بزرگ چاپ کنید، بهتر است که گوشی خود را فراموش کنید و برای چنین کاری از دوربین‌های حرفه‌ای بهره ببرید.

نقاط قوت دوربین گوشی خود را بشناسید

دوربین گوشی‌های هوشمند شاید از امکانات کمتری نسبت به دوربین‌های تک‌منظوره بهره ببرند، اما این دوربین‌ها هم نقاط قوت زیادی دارند. به غیر از اندازه‌ی کوچک آن‌ها، عکاسی با موبایل به شما این امکان را می‌دهد که در شرایط مختلف جغرافیایی-حتی مکان‌هایی که امکان حمل دوربین بزرگ وجود ندارد- عکس‌های زیبایی بگیرید.

دوربین گوشی‌ها نمی‌توانند تا حد زیادی بر سوژه موردنظر زوم کنند، اما از طرفی دیگر معمولا از لنز واید بهره می‌برند و چنین لنز‌هایی برای ثبت منظره مناسب‌تر است، زیرا می‌توان بخش‌های بیشتری از منظره را در فریم عکس جای داد.

دوربین‌های DSLR سخت‌افزاری بهتری دارند، اما دوربین گوشی‌ها از نرم‌افزار پیشرفته‌تری بهره می‌برند. سازندگان گوشی‌ها همواره به دنبال بهره‌گیری از نوآوری‌هایی هستند که قابلیت دوربین‌ها را بدون نیاز به تغییرات سخت‌افزاری بهبود ببخشد. در همین زمینه می‌توانیم به پشتیبانی بسیاری از گوشی‌ها از حالت HDR و پرتره اشاره کنیم. علاوه بر این، هزاران اپلیکیشن ویرایش عکس وجود دارد که می‌توانند به‌راحتی شکل و شمایل عکس‌های گرفته‌شده را متحول کنند.

اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین را کنار بگذارید

یکی از راه‌هایی که در رابطه با بهبود عکاسی با موبایل پیشنهاد می‌شود، استفاده از اپلیکیشن‌های دیگر توسعه‌دهندگان به جای استفاده از اپلیکیشن پیش‌فرض دوربین است. این اپلیکیشن‌ها معمولا از امکانات بیشتری نسبت به اپلیکیشن‌های پیش‌فرض بهره می‌برند و می‌توانید انواع و اقسام موارد را به‌صورت دستی تنظیم کنید.

چگونه با گوشی خود عکس‌های حرفه‌ای بگیریم؟

بهره‌گیری از پاوربانک‌ها

استفاده زیاد از دوربین در کنار سیگنال ضعیف و گرمای زیاد می‌تواند شارژ باتری گوشی را زودتر از موعد تمام کند. به همین خاطر اگر اهل سفر هستید و به عکاسی با موبایل علاقه زیادی دارید، بهتر است که همواره پاوربانک کاملا شارژ شده را به همراه داشته باشید تا دیگر بدون نگرانی از اتمام شارژ گوشی خود به عکاسی بپردازید. برای افزایش عمر باتری گوشی می‌توانیم به فعال کردن حالت Power save، غیرفعال کردن وای‌فای و بلوتوث و روشن کردن حالت هواپیما هم اشاره کنیم.

اختصاص فضای کافی برای ذخیره‌سازی عکس‌ها

در مسافرت‌ها برای اینکه با خیال راحت به عکاسی با موبایل بپردازید، همواره فضای زیادی را برای ذخیره‌سازی آن‌ها اختصاص دهید.

قبل از آغاز سفر انواع و اقسام فایل‌ها را به سیستم خود منتقل کنید و اگر گوشی شما از کارت حافظه microSD پشتیبانی می‌کند، برای عکاسی از یک کارت حافظه خالی بهره ببرید. طبیعتا، اگر در حین سفر به اینترنت پرسرعت و پرحجم دسترسی دارید، می‌توانید از سرویس‌های ذخیره‌سازی ابری مانند گوگل فوتوز و iCloud برای ذخیره کردن عکس‌های گرفته‌شده استفاده کنید.

به ترکیب‌بندی عکس‌ها توجه کنید

هرچند امکانات دوربین در کیفیت نهایی عکس تأثیر زیادی دارد، اما در بسیاری از موارد این کیفیت و زیبایی ارتباط مستقیمی با مهارت عکاس دارد. به همین خاطر حتی اگر دوربین گوشی شما چندان حرفه‌ای نیست، با رعایت اصول ساده می‌توانید تا حد ممکن عکس‌های زیبایی را ثبت کنید.

قبل از اینکه بر دکمه شاتر ضربه بزنید، به ترکیب‌بندی فریم عکس توجه کنید. آیا عناصری در فریم وجود دارد که حواس بیننده را پرت می‌کند؟ آیا با تغییر زاویه می‌توان عکس بهتری را ثبت کرد؟ آیا با قرار دادن سوژه اصلی در مرکز فریم و بهره‌گیری از فضا‌های خالی، عکس نهایی بهتر می‌شود؟ همین نکات به ظاهر ساده می‌توانند نتیجه نهایی را متحول کنند.

چگونه با گوشی خود عکس‌های حرفه‌ای بگیریم؟

اگر متوجه ایراد در فوکوس دوربین شدید، با ضربه بر سوژه موردنظر، اپلیکیشن دوربین، فوکوس را مطابق نظر شما تنظیم می‌کند. علاوه بر این موضوع، بیشتر اپلیکیشن‌های دوربین، حتی آن‌هایی که به‌صورت پیش‌فرض در گوشی قرار دارند، از قابلیت تنظیم نرم‌افزاری نور هم بهره می‌برند و در حین عکاسی می‌توانید منظره مذکور را تاریک‌تر یا روشن‌تر کنید.

البته باید خاطرنشان کنیم برای چنین کاری می‌توان از تنظیمات پیشرفته‌تر هم استفاده کرد، اما برای افرادی که آشنایی چندانی به این تنظیمات ندارند، چنین کاری راحت‌تر است.

به دنبال نور مناسب بگردید

عکاس‌های حرفه‌ای نور مناسب را تشخیص می‌دهند یا ایجاد می‌کنند. در سفر‌ها هم با رعایت چند نکته ساده می‌توانید عکس‌های حرفه‌ای با گوشی خود ثبت کنید. بهترین موقعیت خورشید برای عکاسی در اوایل صبح و نزدیک به غروب است و اواسط روز بدترین موقعیت برای عکاسی محسوب می‌شود. به همین دلیل اگر می‌خواهید از منظره‌ی موردنظرتان عکس‌های زیبایی ثبت کنید، طوری برنامه‌ریزی کنید که در اوایل صبح یا نزدیک به غروب در آنجا باشید.

چگونه با گوشی خود عکس‌های حرفه‌ای بگیریم؟

برای ویرایش حرفه‌ای‌تر با فرمت RAW عکاسی کنید

در عکاسی با موبایل، یکی از مزایای استفاده از اپلیکیشن‌های حرفه‌ای دوربین، امکان ثبت عکس‌ها در فرمت RAW است. عکس‌های ثبت‌شده با این فرمت در مقایسه با عکس‌های JPEG از اطلاعات بیشتری بهره می‌برند و به همین خاطر در هنگام ویرایش انعطاف‌پذیری بیشتری دارند.

به‌عنوان مثال اگر عکسی بسیار تاریک باشد، روشن‌تر کردن آن راحت‌تر از عکس‌های JPEG است. هرچند این عکس‌ها حجم بیشتری از حافظه گوشی را اشغال می‌کنند، اما با توجه به مزایایی که دارند می‌توان این مسئله را نادیده گرفت. در زمینه ویرایش عکس‌های RAW اپلیکیشن‌های متعددی وجود دارد که امکانات زیادی را برای ویرایش عکس‌ها در اختیار کاربران قرار می‌دهند.

از لنز‌های کلیپسی و سه‌پایه‌های کوچک بهره ببرید

هرچند نمی‌توان لنز اصلی دوربین گوشی را تغییر داد، اما با استفاده از لنز‌های کلیپسی می‌توان عکاسی با موبایل را به کار لذت‌بخش‌تری بدل کرد. با استفاده از این لنز‌ها می‌توانید بخش بزرگ‌تری از مناظر را ثبت کنید، از قابلیت‌های زوم بهره ببرید یا عکس‌های ماکرو بگیرید.

یک سه‌پایه کوچک هم برای گرفتن عکس در محیط‌های تاریک به کار می‌آید. همچنین از این سه‌پایه‌ها می‌توان برای گرفتن سلفی‌های خلاقانه استفاده کرد.

دوربین گوشی‌های هوشمند از لحاظ سخت‌افزاری فاصله زیادی با دوربین‌های حرفه‌ای دارند و مزایای آن‌ها عمدتا مربوط به اندازه کوچک، سادگی استفاده از آن‌ها و بهره‌گیری از نرم‌افزار‌های پیشرفته است. به همین خاطر در سفر‌ها می‌توان روی عکاسی با موبایل حساب کرد، اما چه زمانی باید به استفاده از دوربین‌های حرفه‌ای روی بیاوریم؟

چگونه با گوشی خود عکس‌های حرفه‌ای بگیریم؟

اگر خواهان زوم پیشرفته و باکیفیت، عکاسی زیر آب یا چاپ عکس‌ها در اندازه‌های بزرگ هستید، در چنین مواردی بهتر است عکاسی با موبایل را فراموش کنید. برای چنین کاربرد‌هایی بهتر است دوربین‌های پیشرفته‌ای مانند دوربین‌های DSLR، بدون آینه و برای عکاسی و فیلم‌برداری حرفه‌ای زیر آب هم بهتر است دوربین‌های ورزشی بخرید.

در نهایت باید خاطرنشان کنیم که بخش زیادی از کاربران نیازی به این قابلیت‌ها ندارند و نیاز‌های آن‌ها با استفاده از دوربین گوشی‌ها برطرف می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      برای همه ی اینکارا باید اول گوشی خوب داشته باشی،با این قیمت دلار با پولی که برای گوشی کنار گذاشته بودیم الان میتونیم نهایت پوستر گوشی رو بخریم

    • بهنام

      الان تو این متن بیشتر تاکید بر این بود دوربین حرفه ای بخرید...تا روش های گرفتن عکس های حرفه ای با موبایل!!!

    • شکیبا

      اره من هم همین نظر رو دارم همش به خوب بودن دوربین اشاره میکنه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج