۷۶۸۴۱
۱۷ نظر
۵۰۲۵
۱۷ نظر
۵۰۲۵
پ

پاسخ پزشکان به سوالات شما

پاسخ پزشکان به سوالات شما
مجله سیب سبز:

این پروتئین در بند آمدن خونریزی نقش اساسی دارد

کار این پروتئین‌ها چیست؟ لطفا درمورد كمبود پروتئين c وs خون توضيح دهيد.

دکتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

پاسخ پزشکان به سوالات شما

این پروتئین‌ها در زنجيره انعقاد خون حضور دارند و در تشكيل لخته و بند آمدن خونريزي نقش اساسي ايفا مي‌كنند. در برخي از بيماري‌هاي ژنتيك، افراد دچار كمبود اين پروتئين‌ها بوده و مبتلا به اختلالات انعقادي مي‌شوند و براي درمان و كنترل آن بايد به متخصصان خون مراجعه كرد.

سؤال از شماره ۹۱۸۰۰۰۲۳۱۱

دختر نوجوان از کوتاهی قد خود رنج می‌برد قد من بلند‌تر می‌شود؟

دختري ۱۷ساله با قد ۱۵۸سانتي‌متر هستم. به دليل زود رسيدن به سن بلوغ ازكوتاهي قد رنج مي‌برم، آياراهي براي بلندشدن قد وجود دارد؟ لطفا راهنمايي‌ام كنيد.

هانیه جباریان، مشاور تغذیه و رژیم درمانی، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

ابتدا باید بگویم که در مبحث قد، ژنتیک و وراثت حرف اول را می‌زند. یعنی انتظار می‌رود از والدین با قد متوسط و کوتاه، فرزندان هم، همین ویژگی را به ارث ببرند اما این ویژگی ژنتیک فقط منحصر به والدین نیست. یعنی اگر پدربزرگ، مادربزرگ، عمه، عمو هم قد کوتاه و متوسط داشته باشند امکان انتقال آن (البته با احتمال کمتر) به بچه‌ها امکان‌پذیر است. به همین خاطر اول باید از لحاظ ژنتیک بررسی شوید. در وهله دوم به عوامل دیگر که مهم‌ترین آن تغذیه است، می‌رسیم. اگراز نظر ژنتیک فرد کوتاه قد نباشد، فرد از لحاظ کمبودهای تغدیه‌ای که سبب کوتاه قدی می‌شود، بررسی می‌شود. کمبود کلسیم، ویتامین د، پروتئین‌ها و البته تاثیر تغذیه در افزایش قد تا زمانی است که صفحات رشد استخوانی بسته نشده باشند که معمولا قبل از سن بلوغ خواهد بود. درضمن تبلیغاتی که ادعا می‌کنند می‌توانند سبب افزایش قد در هر سنی شوند، دروغی فریبنده بیش نیستند.

دکتر محمدرضا مهاجر تهرانی، فوق‌تخصص غدد، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

افراد از سن جنینی در حال رشد هستند و سالانه بین ۵ تا ۷ سانتی‌متر به قد افراد اضافه می شود، اما در سن بلوغ افزایش رشد داریم که سن بلوغ در دختران ۹تا ۱۳ سالگی و در پسران ۱۳ تا ۱۶ سالگی است. بعد از این دوران اگر افزایش رشد قدی برای افراد اتفاق نیفتد باید ابتدا این موضوع پیگیری شود که آیا صفحه رشد استخوانی این فرد بسته شده است یا خیر. زمانی این موضوع مشخص می‌شود که یک عکس از صفحات رشد استخوانی این افراد گرفته شود. بعد از این مرحله بهتر است به متخصص غدد مراجعه کنید تا اگر ایشان تشخیص دادند که هنوز صفحات رشد شما بسته نشده است، درمان‌های پیشنهادی را شروع کنید.

سؤال از شماره ۰۹۱۳۰۰۰۸۱۶۶

بارداری ۲۷کیلوگرم به وزن من اضافه کرد

کدام ورزش و رژیم‌غذایی

قبل از بارداري‌‌ام ۵۸ كيلوگرم بودم بعد از زايمان وزنم به ۸۵ كيلو‌گرم رسيده است. ۶ ماه است كه روزانه ۲ ساعت ورزش مي‌كنم، رژيم هم می‌گیرم، ولي وزنم تغییري نمي‌كند. علت چیست؟

دکتر رضا راست‌منش، متخصص تغذیه و رژیم درمانی، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

بهترين نوع ورزش، ورزش‌هاي هوازي مانند پياده روي، دويدن، شنا و كوهنوردي است. معمولا ورزش با هر نوع دستگاه (دمبل، هالتر....) باعث افزايش وزن مي‌شود. تردميل هم به رغم شباهت ظاهري با پياده‌روي، به هيچ عنوان جاي پياده‌روي را پر نمي‌كند. يوگا و پيلاتس به كاهش وزن كمك نمي‌كنند ولي البته از ديد رژيم مانعي هم ندارند، اگر براي سلامتي و روحيه خودمان ادامه بدهيم. در هر صورت به عنوان روشي براي كمك به كاهش وزن به يوگا، پيلاتس و باي لاين نگاه نكنيد چون به كاهش وزن كمك نمي‌كنند، بلكه فقط براي روحيه و سلامتي بدن مفيد هستند. در مورد رژيم غذايي كه عنوان كرده‌ايد رژيم داريد،‌ بايد بدانيد هر نوع رژيمي هم الزاما به كاهش وزن منجر نمي‌شود. بسياري از افراد رژيم غذایی را با كم‌خوري اشتباه مي‌گيرند. رژيم مدرن شامل استفاده ماهرانه از ابزارهاي رژيمي شامل تركيبات مواد غذايي، هورمون‌ها، سوخت و ساز و باكتري‌هاي روده است.

سؤال از شماره ۰۹۱۲۰۰۰۲۷۹۱

ورزش و رژیم برای لیزرلیپولیز نیاز است؟!

با سلام خانمي هستم با وزن ۹۵ و قد ۱۶۰سانتی‌متر، كه دو بار هم زايمان داشته‌ام. مي‌خواستم سؤال كنم آيا براي ازبين بردن چربي‌هاي نواحي ران و بازو و باسن بايد قبلا اقدام به كاهش وزن كرده سپس با انجام ليپوليز سايز آن نواحي را كاهش داد يا مي‌توان هم زمان با گرفتن رژيم و ورزش اقدام به انجام ليپوليز کرد و سايز نواحي موردنظر را كاهش داد؟

پاسخ پزشکان به سوالات شما

دکتر محمود راد، متخصص جراحی به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

سلام، با توجه به قد شما بیشتر از ۳۰کیلو‌گرم اضافه وزن دارید که تهدیدی برای سلامت شماست. پس در مرحله اول باید وزن شما به زیر ۶۵ کیلوگرم برسد. اگر رژیم و ورزش موثر نبوده روش‌های جراحی بسته مثل پلیسه معده توصیه می‌شود. انجام لیپولیز در این شرایط توصیه نمی‌شود. اساسا لیپولیز صرفا برای کاهش سایز در چاقی موضعی موثر است. انجام لیپولیز برای کاهش وزن غلط و خطرناک است.

سؤال از شماره ۰۹۳۰۰۰۰۸۳

چرا صورتم ملتهب است ؟

با سلام، خانمي ۲۶ساله هستم. مدت زيادي به خاطر جوش‌هاي صورتم تحت نظر پزشك بودم. چند دوره قرص‌هاي آنتي‌بيوتيك مصرف كرده‌ام اما بعد از مدتي دوباره تشديد شده و خيلي صورتم ملتهب است. لطفا راهنمايي‌ام كنيد.

دکتر بیتا پاک‌طینت، پوست، مو و زیبایی ، به سؤالات شما پاسخ می‌دهد

براي جلوگيري از بروز جوشگاه بهتر است درمان آكنه هرچه سريع‌تر شروع شود. درمان آكنه به زمان طولاني و حوصله نياز دارد و در ابتدا ممكن است بيمار تغيير محسوسي احساس نكند، به همين دليل نبايد اعتماد خود را به پزشك يا دارو از دست بدهيد. قدم اول در درمان آكنه پرهـيز از مواد غذايي و خوراکي‌هايي است که فرد اظهار مي‌کند با خوردن آنها جوش صورتش بدتر مي‌شود. از آنجايي كه گرمای حاصل از نور آفتاب باعث تحريک ترشح چربی و خشک‌شدن منافذ می‌شود، مي‌تواند آكنه را تشديد کند بنابراين بايد از قرارگرفتن در تابش مستقيم آفتاب دوري کرد و از مرطوب‌کننده و ضد‌آفتاب‌هايی استفاده شود که فاقد چربی باشد. درمان‌هاي موضعي عبارتند از آنتي‌بيوتيك‌هاي موضعي به‌طور مثال اريترو مايسين يا كليندامايسين و... همچنین درمان‌هاي خوراكي مثل آنتي‌بيوتيك‌هاي خوراكي كه با كم‌كردن تعداد باكتري‌هاي سطح پوست و اثرات ضد‌التهابي باعث بهبود جوش مي‌شوند و در موارد آكنه متوسط تا شديد مصرف مي‌شوند. داروهاي هورموني و داروهايي كه اثرات ضد آندروژني دارند در زناني كه مبتلا به افزايش ميزان هورمون مردانه (آندروژن) هستند، تجويز مي‌شوند. رتينوئيدهاي خوراكي يا ايزوترتينوئين (آكوتان) هم غالبا براي آكنه‌هاي شديد و مقاوم توصيه مي‌شود. آنتي‌بيوتيك‌هاي خوراكي نیز بايد چندين هفته استفاده شوند. روش‌های مختلفی برای درمان جوشگاه‌های آکنه موثر بوده كه به عنوان مثال مي‌توان لايه‌برداري مكانيكي به وسيله دستگاه ميكرودرم ابریژن، امواج راديوفركانسي، لیزر و لایه‌برداری (پیلینگ شیمیایی) برای برطرف‌کردن جوشگاه‌ها را نام برد.

سؤال از شماره ۰۹۱۸۰۰۰۲۰۰۳

چرا من نمی‌توانم چاق شوم؟

با سلام، كم اشتها و كم ميل به غذا هستم و قدم ۱۶۷ سانتی‌متر و وزنم ۴۶ کیلوگرم است. لطفا راهنمايي‌ام كنيد.

هانیه جباریان، مشاور تغذیه و رژیم‌درمانی، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

دوست عزیزم سلام. اگر جثه شما متوسط باشد، با توجه به قدتان، وزن ایده‌آل شما حدود ۶۰کیلوگرم خواهد بود. و اگر جثه‌ریزی داشته باشید، وزن ایده‌آل‌تان حدود ۵۴ - ۵۵ کیلوگرم است. ما در نظر می‌گیریم که جثه شما ریز باشد، در آن صورت حداقل تا وزن ایده‌آل‌تان ۸ تا ۹ کیلوگرم کمبود وزن دارید. برای افزایش وزن چندین راهکار مد نظر است. اولین و شاید مهم‌ترین قدم افزایش اشتهای شماست که این کار را از یک طرف از طریق افزایش تعداد وعده‌های غذایی (و البته کاهش حجم غذا در هر وعده) و همچنین از طرف دیگر از طریق مصرف یک مکمل مولتی ویتامین مینرال که شامل ویتامین‌های گروه ب باشد می‌توان انجام داد. پیروی از یک برنامه منظم در طی چند روز موجب افزایش اشتهای شما خواهد شد. با یک رژیم افزاینده وزن که براساس تمایلات غذایی شما تنظیم شده باشد، می‌توانیم به افزایش وزن شما کمک کنیم.

سؤال از شماره ۰۹۱۱۰۰۰۳۲۳۸

این خانم جوان از واریس رنج می‌برد ، با رگ‌های واریسی چه کنم؟

سلام خانمي هستم ۳۶ ساله، شغل من آرايشگري است و مبتلا به واريس شده‌ام. براي درمان آيا به جز روش جراحي روش بدون عارضه و راحت‌تري هم هست؟ لطفا راهنمايي كنيد.

دکتر شهرام اخلاق‌پور ، منتخصص رادیولوژی از اتریش و عضو هیات علمی دانشگاه به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

امروزه بیش از ۹۰درصد موارد واریس با روش‌های غیرجراحی درمان می‌شوند و برخلاف تصور این خواننده محترم که بیان کردند به‌دنبال یک روش غیرجراحی هستند، تقریبا تمامی روش‌های جدید درمانی واریس غیرجراحی هستند: لیزر سطحی برای درمان واریس‌های عنکبوتی، میکرو اسکلروتراپی یا تزریق ظریف در مویرگ‌های واریسی، اسکلروتراپی به معنای تزریق داروی سوزاننده رگ در رگ‌های واریس، فوم اسکلروتراپی یا تزریق داروی کف مانند (فوم) به‌داخل رگ‌های واریس بزرگ و طویل، لیزر داخل رگی؛ درمان رگ‌های واریسی با استفاده از تابش داخل عروقی لیزر و رادیو فرکانسی و درمان داخل رگی واریس با استفاده از امواج رادیویی. باید این مسئله را نیز یادآوری کنم که مشاغلی مانند آرایشگری که نیاز به ایستادن یا نشستن طولانی بدون تحرک کافی دارند به‌عنوان عوامل مستعد‌کننده واریس محسوب شده و بهتر است این افراد بعد از درمان واریس‌های خود از جوراب‌های پیشگیری واریس استفاده کنند. لازم است جوراب واریس نیز توسط پزشک متخصص این کار نسخه شود و افراد از خرید مستقیم جوراب از داروخانه که معمولا استانداردهای لازم، ابعاد مناسب و میزان فشار جوراب برای فرد در نظر گرفته نشده پرهیز کنند. به شما توصیه می‌کنم به کلینيک واریس مرکز پردیس نور مراجعه کنيد.

این درمان هم ثابت است هم متحرک

ارتودنسی چیست؟ نحوه عملکرد دستگاه‌های ارتودنسی چگونه است؟

پاسخ پزشکان به سوالات شما

دکتر محمد بهناز، متخصص ارتودنسی، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

همانگونه که در شماره‌های قبل هم توضيح دادم، درمان‌های ارتودنسی به ۲ صورت پلاک‌های متحرک برای اصلاح نقايص و بدشکلي‌های اسکلت (‌استخوان فک‌) و درمان‌های ثابت انجام می شود. در درمان‌های متحرک هدف اوليه اصلاح روابط، موقعيت و اندازه فک بالا و پایین است. پلاک‌ها ممکن است تک فکی يا دو فکی (روی هر دو فک بالا و پايين) باشد. اين پلاک‌ها از يک بخش اکريلی و يکسری اجزای سيمی تشکيل شده که پلاک را سر جای خود در دهان نگه می‌دارند. بخش فعال دستگاه یکسری فنر يا پيچ است که با فعال‌کردن آنها باعث حرکت دندان‌ها يا بزرگ‌شدن فک‌ها می‌شود. پلاک‌های دوفکی که حجيم‌تر هستند برای تغيير موقعيت و اندازه فک پايين استفاده می‌شود که با سطوح شيبدار تعبيه شده، اين کار را انجام می‌دهند. از آنجا که هدف از اين پلاک‌ها اصلاح ساختار اسکلت است، حتما بايد پيش از بلوغ استفاده شود. البته بعد از بلوغ هم امکان استفاده از اين پلاک‌ها وجود دارد ولي تنها نتيجه آن حرکت دندان‌هاست که تا حدود مشخصی امکان دارد (امکان اصلاح ساختار اسکلت وجود ندارد ) و اگر مشکل ساختار و موقعيت فک‌ها زياد باشد نياز به درمان‌های جراحی در کنار ارتودنسی وجود خواهد داشت. بيمار بايد پلاک‌های متحرک را در تمام شبانه روز به‌جز مواقع غذا خوردن استفاده کند و معمولا ۶ ماه زمان نياز است تا مشکل بيمار اصلاح شود، البته ممکن است بيمار در مرحله بعد نياز به استفاده از پلاک‌های ديگری هم داشته باشد. در صورت اصلاح کامل مشکل فکی بيمار، تا مدتی بعد هم بيمار حداقل شب‌ها از پلاک استفاده کند تا نتايج درمان تثبيت شود. در اين مرحله امکان حرکات محدود دندان‌ها وجود دارد ولی به‌دست آوردن دندان‌های کاملا صاف و منظم مستلزم درمان‌های ارتودنسی ثابت است. البته با پلاک‌های متحرک امکان اصلاح بی‌نظمی‌های مختصر دندان‌ها در هر سنی وجود دارد. در درمان‌های ثابت، هدف، حرکت دندان‌ها و اصلاح روابط دندان‌های ۲ فک با هم هستند. اين درمان برخلاف درمان‌های متحرک، وابسته به همکاری بيمار نيست‌.البته مراقبت‌های خاصی بايد انجام شود، از جمله در تمام طول درمان که حدود ۲۰-۱۵ ماه (گاهی تا ۲۴ ماه)طول می‌کشد.

سؤال از شماره ۰۹۳۵۰۰۰۵۳۸۹

حدود ۸ماه است این مشکل را دارد، با این خشکی چه کنم؟!

خانمی ۳۹ ساله هستم. حدود هشت ماه است كه به خشكی واژن مبتلا شده ام. دو بار به پزشك مراجعه كردم و ایشان ژینوفیلوس و ژل فموره تجویز كردند. هنگام نزدیكی بسیار رنج می‌برم. درضمن میل جنسی بسیار كمی دارم كه این موضوع همسرم را ناراحت می‌كند. داروها اثری نداشته‌اند. خواهش می‌كنم كمكم كنید.

دکتر مهناز اشرفی، جراح و متخصص زنان و زایمان و عضو هيات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

شما باید از نزدیک بررسی شوید. خشکی واژن می‌تواند هورمونی یا غیر هورمونی باشد. اگر به علت هورمونی باشد تا داروی هورمونی مصرف نکنید خوب نمی‌شوید. یکی دیگر از دلایل این خشکی، عفونت‌ها هستند. در این صورت نیز باید بررسی دقیق شوید و مورد آزمایش قرار گیرید تا اگر مشکل از قارچ باشد داروی ضد قارچ بگیرید و اگر مشکل چیز دیگری بود داروهای مربوطه را دریافت كنيد.

سؤال از شماره ۰۹۱۸۰۰۰۸۱۰۴

این خانم ۴۲ساله می‌خواهد بداند... این برآمدگی جوش است یا کیست؟!

خانمی ۳۴ ساله هستم. مدت ۲ ماه است كنار دهانه رحمم درست جایی که لوله ادرار است یك جوش درآمده اما هیچ دردی ندارد، خیلی می‌ترسم. آیا به نظر شما كیست است؟ چه دارویی مصرف كنم تا رفع شود؟

دکتر فاطمه رحیمی شعرباف متخصص زنان و زایمان و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

در اینجا نمی‌توان به سؤال شما پاسخ داد. توصیه می‌شود حتما توسط یک متخصص زنان بررسی شوید تا علت و نوع آن مشخص شود. ممکن است چیز مهمی نباشد اما درعین حال بهتر است ویزیت شوید.

سؤال از شماره ۰۹۱۶۰۰۰۰۹۶۲

چرا تخمدانم کیستیک است؟چرا این کیست از بین نمی رود؟!

تا به حال دو بار کیست تخمدانم را عمل کرده‌ام اما دوباره برمی‌گردد. چه کار کنم تا آب شود؟ در ضمن قرص LD هم اصلا با من سازگاری ندارد.

دکتر آزیتا صفارزاده، متخصص زنان و فوق تخصص نازایی و لاپاراسکوپی، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

اینکه نمی‌توانید قرصLD بخورید، کنترل وضعیت را یک مقدار سخت می‌کند. اگر چاق هستید باید لاغر شوید و اگر ورزش نمی‌کنید باید مرتب ورزش کنید. همچنین باید از خوردن فست فود بپرهیزید تا دوباره کیست ایجاد نشود. اگر چاق باشید ممکن است داروی متفورمین نیز برای‌تان تجویز شود. این دارو یک مقدار متابولیسم بدن را اصلاح و احتمال بروز کیست را کم می‌کند. اما هیچ دارویی به اندازه قرص ضدبارداری نمی‌تواند جلوی تشکیل کیست را بگیرد. بهتر است هر ۳ ماه یک بار نیز سونوگرافی انجام دهید.

سؤال از شماره ۰۹۳۳۰۰۰۷۲۴۴

مدت‌هاست دنبال درمان پوستی هستم ، می خواهم پوستم شفاف باشد

چه كاری می‌توانم انجام دهم تاپوست صورتم شفاف و تميز شود؟ از صابون‌هاي مختلف استفاده كرده‌ام اما نتيجه خوبي نگرفته‌ا‌م. لطفا راهنمایی‌ام کنید.

پاسخ پزشکان به سوالات شما

دکتر پرویز آریان ، پوست و مو به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

پوست انسان طی سال‌های زندگی دچار تغییراتی می‌شود که بعضي از اين تغييرات عبارتند از: تیره شدن پوست ناشی از اشعه آفتاب، کدر شدن پوست ناشی از اکسیده شدن چربی‌ها و سایر مواد دفعی در سطح پوست، ترک‌ها و چروک‌های سطحی ناشی از خشکی پوست، شلی و افتادگی‌های پوست ناشی از ضعف کلاژن و بافت‌های زیر پوست، باقی ماندن آثار جوش‌ها و ضایعات قدیمی. برای مقابله با این مشکلات پوست، اقداماتي از جمله درمان‌های مطبی شامل میکرودرم ابریژن، پیلینگ، آبرسانی، اکسیژن رسانی، لیزر جوانساز، درمان‌های نسخه‌ای شامل کرم‌های مرطوب کننده، ضدآفتاب، لایه‌بردار و... با تشخیص وتجویز پزشک، درمان‌های طبیعی و خانگی شامل استفاده موضعی از آلوورا، لیموترش، پوست میوه‌ها، درمان‌های سنتی شامل اصلاح مزاج باید انجام گیرد.

سوال از شماره ۰۹۱۴۰۰۰۹۱۶۲

سال‌هاست تبخال چشم دارم ، تبخال چشم چیست؟

سال‌هاست درگیر تبخال چشم هستم. آیا برای این مشکل درمان دائمى وجود دارد؟ لطفا كمكم كنید.

دکتر فیروزه رحیمی ، جراح و متخصص چشم، فوق تخصص قرنیه و استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

ویروس هرپس یا همان تبخال وقتی وارد بدن می‌شود در غده‌های عصبی به صورت نهفته باقی می‌ماند تا بعد در یک شرایط مناسب فعال شود و علائم بیماری را نشان دهد. گاهی متاسفانه تبخال در مسیر عصب چشمی قرار می‌گیرد و هروقت شرایط برایش مناسب شود، در چشم ظاهر می‌شود. در واقع فرد این تبخال را در عودهای مکرر از خودش می‌گیرد نه از فرد دیگر. یعنی ویروس نهفته در بدنش دوباره در چشم فعال می‌شود. متاسفانه امکان ندارد که ویروس به طور کامل از بدن بيرون برود اما به محض اینکه علائم در چشم شروع می‌شود، به خصوص وقتی فرد می‌داند بیماری‌اش مربوط به تبخال است فورا باید درمان‌های مربوط به تبخال را زیر نظر چشم پزشک شروع کند. البته با بالارفتن سن گاهی اوقات درصد عودها کمتر می‌شود هرچند هیچ وقت به طور کامل از بین نمی‌رود.

سوال از شماره۰۹۳۳۰۰۰۸۴۷۳

یک ماه است موهای سرم می‌ریزد، موهایم رشد نمی کند؟!

سلام، من حدود یک ماهی است که موهای سرم در تمام نواحی بسیار کم شده است و نمی‌دانم علت چیست. همچنین چه نوع شامپوهایی برای موهای چرب مناسب است؟

دکتر لیلا مهرنوش ، پوست و مو ، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

ریزش موی ناگهانی تلوژن افلوویوم نام دارد که عموما شروع آن ناگهانی است و ۳ تا ۵ ماه بعد از عواملی مانند زایمان، بیماری شدید، استرس‌های روحی، رژیم‌های غذایی سخت و کاهش وزن شدید، کم خونی و کمبود روی، مصرف‌ برخی داروها از قبیل داروهای ضد افسردگی و مشکلات غده تیروئید اتفاق می‌افتد. شست‌وشوی مکرر مو نقشی در ایجاد آن ندارد اما اصلا نگران نباشید؛ با بررسی و رفع علل ذکر شده اين مشكل به راحتی قابل حل است. قدم اول مراجعه نزد پزشک و انجام آزمایشات لازم است. بايد از عوامل تنش‌زا و استرس‌ها به دور باشید. استفاده از ترکیبات مکمل مانند قرص آهن و اسیدفولیک درموارد کم‌خونی قرص زینک و ب کمپلکس، ویتامین‌ E در اين شرايط توصیه می‌شود. وجود مقادیر کافی پروتئین در رژیم روزانه ضروری است. شامپو به تنهایی نقشی در رفع ریزش مو ندارد ولی استفاده از شامپوهای کنترل کننده چربی مهم است چرا که چربی زیاد کف سر می‌تواند در ریزش مو نقش داشته باشد.

سوال از شماره ۰۹۳۰۰۰۰۱۷۰۶

وسواس را چطور درمان کنم؟

من فردی هستم که دچار وسواسم و می‌خواهم بدانم براي رفع وسواس چه کار می‌توان کرد؟

دکتر فرشاد اکبرپور، متخصص مغز و اعصاب ، به اين سؤال شما پاسخ مي‌دهد

برای وسواس ۳ روش درمانی وجود دارد که اولین روش آن استفاده از روش‌های روانشناسی مثل شناخت رفتار درمانی(CBT) است و دومین روش قابل استفاده روش درمان‌های دارویی است. روش دیگری که می‌توان به کمک آن وسواس را از بین برد استفاده از روش‌های مختلف تکنولوژی مثل نوروفیدبک، TNS و TBCS است. همچنین به یاد داشته باشید که در همه موارد نیاز به پیگیری بیمار براي حصول نتیجه لازم است.

سوال از شماره ۰۹۳۵۰۰۰۵۸۱۸
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • nilo

      با عرض سلام اقای دکتر من یک دخترم که با نامزدم سکس داشتم ،وقتی او ارضا شد مایع منی خود را روی آلت من ریخت الان یک هفته هست که پریودم دیر شده است و شرایطم طوری هست که نمیتوانم بیبی چک تهیه کنم ،به نظر شما چکار کنم. ؟! ایا حامله شدن در دختر ها هم امکانش وجود دارد؟! ایا پرده بکارت من آسیب میبیند ؟! و آیا با خوردن زعفران و گل گاوزبان میتوانم پریود شوم؟!
      اگر امکان هست جواب را برایم ایمیل کنید چ

    • حمید رضا

      سلام سوال پزشکی دارم که جوابش را به ایمیلم بدهید . پسزی دارم 2ساله که چند روز است بعد از خارج شدن مدفوع از مقعدش روغن قهوه ای رنگی از مقعدش میچکد لطفا سریع به ایمیلم پاسخ را بدید نگرانم

    • عسل

      سلام ىه سوال دارم!من دختری هستم15ساله قدمم150ووزنمم38هستش .11سالگی هم به سن بلوغ رسیدم. آیا امکان داره 5سانت دیگه بلند بشم؟

    • سعید

      مصرف ترامادول توسط پدر بر جنین چه تاثیری میگذارد ؟
      آیا بچه سالم به دنیا میاید ؟

    • ali

      با سلام.جوانی 22 ساله هستم .وقتی حرف میزنم لبام تکون نمیخوره ایا راه حلی برا حلش هست؟خواهشا کمکم کنید.

    • سعيد

      با سلام و تشكر
      پدر بزرگم پس از سكته مغزي زمين گير شدن از ديشب متوجه كبودي سياه رنگ بزرگي دور چشمش شديم به همراه تاول هاي ريز،قابل ذكر است كه اطمينان داريم زمين خوردگي و يا ضربه نبوده،در ضمن چندين ساله پيش به علت خونريزي چشم بينايي خود را از دست داده، هيچگونه دارويي هم مصرف نمي كنن،اگه ممكن است مرا كمك و راهنمايي كنيد

    • amina

      من تازه به سن بلوغ رسیدم متوجع شدم که موهایی برروی بینیم ظاهر شدن
      میخواتم بدونم اونها دائمی هستن یا خیر

    • میلاد

      باسلام وخسته نباشید
      یه ماهی هست غذا که میخورم حالت تهوع بهم دست میده و سردرد مخصوصا شب موقع خواب اصلا تحرک کافی هم ندارم لطفا پاسخ سوالمو به ایمیلم بفرستید

    • علیرضا

      با سلام وخسته نباشید پسری 16 ساله ام که مشکل بزرگی سینه دارم و نوک سینه هام هم پهن هست در ضمن چاق هم نیستم حدود 2 سالی هم بدنسازی رفتم اما بازم مشکلم حل نشد می خواستم یک دارو بهم معرفی کنید تا مشکلم حل بشه.خواهش میکنم کمکم کنید.تشکر

    • ناصر

      سلام دکتر جان ممنون میشم جواب بدید ، من 22 سالمه و 168 قدمه و نامزدم 19 سالشه و قدش 158 ، ایا امکانش هست قدمون بلندتر بشه ?? اگه امکان داره قدمون بلند تر بشه لطفا روشهاشو بهمون بگید ، ممنونم ازتون

    • میلاد

      سلام وخسته نباشید خدمت بزرگواران
      من نزدیک ب 3هفتست ک اسهال شدید دارم وبواسیر هم بعداز زایمان در آوردم وگاهی همراه با اسهال تز مقعدم مثل زمان پریود خون میاد.خیلی ناراحتم ومیترسم سرطان داشته باشم .نفخ شدید وثل پیچه های وحشتناک دارم.میشه لطفا راهنمایی کنید ک از چ دارویی استفاده کنم وچ کار کنم.لطفاجواب وب ایمیلم بفرستید

    • مانا

      سلام ،من دهم برج هر ماه پریود میشم میخواستم این ماه که در پیش هست ۱۵ روز پریودم عقب بیفته راهنمایی میکنید چه قرصی و چه جوری مصرف کنم ؟ و از چه روزی.

    • اسما

      سلام خسته نباشید من حدود یک ساله که عقد کردم از هفت ماهه قبله که بعضی اوقات دچار افت ناگهانی فشار میشدم چند باری که حالم بهم خورد و درمونگاه رفتم همه دکتر ها گفتن که از اعصابه حدودا چهار ماهم هست که دچار فشار بالا شدم . خیلی ها میگن که از استرس دوران نامزدیه ولی خودم فکر نمیکنم تا این حد باشه . تو این مدت تپش قلب و حالت تهوع هم داشتم .الان مستاصل موندم که به چه متخصصی مراجعه کنم روانپزشک یا متخصص مغز و اعصاب یا متخصص قلب و عروق ؟ میترسم مشکلم جدی باشه لطفا راهنماییم کنین

    • فاطمه

      باسلام،چندروزی هست که حالت تهوع دارم،سردلم درد می کنه،اصلااشتهاندارم وبیشترمواقع عطش دارم واصلامیل به غذاندارم وبیشترمیل به میوه دارم،سرفه هم می کنم،لطفا مراراهنمایی کنید

    • دخترم

      سلام وقتی دوران دانشجوییم تو خوابگاه بودم کل بدنم خارش پیدا کرد و جاهایی که بیشتر با ناخن کشیدم قهوه ای دنگ مونده.حدود 6سال است که این لکه ها رو درمان میکنم داروهای ضد قارچ و لایه بردار و..... فایده نداشته.الانم خارش دارند و اگه با ناخن بکشم تیره تر میشن
      این چه بیماری هست

    • محسن

      سلام خسته نباشید من حدود سماه پیش ب شهر بازی رفتم و وسایل بازی سوار شدم وقتی بهم میکوبیدن قفسه سینم درد میکرد شب همون واقعه از خواب پریدم تنگی نفس شدید گرفتم رفتم دکتر قلب آزمایشمو اينا گفتن قلب سالمه الان هم درد پشت سینه اطراف ستون فقرات دارم خواهشا راهنماييم کنید

    • ارکیده

      با سلام و سپاس از پاسخگویی عالمانه شما
      میخواستم بدونم دختر بچه ای که هشت سال را تمام کرده و وارد نه سالگی شده است و سینه هایشس شروع به رشد کرده حتی موهای زائد نیز کم کم پیدا میشوند جای نگرانی دارد یا خیر؟

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج