جاباما
۷۶۹۸۴۶
۳ نظر
۵۰۵۴
۳ نظر
۵۰۵۴
پ

سیاستمداران خارجیِ عاشق شعر پارسی

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفت و گوی رسانه‌ای خود در نشست رسانه‌ای سه جانبه، درباره سوریه به بیت «تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی» از سعدی شیرازی استناد کرد. البته این بار اولی نیست که اشعار شاعران پارسی مورد توجه سیاستمدار‌ها قرار گرفته است.

روزنامه خراسان: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه در گفت و گوی رسانه ای خود در نشست رسانه ای سه جانبه، درباره سوریه به بیت «تو کز محنت دیگران بی غمی/ نشاید که نامت نهند آدمی» از سعدی شیرازی استناد کرد. البته این بار اولی نیست که اشعار شاعران پارسی مورد توجه سیاستمدارها قرار گرفته است.

سیاستمداران خارجیِ عاشق شعر پارسی

به همین بهانه در ادامه از اشعاری می گوییم که بزرگان سیاسی کشورهای خارجی در نشست های مختلف از آن ها استفاده کرده اند.

پوتین-رئیس جمهور روسیه- خیام

سیاستمداران خارجیِ عاشق شعر پارسی

علاقه پوتین به خیام مثال زدنی است. او در مصاحبه ای گفته شب ها خیام می خوانم و می خوابم. جالب این که او در تبلیغات انتخاباتی اش شعری را که با الهام از شعر خیام نوشته شده است، می خواند: « اگر می خواهی حکیم باشی با مردم با ملاطفت رفتار کن، حکمت خود را برای هیچ کس ناگوار نکن.» رباعیات خیام را اسکات فیتز جرالد در سال ۱۸۵۹ به انگلیسی و ایوان تِخورژِفسکی (Tkhorzhevskiy) در سال ۱۹۲۸ به روسی ترجمه کرده است. فیتزجرالد، خودش هم اشعاری را با الهام از اندیشه‌های خیام به مجموعه اضافه کرد. این، از تعداد رباعیات کتاب هم پیداست.

نارندرا مودی- نخست وزیر هند- امیر خسرو دهلوی

سیاستمداران خارجیِ عاشق شعر پارسی

نخست وزیر هند هم چندی پیش در نشستی بین المللی، بیتی از امیرخسرو دهلوی راخواند. دهلوی یکی از شاعران پارسی گوی مهم قرن هشتم و متولد هند است. دامنه تاثیر او بر شعر پارسی در هند بسیار زیاد است به طوری که او را سعدی هند می خوانند. «جنونت گر به نفس خود تمام است/ زکاشی تا به کاشان نیم گام است»

آبراهام لینکلن-رئیس جمهور آمریکا-خیام

سیاستمداران خارجیِ عاشق شعر پارسی

آبراهام لینکلن شانزدهمین رئیس جمهور آمریکا بود. عمر ریاست لینکلن بسیار کوتاه بود و او در سال ۱۸۶۵ در سالن آمفی تئاتر فورد توسط یک بازیگر تئاتر با اصابت گلوله ترور شد. او قبل از خواب خیام می خواند و اغلب در سخنرانی هایش از اشعار خیام استفاده می کرد.

مارتین لوترکینگ-رهبر جنبش مبارزه علیه تبعیض نژادی- خیام

سیاستمداران خارجیِ عاشق شعر پارسی

مارتین لوترکینگ به دلیل چهره مبارزه خواهش بسیار معروف است . سرنوشت او به سرنوشت لینکلن مشابه است. او در چهارم آوریل ۱۹۶۸ در شهر ممفیس ایالت تنسی ترور شد. او یک سخنرانی معروف با عنوان « رویایی دارم» دارد که در آن چندین بار به رباعیات خیام که فیتز جرالد به انگلیسی ترجمه کرده است مانند«زین پیش نشان بودنی ها بوده است/ پیوسته قلم ز نیک و بد ناسوده است/ تقدیر تو را هر آن چه بایست بداد/ غم خوردن و کوشیدن ما بیهوده است».

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • یکی از خواهران برونته

      جونم خیاااام

    • بدون نام

      باز هم به سیاستمداران خارجیِ که عاشق شعر پارسی هستند سیاستمداران داخلی که شعر پارسی برایشان هم بخوانی میترسند و زنداننت میکنن.

    • بدون نام

      سیاستمداران ما عاشق عربان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج