۷۶۹۹۶۵
۷ نظر
۵۰۰۲
۷ نظر
۵۰۰۲
پ

جهرمی: مردم نباید هزینه هوشمندسازی را بدهند

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به ظرفیت‌های ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه نیرو و صنعت آب و برق گفت: با توجه به منابع مالی پست بانک در حوزه هوشمندسازی، برای شرکت‌های که به‌صورت اولیه وارد این جریان می‌شوند، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

خبرگزاری ایسنا: نشست مشترک بین وزارت نیرو و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای بررسی ظرفیت‌های ICT در حوزه صنعت آب و برق، امروز در وزارت ارتباطات برگزار شد.

محمدجواد آذری جهرمی -وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در این نشست با اشاره به توافق بین دو وزارتخانه اظهار کرد: این توافق با توسعه اقتصاد دیجیتالی برای صنعت آب و برق کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در این جلسه هم بخش خصوصی، هم فعالان آب و برق و هم ارتباطات و فناوری اطلاعات حضور دارند، البته اصلی‌ترین مدل بعد از این توافق، مدل اقتصادی است که این اقدامات چطور باید انجام شود.

جهرمی: مردم نباید هزینه هوشمندسازی را بدهند

او ادامه داد: اینکه کنتورها باید هوشمند شوند، در سال‌های گذشته مورد توجه قرار داشته اما هزینه‌ی این هوشمندسازی را مردم نباید بدهند. باید یک مدل اقتصادی خوب و موفق استخراج شود. درخواست ما هم از وزارت نیرو این است که از تصدی‌گری در این حوزه خارج شود و اجازه دهد بخش‌های مختلف خصوصی فعالیت کنند. ما نیز استانداردگذاری می‌کنیم و داده‌ها را آزاد می‌کنیم که بخش خصوصی هم فعالیت کند.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه هدف افزایش بهره‌وری و صرفی‌جویی است، افزود: این اقدامات آورده‌ی اولیه می‌خواهد. ما به عنوان حوزه ارتباطات با توجه به اینکه پست بانک در این حوزه منابع مالی دارد، برای شرکت‌های فاوا که به صورت اولیه وارد این جریان هوشمندسازی می‌شوند، سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

باید عزم خود را جزم کنیم و به محصول خارجی راه ندهیم. از جمله برای ساختن کنتورهای هوشمند نباید از ابزارهای خارجی استفاده کنیم، مگر در موارد ضروری؛ برای اینکه زنجیره ثبات برای ما بچرخد.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما توسعه صنایع داخلی است، گفت: مهم‌ترین دستاورد این همایش این است که به یک مدل اقتصادی موفق برسیم. سپس به عنوان دولت کنار بنشینیم و اجازه دهیم افرادی که در این عرصه کار می‌کنند، از جمله بخش خصوصی فعالیت کند و ما ناظران منطقی باشیم و آنها را هدایت کنیم.

آذری‌جهرمی با بیان اینکه منابع سنتی در اقتصاد دنیا مانند نفت، معادن و ذخایر زیرزمینی در حال تثبیت یا افول است، گفت: اما اقتصاد دنیا در حال رشد است و این رشد با بهره‌وری امکانپذیر است و بهره‌وری نیز با ابزار فناوری اطلاعات تجلی پیدا می‌کند. پیوند فناوری اطلاعات و صنایع مختلف باعث رشد و بهره‌وری در این حوزه‌ها می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه انقلاب صنعتی چهارم در حال وقوع است، خاطرنشان کرد: در این انقلاب کاربر نهایی به سمت استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات می‌رود و اگر ما در این حوزه برنامه نداشته باشیم، بازار و منافع و ثمره اقتصادی آن برای دیگران می‌ماند.

مقام معظم رهبری در جمع اعضای شورای عالی فضای مجازی به این نکته اشاره کردند که آینده به گونه‌ای رقم می‌خورد که مدیریت تحولات شهرهای ما در شهرها یا در کشورهای دیگر به وسیله شرکت‌ها انجام می‌شود.

وی تحول دیجیتالی را بزرگ و تاثیرگذار دانست و بیان کرد: امروز داده‌های مصرف انرژی و آب در دنیا توسط دستگاه‌های امنیتی جمع‌آوری و پردازش شده و برای اهداف اقتصادی استفاده می‌شود و این موضوع بسیار مهم است. تحول در اقتصاد دیجیتالی اتفاقی است که در ۱۰ سال آینده رخ می‌دهد.

نباید مانند کسانی که در سال‌های گذشته مسئولیت داشتند و درباره موضوع شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی کاهلی کردند و در حال حاضر در مقابل این مباحث انتقاد می‌کنند، زمان را از دست بدهیم و در چند سال آینده شاهد عقب‌افتادگی در این حوزه باشیم.

او به دستور و تاکید رییس جمهوری و دولت برای حضور در عرصه‌هایی که نیاز به تحول با فناوری اطلاعات دارد، اشاره کرد و افزود: یکی از این عرصه‌ها، نیرو بود که با آغاز همکاری‌های مشترک بین وزارت ارتباطات و وزارت نیرو، مطالعات میدانی و تطبیقی انجام و روش‌های گذشته در این حوزه آسیب‌شناسی شد و با مشخص شدن تکالیف و اقدامات لازم، تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برای تحول در این حوزه تحت عنوان سند اقدام مشترک توسعه کاربردهای فناوری‌های نوین فناوری اطلاعات منعقد شد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به فضای فشارهای بین‌المللی و محیط زیستی که به صنعت آب و برق وارد می‌شود، گفت: فشارهای زیست محیطی، تغییرات آب و هوایی و تحریم‌ها، فشارهای همه‌جانبه‌ای هستند که می‌تواند انگیزه بالایی برای حرکت در مسیر بهبود بهره‌وری ایجاد کند تا اقتصاد دیجیتال را برای کشور خود بسازیم.

وی به مصرف بالای آب در کشاورزی نیز اشاره کرد و افزود: تفاهم‌نامه‌ای در این حوزه با وزارت جهاد کشاورزی منعقد شده که بر اساس پیش‌بینی‌ها علاوه بر شیوه‌های آبیاری نوین، با هوشمندسازی تا ۳۵ درصد در مصرف آب صرفه‌جویی می‌شود که رقم بسیار مناسبی در این حوزه است.

در این نشست همچنین رسول سراییان - رییس سازمان فناوری اطلاعات - با بیان اینکه برای تدوین سند مشترک با محوریت تحول دیجیتال هر دو هفته یکبار جلسه برگزار کردیم، اظهار کرد: در این زمینه گام خوبی برداشته شد که نتیجه آن همگرایی در فناوری و هم‌افزایی در مدیریت است.

وی با بیان اینکه کشور ما امروزه با چند چالش مهم روبروست، تصریح کرد: مهمترین چالش‌هایی که کشور ما را تهدید می‌کند، آب، بیکاری، وابستگی به نفت، آلودگی محیط زیست، رونق اقتصادی و شفافیت است که ما می‌توانیم با استفاده از فناوری نوین این مشکلات را حل کنیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات با بیان اینکه فناوری اطلاعات و فناوری ارتباطات دو موضوع جدا بود که از سال 2009 یک همگرایی میان آن‌ها شکل گرفت، افزود: پس از اینکه این دو فناوری در کنار یکدیگر قرار گرفتند، میان صنایع یک همگرایی ایجاد شد که یکی از این صنعت‌ها در وزارت نیرو قرار دارد.

سراییان با بیان اینکه ICT در حوزه‌هایی مانند بانکداری، سلامت، کشاورزی و حمل و نقل نفوذ کرده است، اظهار کرد: نتیجه این نفوذ افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و ایجاد شفافیت است که با همگرایی بین حوزه‌ها صنعت هوشمند ابری شکل می‌گیرد و هوش مصنوعی ایجاد می‌شود.

وی با اشاره به مزایای هوشمندسازی در کشور، تصریح کرد: با اجرای طرح هوشمندسازی، می‌توان کشور را ارزان اداره کرد و کارهای مردم با سرعت و سهولت بیش‌تری انجام شود.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه ما در انقلاب صنعتی چهارم قرار داریم، بیان کرد: در این انقلاب می‌توانیم از هوش مصنوعی استفاده کنیم و هزینه‌های تمام‌شده فناوری اطلاعات را کاهش دهیم، به‌طوری که با مقایسه قیمت‌ها مشخص می‌شود که در حوزه‌های مختلف مانند انرژی، سلامت، درمان و تکنولوژی شاهد کاهش هزینه‌ها هستیم.

سراییان ادامه داد: تحول دیجیتالی و اقتصاد دیجیتالی از جمله مواردی است که در وزارت ارتباطات مورد پیگیری قرار دارد و در محورهای شهر هوشمند، انرژی هوشمند و محیط زیست هوشمند دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اجرای طرح دولت الکترونیکی، گفت: هدف ما در دولت الکترونیکی، ایجاد فرصت شغلی و کاهش مراجعه حضوری مردم به سازمان‌هاست که به همین منظور نخستین تفاهم‌نامه را با وزارت نیرو منعقد کردیم.

رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه از سازمان‌های مختلف برای هوشمندسازی کمک گرفته‌ایم، افزود: هوشمندسازی کشاورزی را با کمک وزارت جهادکشاورزی انجام دادیم. به دنبال این هستیم تا داده‌های مختلف در کنار یکدیگر خدمات جدید و ارزان‌تر را به مردم ارائه دهند که بر این اساس همگرایی بین وزارت‌خانه‌های نیرو و ارتباطات، فرصت جدید خلق و مدیریت مصرف آب و انرژی را ایجاد می‌کند.

این موضوع به ابتکار دو وزیر نیرو و ارتباطات ایجاد شده است، این هم‌افزایی باید در همه صنایع شکل گیرد تا از منابع حداکثر استفاده صورت گیرد و با همگرایی فناوری را رشد دهیم.

سراییان با بیان اینکه همگرایی وزارتخانه‌های نیرو و ICT موجب بهره‌وری و خلق فرصت جدید در مدیریت مصرف انرژی می‌شود، تصریح کرد: اشتراک در داده‌های برق و آب، منشاء بزرگی برای ایجاد اشتغال است که در این زمینه دولت می‌تواند راه را برای بخش خصوصی باز کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      شیرمردی

    • حسن.زابل

      میگوید بخش خصوصی واشتغال زایی.بااین طرح ها، ماموران رویت کنتور ها هم بیکارمیشوند.چون مستقیم اطلاعات کنتور به شرکت میرسد. هرهوشمند سازی بیکاری بدنبال دارد.البته چاره‌ای هم نیست

    • بدون نام

      متن نظرم را مکتوب وارسال کردم ولی متاسفانه درستون نظرات ندیدم چاپ شود؟؟؟!!!

    • بدون نام

      خودتونوسرکارگذاشتین

    • بدون نام

      برای کارت ملی هوشمند 60 تومان پول گرفتند از من واسه یک تکه پلاستیک.

    • بدون نام

      همش میگه مردم هزینه ندهند ما سه هفته است یک خط ثابت خریدیم اول پولش گرفتن بعد هر وقت مراجعه می کنیم می گویند امکانات نداریم پول ما را هم پس نمی دهند.

    • سعید

      ای داداش ما ملت قهرمان هزینه همه چی رو از جون و دل میدیم و دادیم مثلا دو سه باری پلاک ماشین عوض کردیم یا شناسنامه و کارت ملی قدیم و جدیدو کارت سربازی قدیم و جدیدو گواهی نامه قدیم و جدیدو کارت سوخت قدیم و ایشالله جدیدو خلاصه کاملا قهرمانانه جیبمون رو میزنن .شما ناراحت نشو پول کنتور رو هم میدیم مثل مررررررد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج