۷۷۳۶۵۰
۳ نظر
۵۰۰۵
۳ نظر
۵۰۰۵
پ

چقدر اسکناس و سکه داریم؟

در حال حاضر حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان اسکناس و سکه رایج بین مردم و شبکه بانکی در حال گردش است.

خبرگزاری ایسنا: در حال حاضر حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان اسکناس و سکه رایج بین مردم و شبکه بانکی در حال گردش است.

تازه‌ترین آمار بانک مرکزی از جریان اسکناس و سکه‌های رایج (سکه های نیکل) نشان می‌دهد که تا پایان تیرماه امسال این مجموعه گردش حدود ۵۶ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومانی در اقتصاد ایران دارد، این رقم در مقایسه با ماه مشابه سال گذشته ۴۳۰۰ میلیارد تومان افزایش دارد. از مجموع اسکناس و سکه رایج نزدیک ۴۱ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان به آنچه در دست مردم قرار دارد، بر می‌گردد که نسبت به سال گذشته حدود ۶۴۰۰ میلیارد تومان افزایش داشته است.

همچنین حدود ۱۰ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان دیگر از اسکناس و سکه موجود در بانک‌ها قرار دارد که نسبت به ۱۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان سال قبل تا ۲۱۰۰ میلیارد تومان کاهش داشته، همین امر نشان دهنده این است که بخشی از موجودی از بانک‌ها خارج و در اختیار مردم قرار گرفته است.

اما موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی به حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان می‌رسد که کاهش ۲۴۰۰ میلیاردی نسبت به سال قبل دارد. از این موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی، هر زمان که لازم باشد بنابر نیاز بازار تزریق خواهد شد.

طبق ضوابطی که بانک مرکزی برای چاپ و تزریق اسکناس دارد، عمر اسکناس‌های موجود در بازار معمولا حدود پنج سال است که بعد از این مدت اسکناس‌های قدیمی به تدریج از چرخه خارج شده و چاپ‌های جدید وارد می‌شوند. پیش‌تر اعلام شده بود که سالانه حدود ۶۰۰ میلیون برگ اسکناس امحاء شده و نزدیک به ۹۰۰ میلیون برگ جدید بر اساس نیاز بازار، میزان امحاء و همچنین ذخیره‌گیری زیر نظر هیات نظارت بر اندوخته اسکناس چاپ و به مرور وارد چرخه پولی می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      جالبه، موجودی اسکناس و سکه در بانک مرکزی در حال حاضر حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومان است و خاوری دزده ۳۰۰۰ میلیارد تومان ۴ سال پیش از بانک مرکزی دزدیده است. عجب ...

    • بدون نام

      اینگونه خبرها راسفارشی برای شرکای بیت المال کشورکه همانا شرکای خداونددرزمین هستند بفرستید ماکه برای اقل اقل اقل زندگی بدست شمانابکاران درمانده شده ایم به این خبرهاچه ربط

    • بدون نام

      به روح سید الشهدا کل دارایی من نقدی و غیر نقدی 5000 ریاله میتونید استعلام کنید از هر جایی که میدونید شبی هم با همسر و دو تا بچه گرسنه خوابیدیم تا صبح هم خدا بزرگه
      بیماری لاعلاج هم دارم دو روزه دارو هم تمام کردم فقط خدا دست هیچ کس نیست

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج