۷۷۷۰۲۲
۱۷ نظر
۵۰۰۶
۱۷ نظر
۵۰۰۶
پ

وزارت کشاورزی: گوجه‌فرنگی به زودی ارزان می‌شود

در شرایطی که به‌دنبال افزایش قیمت گوجه‌فرنگی طی هفته‌های گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات این محصول را ممنوع و به گمرک ابلاغ کرد، وزارت کشاورزی اعلام کرد که این ابلاغیه یکی از بهترین دستورهای ممکن در این بازه زمانی است که موقت بوده و به‌زودی قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی کاهش پیدا می‌کند.

خبرگزاری ایسنا: در شرایطی که به‌دنبال افزایش قیمت گوجه‌فرنگی طی هفته‌های گذشته، وزیر صنعت، معدن و تجارت صادرات این محصول را ممنوع و به گمرک ابلاغ کرد، وزارت کشاورزی اعلام کرد که این ابلاغیه یکی از بهترین دستورهای ممکن در این بازه زمانی است که موقت بوده و به‌زودی قیمت گوجه‌فرنگی در بازار داخلی کاهش پیدا می‌کند.

طی هفته‌ها و ماه گذشته قیمت گوجه‌فرنگی و به دنبال آن رب گوجه فرنگی در بازار رو به افزایش بود و کار به جایی رسید که کیلویی ۵۰۰۰ تومان و حتی بیشتر در بازار عرضه شد و نهایتا، محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت در ابلاغیه‌ای خطاب به گمرک صادرات گوجه فرنگی را در راستای تنظیم بازار داخلی آن ممنوع اعلام کرد که البته این ممنوعیت شامل گوجه فرنگی گلخانه‌ای نبوده و واژه تا اطلاع ثانوی در این ابلاغیه نشان می‌دهد که ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی نیز ممکن است به زودی برداشته شود.

وزارت کشاورزی: گوجه‌فرنگی به زودی ارزان می‌شود

غلامرضا تقوی - مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی - در این باره گفت: در حال حاضر سالانه پنج میلیون و ۴۰۰ هزار تن گوجه فرنگی در فضای باز و حدود ۲۲۰ هزار تن در فضای گلخانه‌ای تولید می‌شود و با توجه به اینکه در شش ماهه نخست امسال افزایش سه برابری صادرات گوجه فرنگی نسبت به نیمه نخست سال گذشته داشته‌ایم و همین عامل سبب افزایش قیمت گوجه فرنگی در بازار داخلی شده است، صادرات آن تا اطلاع ثانوی ممنوع شد که با توجه به تبصره‌های آن یکی از بهترین ابلاغیه‌های دولت در این زمینه بوده است.

وی افزود: طی شش ماهه نخست امسال بالغ بر ۳۶۰ هزار تن گوجه فرنگی به کشورهای مختلف صادر شده است که این میزان در سال گذشته ۱۴۰ هزار تن بود که نشان می‌دهد تغییرات ناگهانی نرخ ارز یکی از عوامل اصلی تقویت صادرات گوجه فرنگی و خرید خارجی آن توسط کشورهای دیگر بوده است.

اما ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی آن هم تولیدات فضای باز به دو دلیل اعلام شد یکی آنکه بازار باید به‌گونه‌ای کنترل شود که مردم با قیمت مناسبی این محصول را خریداری کنند و دوم اینکه گوجه فرنگی تولید شده در فضای باز مورد نیاز کارخانه‌های تولید رب گوجه فرنگی نیز است.

تقوی با بیان اینکه با ورود گوجه فرنگی تولید شده در مناطق مختلف کشور به بازار و گذشت زمان از اجرای ممنوعیت صادرات این محصول، به زودی قیمت آن کاهش پیدا می‌کند، ادامه داد: با توجه به اینکه نباید بازار خارجی هیچ محصولی با مخاطره مواجه شود، در این ابلاغیه نیز به این نکته توجه شده و صادرات تولیدات گلخانه‌ای که رقم چندانی نسبت به تولیدات این محصول در فضای باز نیست.

آزاد اعلام شده است که از سویی به تضمین بازارهای خارجی کمک می‌کند، از سوی دیگر نیز کشاورزان و بهره‌برداران را به کشت و تولید گوجه فرنگی و دیگر محصولات سبزی و سیفی در فضای گلخانه‌ای ترغیب کرده و نهایتا توسعه گلخانه‌ها در کشور را تسریع می‌کند.

مدیرکل دفتر امور گلخانه، گیاهان دارویی و قارچ خوراکی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه سازوکارهایی برای جلوگیری از صادرات گوجه فرنگی تولید شده در فضای باز پیش‌بینی و تعریف شده است، گفت: کلید شناسایی گوجه فرنگی گلخانه‌ای از فضای باز مشخص و تعیین شده است و بر این اساس کارشناسان ما در گمرک به راحتی می‌توانند گوجه فرنگی تولید شده در فضای گلخانه‌ای را از محصول تولیدی در فضای باز تشخیص و تمیز دهند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      بدبختا حیا کنید کشور رو به لجن کشیدید

    • بدون نام

      بزک نمیر بهار میاد ....

      پاسخ ها

      • esmaili

        وقتی صادرات همه محصولات داخلی به دلار هست...معلومه که باصرفه تر هست که بجای توزیع در داخل کشور صادر بشه..حالا هر چی میخواد باشه...اگه دلار بخواد مثلا برگرده به قیمت قبل حدود چهار تومن دیگه صادرات به صرفه نیست ...محصولات دو خودروساز بزرگمون رو هم اضافه کنید به صادرات مثلا گوجه و صرفه اقتصادی عظیمش .....
        گور بابای مردم !!!!

    • بدون نام

      خوش بحال مون

    • حسین

      الان فقط مشکل گوجه فرنگی است......

    • بدون نام

      مسولین بی کفایت

    • معرفت

      گران شد گرانترشد ارزان می ۰۰۰شود بی کفایت ها

    • بدون نام

      لعنت خدا بر شما مسولین بی لیاقت بیاد که کمر مردمو شکستین

    • بدون نام

      ... گوچه خریدم 10هزارتومان .شما میگید 5هزارتومان است....

    • بدون نام

      حباب.حباب.
      الابرکت الا
      خاک برسرها
      برید بمیرید

    • بدون نام

      برم ی نهار لاکچری بزارم
      املت!!!!!!!!

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدا را شکر. مشکل ها حل شد.... گوجه ارزون شد

    • شهرام

      بله . مثل پوشک . شیر . پنیر . ماست . گوشت . مرغ و ......... خدایی خوشم میاد که کلا بیخیال شدین . علتش اینه که وقتی سواد نباشد و مدرک قلابی باشد و رابطه به ضابطه بچربد و با رانت پست و مقام بگیرید ، عاقبت ملت اینست که میبینیم .

    • بدون نام

      وجود این همه دستگاه اداری برای جلوگیری از بی نظمی بوجود امده اند و الا ......هر ماهی مرده روخانه هم با جریان اب به دریا می رسد .

    • بدون نام

      لعنت خدا بر مردم بی عرضه

    • اخهعات

      بزودی که هرگز فرا نمیرسه

    • ..

      خب اگ اینطوره مردم چرا حرکنتی نمیکنن؟این همه احتکار این همه گرونی اون فقیر بدبخت چه گناهی کرده اقایون محترم ابجیا تقصیر خودمونه رب گوجه 15000 تومنه میشه 12000 تومن میگیم افیش ارزون شد در صورتی ک با این کار دارن گولمون میزنن خدایا ما دیگه چ ادمایی هستیم ک بفکر خودمونم نیستیم واقعا این جمهوری اسلامیه؟ تو اروپا وقتی گرانی رخ میده مردم اون محصولو تا حد امکان نمیخرن ک دولت مجبور بشه قیمتشو خیلی پایینتر بده و همچنین قیمتا رو ثابت میکنن چرا بفکر خودمون نیستیم بخدا این مردم فقیر گناهشون گردن رده بالاییاس الان چکاری میتونن انجام بدن دستشون ب هیچجا بند نیس

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج