۷۷۷۷۵۶
۹ نظر
۵۰۰۶
۹ نظر
۵۰۰۶
پ

پیش فروش خودرو در انتظار تصمیم شورای رقابت

دو خودروساز بزرگ کشور، با فشار وزارت صنعت، بالاخره وعده پیش‌فروش‌های خود را اجرایی و ۱۰۳ هزار دستگاه محصول را به متقاضیان عرضه کردند. در این بین هر چند عنوان می‌شد که اجرای طرح یاد شده به‌منظور کاهش التهابات بازار بوده، اما برخی کارشناسان تاکید دارند که پیش‌فروش‌های اخیر نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار داشته باشد.

دنیای اقتصاد: دو خودروساز بزرگ کشور، با فشار وزارت صنعت، بالاخره وعده پیش‌فروش‌های خود را اجرایی و ۱۰۳ هزار دستگاه محصول را به متقاضیان عرضه کردند. در این بین هر چند عنوان می‌شد که اجرای طرح یاد شده به‌منظور کاهش التهابات بازار بوده اما برخی کارشناسان تاکید دارند که پیش‌فروش‌های اخیر نمی‌تواند تاثیر چندانی بر بازار داشته باشد.

کارشناسان برای نظر خود، دلایل گوناگونی مطرح کرده‌اند. اولین نکته‌ای که مورد توجه آنها است، فروش خودرو با قیمت غیر‌قطعی است. براساس اعلام این دو شرکت، قیمت قطعی خودرو در زمان تحویل مشخص می‌شود. دلیل بعدی دور ماندن دست مصرف‌کنندگان واقعی از خودروهای عرضه شده است.

اما نکته سوم که مورد توجه کارشناسان قرار گرفته، بحث زمان تحویل است. با نگاهی به زمان تحویل محصولات عرضه شده به بازار متوجه می‌شویم که زمان عرضه این محصولات بیشتر به سال آینده موکول شده است. در این زمینه به‌نظر می‌رسد که دلیل اصلی این مساله بلاتکلیفی خودروسازان در ارتباط با مشخص نبودن میزان افزایش قیمتی شورای رقابت است.

شرکت سایپا که در اواسط شهریورماه پیش‌فروش خود را انجام داده، اولین زمان عرضه خود را حدود آذر سال‌جاری اعلام کرده است، اما در این مقطع تنها دو خودروی سایپا ۱۵۱ و نیسان دوگانه سوز را عرضه می‌کند.ایران‌خودرو نیز اولین موعد تحویل خودروهای پیش‌فروش شده را بهمن‌ماه سال‌جاری اعلام کرده است.

این در شرایطی است که برای بهمن‌ماه، ایران‌خودرو دو محصول وانت آریسان و رانا را تحویل خواهد داد. با نگاهی به محصولات ارائه شده توسط دو خودروساز در اولین ماه عرضه، مشاهده می‌شود که هر دو شرکت، عرضه را با محصولاتی آغاز می‌کنند که در مقایسه با سایر محصولات از اقبال کمتری برخوردار هستند.

ساینا، سایپا ۱۳۲، بخش عمده‌ای از تیبا و تیبا ۲، در سال آینده به متقاضیان تحویل داده می‌شود، همین شرایط در ارتباط با محصولات ایران‌خودرو هم به چشم می‌خورد. این شرکت عملا تحویل محصولات خود را به سال آینده موکول کرده است. در این میان پژو ۲۰۶ تیپ ۵ را با موعد شهریور تا آبان‌ماه سال ۹۸، به متقاضیان تحویل می‌دهد.

بنابراین به‌نظر می‌رسد که هر دو خودروساز به‌دلیل نااطمینانی از روند قیمت‌گذاری جدید محصولات پرتیراژ خود، حدالامکان تحویل پیش‌فروش‌ها را به سال آینده موکول کرده‌اند این در شرایطی است که زمان‌های مد نظر تحویل نیز به‌دلیل عدم پیش‌بینی تامین به موقع قطعات و همچنین وضعیت قطعه‌سازان با توجه به تحریم‌ها چندان قابل تکیه نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      دزد بالا دزد بسیار است .
      از تحویل خودرو سال آینده مردم اصلا راضی نخواهند بود .

    • بی نام

      تا پیش فروش نقدی و تحویل فوری انجام نشود بازار التهابش فروکش نخواهد کرد دولت خودرو دارد چرا احتکار می کنند انوقت می رود انبار حتکار کننده را پلمب می کنند .اگر قیمت می خواعید بزنید زودتر انجام دهید این دیگر تیم اقتصادی نظریه اقتصادی نمی خواهد

    • بدون نام

      پیش‌فروش‌ خنده دار.... بگذارید همونایی که فروخته تحویل بده ..... من خودوری تیبا 97/3/29 ثبت نام کردم موعد تحویل 97/6/29 اعلام شد اما هنوز دعوتنامه برای خودوری اینجانب صادر نشده منتظر افزایش قیمت هستن متاسفم برای خودم.... گول سایپا رو خوردم....

    • فاق بلند

      خب چه فایده که فقط دلالان تونستن ثبت نام کنن
      ثبت نام سایپا که مخصوص دلالان بودش
      ثبت نام ایران خودرو هم تست کردم همینجور بود

    • بدون نام

      باید خودروهای مردم تحویل بشه بعد پیش فروش صورت بگیره

    • بدون نام

      سایپا و ایران خودرو خودشان شاه دزدند چرا خودرویی که میبایست تا حالا به مشتری تحویل میداده بخاطر اینکه قیمت افزایش پیدا کنه تحویل نداده .وهیچ سازمان و نهادی با آنها برخورد نمیکند.واقعا که عجب هرج و مرج بازاریست .

    • بدون نام

      اونوقت سازمانهای نظارتی میرن میگن مشکلی نیییییییییییییییییست........خدایا دردمون رو به کی بگیم روی زمین

    • بدون نام

      اینا تا ده سال آینده میخوان پیش فروش بدن ... با 96550 شرکت سایپا تماس بگیرید میگن نمی دونیم چه اتقاقی افتاده............ ان شاالله دعوتنامه صادر و خودور تحویل میشه ................

    • قلی

      گل بگیرین در این دو دزدگاه را که خون مردم راتوی شیشه کردن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج