۷۷۸۲۵۰
۱۶ نظر
۵۰۰۰
۱۶ نظر
۵۰۰۰
پ

چرخ گرانی بی‌سابقه لاستیک بی‌دلیل می‌چرخد

«چالش قیمت». در هر محفلی که حاضر می‌شوید موضوعی که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد قیمت است.این روزها سطح گلایه‌ها به حوزه تایر خودروهای سبک و سنگین هم رسیده است.

روزنامه ایران نوشت: «چالش قیمت». در هر محفلی که حاضر می‌شوید موضوعی که مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد قیمت است.این روزها سطح گلایه‌ها به حوزه تایر خودروهای سبک و سنگین هم رسیده است.

دارندگان خودروهای سنگین از نبود تایر صحبت می‌کنند و دارندگان خودروهای سواری از گرانی که دامنگیر این حوزه شده، حرف به میان می‌آورند. در مورد تایرهای سنگین واردات صورت گرفت و از طرفی سازمان اموال تملیکی هم می‌خواهد انبار لاستیک خود را (۳۲ هزار حلقه لاستیک) برای ورود به بازار خالی کند. بر این اساس ۶۰ کانتینر انواع لاستیک خودروهای سنگین با تعرفه ۵ درصدی از گمرک شهید رجایی بندرعباس ترخیص شد و عملیات گمرکی ترخیص ۱۵۰ کانتینر لاستیک خودروهای سبک و سنگین هم صورت می‌گیرد.

طی 5 سال فقط 9 درصد گران شده است

آنگونه که محمد رضا گنجی رئیس انجمن صنفی صنعت تایر در گفت وگو با «ایران» می‌گوید: تولیدکنندگان تایر ارز دولتی می‌گیرند لذا هیچ‌کدام قیمت‌های خود را بالا نبردند. حتی طی ۵ سال گذشته قیمت‌ها کلاً ۹ درصد گران شده است. متأسفانه توزیع‌کنندگان باعث افزایش قیمت در این حوزه شدند.

2.5 میلیون حلقه لاستیک از صنعت خودرو به بازار رسید

مصطفی تنها دبیر انجمن تولید‌کنندگان تایر ایران هم در گفت وگو با «ایران» این موضوع را تأیید می‌کند و می‌گوید: تولیدکنندگان بین ۵ تا ۱۰ درصد افزایش تولید داشتند و از طرفی به جهت کاهش تولید خودرو، مازاد تولید روانه بازار شده است ولی توزیع‌کنندگان با عرضه قطره چکانی تایر باعث گرانی این کالای مصرفی شدند.

(طی سال‌جاری تولید خودرو ۳۱ درصد کاهش یافته است. هر خودرو ۵ حلقه لاستیک نیاز دارد. این روند کاهشی به معنای کاهش یک سوم تولید خودرو است. ازاین رو در کمترین حالت ممکن حداقل ۲.۵ میلیون حلقه لاستیک که در صنعت خودرو وارد نشده به بازار رفته است یعنی بیش از نیاز بازار لاستیک هم عرضه شده است.)

هیچ‌کدام از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را بالا نبردند

گنجی در مورد اتفاقات بازار و میزان تولیدی که صورت می‌گیرد، گفت: نیاز واردات در مورد خودروهای سواری که بعضاً خودروهای خارجی است ۳۰ درصد است و در مورد خودروهای سنگین این عدد به ۷۰ درصد می‌رسد. از این‌رو در زمینه خودروهای سواری وابستگی حداقلی است چرا که ۳۰ درصد هم در مورد خودروهایی چون بی‌ام و، پورشه، بنز و.... است. اما در خودروهای سنگین باید نیاز کشور از طریق واردات تأمین شود.

وی با بیان اینکه در کشور ۲۵۰ هزار تن تولید لاستیک سواری داریم و این عدد تأمین‌کننده نیاز کشور است، خاطرنشان کرد: هیچ‌کدام از تولیدکنندگان قیمت‌های خود را بالا نبردند. در حال حاضر بهترین و با کیفیت‌ترین حلقه لاستیک پراید ۹۰ هزار تومان و پژو بین ۱۰۵ تا ۱۱۰ هزار تومان است. البته چند روز آینده قیمت لاستیک مورد آنالیز قرار می‌گیرد و شاید درصدی بسیار کم رشد قیمت داشته باشیم.

توزیع‌کنندگان عامل گرانی قیمت لاستیک

تنها دبیر انجمن تولیدکنندگان تایر ایران نیز درباره وضعیت بازار و چرایی افزایش قیمت‌ها گفت: اولین نکته که باعث رشد قیمت‌ها شده است، انتظارات تورمی است. خیلی‌ها می‌گویند برای واردات مواد اولیه این صنعت ارز دولتی پرداخت می‌شود لذا سرمایه‌گذاری و خرید لاستیک صرفه اقتصادی دارد. از همین رو خیلی‌ها برای خرید این کالا اقدام می‌کنند. دلیل دوم آن است که سال‌های گذشته با هر کارت بازرگانی واردات لاستیک صورت می‌گرفت اما با ساماندهی این امر دیگر واردات بی‌رویه و جود ندارد.سومین دلیل هم نوسانات نرخ ارزی است. اما در مجموع توزیع‌کنندگان عامل گرانی‌های اخیر شدند.

لاستیک 160 دلاری چرا 9 میلیون تومان است؟

وی ادامه داد: در حال حاضر ۴ حلقه تایر پراید ۴۲۰ هزار تومان و پژو ۵۱۵ هزار تومان است. همچنین یک جفت لاستیک خودروی سنگین بین ۱۵۰ تا ۱۶۰ دلار است اما چرا در ایران لاستیک خودروهای سنگین ۹ میلیون تومان شده است. این امر واقعاً تخلف محسوب می‌شود.

دبیر انجمن تولید‌کنندگان تایر ایران گفت:میزان تولید لاستیک خودروهای سنگین و سواری در کشور بین ۳۵۰ هزار تن تا ۳۷۰ هزار تن است. لذا با توزیع مناسب می‌توان قیمت‌ها را کنترل کرد.

افزایش ۲ برابری تقاضای ارزی برای واردات لاستیک

محمد شریعتمداری وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در واکنش به اتفاقات اخیر تایر خودرو گفته است: با توجه به نوسانات ارزی صرفه و صلاح این گونه انتقال و واردات کم شد و به همین دلیل میزان عرضه و تقاضا از قبل عدم واردات غیر تجاری این کالا هم لطمه پذیرفت که میزان ارز مورد نیاز برای واردات را به بیش از دو برابر یعنی حدود ۷۰۰ میلیون دلار رساند.. در حالی که در گذشته حدود ۳۰۰ میلیون دلار ارز برای واردات لاستیک اختصاص پیدا می‌کرد.

وی افزود: به غیر از ۲۰۰ میلیون دلاری که قرار بود در مهرماه برای واردات لاستیک اختصاص پیدا کند مقرر شد به‌صورت منظم ماهانه حدود ۸۰ میلیون دلار ارز در اختیار واردکنندگان لاستیک قرار بگیرد و در شبکه‌های تعریف شده این کالا تأمین و وارد شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      4 حلقه تایر پراید 420 هزار تومان یا 2 حلقه 420 هزار تومان چرا دروغ میگید به مردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تا زمانی که واقعیت نگیم مشکل حل نمی شود

      • بدون نام

        واقعا دولت ملت را به بازی گرفته است جان ملت گرفت گرانی طایر و همه ی اقلام

    • سجاد حیدری

      ببخشید پس چطور تایر دنا برا پراید تو یه سال گذشته از جفتی ۱۷۵ تومن رسید به جفتی ۴۵۰ تومن از کدوم وری حساب کردی شده ۹ درصد

    • خفه باشید

      بابا دو حلقه لاستیک پراید 450 تا 500هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باتوجه به پرداخت ارز برای لاستیک باید برای هر سایز قیمت گذاری شود تا دریافت کنندگان ارز دزدی نکنند

    • ناشناس

      همچین تیتر خورده گرانی بی سابقه لاستیک انگار بقیه چیزا قیمتش سرجاش مونده حالا این رفته بالا!!! ای بابا وقتی با یه باد گلوی ترامپ هر ملزوماتی بی دلیل چند برابر شده لاستیک که جزو صنعت خودرو محسوب میشه و در جایی که ماشینی مثل پراید میشه ۴۰ میلیون تایرش باید چقدر باشه؟!!

    • کامبیز

      دبه جای تدبیر وامید بهتر بود گفته می شدتبحیر امید وبه جای شیب ملایم می گفتند دره!؟

    • کامبیز

      دبه جای تدبیر وامید بهتر بود گفته می شدتبحیر امید وبه جای شیب ملایم می گفتند دره!؟

    • یک ایرانی

      من نمیدونم بر چه اساسی این قیمتها را بیان کرده لاستیک پرایدامروز خودم خواستم بخرم که ایرانی رو هرجفت آن 380تاحتی بالاتر هم قیمت زدفروشنده واقعا نتونستم بخرم مجبورشدم باهمان لاستیکهای داغون دوباره بگذرونم هرچندکه ممکن جان خودم وبقیه هم درخطربیفته درجادها اما دیگرچه میشه کرد اینجا ایران است

    • Razpenhan

      اول میخواستم بگم قول قدیمی جناب ازچه دری حساب کردی،در سبک یاسنگین..لاستیک پراید خودم دیروز خواستم بخرم که بس قیمتها بالا بودنتونستم بگیرم هرجفت آن380به بالا بوداونم لاستیک ایرانی،حالاشما برچه اساسی همچین حرفی زدی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        من شیراز پرسیدم باعصبانیت گفت 500

    • مرادبیگ

      اقا وجدانا جایی هست که توش گلکاری نکرده باشین ....

    • بدون نام

      واقعیت اینکه گندهمه چیزدراومده هرکی هرکی که میگن اینه همه دارن همدیگه رومیچاپن ازبالا تاپایین فقط خدانکنه مریض بشی وزیربهداشت گفته نمی صرفه برای مریضی های خاص داروواردکنیم چون بلخره میمیرن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        واقعا

    • بدون نام

      خاک برسرمسئولان

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج