۷۸۰۱۰۷
۳۷ نظر
۵۰۱۰
۳۷ نظر
۵۰۱۰
پ

دل بستن ایران به وعده‌های روسیه خطاست؟

رضا زندی در روزنامه اعتماد نوشت:اگر کسی فکر می‌کند روس‌ها (یا هر کشور دیگری) جدا از منافع‌شان به چیز دیگری می‌اندیشند، سخت در اشتباه است. در تصمیمات بین‌المللی، اشتراک و تضاد منافع است که کشورها را گاه به هم نزدیک و گهی دور می‌کند. پس «دل بستن روس‌ها در بخش نفت!»، بدون شناخت اشتراک منافع این کشور با سعودی، خطاست.

رضا زندی در روزنامه اعتماد نوشت:اگر کسی فکر می‌کند روس‌ها (یا هر کشور دیگری) جدا از منافع‌شان به چیز دیگری می‌اندیشند، سخت در اشتباه است. در تصمیمات بین‌المللی، اشتراک و تضاد منافع است که کشورها را گاه به هم نزدیک و گهی دور می‌کند. پس «دل بستن روس‌ها در بخش نفت!»، بدون شناخت اشتراک منافع این کشور با سعودی، خطاست.

رويترز با انتشار خبري، از «معامله خصوصي» روسيه و عربستان در ماه گذشته پرده برداشته است كه بر اساس آن دو كشور براي توقف روند افزايشي قيمت نفت، توليد نفت‌شان را بالا ببرند. منابع اين خبرگزاري حتي گفته‌اند كه اين توافق، پيش از اجلاس «كميته وزارتي نظارت بر توافق اوپك و غير اوپك» به اطلاع امريكايي‌ها هم رسيده است. من حالا مي‌توانم معني منتظر ماندن وزير انرژي عربستان در آسانسور براي آمدن وزير انرژي روسيه را درك كنم، وقتي در الجزاير بوديم.

۱- روسيه ماه گذشته ميلادي (سپتامبر)، ۱۱ ميليون و ۳۶۰ هزار بشكه در روز نفت توليد كرده است. اين، بيشترين ميزان توليد نفت پس از فروپاشي اتحاد جماهير شوروي است. نفت برنت ديروز حدود ۸۵ دلار براي هر بشكه قيمت‌گذاري شد. روسيه تحت تحريم است. پس به درآمدهاي نفتي‌اش نياز مبرم دارد. همين دو گزاره كافي است كه در اين قيمت‌هاي بالا، تا مي‌تواند نفت توليد كند.

حالا در اين ميان چه باك كه بازار نفت متحد سياسي منطقه‌اي تحت تحريم خودش (ايران) را بگيرد! با همين رويكرد است كه الكساندر نوواك، وزير انرژي روسيه، ديروز به خبرنگاران گفت: «توليدكنندگان اوپك و غيراوپك، در صورت لزوم به سرعت مي‌توانند درباره افزايش توليد نفت توافق كنند.» نفت اورال روسيه، قابليت جايگزيني نفت ايران را دارد. اين اخبار و استدلال‌ها، كافي‌است تا به كساني كه فكر مي‌كنند روسيه در تحريم نفتي ايران، پشت ايران خواهد ايستاد و هزينه خواهند داد ، بگوييم اشتباه مي‌كنند.

۲- اينطور به نظر مي‌آيد كه روس‌ها در عرصه بين‌المللي تلاش مي‌كنند تا تحريم كشورشان را از خط تحريمي ايران جدا نشان دهند. يعني با ابزارهاي مختلف به دنيا نشان دهند كه تحريم روسيه به خاطر مساله كريمه و اوكراين با تحريم‌هاي ايران از يك جنس نيست. روس‌ها به عنوان يك قدرت بين‌المللي نمي‌خواهند گوشه رينگ نشان داده شوند. جايگزيني بازيگر ديگر، با پروپاگانداي خبري مي‌تواند يك راه براي حصول اين هدف باشد.

۳- وزير نفت عربستان ديروز اعلام كرد كه اين كشور در چند روزه ماه جاري ميلادي (اكتبر) توليد نفتش را به روزانه ۱۰ ميليون و ۷۰۰ هزار بشكه در روز رسانده است. يعني فقط ۲۰ هزار بشكه كمتر از ركورد توليد نفت اين كشور در ماه نوامبر سال ۲۰۱۶ ميلادي. روسيه در كنار عربستان به تنهايي حدود ۲۲ مليون بشكه نفت توليد مي‌كنند.

در الجزاير كه بودم متوجه شدم سعودي با نزديك شدن به روسيه ممكن است بخواهد ايده تشكيل يك Forum (انجمن يا تشكل) جديد را بين اوپك و غير اوپك با محوريت خودش و روسيه پايه‌گذاري كند تا همكاري اوپك و غير اوپك در سال آينده از طريق اين نهاد پيش برود. با قراردادن دبيرخانه آن در دبيرخانه اوپك هم، آرام آرام اين Forum تقويت شده و از قدرت اوپك در افكار عمومي كاسته شود. چنين طرحي براي عربستان چند منفعت دارد.

اول اينكه مي‌تواند خود را از احكام احتمالي دادگاه‌هاي امريكا بر اساس noopec اندكي رها كند و دوم آنكه، روسيه را به عنوان يك رقيب كنار خود بنشاند تا هرگونه ايجاد ثبات در بازارهاي آني نفت با مشاركت اين دو كشور بزرگ توليد‌كننده نفت انجام شود. فراموش نكنيد كه در توافق سال ۲۰۱۶ براي كاهش توليد نفت، سعودي شرط كاهش توليد نفت خود را مشاركت روسيه در كاهش توليد نفت قرار داده بودند.

منفعت سوم نزديكي سعودي با روس‌ها آن قدر هست كه نزديكي ديدگاه‌هاي آتي سياسي‌شان را هم در پي داشته باشد. پس، سعودي تلاش زيادي خواهد كرد تا روسيه را در بازار نفت كنار خود داشته باشد. روس‌ها هم به آن بي‌ميل نخواهند بود. چرا كه ممكن است چراغ سبزي باشد به امريكايي‌ها براي كاستن از تحريم‌هاي روسيه. حواس‌مان باشد كه اين روند براي ايران بي‌هزينه نيست.

۴- صفحه سياست بين‌الملل، سياه و سفيد نيست. با وجود آنچه گفته شد، معتقدم اگر ظرفيتي براي همكاري نفتي با روس‌ها در اين شرايط تحريم وجود دارد، (كه هست)، بايد از آن استفاده كرد. اگر روسيه بتواند بخشي از نفت ايران را بخرد و در پالايشگاه‌هايش مصرف كند و به جاي آن «اورال» خود را صادركند، يك راه گريز براي ايران است؛ ولو اينكه تجربه قبلي نشان داده كه آنها تخفيف‌هاي بزرگ مي‌خواهند.

ضمن اينكه صادرات «اورال» بيشتر در بازارهاي نفتي ايران، باز‌پس‌گيري اين بازارها را پس از دوره تحريم بسيار دشوار مي‌كند. نفتي‌ها مي‌دانند كه بازارهاي نفتي‌مان چقدر براي مصالح ملي كلان كشور استراتژيك است. با اين وجود، اينها از هزينه‌هاي تحريم است. به دور از شعار بايد نسبت به هزينه‌هاي تحريم واقع‌بين باشيم.

۵- زنگنه براي شركت در هفته انرژي مسكو كه از ديروز آغاز شده است به مسكو نرفت و معاونش در بخش گاز را به روسيه فرستاد. او در مصاحبه اخيرش با خبرگزاري‌هاي خارجي پيش از اجلاس الجزاير، به عنوان وزير كابينه سعي كرد نرم از روسيه بگذرد اما چند هفته پيش از آن مصاحبه، حسين كاظم‌پور ‌اردبيلي، نماينده ايران در هيات عامل اوپك در گفت‌وگويش با وال استريت ژورنال، شفاف و صريح نسبت به افزايش توليد نفت روس‌ها انتقاد كرده بود: «افزايش توليد نفت روسيه، با توافق جهاني كاهش توليد نفت مغايرت دارد و تحريم‌هاي ضد ايراني امريكا را تقويت مي‌كند.» حرف آخر را اول زده‌ام!

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • جرج سروس

      تیرتان تو دلار به سنگ خورد باز گیر دادین به روسیه خب معلومه از S300 روسیه تو سوریه وحشت کردید
      **** شما باختید لیبرالها****
      $ سرنگون شد

    • بدون نام

      روسیه سگ پرست

    • بدون نام

      خوبه مسیولین خودشان این موارد را میدانند و باز همان راه را میروند.فقط کینه شتری دارند

    • بدون نام

      تاریخ نشان داده روسیه همواره به منافع خودش می اندیشد و بارها به ایران ضرر رسانده ....

    • بدون نام

      باز امریکا نسبت به متحدانش با وفاتر است از این روسای احمق وگربه صفت پوتین خودش شبیه گربه ست هرجا منفعت داشته باشه میره اون طرف اما امریکایا مثل سگ وفادارن الان از متحدش اسرائیل مثل سگ پاسبانی می کنه چقد خوبه که هر کشوری ی سگ تو خونش داشته باشه واقعا ...مام پاسبانی عربا رو می کنیم خیلیم وفاداریم دارن بالگد پرتمان می کنن بیرون از پنجره میریم تو

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        قشنگ گفتی

    • بدون نام

      یعنی این آمریکا چه بدی ها و خطراتی داره که این کشورها ندارن.؟
      حماقت تا کی...!!؟

      پاسخ ها

      • دونالد ترامپ

        حماقت تا سقوط اینها احمقن که به روسیه باج میدن والا بخدا اگه قراره نوکر باشیم نوکر امریکا بودن بهتر از روسیه ست

    • بدون نام

      یعنی این آمریکا چه بدی ها و خطراتی داره که این کشورها ندارن.؟
      حماقت تا کی...!!؟

    • آزاد

      روسیه خائن هرگز به فکر منافع هیچ کس دیگر ی نیست ،اما مسئولین کشور ما اینقدر دشمن ساخته اند که روسیه را دوست می دانند!!!!

    • بدون نام

      همه به فکر منافع خود هستند ولی ما به فکر دیگر کشور ها

    • کاوشگر فضایی

      روسیه از اولش هم خائن بود ...

    • بی نام

      به خدا هرکشوری تلاش بهبودی مردم خودشو داره به جز ایران

    • جواد

      روسها درطول تاریخ بارها ثابت کردند غیرقابل اعتمادترین همسایه ودوست وشریک تجاری ایران هستند،،..جنایات روسها وفرصت طلبی آنها درکتب تاریخی موجود است،،اما افسوس که این روزها مسولین ما تاریخ را مطالعه نمیکنند..

    • بدون نام

      این که بدتر از دل بستن به آمریکا و اروپا نیست که تمام تولید کنندگان و کار آفرینان داخلی را رها کرده و بر خلاف توصیه های رهبر انقلاب چشم به غرب دوخته اند که با کمترین نوسان در قیمت ارز همه چیز به هم میریزد ووضعیت کارخانه ها و تولید کنندگان هم مشخص هست وفقط دلال بازی رونق دارد .با این همه بدبختی بعد از برجام باز عده ای راه حل را در تصویب fatf میبینند وعلیرغم دانستن خطرات آن و اینکه گره ای از کار کشور باز نمیکند برای منافع خود دنبال آن هستند امیدوارم اسامی موافقان و مخالفان آن برای شفاف سازی منتشر شود و راهکاری برای جوابگوئی و محاکمه هر شخصی که به منافع ملی کشور خسارت میزند بوجود بیاید

    • ارش جهانی

      بفرما اینم از روسیه

    • بدون نام

      روسيه هميشه دشمن ايران بوده

    • بدون نام

      حالا که دریای خزر و فروختن و حسابی بهش حال دادن وهر چه مردم وطن دوست فریاد زدن روسها قابل اعتماد نیستند طبق شواهد تاریخی همیشه به ایران چشم طمع داشت و ضرر زده ولی یه مشت خاین به کشور گوش نکردن وبا همدستی کشورو به پاش ریختن انتقام این خیانت رو ملت از شما خواهند گرفت

    • ح

      چرا بعد از تمام بد عهدی های روسیه هنوز هم روسیه دوست ماست ولی آمریکا نه

    • amin

      مرگ بر روسیه مرگ بر روسیه
      مرگ بر ال سعود مرگ بر ال سعود

    • بدون نام

      روسیه،رفیق قافله شریک دزد

    • بدون نام

      نباید بر روی حرفهای روسیه و انگلیس و آمریکا حساب و کتاب باز کرد.

    • بدون نام

      خوشم میادازهمه‌کشورهاضربه میخورین ولی بازدرس عبرت نمیش براتون همه کشورهازرنگن وباهوش وهرکاری روبرای منافع ملت وکشورشون میکنن همین افاغنه پرشدن توکشوروازبودجه ومنابع شغل کشورمون مصرف میکنن چه سودی دارن میش بگین بفهمین وبه جزضررهنگفت وجبران ناپذیرچه سودی دارن خودریس پلیس گفته کمترین ضررشون بیکاری وفقر وحتی حق ابه ایران ونمیدن وهیلمن هامون هیل رورزاهدان زابل سیستان خشک کردن فقیربی اب گردوخاک وریزگرد چهاسم وسرطانی خاک توسربی غیرت وبی عرضمون اخراج نمیکنیم وبرعکس بهشون کلی امکانات وامتیازمیدین وهرجاقاچاقی برن میندازن۶ماه زندان واخراج وروحانی وقتی به این کاراعتراض میکنه پرچم ایران اتش میزنن وعلیه ریس جمهورمسولین اول کشورشعارمیدن

    • بدون نام

      تا کی باید چوب نادانی مسولین کشورمان را بخوریم

    • بدون نام

      مهم اینکه قدرت آمریکا برتر است وایه همین روسها هم واسه دوری از گزند تحریم متحدانش را فدا میکنه .الان ایرانو کرده سپر دفاع نفتی خودش

    • بدون نام

      مهم اینکه قدرت آمریکا برتر است وایه همین روسها هم واسه دوری از گزند تحریم متحدانش را فدا میکنه .الان ایرانو کرده سپر دفاع نفتی خودش

    • بدون نام

      پوتین دنبال گرفتن سهم ایران در بازاره لذا با عربستان برادروار سهم فروش ایران را تقسیم کردن .

    • بدون نام

      حضرات هر کس به فکر منافع کشور خودشه این قانون سیاسته .پسر خاله بازی نیست تو سیاست

    • بدون نام

      دورود بر روسیه جان ایرانیها فدای برادر روسیه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        جان پدر و مادرت فدای روسیه ایشالا
        آمیییین

      • بدون نام

        و زن و بچت

    • عادل

      مرگ بر روسیه

    • عادل

      مرگ بر روسیه

    • و

      نه شرفی نه غربی .قدرتهای بزرگ همیشه زور گو بوده اند حتی به درارای تاریخ

    • حامد

      روسیه باز توسوریه کمک ایران وسوریه کرده.اروپا وآمریکا چه کمکی کرده که این لیبرالها هنوز از غرب دل نمیکنن

    • بدون نام

      روسیه که متحد ایران نیست کی گفته همچین حرفی رو ؟روس فکر خودشه فقط ایران هم اگه دنبال متحد میگرده فقط یک گزینه براش مونده اونم چینه . وگرنه تنها میمونه. سیاست دینی یک برگ برنده داره که این رو هیچ وقت استفاده نکردن تقیه اگر قبلا کرده بودین حالا کشور به این بدبختی نبود.

    • بدون نام

      روسیه مفت خور وبی اعتقاد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج