۷۸۱۰۵۱
۲۴ نظر
۵۰۱۱
۲۴ نظر
۵۰۱۱
پ

جو روانی عامل گرانی و ارزانی دلار

بازار ارز طی هفته گذشته، روند معکوسی را طی کرد و یکباره ضرب افزایشی آن گرفته شد که به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران گرانی و ارزانی سریع و شدید ارز در بازار، خارج از منطق اقتصادی بوده و عامل روانی دارد که ثبات و آرامش آن نیازمند بازگشت اعتماد عمومی و پیش‌بینی پذیر کردن بازار برای فعالان اقتصادی است.

خبرگزاری ایسنا: بازار ارز طی هفته گذشته، روند معکوسی را طی کرد و یکباره ضرب افزایشی آن گرفته شد که به گفته رییس اتاق بازرگانی ایران گرانی و ارزانی سریع و شدید ارز در بازار، خارج از منطق اقتصادی بوده و عامل روانی دارد که ثبات و آرامش آن نیازمند بازگشت اعتماد عمومی و پیش‌بینی پذیر کردن بازار برای فعالان اقتصادی است.

طی هفته گذشته بازار ارز روند معکوسی داشت و برخلاف افزایش بی‌سابقه و عجیب و غریب دلار و یورو، در هفته‌ای که گذشت روند کاهشی را تجربه کرد و دلالان را متعجب و عصبانی.

در پی این کاهش قیمت، کارشناسان اقتصادی و بازرگانان مختلف اظهاراتی درباره‌ی آینده بازار ارز و قیمت آن در ایران ارائه کردند و برخی مانند آل‌اسحاق - رییس سابق اتاق بازرگانی تهران - معتقدند که "قیمت واقعی دلار ۷۰۰۰ تومان است و دولت باید بازار ارز را به سمت آن هدایت کند". اما کسانی که زندگی خود را وارد قمار بازار ارز کرده‌اند خسارات فراوانی کرده و باید بدانند بازار ارز بازار سوداگری نیست و نباید سرمایه‌های خودشان را با این قمار خطرناک از بین ببرند.

بسیاری از مسئولان دولتی معتقدند که روند کاهشی قیمت ارز در هفته جاری و روزهای پیش‌رو ادامه خواهد داشت و باید نرخ انواع ارز منطقی و معقول شود؛ به گونه‌ای که محمدباقر نوبخت - رییس سازمان برنامه و بودجه - در این باره اعلام کرد که این سازمان با بسته‌هایی برای جبران مدیریت بازار ارز وارد عمل شده است. همچنین جمشید انصاری - معاون رییس جمهور و رییس امور استخدامی - نیز در این باره گفت که از بحران تغییرات نرخ ارز در حال عبور هستیم و برآوردها نشان می‌دهد که قیمت ارز باید زیر ۷۰۰۰ تومان قرار بگیرد.

بسیاری از مسئولان و فعالان اقتصادی بخش خصوصی در این زمینه می‌گویند که دولت باید نقش خود را در راستای تعادل و آرامش در بازار ارز ایفا کند چون اقتصاد ایران طی شش ماه اخیر تاوان سنگینی پرداخته و دچار افسار گسیختگی ارزی شده که ناشی از سرکوب ارزی و بی‌تدبیری بوده است، در حالی که نرخ معقول دلار نباید از ۷۰۰۰ تومان عبور کند.

حالا که دولت عزمش را برای کاهش و ثبات قیمت ارز در بازار جزم کرده به نظر می‌رسد روند کاهشی نرخ ارز در بازار همان‌گونه که مجیدرضا حریری - نایب رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و چین - گفته، ادامه‌دار باشد و به همان علت‌هایی که هیچ منطق اقتصادی پشتش نبود و باعث بالارفتن بی‌جهت دلار در ماه‌های اخیر شد، سبب پایین آمدن آن هم شده است.

تحولات اخیر بازار ارز غیر اقتصادی است

در این راستا رییس اتاق بازرگانی ایران نیز به غیراقتصادی بودن تحولات اخیر بازار ارز معتقد است.

غلامرضا شافعی اظهار کرد: درباره بازار ارز باید گفت که افزایش قیمت آن در ماه‌های اخیر و کاهش شدیدش در هفته گذشته دارای منطق اقتصادی نبوده و نیست و عامل روانی دارد که بعضا به آن دامن زده می‌شود. البته مهم‌ترین مساله در این زمینه نااطمینانی نسبت به آینده است.

وی افزود: در این شرایط همه تصور می‌کنند که آینده نامطمئنی دارند و میزان سرمایه و نقدینگی که در اختیار دارند به شدت در حال کاهش است، لذا برای جلوگیری از آن چنین مسائلی به وجود می‌آید. از سوی دیگر برنامه‌ریزی‌های اقتصادی به نحوی است که امروزه کسی برای انجام کارهای مولد مایل به سرمایه‌گذاری نیست.

رییس اتاق بازرگانی ایران با بیان این‌که آینده سرمایه‌گذاری بلندمدت در کشور مشخص نیست، ادامه داد: نقدینگی‌ها و سرمایه‌ها به جای سرازیر شدن در کارها و فعالیت‌های مولد به کارهای زودبازده و به ویژه دلالی وارد می‌شود و این سیل عظیم نقدینگی به هر سمت و سویی از جمله بازار مسکن، ارز و طلا برود مشکلات متعدد و غیرمعقولی به وجود می‌آورد.

شافعی تاکید کرد: مهم‌ترین کاری که مسئولان در این دوره زمانی باید انجام دهند تا ثبات و آرامش به بازار ارز بازگردد این است که آینده را برای فعالان اقتصادی پیش‌بینی پذیر کنند، نااطمینانی را از بین ببرند و اعتماد را به مردم برگردانند. در غیر این صورت هر اقدامی انجام شود موقتی بوده و در بلندمدت نمی‌تواند امتداد پیدا کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      از 3500 بردین روی 18 تومن که 7 تومن برای همه عالی باشه ما هم این وسط دلقک

      پاسخ ها

      • بدون نام

        قیمت دلار رشد کرد چون خریدار زیاد بود و عرضه کم.الان دیگه خریدار کم شده پس اونها که اول خریدند دارند می فروشند که سود کنند .من موندم اون احمقهایی که اخیرا دلار خریدند واقعا چی فکر می کردند!!؟

    • محمدرضا بختیار

      جون مادرت فقط مونده بود رئیس اتاق بازرگانی تز و آنتی تز ارائه بده!!!!دلار همانطوری که شب خوابیدیم و فرداش بیدار شدیم دیدیم تا فتح اورست در تکاپو هستش همانطور هم خوابیدیم و بیدار شدیم دیدیم به علت تنفس و کمبود اکسیژن تو ارتفاعات اورست با هلی برد انتقالش دادند به پایین!!!بعد که به هوش اومد بهش اخطار دادند اینبار اگه بدون هماهنگی کلیه تیم یکه تاز فکر صعود به سرش بزنه اینبار خودشون کاری می کنند که اکسیژن به روش قطع بشه!!!حالا فعلا تو فکر هستش و هرز گاهی یک آبمیوه یا کمپوت میزنه!!!!

    • بدون نام

      دولت به مسافر، دلار 11000 میده، چطوری میتونه بشه 7

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مسافر فرق میکنه میخواد پول رو خارج کنه از کشور. پس جونش در بیاد گرون بخره

      • asasasas

        چقدر عجولی نمیشه یکدفعه بیان بگن 4000 تومن چون اونایی که گران خریدن دلارهای خانگی را بیرون نمیدن و یا سکته زیادی رخ میده پس کم کم میریم جلو و ارزانش میکنیم هر کی خواست مهلت داره بفروشه و هر کی خواست نگه داره اونوقت دیگه مثل طمع کردن سپرده گذارهای موسسه های مالی که یکدفعه پولشان سوخت شد و خورده شد و بعدا همه طلب کار شدند دیگر بهانه ای دست مردم و دلالان خانگی دلار نیست و مهلت داشتند که بفروشند اگر بعدها ضرر کنند که صددرصد میکنند ویا سکته بزنن دیگه تقصیر به گردن خودشان بوده نه کسی دیگه پس یواش یواش رو بسمت دلار 4000 تومنی میرویم

    • بدون نام

      همش الکی هست دیگه بشه 4500 هم هیچ کالایی توایران ارزون نمیشه فقط کاهش دلار یه سرگرمی هست خود دولت باید قیمت گذاری کنه ن دلالان

    • بدون نام

      اینقدر پررو هستند که میگن مردم نباید وارد بازی ارز وقمار در این میدان میشدند .آخه شما با این مدیریت افتضاح و ذات خرابی که دارید که کوچکترین توجه ای به وضعیت معیشتی مردم ندارید چطور انتظار دارید مردم دست روی دست بذارن و با چشمانشان نظاره گر افت هر روزه ارزش پولشان ونابودی سرمایه اشان باشند .خود شما به عمد به خاطر جمع کردن نقدینگی در بازار و جبران کسری بودجه وفروش نفت این نقشه را کشیدید .یعنی دقیقا عین اعراب به ایران حمله کردید و ثروتشان را چپاول کردید .خجالت بکشید.اگه غیر از این است وراست میگوئید .دلارها را از مردم به قیمت ۱۵۰۰۰تومان بخرید ودیگه هم دلار در بازار ندین به این صورت تا مردم حرف شما را قبول کنند وضررشان را جبران کنید

    • محمود

      دروغی دیگر

      پاسخ ها

      • بدون نام

        فقط خود مردم به گرانی دلار دامن زدند مردم هر کشوری مثل ما رفتار کنند همین میشودوهیچ جای دنیا مثل ما رفتار نمیکنند

    • سعید

      کاری که الان دو شرکت خودروساز به سر ملت میدن از هر جنایتی بدتر هست که هیچ دلال و دزدی هم همچین کارهایی نمیکنه و هیشکی بهشون نمیگه بالای چشمتون ابرو مگه اینا به کجا وابسته اند ....

    • بدون نام

      اندکی صبر
      متاسفانه آبان نزدیک است

      پاسخ ها

      • asasasas

        ابان قرار بارون بیاد یا تو قراره با ک..ن بیای دیگه مردم فهمیدن که دلار ازاد ربطی به گرانی نداره جوجه دلال زشت تو دلاراتو نگه دار گران بفروش

    • بدون نام

      اقا ..یاخانم 1510فکرمیکنم که بد نباشه گاهی فقط یکم ادب داشته باشی...مسافر چه داخلی باشه وچه خارجی چه فرقی میکنه...اصلا دوست داره بره مسافرت چه ربطی به شما داره..وظیفه دولت هست که واسه مردم کشورش ارز تهیه کنه..مگه مردم کشوهای دیگه ارزشونو ازکجا تهیه میکنن؟؟.

    • فرهادی

      قیمت دلار را انقدر بردن بالا و حالا قیمت را اوردن پایین که بگویند دلار ارزان شده .کلاه سرمان میگذارند دلار باید زیر 3500هزارتومان باشد در مملکت اجناس اولیه مردم خیلی گران میشود بعد کمی ارزان و بعد قبل از اینکه به قیمت واقعی برسد میگویند اجناس ارزان شده
      به قول یکی از رفقا ما هم دلقک

    • بدون نام

      اگر دولت بخواهد با توپ و تشر . قیمت دلار را متوقف می کند .
      ولی ما خودمان ارزش پول ملی را کاهش دادیم .
      دلار را ارزش نهادیم . ریال را ذلیل کردیم .
      قیمت اجناس بالا رفت یکی حالا بیارد پایین .
      کلاچ پراید سه تیکه ۳۰۰ هزار تومان .
      لنت جلو پراید ۹۰ هزار تومان .
      بقیه ماشین ها قیمت به تناسب بالا رفته .
      پسته کیلویی ۲۰۰ هزار تومان .
      گردو با پوست کیلو ۸۰ هزار تومان .
      تخمه آفتابگردان کیلو ۲۰ هزار تومان .
      خودتان قضاوت کنید .
      کی حالا میاد پایین . با دلار رفت بالا . ولی با زور پایین نمایید .

    • سعید

      این افرادی که دلار خریدن که با قیمت بالا بفروشن و حالا طلبکارن واقعا پر رو هستند به قیمت خیانت به بقیه میخوان یه شبه ملیونر بشن ....اینا باید تا ابد از هستی ساقط بشن چون به دلیل وجود افرادی مثل شما هست که مملکت هیچ پیشرفتی نمیکنه....

    • بدون نام

      اگر به‌جو‌ارتباط داره جو بدید پول‌انگلیس عربستان‌عراق افعان‌ بیاد پایین یا الله شروع کنید اقا زیر ساخت فرهنگی و اقتصادی وجود ندارد همه دروغ گفته اند اعتماد به‌مسولان‌از بین رفته

    • بدون نام

      خود دولت چرا ارز نیما را بیش از ۷۰۰۰ در نطر گرفت

    • بدون نام

      اگه دولار ۳۰۰۰ بشه قیمت‌پایین‌نمی اد قدرتش و‌اراده اش را ندارند

    • بدون نام

      من دلار خریدم 7/500

    • بدون نام

      قیمت دلار زیر ۷ هزار تومان .

    • مهدی

      اینم از مدیریت اصلاح طلبان

    • بدون نام

      تا دلاری که دو هزار تومن بود شده 18 هزار تومن هزار تومن ارزون میشه همه اعضای دولت میان پشت تلویزیون حول میکنن که ما دلارار اودریم زیر ده هزار تومن زر میزنن اینا ناموس ندارن فکر ملت نیستن خودشون به بانکها میگن بخرین 12500 یعنی چی روحانی کثیف اگه بشه هزار تومنم مردم باور نمی کن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج