۷۹۷۰۳۱
۱۷ نظر
۵۰۰۰
۱۷ نظر
۵۰۰۰
پ

تاوانی که برای برانکو تبدیل به فرصت شد

برانکو ایوانکوویچ طی این چند سال حضورش در پرسپولیس گام بسیار بلند و هدفمندی در جهت ایستادن مقابل بازیکن سالاری برداشته.

خبرآنلاین: وقتی برانکو ایوانکوویچ شب قبل از بازی رفت پرسپولیس در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان مقابل السد، ترکیب تیمش را اعلام کرد، خودش هم خوب می‌دانست به جز مردم ایران و طرفداران تیم، حریف هم خوب می‌دانست او غیر از یازده بازیکنی که برای حضور در زمین انتخاب کرد مهره دیگری نداشت که به کار بگیرد.

حسین ماهینی چند روز قبل از این بازی رباط صلیبی پاره کرد، محمد انصاری و کمال کامیابی‌نیا هم به دلیل محرومیت بازی را از دست داده بودند.

برانکو انقدر با فقر بازیکن روبرو بود که از سیامک نعمتی در پست دفاع راست استفاده کرد و به آدام همتی که تنها تجربه فوتبالی‌اش چند دقیقه بازی و گل زدن مقابل سپیدرود بود، در خط هافبک بازی داد. این گوشه‌ای از روزهای سختی بود که برانکو پشت سر گذاشت و تیم را به نایب قهرمانی آسیا رساند.

بعد از کسب دومین قهرمانی در لیگ‌برتر با پرسپولیس، دست‌های برانکو شاید هیچوقت سرد نشدند، اما خیلی خالی شدند. از کوچ ستاره‌ای مثل سروش رفیعی تا بسته شدن پنجره‌های نقل و انتقالاتی. نیمه‌نهایی فصل قبل لیگ قهرمانان آسیا و به دنبال آن جدا شدن بازیکن‌هایی مثل فرشاد احمدزاده، وحید امیری، محسن مسلمان و البته زودتر از همه مهدی طارمی باعث شد سرمربی پرسپولیس در اکثر بازی‌ها به سختی یازده بازیکن اصلی خودش را انتخاب کند.

اگر تا قبل از صعود پرسپولیس به یک چهارم نهایی این فصل دست برانکو برای انتخاب یازده بازیکن اصلی بسته بود، بعد از صعود به نیمه‌نهایی او حتی نیمکتی خالی از بازیکن باتجربه را پشت سر خودش می‌دید.

سکانس آخر و بازی مقابل کاشیما در تهران. بازی دادن به آدام همتی جوان در ترکیب اصلی خودش اتفاقی بود که خیلی‌ها سال گذشته حتی به آن فکر هم نمی‌کردند. کار از یک جا به بعد برای پرسپولیس و سرمربی‌اش شبیه داستان‌های تخیلی پیش رفت. وقتی محمد انصاری لنگ‌لنگان از زمین بیرون آمد و برانکو مجبور شد تا به احسان علوان‌زاده بازی دهد. به این اسم‌ها خیلی باید دقت کرد. بازیکنانی که در فینال آسیا برای رساندن پرسپولیس به قهرمانی کار خیلی سختی داشتند.

خالی شدن دست‌ها و از بین رفتن همه چاره‌ها برای انتخاب یک ترکیب مطمئن حاصل راه دیگری بود که برانکو ایوانکوویچ برای شیوه کاری خودش انتخاب کرد. شاید با گفتن این جمله خیلی‌ها یاد روزی بیافتند که او با بازگشت مهدی طارمی و رامین رضاییان از ترکیه موافقت کرد، اما برانکو بدون شک نمونه بارز مربی است که همیشه در صورت لزوم روبروی بازیکنش ایستاده و به نوعی دشمن بازیکن‌سالاری بوده. او حتی با طارمی و رضاییان برخوردی کرد که آنها مطمئن باشند تا روزی که برانکو سرمربی پرسپولیس باشد جایی در ترکیب قرمزها ندارند.

رضاییان اولین بازیکنی بود که برانکو روبرویش ایستاد. سرمربی پرسپولیس تحت هر شرایطی از حسین ماهینی فیکس استفاده کرد، از صادق محرمی دفاع راستی ساخت که خیلی‌ها حالا حسرت نبودنش را می‌خورند، اما بعد از حواشی به وجود آمده هیچوقت مثل قبل به رامین نگاه نکرد. این شروع راهی بود که پروفسور انتخاب کرد. راهی که شاید خودش هم فکر نمی‌کرد روزی او را مجبور کند تا از سیامک نعمتی به عنوان دفاع راست استفاده کند.

محسن مسلمان نمونه بارز بعدی بود. برانکو در طول دوران حضورش در پرسپولیس رابطه پر فراز و نشیبی با محسن داشت. هرچقدر مهندس خط هافبک پرسپولیس در قهرمانی‌ها و موفقیت‌های این تیم تاثیرگذار بود، برانکو هم در احیای او نقش پررنگی داشت. مسلمان فوتبال بازی می‌کرد و هر از چندگاهی هم پا روی خط قرمزهای برانکو می‌گذاشت.

فشار هواداران هم در مقاطعی از زمان باعث نشد برانکو به مسلمان مثل قبل نگاه کند. اضافه شدن بشار رسن و بازی گرفتن از بازیکن مورد علاقه‌اش یعنی محسن ربیع‌خواه به سرمربی پرسپولیس این فرصت را داد تا کمی راحت‌تر مسلمان را کنار بگذارد. هرچند او همیشه از این گفته که مشکلی با هافبک تیمش نداشته. اما شاید این فقط در کلام باشد، چراکه روزهای سخت بی بازیکنی هم برانکو را مجاب به نگه داشتن او نکرد.

از فرشاد احمدزاده شاید بتوان به عنوان نمونه دیگر یاد کرد. احمدزاده در حالیکه بارها خودش اعلام کرده بود تیم را در چنین شرایطی نباید تنها گذاشت، راهی فوتبال لهستان شد. هیچکس اما به خاطر ندارد برانکو برای ماندن او یا کسی مثل وحید امیری اصرار کرده باشد. او به شخصه بارها درباره نیازش به بازیکنی مثل وحید و فرشاد اشاره کرد، اما روی اصولش پا نگذاشت. چراکه اعتقاد داشت هرکس دلش با تیم نیست باید راه رفتنی را طی کند.

ایستادن جلوی بازیکنانی که شاید ناخواسته اما به هر حال گاهی اوقات خدشه‌ای به کار گروهی و اتحاد تیمی برانکو وارد کردند، تاوان سنگینی برای سرمربی قرمزها داشت. تاوانی که شاید هر سرمربی دیگری اگر اسیر آن می‌شد، تیمی که در اختیار داشت هیچوقت نمی‌توانست با وضعیتی که پرسپولیس برانکو داشت به نایب‌قهرمانی آسیا برسد. البته که شاید هیچ مربی دیگری هم غیر از برانکو نمی‌توانست بازیکن‌سالاری را از تیم دور کند.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • MEHDI.S

      خود کرده را تدبیر نیست _وقتی که برانکو با کمال وقاحت وبی شرمی رامین رضاییان رو بدون توجه به نظر ریش سفید های باشگاه از تیم اخراج کرد باید فکر این روز ها رو هم میکرد .یا حق

      پاسخ ها

      • مرتضی

        داداش اصلا متوجه داستان نشدی ها، یه بار دیگه متن مقاله رو بخون!!!! درود بر شرافت و اصول برانکو!!!

      • بدون نام

        رامین رو رفتا ر خوبی بهاش کرد اگه من بودم تیپاش میکردم

      • بدون نام

        خخخخخخ .پرفسوربرانکو عشقه.هیچ مربی درایران دانش مربیگری برانکو رونداره .توکیسه ای هستی

      • بدون نام

        وقتی چیزی از فوتبال حالیت نیست لطفا دهنتو باز نکن

      • بدون نام

        برانکو هرکاری انجام بده چه کاملا غلط باشه وچه درست ماهواداران تمام قد هوادار برانکو واصول برانکو بزرگ هستیم

    • بدون نام

      MEHDI.S
      تو یک مطلب دیگه هم شما به برانکو توهین کردید
      لطفا نظراتت رو برا خودت بزار

    • بدون نام

      دمش گرم.مربی حرفه ای یعنی برانکو.جلوی بازیکن سالاری وایستاده.سرسوزنی از اصولش کوتاه نمیاد.به بازیکنای ایرانی نباید رو داد.چون اگه یه کم کوتاه بیای جلوشون،سریع زیرپای مربی رو خالی میکنن.نمونش طارمی.ازلیگ یک اومدپرسپولیس،برانکو ازش آقای گل ساخت.و معروفش کرد.اما آخرش چی شد؟از راه نرسیده تو پرسپولیس واسه خودش باند درست کرد.طارمی، مسلمان،احمدزاده و کامیابی نیا.اینا واسه خودشون یه باند چهارنفره درست کرده بودن که داشتن واسه تیم حاشیه درست میکردن و تیم رو دو دسته کرده بودن. خدا رو شکر کمال عاقل شد و از اون باند جداشد.برانکو هم سریعا باند اونارو متلاشی کرد.آخرعاقبت اون سه تا چی شد؟احمدزاده تو لیگ لهستان سکونشینه.طارمی که کمتر از رئال رو قبول نداشت داره تو قطر بازی میکنه و مسلمان هم که یه خط در میان نیمکت نشینه.واقعا از برانکوی کبیر ممنونیم که جلوبازیکن سالاری رو گرفت.کاری که شوفر از عهده اش بر نمیاد.قائدی هنوز دهنش بوی شیر میده ،پیراهن استقلالو کوبید زمین.اما آقای شفر با ناز و نوازش اوردش سرتمرین.حسینی با دوتا مصاحبه فیکس شد.همینها باعث شده که استقلال به این روز بیفته. خلاصه اینکه تو فوتبال ایران به بازیکن جماعت نباید باج داد...

      پاسخ ها

      • Me

        دقیقا....ماشالا ادم فهمیده ای هستین

    • مرتضی

      بایستی به بخاطر عقاید، اصول و شرافت این مربی کلاه از سر برداشت و احترام کرد و ساعت ها برای او ایستاده کف زد!!!

    • مرتضی

      به عملکرد و فلسفه کاری برانکو نه الان بلکه سال ها بعد به نیکی خواهد یاد شد!!!

    • بی نام

      اینقدر نایب قهرمانی نایب قهرمانی نکنین،به قول گزارشگر عربه دومی وآخری فرقی نداره،البته نوبره براتون جذابیت داره خخخخخخخ

    • بدون نام

      برانکو خوب کاری میکرد به رضاییان بازی نمیداد
      پول میگیرن نازم میکنن
      در ضمن خدا طارمی رو لعنت کنه که این بلارو سرمون اورد
      بازیکنایی تو فینال بابی کردن ک منه پرسپولیسی نمیشناختمشون

      پاسخ ها

      • ابوذر مهدور

        آهای نمیدونم کی هستی ولی استناد و نقل قول از گزارشگر عرب یعنی ایستادن در صفوف عمر بن خطاب و داعش که هزار و چهار صد ساله فکر نابودی ایران رو دارن از نظر ما پرسپولیس قهرمانه درود بر برانکو که از چوب خشک هم بازیکن می سازه و احتیاجی به بازیکنهای بی جنبه و بی معرفت و بی انظبات نداره اون به تیم شخصیت داده که این مهمترین دستاورد

      • MEHDI.S

        برانکو اگه خوب کاری کرد به رامین بازی نداد پس چرا به صادق محرمی بازی داد که صد برابر پولکی تر از رامین بود؟(یه نمونشم فرشاد احمد زاده یا سروش رفیعی یا وحید امیری) که همشونم بدجوری ضایش کردن

    • بدون نام

      فقط پرفسور بزرگ ایران

    • ناشناس

      بازم به قول معروف! هرچی فرانکو بگه!!!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج