جاباما
۸۰۶۴۷۷
۵۰۰۶
۵۰۰۶
پ

احتمال اتصال قوه قضاییه به سامانه‌ دولت الکترونیک

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از پیگیری مذاکرات برای اتصال قوه قضاییه و وزارت اقتصاد به سامانه‌های دولت الکترونیکی خبر داد.

خبرگزاری ایسنا: محمدجواد آذری جهرمی در حاشیه دومین همایش تهران هوشمند که امروز در برج میلاد تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران گفت: شهر هوشمند برای صنعت و کسب و کارهایی است که المان‌های شهر هوشمند را تشکیل می‌دهند. ارکان شهر هوشمند در یک مدل اقتصادی شکل می‌گیرد، اقتصاد شهر هوشمند نیز باعث رشد فناوری و توسعه اشتغال خواهد شد.

وی افزود: وظیفه دولت الکترونیکی ارائه خدمات دولت به مردم، به‌صورت هوشمند است؛ درحقیقت در شهر هوشمند به مفهوم مدیریت شهری برمی‌گردد.

وزیر ارتباطات با بیان این‌که مفهوم دولت الکترونیکی و شهر هوشمند با یکدیگر متفاوت است، افزود: آنچه که سالها درباره آن صحبت شد، نشان می‌دهد که دولت الکترونیکی نه تنها یک شعار نیست بلکه یک پروژه و یک رویکرد است که امروز در این حوزه، دستاوردهایی داشتیم و البته باید در این مسیر گام‌های دیگری نیز برداشته شود.

احتمال اتصال قوه قضاییه به سامانه‌ دولت الکترونیک

وی با بیان این‌که صدور کارت سوخت بدون مراجعه حضوری و با چند کلیک انجام می‌شود افزود: هوشمندی در این زمینه نشان داده که مردم در این عرصه می‌توانند پیشروی کنند و دیگر همانند سابق، نیازمند هزینه زیاد نیست.

وی در بخش دیگر صبحت‌های خود با بیان این‌که دولت الکترونیکی توانسته بازاری که تا دیروز، 95 درصد آن قاچاق بوده را به‌صورت 100 درصدی شفاف کند، ادامه داد: دولت الکترونیکی امروزه توسعه سبد کالا به افراد نیازمند را از طریق کدهای دستوری به اجرا درآورد و به شهروندان چنین خدماتی ارائه می‌دهد و به زودی خدمات بیش‌تری از همین مسیر به شهروندان ارائه می‌شود. البته بی‌تردید این حوزه نیازمند حضور همه دستگاه‌هاست؛ تقریبا حدود 2500 دستگاه اجرایی در کشور وجود دارد که باید متصل شوند و خوشبختانه اتصال دستگاه‌های اجرایی به دولت الکترونیکی با رشد 10 برابری مواجهه شده است.

وی بابیان این‌که در پروژه کارت سوخت، نیروی انتظامی به دولت هوشمند متصل شد افزود: حضور پررنگ نیروی انتظامی، به‌عنوان نهادی که بسیاری از حوزه‌ها به آن مرتبط است، می‌تواند رفاه بیش‌تر شهروندان را به همراه داشته باشد.

او تاکید کرد: مذاکرات با قوه قضاییه در حال انجام است و ریاست بانک مرکزی روز گذشته دستور داد که این بانک به سامانه‌های دولت الکترونیکی متصل شود. امیدوارم قوه قضاییه نیز به این سامانه‌ها متصل شود. با وزارت اقتصاد نیز در حال مذاکره هستیم که سرویس‌های خود را به دولت الکترونیکی متصل کند. با اتصال این دستگاه‌ها به سامانه‌های دولت الکترونیکی، شاهد جهش بزرگی در ارائه خدمات به مردم خواهیم بود.

محمدجواد آذری جهرمی - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات - هم‌چنین در دومین همایش شهر هوشمند، با اشاره به مشاهده نشانه‌های هوشمندسازی در پایتخت از اقدامات شهرداری تهران تقدیر کرد و گفت: باید شاخص گذاری کنیم تا بتوانیم امسال را با سال گذشته مقایسه و ارزیابی درستی از وضعیت هوشمندسازی داشته باشیم.

وی با بیان این‌که هوشمندسازی یعنی اطلاعات بگیریم و آن‌را تحلیل کنیم که بر اساس آن تصمیم گیری کنیم، افزود: یکی از مصادیق هوشمندسازی در کنترل وضع هواست که به لحظه، شاخص‌های آلودگی اندازه گیری و پردازش می‌شود تا میزان آلودگی و علت های اصلی آن مشخص شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید با اشاره به این‌که تاکنون تصمیم گیری‌ها هوشمند نشده است، اظهار کرد: البته بخش عمده آن به خارج از چارچوب‌های شهرداری مربوط می شود هرچند فناوری اطلاعات می تواند به عنوان بخشی از راه حل باشد.

آذری جهرمی با بیان این‌که در مورد مشکلات مربوط به آلودگی هوا، سرویس‌های اشتراکی می تواند بخشی از راه حل باشد تا بسیاری از ترددهای زاید حذف شود، تصریح کرد: دولت الکترونیک به عنوان راه حل این مشکلات در حوزه فناوری اطلاعات به شمار می رود.

وی با اشاره به حوزه کنترل ترافیک شهری که با استفاده از تعداد زیادی از دوربین صورت می‌گیرد، افزود: دیگر همچون سابق به حضور تعداد زیادی از ماموران راهنمایی و رانندگی در خیابان‌ها نیاز نیست که این یعنی به سمت مدیریت هوشمند در حال حرکت هستیم.

وزیر ارتباطات، با تاکید بر این‌که هنوز به پارامترهای زیادی نیاز است تا اطلاعات را به صورت هوشمند دریافت و پردازش کنیم و بر اساس آن تصمیم بگیریم، خاطرنشان کرد: امروز با استفاده از سنسورها و عکس‌های ماهواره‌ای می‌توان میزان و نوع پوشش گیاهی مناطق مختلف را اندازه‌گیری کرد و هر روز را به نسبت روز قبل و این فصل را به فصل قبل مقایسه کرد و تحلیل ارائه داد. این در حالی است که گاهی قطع یک درخت سبز به جنجال رسانه ای تبدیل می شود، در شرایطی که قطع هزاران درخت در سوی دیگر دیده نمی‌شود که با امکانات ماهواره ای می توان از موضوع آگاه شد.

وزیر ارتباطات با بیان این‌که هنوز اطلاعات زیادی وجود دارد که جمع‌آوری نمی‌شود و از ابزارهای فناوری اطلاعات به عنوان یک راه‌حل بهره گرفته نمی‌شود، گفت: آفتی که امروز وجود دارد، این است که اگر با استفاده از خدمات هوشمند دولت الکترونیکی و ترویج حمل و نقل اشتراکی به حل ترافیک و آلودگی هوا کمک شود، مورد توجه قرار نمی‌گیرد و حتما باید برج و بارویی ساخته شود تا بگویند فلانی خوب کار کرده است.

وی با تاکید بر این‌که شهر هوشمند، اقتصادی است که نمی‌توان نسبت به آن بی‌تفاوت بود، افزود: امروز شرکت‌های دانش بنیان زیادی هستند که شکل گرفته‌اند و سنسورهای اینترنت اشیاء درست می‌کنند و یا در زمینه طراحی و تولید سکوهای داده‌های کلان و هوش مصنوعی فعالیت دارند که بازارهای آن، حوزه‌های شهر هوشمند است و باید در مورد آن شاخص گذاری کنیم و بدانیم امروز چند خانه هوشمند در تهران داریم و سال آینده چند خانه هوشمند باید در تهران داشته باشیم.

او با بیان این‌که نیاز نیست شهرداری‌ها در زمینه ساخت خانه‌های هوشمند سرمایه گذاری کنند، اظهار کرد: اگر شهرداری به بخش خصوصی که اقدام به ساختن خانه‌های هوشمند می‌کنند، تخفیفاتی دهد، مدل اقتصادی آن شکل می‌گیرد و بخش خصوصی آن‌را پیش می‌برد.

آذری جهرمی با اعلام این هشدار که اقتصاد هوشمند نباید به‌صورت رانت فقط در اختیار چند شرکت و بخش باشد، ادامه داد: اقتصاد هوشمند نباید رانتی پیش برود. آزادسازی داده‌ها از اهمیت بسیاری برخوردار است و شاید نیاز باشد که مقررات بازنگری شود تا اطلاعات در اختیار همه کسب‌وکارها قرار گیرد.

عضو کابینه دوازدهم با اشاره به سه ضلع شهر هوشمند، یکی از اضلاع مورد نیاز را زیرساخت آن دانست و اظهار کرد: در این حوزه وزارت ارتباطات، زیرساخت لازم را فراهم می‌کند، با همکاری شهرداری تهران کارهایی انجام داده‌اند تا از منابع برای توسعه زیرساخت‌ها بهتر استفاده کنیم.

او دومین ضلع هوشمندسازی را سامانه‌های هوشمند دانست و گفت: اگر امروز شهرداری تهران به دولت الکترونیکی وصل شود، تحول بزرگی برای ارایه سرویس‌ها ایجاد می‌شود.

آذری جهرمی با تاکید بر این‌که دولت الکترونیکی دیگر شعار نیست و مصداق‌هایی از آن را روی میز داریم، تصریح کرد: با پیوستن شهرداری به دولت الکترونیکی ارایه بسیاری از خدمات و اطلاعات به مردم تسریع می‌شود.

عضو کابینه دولت تدبیر و امید، سومین و مهمترین ضلع هوشمندسازی را شهروند هوشمند اعلام کرد وگفت: شهر هوشمند، شهروند هوشمند می‌خواهد. برای ارتقای هر شهروند در استفاده از سرویس‌های هوشمند نیاز به آموزش است که با یک برنامه مشترک میان وزارت ارتباطات و شهرداری قابل انجام است.

وزیر ارتباطات ادامه داد: متاسفانه شهروندان ما نمی‌دانند حقوق شهری خود را چگونه باید پیگیری کنند و اگر تخلفی در شهر ببینند، نمی‌دانند چگونه باید آن را گزارش کنند. از این رو باید یک برنامه مدون آموزشی با توجه به ظرفیت شهرداری مثل فرهنگسراها شکل بگیرد تا مردم با حقوق‌شان بیشتر آشنا شوند.

وی تصریح کرد: خدمات هوشمند را مردم می‌بینند و احساس می‌کنند و قدردان آن هستند چراکه آرامش شهروندان باآگاهی فناوری اطلاعات بدست می‌آید.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج