۸۰۸۲۱۴
۱۴ نظر
۵۱۱۴
۱۴ نظر
۵۱۱۴
پ

چرا پیتزا اعتیادآور است؟

پیتزای تازه با نان برشته شده، پنیر‌های روان و سس گوجه‌فرنگی یکی از بهترین لذت‌های دنیاست؛ خوشمزه، خوش‌عطر و لذیذ که هرگز از خوردن آن سیر نمی‌شوید.

وبسایت روزیاتو - فروغ بیداری : پیتزای تازه با نان برشته شده، پنیر‌های روان و سس گوجه‌فرنگی یکی از بهترین لذت‌های دنیاست؛ خوشمزه، خوش‌عطر و لذیذ که هرگز از خوردن آن سیر نمی‌شوید. پیتزا همیشه و در همه دوره‌ها از جمله محبوب‌ترین غذا‌ها بوده و هست که هر قشری از جامعه از پیر و جوان به آن علاقه‌مند هستند. جالب است بدانید اخیرا ثابت شده که پیتزا جزو فست‌فود‌های اعتیادآور است و نرخ اشتهای جهانی برای آن بسیار بالاست.
چرا پیتزا اعتیادآور است؟

بهترین ترکیب مواد

گیل سیویل، موسس و مدیر موسسه مشاوره‌ای «Sensory Spectrum»، در رابطه علاقه مردم به پیتزا گفته: «مردم همه نوع پیتزا را دوست دارند و لزوما سراغ بهترین‌ها نمی‌روند. یکی از دلایل این موضوع، مواد اولیه پیتزاست. این غذا ترکیبی متوازن از قند، نمک و چربی است و موجب رضایت آمیگدال‌های مغز (نقش اصلی در درک احساسات و ایجاد پاسخ به آن‌ها را به عهده دارند) می‌شوند. در نتیجه خوردن پیتزا حس رضایت در فرد ایجاد می‌کند.»
چرا پیتزا اعتیادآور است؟
این شرکت به کمپانی‌های مختلف از جمله تولیدکننده‌های پیتزا آموزش می‌دهد تا با آشنایی با نشانه‌های حسی مردم بهترین محصول را به آن‌ها ارائه دهند. آن‌ها نوعی ماتریکس غذایی دارند که نشان می‌دهد اشتهای عموم مردم به چه غذایی زیاد است و مغزشان به چه موادی بیشترین واکنش رضایت بخش را نشان می‌دهد. به صورتی که با خوردن آن بگویند: «این عالیه!»

یکی از نویسنده‌های مجله پیتزا به نام بیل دیجورنت نیز در این رابطه در مقاله‌ای خاطرنشان کرده: «این خمیر برشته، پنیر و سس است که پیتزا را لذت‌بخش می‌کند. پنیر به تنهایی خاصیت اعتیادآور دارد … حالا تصور کنید با نانی برشته و تازه و خوش‌عطر همراه شود… عالی خواهد شد. سس که به آن اضافه شود دیگر هیچ توانی برای مقاومت در برابر وسوسه‌اش وجود نخواهد داشت.»

یکی از دانشمندان حوزه حس‌شناسی موسوم به هربرت استون که حدود ۵۰ سال در این زمینه تجربه دارد در این رابطه گفته: «ترکیب هیجان‌انگیز پیتزا وقتی حرارت می‌بیند تازه جذابیت خود را نمایان می‌کند. دلیل اینکه پیتزا تا این اندازه اعتیادآور و محبوب است را می‌توان در این دانست که هیچ چیز ناخوشایندی ندارد و همه ترکیباتش عالی هستند.»
چرا پیتزا اعتیادآور است؟

علم غذاشناسی در مورد ترکیبات تشکیل دهنده پیتزا چه می‌گوید؟

اثر متقابل مواد تشکیل دهنده پیتزا فراتر از آن چیزیست که تصور می‌کنید. نان برشته و خوش عطر، پنیر موتزارلای خوش‌عطر و روان و سس گوجه‌فرنگی آبدار در کنار هم غذایی را تشکیل می‌دهند که در سراسر جهان از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. اگر هر کدام از این عناصر نقصی داشته باشند، در طعم و عطر نهایی غذا موثر است.

یک سس گوجه‌فرنگی عالی باید ترکیبی از سیر، پیاز، سبزیجات تازه و بخش گوشتی گوجه‌فرنگی‌های سالم و رسیده باشد. این سس در کنار خمیری که به خوبی ورآمده باشد و پنیر موتزارلای تازه سمفونی لذیذی از عطر‌ها و طعم‌ها را تشکیل می‌دهند.

طریقه سرو شدن پیتزا نیز در هوس‌انگیزش بودنش نقش بسیار پررنگی دارد. وقتی حجم وسیعی از خمیر برشته را سس قرمز و جیگری تشکیل داده باشند و پنیری پراکنده در گوشه‌و کنارش خودنمایی کند، آب از دهان فرد آویزان می‌کند و او را یارای خودداری در برابر وسوسه خوردن پیتزا نخواهد بود.
چرا پیتزا اعتیادآور است؟

پیتزا صدرنشین لیست غذا‌های اعتیادآور جهان است

در مطالعات اخیر علمی ثابت شده که پیتزا بیشترین نشانه‌های اعتیادآور بودن را داراست. این بررسی علمی که با ابزار سنجش اعتیاد غذایی Yale صورت گرفته، معیار‌های خاصی برای اختلالات استفاده مواد را در رابطه با غذا‌های فراوری شده مورد بررسی و اندازه‌گیری قرار می‌دهد.

واکنش‌های روانشناسی به مواد تشکیل دهنده پیتزا که ترکیبی از چربی، کربوهیدرات و نمک هستند بسیار شبیه به رفتار‌های شاخص‌های رفتاری اعتیاد است؛ از جمله می‌توان به از دست دادن کنترل در برابر مصرف و اشتهای زیاد اشاره کرد. ترکیبات پیتزا در طبیعت به طور یکجا یافت نمی‌شود به همین خاطر خیلی راحت می‌تواند نقطه‌های حساس اعتیاد را در افراد مختلف هدف قرار دهد.

تجربه صرف پیتزا

یکی دیگر از دلایل اعتیاد و محبوبیت پیتزا در تجربه خوردن آن است. یعنی، چون اغلب مردم در کنار دوستان یا اعضای خانواده پیتزا می‌خورند، یا مثلا هنگام تماشای مسابقات محبوبشان مثل فوتبال اقدام به چنین کاری می‌کنند، در نتیجه احساس خوشایند و مثبتی به این غذا پیدا می‌کنند، زیرا خاطره‌ای شاد در ذهنشان تداعی می‌شود.
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      پیتزا اعتیاد آور نیست به سلامتی تبلیغات گسترده این محصول ایتالیایی در جوامع گسترش پیدا کرده و به دلیل آبشدن پنیر و کشدار شدنش در هنگام خوردن آن موجب سرگرمی و لذت بخش شدن اون شده والا فلافل و همبرگرد اعتیاد آور تر از پیتزا می باشد نوشیدنیهای کافئین دار و شیرینی هم از جمله خوراکیهای اعتیاد آور می باشد .

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تبلیغات کجا بود
        اعتیاد آوره
        یه کودک روستایی هم که تلویزیون نداشته باشه از پیتزا حوشش میاد

      • بدون نام

        نمیشه خوراکیای کافیین دار رو با پیتزا مقابسه کرد دوست عزیز

      • بدون نام

        تبلیغاتش کجا بود بیچاره

    • بدون نام

      یعنی طرفو ببرن کمپ ترک اعتیاد تا پنیر پیتزا خوردنش را ترک کنه چه شود

    • بدون نام

      گشنمهههه

    • سویل

      منم معتادم

      پاسخ ها

      • سویل

        میدونم مرد هستی ولی چقدر آدم بیکاری هستی تو اگه کارای دیگه تو هم با این پشتکارو لجاجت انجام بدی ی چیزی میشی.

      • بدون نام

        مشخصه ،شیشه هم مصرف میکنی

      • سویل

        نه مرد نیستم

    • Todoroki shouto

      وای خدا
      هوس کردم

    • بدون نام

      من حالم از پیتزا به هم میخوره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اه واقعا
        اولین کسی هستی ک میشنوم دوست vنداره

    • 123

      بستگی داره از کجا بخری و چطور آشپزی پخته باشه,چون من خودم یکبار امتحان کردم از اون موقع به بعد از پیتزا بدم میاد.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج