۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۶
محققان با بررسی فسیل‌های تازه کشف شده از خزندگان بال دار متوجه شدند که آنها پیش از پرندگان و بدون پر پرواز می‌ کردند.

خبرگزاری فارس: بررسی میکروسکوپی فسیل‌های کشف شده در چین نشان می‌دهد که پوشش بدن خزندگان بالدار از پرهای اولیه تشکیل شده بود.

براساس گزارش «رویترز»، این کشف شگفت‌انگیز توسط دانشمندان بدان معناست که نسل‌های پرنده و دایناسورها تنها موجوداتی نبودند که بال داشتند بلکه خزندگان بالدار نیز دارای بال بودند.

خزندگان بال‌دار نخستین پرنده‌های بدون پر بودند

طبق گفته محققان؛ پرندگان برای پرواز نیاز به بال دارند اما خزندگان بال دار این گونه نبودند. پرهای مومانند آنها در سراسر بدنشان فاقد قدرت پرواز بود و ممکن است این پرها همانند پستانداران برای گرم نگه داشتنشان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

محققان فسیل‌های 160 تا 165 میلیون ساله خزنده بالداری به نام « بی‌دم‌آروارگان» که در شمال شرقی چین کشف شد را مورد بررسی قرار دادند و دریافتند که این موجود در جنگل زندگی و از حشرات تغذیه می‌کرد.

خزندگان بال‌دار نخستین پرنده‌های بدون پر بودند

براساس این گزارش، آنها بال‌هایی به طول 45 سانتی‌متر، دم کوتاه و صورتی شبیه به قورباغه داشتند. بسیاری از موهای کشف شده از آنها نیز در زیر میکروسکوپ رشته‌هایی شبیه به پر و نه مو را نشان داد. همچنین رنگدانه‌های کوچک آنها نشان داد که این پرها به رنگ قهوه‌ای بودند.

خزندگان بالدار اولین مهره‌دارانی بودند که پرواز کردند و به دنبال آنها پرندگان و خفاش‌ها به پرواز درآمدند.