۸۲۵۵۳۸
۷ نظر
۵۰۰۶
۷ نظر
۵۰۰۶
پ

انتشار بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران به تاخیر افتاد

خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال از بروکسل گزارش داد با توجه به تداوم اختلافات داخلی در اتحادیه اروپا، بیانیه «جمع بندی» این اتحادیه درباره ایران احتمالا چند روز به تاخیر افتاد.

خبرگزاری ایرنا: خبرنگار ارشد وال استریت ژورنال از بروکسل گزارش داد با توجه به تداوم اختلافات داخلی در اتحادیه اروپا، بیانیه «جمع بندی» این اتحادیه درباره ایران احتمالا چند روز به تاخیر افتاد.

«لورنس نورمن» خبرنگار ارشد روزنامه وال استریت ژورنال که اخبار مربوط به سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران را پوشش می دهد به نقل از چند منبع آگاه از تاخیر چند روزه در انتشار بیانیه اتحادیه اروپا درباره ایران خبر داد.

نورمن با بیان اینکه مذاکرات میان ایتالیا و اسپانیا همچنان ادامه دارد، افزود: هنوز هیچ سخنی در این باره که آیا اعلام راه اندازی سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران بدون انتشار «جمع بندی» اتحادیه اروپا انجام خواهد شد یا نه، گفته نشده است.

این خبرنگار همچنین در توئیتی دیگر اعلام کرد : امروز خبری در ارتباط با سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران منتشر نمی شود اما به احتمال زیاد این سازوکار روز سه شنبه ثبت و روز پنجشنبه به عنوان یک شرکت کار خود را شروع می کند.

نورمن گزارش داد: مطلع شدم به احتمال نزدیک به یقین امشب هیچ اعلامی در ارتباط با SPV (سازوکار ویژه مالی اروپا برای ایران) انجام نمی شود.

وی با اشاره به اینکه احتمال دارد اعلام راه اندازی این سازوکار فردا باشد، افزود: اما هنوز مشخص نیست که آیا آلمان، انگلیس و فرانسه (برای این کار) منتظر نهایی شدن جمع بندی (اتحادیه اروپا) درباره ایران می مانند یا خیر.

وی تاکید کرد: برداشت من این است که (این سازوکار) فردا (سه شنبه) ثبت شده و روز پنجشنبه به عنوان یک شرکت عملیاتی می شود.

بر اساس این گزارش، بیانیه جمع بندی اتحادیه اروپا ارتباطی با سازوکار ویژه مالی این اتحادیه برای ایران ندارد اما به دلیل تاخیر در اعلام راه اندازی این سازوکار این دو موضوع به هم گره خورده است.

به صورت فرضی اگر اتحادیه اروپا امروز به جمع بندی نرسد، انتشار این بیانیه تا برگزاری نشست بعدی شورای وزیران این نهاد در تاریخ ۱۲ فوریه (۲۳ بهمن ماه) امکان پذیر نیست.

اما در عالم واقع، وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا ممکن است در حاشیه نشست غیررسمی هفته جاری بخارست (رومانی)، نشست رسمی کوتاهی در این باره برگزار کنند.

نورمن پیشتر گفته بود تائید ساز و کار ویژه مالی ایران و اروپا به جمع بندی اتحادیه اروپا در مورد ایران بستگی ندارد و برعکس جمع بندی این اتحادیه (در مورد روابط با ایران) به ساز و کار ویژه مالی بستگی دارد.

به گفته این خبرنگار آمریکایی، ساز و کار ویژه مالی با ایران، پروژه فرانسه، انگلیس و آلمان است که از حمایت اتحادیه اروپا برخوردار بوده و فی النفسه متعلق به اتحادیه اروپا نیست. جمع بندی اتحادیه اروپا (مقوله ای) کاملا جدا است و تنها به دلیل آنکه تا زمان راه اندازی ساز و کار ویژه مالی از انتشار آن خودداری شده بود، به این موضوع مرتبط شده است.

پس از خروج ۱۸ اردیبهشت آمریکا از برجام، کمیسیون اروپا تمهیداتی را برای عمل به تعهدات برجامی کشورهای اروپایی و محافظت از شرکت های این بلوک در برابر تحریم های ثانویه آمریکا مد نظر قرار داد.

صدور مجوز به بانک سرمایه گذاری اروپا برای حمایت از سرمایه گذاری در ایران، فعالسازی قانون انسداد که پیروی شرکت های اتحادیه اروپا از تحریم های فرامرزی آمریکا را ممنوع ساخته و شرکت ها را مجاز می شمارد تا زیان های

ناشی از این تحریم ها را از عامل آن دریافت نمایند در کنار ترغیب شرکت های کوچک و متوسط اروپایی به تداوم و تحکیم همکاری های بخشی با ایران از جمله دیگر تصمیم های این اتحادیه در برابر از سرگیری تحریم های آمریکا بود.

از سوی دیگر خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس امروز نوشت که کاخ سفید به اروپایی ها هشدار داده که اگر تلاش کنند تحریم های آمریکا علیه ایران را دور بزنند، مشمول جریمه های سنگین و مجازات خواهند شد.

به گفته یک مشاور دولت ترامپ که خواست نامش ذکر نشود، آمریکا نگرانی های زیادی درباره سامانه جایگزین پرداخت مالی دارد و نگران است که این سیستم پرداخت مالی در بلندمدت موفق باشد و بتواند با سیستم انتقال مالی موسوم به 'سوئیفت' رقابت کند.

نگرانی دیگر نیز این است که سایر کشورها نیز ممکن است تلاش کنند تا معاملات خود را از طریق سیستم اروپایی انجام دهند تا بتوانند تحریم های آمریکا را دور بزنند.

به گفته این مشاور دولت ترامپ، هر چند اروپایی ها گفته اند این سیستم برای معاملات بشردوستانه استفاده خواهد شد اما دولت آمریکا مظنون است که این سیستم برای معاملات دیگر هم به منظور دور زدن تحریم ها استفاده شود.

از سوی دیگر علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه اخیر خود با ایرنا با اشاره به اخبار رونمایی از اس پی وی ابراز داشت: امیدواریم آنها این گام مهم را بردارند و این گامی موثر و امیدبخش خواهد بود و به ایجاد اعتماد متقابل که تلاش های زیادی برای شکل گیری آن صورت گرفته است، کمک خواهد کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • م ش

      دولت مردان سر کارید مثل همین چند ماه

    • بدون نام

      بله رفتن قول دادن به فرانسه موشکامون کنارمیزاریم نفت دربرابرغذا

    • مفلوک الدوله

      بشردوستانه نکنه همون نفت در برابر غذا باشه؟ اینهمه شاتار شتور به خاطر بشردوستانه بود مگه قرار نبود به جای دلار یورو بدن.احمدی کجایی ببینی اون تخریم هایی که فرمایش میکردی کاغذپاره است چه بلایی داره سر ملت میاره.داستان اینجاست که ترامپ حداقل دوسال دیگه هم هست . پس بدبختانه این داستان هنوز اشکش مانده.خدا به دادمان برسد

    • مهدی

      ههههه اروپا از ترس ترامپ ... نمیکنه کاری از پیش ببره.

    • سیمرغ

      این سازوکار فقط یک بهانه بور است همین وهیچ فایدهٔ ندارد.

    • کارمند

      دلخوش به چی هستید

    • بدون نام

      یعنی نفهمیدین سر کاریه

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج