جاباما
۸۲۹۹۰۷
۳ نظر
۵۰۰۹
۳ نظر
۵۰۰۹
پ

«بنفشه آفریقایی»؛ یک مثلث عشقی نامتعارف

«بنفشه آفریقایی» می‌خواهد یک «ژول و جیم» ایرانی باشد. یک مثلث عشقی نامتعارف بین یک زن و دو مرد که حتی برای جامعه فرانسوی دهه ۶۰ که تروفو در آن فیلمش را ساخت نیز تابو بود، چه برسد در ایران.

خبرگزاری فارس: پرویز جاهد از منتقدان سینما در نقد فیلم سینمایی «بنفشه آفریقایی»‌ در صفحه شخصی خود نوشت:

امسال ردّ بسیاری از شاهکارهای سینمایی و ادبی جهان را در فیلم‌های جشنواره می‌توان دید. «بنفشه آفریقایی» مونا زند حقیقی نیز می‌خواهد یک ژول و جیم ایرانی (Jules et Jim ساخته فرانسوا تروفو) باشد.

یک مثلث عشقی نامتعارف بین یک زن و دو مرد که حتی برای جامعه فرانسوی دهه ۶۰ که تروفو در آن فیلمش را ساخت نیز تابو بود، چه برسد در ایران اسلامی امروز که تا چند سال پیش نمی‌شد حتی از خیانت و رابطه موازی مردان با زنان در سینما حرف زد.

زنی میانسال بدون رضایت شوهر فعلی‌اش، شوهر سابقش را از خانه سالمندان در تهران بر می‌دارد و به خانه‌اش در شهرستانی در شمال ایران (اشاره‌ای به مکان و جغرافیای فیلم نمی‌شود) می‌برد تا از او پرستاری کند.

پس از آن شاهد شکل‌گیری رابطه‌ای مسالمت‌آمیز بین این زن و دو مرد هستیم، بدون هیچ کشمکش یا پیچیدگی یا رمز و رازی.

شوهر فعلی زن با اینکه ظاهراً از بی‌پروایی همسرش و آوردن مردی نامحرم به خانه ناراحت است اما ناراحتی و اعتراض او در حد چند غر زدن ساده و دعواهای مضحک است. همه چیز به خیر و خوشی پیش می‌رود و هر سه از این وضعیت خوشحالند تا اینکه باید مرگ از راه برسد و عیش آنها را منغص کند.

در این میان داستان فرعی دیگری هم داریم در مورد دختر جوانی که با دوست‌پسرش فرار می‌کند و معلوم نیست چرا فرار آنها باید به گردن «شکوه» بیفتد و کلانتری هم او را بازداشت کند و به زندان بیاندازد.

مشکل «بنفشه آفریقایی» مثل اغلب فیلم‌های ایرانی باورپذیری است و اینکه جهان فیلم، آدم‌های آن و چنین روایتی با واقعیت زندگی در میان قشری که فیلمساز در فیلم تصویر کرده است، مطابقت ندارد، هرچند در تیتراژ ابتدای فیلم نوشته شود که این فیلم بر اساس داستان واقعی ساخته شده که در قرن بیستم مطلقاً اعتباری برای یک فیلم نیست.

مشکل اغلب زنان فیلمساز ایرانی این است که گرایش‌های فمینیستی‌شان با رئالیسم زندگی ایرانی در تضاد است. این حد از جسارت زنانه و رواداری و تساهل مردانه در خانواده‌ای که سنت از در و دیوار آن می‌بارد، آن هم در جامعه‌ای کوچک و شهرستانی را به سختی می‌توان باور کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • فریبا

      راست میگی! داستانشم مسخرست!!!

    • بدون نام

      خیلی فیلمها باورناپذیرند. چرا سازنده فیلم به این نکته توجه نمی کند ؟ اساسا چرا قبل تولید از یک گروه در مورد فیلم نظرخواهی نمی شود تا قبل تولید نواقصش برطرف شود. شاید بیشتر تمایل به قمار کردن است تا موفق بودن. یا اطمینان های بی پایه به موفقیت کار وجود دارد.

    • بی نام

      کم کم باید باور کنید و خودتونو وفق بدید.

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج