۸۳۸۰۵۸
۵ نظر
۵۰۰۴
۵ نظر
۵۰۰۴
پ

پشت پرده منع نمایندگی بیش از ۳ دوره متوالی

رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره مصوبه ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره متوالی می گوید: نمی توانم شخصی را متهم کنم اما احتمال می دهم که یک هدف سیاسی پشت این موضوع پنهان باشد که بخواهند تعدادی از چهره های شاخص مجلس را که افتخار مجلس هستند و می توانند مجلس را خوب مدیریت کنند و جهت بدهند، از کاندیدا شدن محروم می کنند.

انتخاب: رسول منتجب نیا، فعال سیاسی اصلاح طلب درباره مصوبه ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره متوالی می گوید: نمی توانم شخصی را متهم کنم اما احتمال می دهم که یک هدف سیاسی پشت این موضوع پنهان باشد که بخواهند تعدادی از چهره های شاخص مجلس را که افتخار مجلس هستند و می توانند مجلس را خوب مدیریت کنند و جهت بدهند، از کاندیدا شدن محروم می کنند.

رسول منتجب نیا درباره «قانون استانی شدن انتخابات»، گفت: این قانون سابقه دوره های گذشته مجلس را دارد و دارای نقاط قوت و ضعفی است.

استانی شدن انتخابات نه بی اشکال است نه پراشکال

او ادامه داد: از جهتی موجب تقوییت مجلس می شود و مجلس ترکیبی از چهره های شاخص و قوی سیاسی اجتماعی بیش از آن چیزی که تا به حال بودند، خواهند بود و دیگر چهره های ضعیف و منطقه ای، کمتر اجازه ورود به مجلس را پیدا می کنند، این موضوع نقطه قوت این مصوبه است.

منتجب نیا افزود: نقطه ضعف این مصوبه این است که ارتباط مجلس با مردم ضعیف می شود. در انتخابات مردم آن احساسی که الآن در مورد اقوام، قومیت های مختلف، مذاهب و سلیقه های گوناگون دارند، را نخواهند داشت و دیگر کمتر این انگیزه ها را پیدا می کنند زیرا انتخابات تنها در بعد استانی مطرح می شود. البته درصدی رای حوزه انتخابیه را هم لازم دارد ولی آن درصد کافی نیست. بنابراین این نقطه ضعف است و متقابلا نماینده هم کمتر احساس می کند که نیاز دارد ارتباط با مناطق مختلف روستا ها شهر های کوچک و توده های مردم را حفظ کند و نمایندگان پس از انتخاب، بیشتر به فضای سیاسی استان می پردازند.

او تصریح کرد: لذا هر دو جنبه ی این این مصوبه مورد توجه است و نمی شود به طور مطلق گفت این قانون بی اشکالی است یا پر اشکال.

شورای نگهبان مصوبه ممنوعیت نمایندگی بیش از 3 دوره متوالی را رد می کند

او همچنین درباره مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت نمایندگی برای بیش از سه دوره متوالی، گفت: به احتمال قطع به یقین شورای نگهبان این مصوبه را رد خواهد کرد و به فرض این که، رد نشود، اقدام درستی هم نیست.

او افزود: هر انگیزه ای که نمایندگان در تصویب این شرط داشته اند، تصمیم صحیح و درستی نخواهد بود چرا که نمایندگی مجلس کار اجرایی نیست که بگویند نماینده پس از سه دوره، دیگر توانی برای کار اجرایی ندارد؛ نماینده، وزیر و یا استاندار نیست که بعد از سه دوره توان کار اجرایی نداشته باشد بلکه تجربه و اطلاعات لازم و اشراف لازم نسبت به مسائل در نمایندگی بسیار موثر است.

این فعال سیاسی اصلاح طلب ادامه داد: اتفاقا نمایندگان هرچه بیشتر سابقه حضور در مجلس را داشته باشند بهتر می توانند مسائل را درک و احساس کنند و برای موضوعات راه حل پیدا کنند. زیرا مجلس فضایی است که تا نماینده منتخب بخواهد با آن آشنا شود، یک سال زمان می برد.

او تصریح کرد: نماینده ای که دو یا سه دوره در مجلس حضور داشته قطعا بر فضای مجلس مسلط است و بر مسائل اشراف دارد و می تواند از تجربیات خود استفاده کند. به همین دلیل در دنیا از کسانی که تجربه بیشتری را دارند و دوره های مختلف پشت سر گذاشته اند، به عنوان سناتور و نمایندگان پیشکسوت بیشتر استفاده می شود. به نظر بنده این مصوبه مفید که نیست، هیچ، بسیار مضر هم است.

می خواهند چهره های شاخص را که می توانند مجلس را خوب مدیریت کنند، از کاندیدا شدن محروم کنند

منتجب نیا همچنین افزود: در شرایط فعلی من نمی توانم شخصی را متهم کنم اما احتمال می دهم که یک هدف سیاسی پشت این موضوع پنهان باشد که بخواهند تعدادی از چهره های شاخص مجلس را که افتخار مجلس هستند و می توانند مجلس را خوب مدیریت کنند و جهت بدهند، از کاندیدا شدن محروم می کنند. با این مصوبه ممکن است افراد صفر کیلومتر و افرادی که تجربه لازم و کافی را ندارند سمت هایی را در مجلس به عهده بگیرند و این ضربه ای است به نظام و قوه مقننه.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      نمایندگان کنونی که برای گرانی های امسال برای مردم هیچ کاری نکردند و بود و نبودشان چه فرقی داره .اصلا مجلس نباشه بیت المل کمتر هدر میره.

    • بدون نام

      در این دوره مجلس که چهره شاخص نداریم مگر تک و توک اصولگرا.

    • امیر

      نماینده ای که نماینده مردم نباشد وخود را وفق دولت کندازناکارآمدی دولت حمایت کند همان که بهتر نباشد ما نماینده ای میخواهیم که درد مردم را بفهمد زجر کشیده باشد نه نماینده که یک شبه ره صد ساله را پیموده باشد الان کدام نماینده مجلس هست غم ورنج ونداری مردم را درک کنند نماینده ای که فقط برای امتیاز نما ینده میشود نماینده نیست اگر نگاهی به طرززندگی نمایندگان کنید می بینید دست کمی از آقا زاده ها ندارند

    • بدون نام

      طرف اگر سه دوره نماینده بشه دیگر اینقدر خورده جمع کرده تا 7پشتش تامین هستند

    • بدون نام

      اتفاقا بد هم نیست نماینده ای که سه دوره بوده هر کاری می توانسته انجام داده و چیزی برای اراعه ندارد

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج