۸۴۲۶۹۶
۱۰ نظر
۵۰۱۵
۱۰ نظر
۵۰۱۵
پ

احتمال ورود مستقلین به مجلس در انتخابات ۹۸

روزنامه «آرمان» ‌گفت‌وگویی با غلامعلی رجائی مشاور شهردار تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشته که می‌خوانید.

روزنامه «آرمان» ‌گفت‌وگویی با غلامعلی رجائی مشاور شهردار تهران و فعال سیاسی اصلاح‌طلب داشته که می‌خوانید.

احتمال ورود مستقلین به مجلس در انتخابات ۹۸

با توجه به شرایط سخت معیشتی و اقتصادی برخی معتقدند که جامعه از دولت فاصله گرفته است، تا چه اندازه این موضوع را می‌پذیرید؟

بحث ناکارآمدی دولت در وضعیت فعلی مقداری پیچیده است. از یک سو مسائل خارجی تاثیرگذار است و از سوی دیگر دولت هم به ویژه در مسائل اصلی که به مردم ارتباط پیدا می‌کند از جمله معیشت، ناکارآمدی خود را اثبات کرده است. یکسری نهادهای اقتصادی بیرون از اراده دولت در حال فعالیت هستند که عملا در وضعیت اقتصادی و معیشت مردم و دولت تاثیرگذار هستند که می‌توان گفت این مشکلات ناشی از معجونی از این سه موضوع است. اما سکان اصلی موضوع در دستان دولت است.

دولت در این عرصه کارآمد وخوب عمل نکرده و تدابیر درستی را در پیش نگرفت و این وضعیت به وجود آمد. به نظر می‌آید که سبد رای اصلاح‌طلبان و اصولگرایان در انتخابات آتی خالی‌تر خواهد شد و در این میان اصلاح‌طلبان زیان بیشتری خواهند دید، چرا که اصلاح‌طلبان حامی این دولت بودند و دولت کنونی نه تنها نتوانست انتظارات مردم را برآورده سازد بلکه در یک جنگ اقتصادی هم قرار گرفته‌ است. در صورتی که دولت روحانی درگیر جنگ اقتصادی نبود راحت‌تر می‌توانست مردم را پشت سر خود داشته باشد و مردم مانند دهه 60 از دولت حمایت می‌کردند، چرا که این موضوع یک توجیه خارجی داشت اما در حال حاضر شرایط سخت‌تر از یک جنگ نظامی برای دولت است. در این موضوع هم اصلاح‌طلبان از دولت ناامید نیستند، اما امیدشان خیلی تقلیل یافته و نصحیت‌های این جناح سیاسی هم چندان در دولت موثر و کارساز نیست.

در انتخابات آینده نمی‌توان گفت که مردم هم اصلاح‌طلبان و هم اصولگرایان را کنار خواهند گذاشت، اما چندان هم به آنها اعتنا و اطمینان نخواهند داشت. این موضوع هم یک واقعیت مسلم است که مردم به گزینه خارجی و دخالت خارجی هیچ نظری ندارند. مردم ممکن است نیم‌نگاهی به افرادی که دو جناح اصلاح‌طلب و اصولگرا معرفی می‌کنند خواهند داشت البته در این میان کاندیداهای مستقل امکان و شانس بیشتری در رای‌آوری به ویژه در انتخابات مجلس خواهند داشت.

حتما مجلس آینده‌مان یک مجلس متفاوتی است و روی درصد اصلاح‌طلبان و اصولگرایان نمی‌توان حساب کرد چه بسا برای اولین بار می‌توانیم مجلسی داشته باشیم که فراکسیون مستقل در آن بیشتر از دو جناح دیگر تاثیرگذار و کارآیی و نفوذ داشته باشد. مردم از احزاب عبور نمی‌کنند چون آنها پشتوانه سه الی چهار دهه رزومه دارند. رئیس دولت اصلاحات یک شخصیت محبوب در میان مردم است و در جناح اصولگرا شخصیت‌های اصولگراهای محبوبی وجود دارد که اگرچه برخی از آنها از دنیا رفته‌اند اما قشر سنتی و متدین نیم‌نگاهی به آنها دارند و با توجه به این که دولت هم برای این جناح نبوده است از قضا مردم نگاهشان به سران اصولگرا بیشتر است تا به اصلاح‌طلبان، چرا که عملا ناکارآمدی دولت روحانی به پای اصلاح‌طلبان هم نوشته شد.

در انتخابات آینده با یک انتخابات متفاوت رو‌به‌رو خواهیم شد و بعید است با وضعیت کنونی بتوانند از برگ‌های برنده‌ای که اصلاح‌طلبان رو می‌کردند دوباره استفاده کنند.

چندی پیش طرحی با نام «حزبی شدن انتخابات» در مجلس به تایید رسید. تا چه اندازه این مصوبه در انتخابات مجلس کمک می‌کند؟

حزبی شدن انتخابات به معنای صحیح‌اش برای انتخابات بسیار مفید خواهد بود. یکی از مشکلاتی که نامزدهای متفرقه و مستقل دارند آن است که در مورد نحوه عملکرد خود پاسخگو نیستند. یک الی دو دوره در مجلس حضور پیدا می‌کنند اما در مقابل عملکرد خود هیچ گونه پاسخگویی ندارند.

اما اگر حزبی آنها را معرفی کند آنها باید به حزب پاسخگو باشند و دیگر آن اختیارات و آزادی مطلق را در کنش خود ندارند. حزب هم اگر این موضوعات را کنترل نکند با این موضوع مواجه می‌شود که آرایش را در انتخابات بعدی از دست خواهد داد اما اگر درست برخورد کند مردم متوجه می‌شوند که مسئولیت و پاسخگویی در احزاب وجود دارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • محمد امین

      حرف مفت نزن رجایی!بسه دیگه! مردم دوباره گول حرفهای چرند امثال شماها رو نمیخورن. کیه که ندونه عامل بوجود آمدن شرایط فعلی امثال شماها با تکرار میکنمتون هستید.پس بیخود به خودتون امید واهی ندید.

    • بدون نام

      سیاسیون از الان دیگه رنگ عوض میکنند

    • بدون نام

      باز چه نقشه ای برای پر کردن جیب خودتونو آقازاده هاتون دارید؟! پر کردن جیب و حسابهای شخصی تون از جیب مردم؟!!! واقعا چه رویی دارید شماها.مطمئن باشید دیگه ملت گول حرفهای قشنگ شماها رو نمیخورن.

    • بدون نام

      بازم هم میخواهند رنگ عوض کنند
      در قالب آدم های خوب

      پاسخ ها

      • ضد امریکا

        مثل افتاب پرست رنگ عوض می کنند.
        نمی دونم چرا وقتی اصلاح طلبان گند میزنند از عدم مشارکت مردم حرف میزنند ولی وقتی اصولگرایان گند میزنند میگن مردم از اصولگرایان فاصله گرفته اند و خواستار امدن اصلاح طلبان هستند

    • بدون نام

      کسی رای نمیده

    • بدون نام

      کسی رای نمیده

    • بدون نام

      کسی رای نمیده ...

    • قلی

      شما احتمال را بسمت آری یا نه ..بررسی کن

    • بدون نام

      هم اصول گرا و هم اصلاح طلب در بوجود آوردن مشکلات کنونی مردم شریک و سهیم هستند . دور از انصاف و عقل است که مشکلات را به حساب یک جناح نوشت .

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج