پورناظری: شجریان، ناظری و همایون بهترینند
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
کلاسینو_1
سفیر بار ساقدوش_1
لاله زار مال_1
اپیلاسیون نانا 1
ریزخور_1
کلاسینو_3
لاله زار مال_3
اپیلاسیون نانا 3
ریزخور_3
سفیر بار ساقدوش_3
سفیر بار ساقدوش_4
ریزخور_4
کلاسینو_4
اپیلاسیون نانا 4
لاله زار مال_4
لاله زار مال_2
کلاسینو_2
سفیر بار ساقدوش_2
ریزخور_2
اپیلاسیون نانا 2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۸۴۵۸۰۰
۰۷ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۲
۴۶۲۵
سهراب پورناظری می‌گوید: با در نظر گرفتن معنای مردمی، خداراشکر تمام آثاری که من ساخته‌ام را می‌شود در دسته پاپ قرار داد.

ایران آرت: نام خانوادگی پورناظری از سال‌ها قبل در موسیقی ایران با استاد کیخسرو به گوش مخاطبان رسید و اغلب علاقه‌مندان موسیقی ایرانی، او و گروهش شمس را خوب به خاطر دارند. تهمورس پورناظری اولین فرزند خانواده پورناظری بود که بعد از پدر وارد عرصه موسیقی شد و علاوه‌بر حضور در گروه شمس، آهنگسازی و نوازندگی در آلبوم‌ها و کنسرت‌های متعددی را تجربه کرد. سهراب برادر کوچک او سومین موزیسین خانواده پورناظری است که بیشتر با همکاری‌هایش با همایون شجریان شناخته می‌شود و در کنار همایون یکی از بهترین زوج‌های موسیقی را تشکیل داده‌اند.

پورناظری: شجریان، ناظری و همایون بهترینند

تازه‌ترین حاصل همکاری سهراب و همایون تابستان سال گذشته در قالب آلبومی تحت عنوان "ایران من" منتشر شد. این آلبوم شامل یازده قطعه و یکی از پرفروش‌ترین و پرمخاطب‌ترین آلبوم‌های یک سال اخیر بوده است. در حالی‌که سهراب و همایون هم‌اکنون برای برگزاری تور اجراهای "ایران من" به آمریکا سفر کرده‌اند، مصاحبه‌ای از سهراب پورناظری با شماره نوروزی ماهنامه تجربه به چاپ رسیده که بخش‌هایی از این گفت‌وگو را در ادامه از ایران‌آرت از نظر می‌گذرانید.

آخرین همکاری شما در مقام آهنگساز با همایون شجریان در آلبوم "ایران من" اتفاق افتاد. عده‌ای معتقدند شما در این آلبوم دست به کارهایی زده‌اید تا صدای برخی مخالفت‌ها را بخوابانید. نظر خودتان در این‌باره چیست؟

راستش را بخواهید نه من و نه همایون جان هیچ‌وقت کارهای‌مان را طوری جلو نبرده‌ایم که بخواهیم مثلاً این گروه یا آن گروه را راضی کنیم. اصلاً به گمان من کسی که باتجربه است، اینطور کارش را پیش نمی‌برد. به هر حال در طول این مدت به ما ثابت شده که فعالیت در مختصاتی که ما به دنبالش هستیم در میدان برخی انتقادات قرارمان می‌دهد و از نگاه من نباید به این موارد واکنش نشان داد. کلاً فضای هنر از نگاه من طوری نیست که آدم بخواهد بر اساس حرف دیگران در آن گام بردارد و به گمانم واکنش نشان دادن در مقابل تعریف و تمجیدها، تخریب‌ها و انتقادها کار درستی نیست. کارهایی که ما در این آلبوم انجام داده‌ایم محصول 5 سال همراهی‎مان در کنار یکدیگر است. بنابراین باید آن‌ها را منتشر می‌کردیم.

اتفاقاً یکی از ایراداتی که عده‌ای به این آلبوم می‌گرفتند، کنار هم قرار دادن کارهایی بود که فضای آثار مرسوم در یک آلبوم را تداعی نمی‌کرد. کارهایی با حال و هوا، سازبندی و طعم متقاوت که انگار ظاهراً فقط قرار بوده به قول خودتان منتشر شوند...

به جز کار "خداوندان اسرار" و "آیینه‌ها" اصلاً تا به امروز از ما کاری منتشر نشده که سازبندی و حال و هوای آثار در آن یکسان بوده باشد. ما در آلبوم‌های مختلف از تنظیم‌ها‌، سازبندی‌ها و امکانات اجرایی مختلفی استفاده کردیم .این نوع نگاه تنها مربوط به کارهایی که در سال‌های اخیر انجام داده‌ام، نمی‌شود و ساید بتوانم "پنهان چو دل" را به عنوان نمونه‌ای که 12 سال پیش منتشر شد را برای اثبات این ادعا مثال بزنم.

قطعه "قلاب" یک از کارهای موجود در آلبوم "ایران من " و کنسرت "ایران من" بود. درباره چگونگی شکل‌گیری این قطعه هم برایمان توضیح دهید...

"قلاب" یکی از آن آثاری است که فضای عمیقی پیش‌روی من قرار داد. در این قطعه اتفاقی می‌افتد که هنوز هم وقتی آن را گوش می‌دهم، شخصاً خیلی دوستش دارم. مقدمه و آوازش را قبل از کنسرت "ایران من"ساختم اما تصنیفش پاییز سال گذشته ساخته شد. راستش برای خودم خیلی جالب است که نمی‌دانم وقتی می‌خواستم این تصنیف را بسازم در چه حال و هوایی بودم. اصلاً از حس و حالم در آن زمان هیچ چیز به یاد نمی‌آورم.

یکی از ویژگی‌های شما جسارت در زمینه کاری‌تان است. می‌شود گفت این یک پارامتر اکتسابی است یا فقط باید به غریزه ارتباطش داد؟

باور کنید در این زمینه با محاسبه نمی‌شود پیش رفت. نمی‌گویم تاکنون محاسبه نکرده‌ام اما هر وقت این کار را انجام داده‌ام، شکست خورده‌ام. برای نمونه درباره آهنگ "آهای خبردار" من به هیچ وجه فکر نمی‌کردم که این‌قدر مورد توجه قرار بگیرد. شاید درباره اینکه آرایش غلیظ بتواند سروصدایی به پا کند فکر کرده بودم ولی درباره "آهای خبردار" هرگز!

شاید استفاده از گیتار الکتریک یا درامز را بتوانیم به عنوان اقدامی برآمده از جرئت و جسارت تلقی کنیم. از این بابت در سوال قبلی به این ویژگی اشاره کردم.

راستش با احترام به انواع مختلف موسیقی، به نظر من اینکه آدم بخواهد ذهنش را روی نغمه و صدا ببندد، خنده‌دار است. گیتار بیس هم صدا تولید می‌کند. آیا این خنده‌دار نیست که ما به گوشمان اجازه شنیدن این صدا را ندهیم؟ البته ممکن است محصول نهایی خوب از آب در نیاید و حتی با ایدئولوژی آن جنس از موسیقی در منافات باشد. همه اینها سر جای خودش درست است اما اینکه با آمدن نام برخی از سازها عده‌ای جبهه‌گیری کنند، دیگر حرف این سال‌ها نیست.

اتفاقاً نگاه استاد شجریان هم نگاه وسیع و جامعی به موسیقی است. مثلاً ایشان جایی گفته بودند گیتار ساز خوش صدایی است. آیا گناه کرده که گیتار شده؟ اصلاً مخالفت با گیتار مخالفت با سازی است که اسم و ریشه‌اش ایرانی است.

گاهی هنرمندان ما که در زمینه موسیقی ایرانی فعال‌اند، آن‌قدر درباره هنرمندان موسیقی پاپ حرفی نزده‌اند که مخاطب احساس می‌کند اصلا آن‌ها را نمی‌‌شناسد...

من صدای بسیاری از خوانندگان موسیقی پاپ را گوش داده‌ام و به آن علاقه‌مندم؛ مثلاً معین. جنس صدای این آدم واقعاً شگفت‌انگیز است و اگر مثلاً در یک مدرسه موسیقی ایرانی پرورش پیدا می‌کرد، می‌توانست همچون مرحوم ایرج بسطامی در زمینه موسیقی ایرانی جایگاه بالایی کسب کند.

امروز این تفکر میان برخی از استادان موسیقی ردیفی دستگاهی وجود دارد که ذهنیت مثبتی نسبت به موسیقی پاپ ندارد و برای تضعیف یک کار آن را پاپ می‌نامند. از نگاه شما موسیقی پاپ یعنی چه؟

تعریف موسیقی پاپ که مشخص است. موسیقی مردمی یا پاپیولار را پاپ می‌نامند.

بنابراین کدام بخش از آثار شما را باید مردمی بنامیم؟

با در نظر گرفتن معنای مردمی خداراشکر تمام آثاری که من ساخته‌ام را می‌شود در دسته پاپ قرار داد. "مرخ سحر" و "ای ایران ای مرز پرگهر" هم مردمی هستند.

در موسیقی دستگاهی ایرانی بعد از انقلاب اگر بخواهید از سه خواننده نام ببرید، چه کسانی خواننده‌های برتر شما هستند؟

استاد محمدرضا شجریان، استاد شهرام ناظری و همایون شجریان.

در میان آهنگسازان موسیقی ایرانی پس از انقلاب چطور؟

پرویز مشکاتیان، جلیل عندلیبی و حسین علیزاده.

مطالب مرتبط
انتشار یافته: 4
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
11:32 - 1398/01/07
قبل انقلاب و بعد انقلاب استاد استادان پهلوان آواز ایران و جهان استاد ایرج
Iran, Islamic Republic of
16:34 - 1398/01/07
البته بعد از سراج و عقیلی!۱
Iran, Islamic Republic of
04:58 - 1398/01/08
محمد رضا شجریان همراه پسرشون و شهرام ناظری همراه پسرشون.
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
ادیب_1
سوییچ ایران_1
دکتر نائبی_1
خرید باکس 1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
عارفی_1
شیرآلات زمانی_1
دکتر نائبی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
شیرآلات زمانی_3
خرید باکس 3
سوییچ ایران_3
ادیب_3
عارفی_3
خرید باکس 4
سوییچ ایران_4
دکتر نائبی_4
عارفی_4
شیرآلات زمانی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
ادیب_4
سوییچ ایران_2
عارفی_2
شیرآلات زمانی_2
ادیب_2
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
دکتر نائبی_2
خرید باکس 2
شاخه نبات_ فوتر موبایل
انجمن پرستاری ایران_فوتر موبایل
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
قالیشویی بانو_فوترموبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
شفا_فوترموبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
کالازم_فوتر موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
تنورستان_فوتر موبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
شفا_فوتر
آیلین_تزریق چربی
موسسه خیریه زهرا_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
آیلین_فوتر کاشت ابرو
رستوران پارسیان_فوتر
کالازم_فوتر
تنورستان_فوتر
انجمن پرستاری ایران_فوتر
فنی آتل_فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان
آیلین_فوتر بلفارو
کلینیک النا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر