جاباما
۸۴۹۲۹۶
۲ نظر
۵۰۱۱
۲ نظر
۵۰۱۱
پ

انتخابات اسرائیل؛ رقابت نزدیک نتانیاهو و گانتس

رئیس پیشین ستاد ارتش جدی‌ترین حریف نتانیاهو تلقی می‌شود. این دو در نظرسنجی‌ها شانه به شانه هم قرار دارند. منتقدان بنی گانتس به فقدان تجربه سیاسی او ایراد می‌گیرند و شعارهای رنگارنگش را "بازار مکاره" می‌نامند.

عصر ایران: رئیس پیشین ستاد ارتش جدی‌ترین حریف نتانیاهو تلقی می‌شود. این دو در نظرسنجی‌ها شانه به شانه هم قرار دارند. منتقدان بنی گانتس به فقدان تجربه سیاسی او ایراد می‌گیرند و شعارهای رنگارنگش را "بازار مکاره" می‌نامند.

سه‌شنبه نهم آوریل (۲۰ فروردین) انتخابات عمومی اسرائیل برگزار می‌شود و بنی گانتس، رئیس پیشین ستاد ارتش اسرائیل، جدی‌ترین رقیب نتانیاهو در انتخابات آتی این کشور به شمار می‌رود.

این دو حریف، در آخرین نظرسنجی‌ها، شانه به شانه هم هستند. گانتس در کارزارهای انتخاباتی خود را یک چهره میانه‌رو با طرح‌های اجتماعی معرفی می‌کند. منتقدانش بی تجربگی او در عالم سیاست را نشانه می‌روند اما موافقانش کارنامه و دستاوردهای این ژنرال بازنشسته را نقطه قوت او می‌دانند.

بنی گانتس ۵۹ ساله، نتانیاهوی ۷۰ ساله را فردی متظاهر می‌نامد و مرارت‌ها و مرد عمل بودن یک نظامی را به رخ او می‌کشد. او در یکی از سخنرانی‌های انتخاباتی‌اش گفته است: «آن زمان که داشتم زیر سایه مرگ در واحدهای ویژه نیروی هوایی می‌جنگیدم، نتانیاهو در حال خودنمایی در نمایش‌های تلویزیونی بود.»

گانتس بارها به رسوایی‌های مالی و اداری نتانیاهو تاخته است و وعده کرده که در قبال فساد کوچکترین مدارایی نشان نخواهد داد. او رئیس اتحاد کاخول لیفان (آبی و سفید) است که به حزب ژنرال‌ها شهرت دارد. نخست‌وزیری فرماندهان ارتش در اسرائیل موضوع جدیدی نیست. اسحاق رابین و اهود باراک، دو رئیس سابق ستاد مشترک نیز پیش‌تر به عنوان نخست وزیر اسرائیل انتخاب شده بودند.

گانتس از یک سو با روحیه سرسخت یک نظامی شناخته می‌شود و از سوی دیگر دیدگاه‌هایی میانه‌روانه در مسائل اجتماعی و مذهبی ارائه می‌کند. او که پدر چهار فرزند است، برای بسیاری از رای‌دهندگان اسرائیلی جدی‌ترین جایگزین نتانیاهو به شمار می‌رود.

گانتس در ژوئن سال ۱۹۵۹ در روستای کفراحیم در جنوب اسرائیل زاده شده و پدر و مادرش از جان به در بردگان هولوکاست هستند. گانتس در حرف‌هایش بارها به پیشینه والدینش اشاره کرده است. او در فوریه ۲۰۱۹ در کنفرانس امنیتی مونیخ از جمله گفت: «از بسیاری جهات، زندگی من پیش از تولدم شروع شده است. زندگ من وقتی شروع شد که مادرم از اردوگاه کار اجباری برگن - بلزن رهایی یافت.»

او دیدگاه‌های سیاسی خودش را نیز با اتکاء به همین پیشینه خانوادگی تبیین می‌کند: «ملت و دولت‌های یهودی هرگز سرنوشت خود را به دست دیگران نخواهند داد. ما خودمان از خودمان محافظت خواهیم کرد و آینده را نیز با هم خواهیم ساخت.»

گانتس در سال ۱۹۷۷ به عنوان سرباز چترباز به ارتش پیوست. او فرمانده واحدهای ضربتی "شالداگ" شد و پس از فرماندهی چند تیپ، فرماندهی کل واحدهای اسرائیلی در مناطق اشفالی کرانه باختری را بر عهده گرفت.

او در فاصله سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۰۹ وابسته نظامی اسرائیل در آمریکا بود، از ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۵ رئیس ستاد مشترک ارتش شد و دو جنگ در نوار غزه را فرماندهی کرد.

در یکی از ویدئوهای انتخاباتی، گانتس از شمار بالای کشته‌ها در جنگ غزه در سال ۲۰۱۴ دفاع کرده اما در ویدئوی دیگری می‌گوید مذاکره اسرائیل با اعراب برای صلح، شرم‌آور نیست. گانتس هم‌چنین تصریح کرده که مسئولیت حفظ امنیت اسرائیل به عهده نیروهای ارتشی است و در دست ارتش باقی خواهد ماند.

مخالفان گانتس شعارها و وعده‌های او را "بازاری مکاره" توصیف می‌کنند که همه رقم جنس برای جلب مشتری در آن عرضه می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • عباس گلدوست

      نمایندگان شیطان بزرگ که رسمیتشان را قبول نداریم ، چرا اخبار تبلیغی برایشان پخش میکنیم.

    • بدون نام

      هرکدام بدتر از هم ، مرگ بر اسراییل ،،،،،،،،،،،،،

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج