جاباما
۸۴۹۳۱۳
۸۵ نظر
۵۰۰۸
۸۵ نظر
۵۰۰۸
پ

گوجه‌فرنگی به قیمت خون؛ کیلویی ده هزار تومان!

با توجه به کاهش عرضه و افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در میادین میوه و تره‌بار، بررسی‌ها از سطح شهر نشان می‌دهد که قیمت گوجه‌فرنگی درجه یک و دستچین به محدوده ۸ تا ۱۰ هزار تومان رسیده است.

خبرگزاری ایسنا: با توجه به کاهش عرضه و افزایش قیمت گوجه‌فرنگی در میادین میوه و تره‌بار، بررسی‌ها از سطح شهر نشان می‌دهد که قیمت گوجه‌فرنگی درجه یک و دستچین به محدوده ۸ تا ۱۰ هزار تومان رسیده است.

با آغاز به کار رسمی بازار میوه و تره‌بار در روز شنبه ۱۷ فروردین، بررسی قیمت‌ها و اخبار از آن حکایت داشت که عرضه گوجه‌فرنگی در بازار به شدت کاهش یافته و این موضوع افزایش قیمت دو برابری این محصول کشاورزی را به دنبال داشته است.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که با آغاز صادرات گوجه‌فرنگی از ۱۵ فروردین‌ماه، حجم عرضه این محصول در بازارهای داخلی به شدت کاهش یافته و قیمت این محصول در میادین میوه و تره‌بار شهر تهران به ۵۰۰۰ تومان رسیده است که این موضوع در گفت‌وگو با رئیس اتحادیه بارفروشان هم به تأیید رسید.

گوجه‌فرنگی به قیمت خون؛ کیلویی ده هزار تومان!

اکنون بررسی‌های میدانی از واحدهای صنفی میوه و سبزی در منطقه شرق تهران از آن حکایت دارد که قیمت گوجه‌فرنگی در واحدهای صنفی افزایش یافته و فروشندگان دلیل این اتفاق را کمبود گوجه‌فرنگی به واسطه افزایش حجم صادرات بیان می‌کنند.

یکی از فروشندگان میوه و سبزی در سطح شهر مدعی است که قیمت گوجه، پیاز و سیب‌زمینی همچون الاکلنگی است که با رشد قیمت یکی از اقلام، قیمت دو محصول دیگر افت می‌کند و این موضوع دقیقاً به تصمیمات دولتی مبنی بر ممنوعیت صادرات وابسته شده است. بررسی قیمت‌ها هم نشان می‌دهد که در واحدهای صنفی سطح شهر که خریدار می‌تواند خود میوه و سبزی را دستچین کند، قیمت هر کیلو گوجه‌فرنگی ۷.۵ تا ۱۰ هزار تومان است و در واحدهایی که فروشنده میوه را انتخاب می‌کند، هر کیلو گوجه‌فرنگی ۵۰۰۰ تا ۶۰۰۰ تومان قیمت دارد و در کنار آن واحدهای کوچک میوه و تره‌بار، وابسته به شهرداری تهران، هر کیلو گوجه‌فرنگی درهم و بی‌کیفیت را به قیمت ۳۹۰۰ تومان عرضه می‌کنند.

گرانی گوجه‌فرنگی مقطعی است

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در این باره گفت: بیشتر از همه عواملی که ممکن است در تغییر قیمت یک محصول اثرگذار باشد، جو روانی حاکم بر بازار و آزاد شدن ناگهانی صادرات است. در مورد گوجه فرنگی نیز وضعیت به همین شکل است، چرا که افزایش قیمت نمی‌تواند اینقدر سریع و دفعی اتفاق بیافتد مگر اینکه جو روانی بازار بهم بریزد.

وی افزود: در موارد دیگر هم شاهد بودیم که به عنوان مثال به محض اعلام خبر قطع شدن صادرات یک محصول مانند پیاز قیمت آن تا حدود ۳۰۰۰ هزار تومان کاهش یافت و این اتفاق برای گوجه فرنگی هم رخ داد. اما مردم باید بدانند که این افزایش قیمت‌ها نه فقط برای گوجه فرنگی بلکه برای همه محصولات تره‌باری دائمی نبوده و به صروت مقعطی و گذراست و به محض متعادل شدن عرضه و تقاضا مجدداً شاهد منطقی شدن وضعیت بازار خواهیم بود.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی همچنین درباره مناطق تأمین کننده گوجه فرنگی و تأثیر سیل و بارندگی‌های اخیر بر بازار این محصول توضیح داد: مسلماً سیل و بارندگی‌های اخیر در بازار گوجه فرنگی بی‌تأثیر نیست اما نمی‌توان همه چیز را به آن ربط داد، چرا که در برخی مناطق کشور بارندگی شدید و سیل داشتیم و استان‌های جنوبی در حال حاضر تأمین کننده گوجه فرنگی بازار هستند و جو روانی و آزاد شدن صادرات تأثیر بیشتر و قابل ملاحظه‌ای بر گرانی آن داشته است.

کارگر اضافه کرد: در آینده نزدیک گوجه فرنگی از مناطق دیگر مانند کرج و ورامین و شمال کشور هم به بازار تزریق شده و قطعاً قیمت آن کنترل خواهد شد. همانطور که برای پیاز این وضعیت را شاهد بودیم که عرضه بیشتر آن در روزهای گذشته قیمت آن را کاهش داد، قیمت گوجه فرنگی هم متعادل‌تر می‌شود.

پیش از این نیز، حسن صابری هرندی، رئیس اتحادیه بارفروشان در این باره ضمن تأیید تأثیر صادرات بر کاهش عرضه گوجه فرنگی در بازار و افزایش قیمت آن، به ایسنا گفته بود: در روزهای اخیر که ممنوعیت صادرات پیاز اعمال شده، قیمت این محصول با کاهش ۴۰ درصدی مواجه شده و در کنار آن با برداشته شدن ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی از ۱۵ فروردین ماه امسال، قیمت این محصول تا دو برابر افزایش یافته است.

حال با توجه به اتفاقات اخیر در بازار میوه و تره‌بار و تصیمات دولتی، به نظر می‌رسد وزیر صنعت، معدن و تجارت، برای کنترل، مدیریت بازار و عرضه محصولات کشاورزی با قیمت و کیفیت مناسب در سطح شهر، بار دیگر ممنوعیت صادرات گوجه‌فرنگی را ابلاغ کند و این در حالی است که بسیاری از کارشناسان معتقدند ممنوعیت صادرات و واردات تأثیر بلندمدت و قابل توجهی در بازار نخواهد داشت و باید با تعرفه‌گذاری مناسب نسبت به مدیریت بازار اقدام کرد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      اينا كم عقلن يا .... از روزي كه صادرات گوجه آزاد شده قيمتش رفته بالا خوب اين نشون مي ده بايد صادرات متوقف بشه تا نياز داخل تامين بشه ولي معلوم نيس صادرات گوجه سهم كدوم آقازاده هستش كه نمي تونه از پول دلارش بگذره كسي هم كه فكر مردم نيست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دروغ میگن و جوسازی میکنند تا قیمت بالاتر بره
        همین دیروز - یکشنبه 18 فروردین - از تره بار بلوار کوهستان سعادت آباد گوجه فرنگی خریدم کیلویی 3900 تومان و پیاز کیلویی 6200 تومان

      • بدون نام

        ای گاش جنگ بشه بهتر از اینه

      • بدون نام

        من هم الان 19 فروردین ساعت 5 عصر شریعتی بالای سه راه طالقانی خریدم 7000 تومان

      • بدون نام

        اینا همش درست میشه.
        فقط یادتون باشه روز انتخابات صبح زود برین که به صف نخورین

      • بدون نام

        از شنبه که تره باز شده پیاز نداره میگه پیاز نیست
        خوش بحال تون که تره بار تون پیاز داره اونم کیلو 6200

      • بدون نام

        لطفا اعلام کنید خونی که کیلویی ده هزارتومان اعلام کردید .این خون. از انواع کدام خون ها است ؟خون ما ها. یا خون شما ها؟

      • بدون نام

        چه تیتر مسخره ای ارزش خون ما خیلی بیشتر از این حرفاست

    • بدون نام

      بر پدر و مادر گرانفروش لعنت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بشمار

    • بدون نام

      معلومه‌ صادرات بی حساب کتاب

      پاسخ ها

      • بدون نام

        عجب صبری خدا دارد.....

      • بدون نام

        کشور تحریمه از آمریکا داره فشار و تحریم شدید میاد از اونطرفم کشورهای همسایه با سوء استفاده از بیخیالی بعضیا که سرشون گرم محور مقاومت و سوریه است دارن کشور و غارت میکنن همون کشورهاب دوست و برادر همسایه

    • بدون نام

      پیاز قدیمی شد الان دوران گوجه است ! سیاست الاکلنگی ،ظرفیت فکری مسئولین در همین حده (تلویزیون رو باز کن و بشنو) انتظار داری به فکر خلاقیت ، شکوفایی ، نوع اوری ،تجارت جهانی باشند ؟ چه انتظاراتی داری !

    • بدون نام

      ... تا چیزی بخواد ارزان بشه یه بامبول درست میکنن که بره بالا سر داستان دلار که داشت میومد پایین بانک مرکزی افاضه فرمود بانکها دلار را یازده هزارتومان میخرن همین گفته احمقانه باعث شد دلار پایین نیاد ووو

    • بدون نام

      لعنت خدا برکسی که بانی این گرانیهاست.پیاز امروز ۱۹فروردین ۱۱هزار گوجه ۸هزار ...نمیدونم اینا کجاهستن ما ازکجابیاریم بخدا پول نداریم چکار کنیم.چرا کسی پیگیر این گرانیها نیست‌.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        همه اینها بخاطر این است که مسئولان پاسخگو هستن.( البته از در عقب)

    • بدون نام

      ان شاالله بعد ازصادرات گوجه فرنگی به کشوردوست وبرادربه عراق . که اکنون قیمت گوجه فرنگی در داخل متعادل شد.در اینده نزدیک .که کالایی میخواهند به عراق صادرکنند.که در داخل قیمت ان متعادل شود لطفا اعلام که خودرابرای ان خبر ناگوار اماده نماییم.

    • بدون نام

      برید بمیربد بی کفایتا
      برید بمیرد که دل مردم ایران از دست شماها خونه
      برید بمیرید

    • بدون نام

      هردم ازین باغ یه بدبختی میرسد

    • عادل

      فقط یه کلمه خدالعنتتون کنه ...

    • بدون نام

      هیچ راهی برای کنترل قیمت ها وجود ندارد تا زمانی که مسولین در هر رده ومقام مصمم باشند واراده کنند تا جلوی صادرات را بگیرند چیزی که به خانه رواست به مسجد حرام است ظاهرا کنترل مملکت از دست آقایان مسول خارج شده در حالی که خود می دانند مشکل کجاست یک مشت دلال بی وجدان افتادن به جون این مملکت ودارند چپاول میکنند همینجور پیش بروید باید بزودی منتظر جلیقه زردها در ایران باشیم که بعد جمع کردن آنها از سطح خیابان از فرانسه بدتر خواهد بود پس تا دیر نشده کاری کنید.چون مردم صبرشون لبریز شده.

    • بدون نام

      هر کودکی میفهمه با صادرات یک جنس با مصرف عمومی زیاد قیمت ان در بازار بدلیل کم شدن عرضه زیاد میشود بجز مسؤلان مملکت خراب شده ما که علیرغم چندین بار امتحان یا هنوز نفهمیدن یا نونشون تو اینکارهاست متاسفانه انها که باید کسی که مجوز این کار را داده تنبیه کنند یعنی مافوقش یا مجلس هنوز تو چرت تعطیلات عید در اروپا هستند یا اونها هم حالیشون نیست

    • احمدرضا

      فقط مونده مردم را صادر کنن، ...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        به اونجا هم مي رسيم نترس
        اين براي دادن خرج بچه هاي منگلشون تو اروپا و آمريكا دلار و يورو مي خوان از همين راه بايد در بيارن ديگه
        مسئولين بي كفايت كه شريك دزدن و رفيق قافله همشون هم اينطورين استثنا نداره

    • بدون نام

      آره قیمت پیاز مقطعی بود بعد شد گوجه بعد ی چی دیگه و بعد تا آخر سال ۵۰ کالا همین جوری میشه در نتیجه گرانی کالا مقطعی می باشد ولی فشار بر مردم مدام هستش... تا کی اوضاع اینه... تا سال ۱۴۰۰؟؟؟ بعدش آرامش میاد؟؟؟

    • علی

      دولت بی تدبیر صادرات ول کنید، ملت درمزیقه ست، شما کجای کارین می‌دانیم درصد صادرات درجیب کثیفتون هست، ولی الان وقتش نیست الان نه وقت دزدی و دروغ، حضرات بی درد وبی دغدغه وملت خواب و...... هرچه بر سرمون بیاد از دست خودمون... که چنین دولتهایی برسر قدرت بیاریم. البته .....

    • بقال خونفروش

      مگه خون کیلو ده هزارتومنه ؟ اگه اینطوره یک کیلو خون برام بکش .

    • بدون نام

      دوباره شروع شد... قیمت رب احتمالا برسه به قوطی ۲۰ تمن یا بیشتر... مسئولین در خوابند...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        هرچیزی کمی ارزان میشه فورا مسئولین دست بکار میشن آن را گران کنند این نشان میده مردم برای مسئولین هیچ ارزشی ندارند

    • بدون نام

      حالا دیدیدن گفتم تا ۱۴۰۰ همینه. حالا هر روز مردم را به یه چیزی سرگرم میکنن . این دولت شکست خورده است چاره ای ندارد جز از جیب مردم پول کشیدن. آخه وعده انتخاباتی اش همین بود من کاری میکنم که دولت به سوی مردم دست دراز کنه. مردم هم انتخاب کردن پس باید توان بدید فقط حیف که تر و خشک باهم می سوزند و خدا لعنت کنه به آن کسانی که به این رای دادن و همچنان دارن از حمایت می کنند

    • بدون نام

      به نظرمن کاردولته چون اجازه صادرات میده دفعه اول هم نیست بعدچندمدت دیگه اجازه صادرات نمیدن قیمت گوجه پایین میاددوباره پیازمیشه ۱۵تومان

    • بدون نام

      دروغه گوجه فرنگی اعلا در منطقه ما کیلویی ۳ تا ۴ تومنه
      درجه دو هم ۱۵۰۰ تا ۲۰۰۰تومن
      الکی شایعه درست نکنید
      خدا نسل تون از ایران برداره

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دروغ تویی. الان خریدم .خ طالقانی 7000 تومان

      • حسين

        محله شما كجاست كه ما بياييم گوووووجججججه بخريم.

      • بدون نام

        لابد توام همسايه احمدي نژادي

    • بدون نام

      وقتی کشور خودمان نیازمند میباشد صادرات چرا؟ وتقعآ اینهایی که صادرات میکنن چه کسانی هستن ؟ آیا از خود این مردم با غریبه هستن.

    • رضا محمدی

      همه چی کاره خودتونه خدا نابودتون کنه

    • محمد

      خدایا مسوولین بی عرضه و بی کفایت ما را مرگ بده. بیچاره کردن ملت رو.

    • عباس گلدوست

      اون احمقی که دستور صادزرات میده باید اعدام بشه ، از امریکا کثیف تر همین منافقان داخلین که متاسفانه مسول و مدیر هم هستن ، اخه کدام بی شرفی اینها را مسول این مزدم فقیر میکنه

    • بدون نام

      ده کیلو میخوام کم خونی دارم خخخ

    • نرگس

      من تو عید خبر ازادی وارداتو دیدم به همه گفتم گوجه میره بالا ده تومن.کاملا مشخص بود.چند وقت دیگه پیاز ارزون میشه صادرات اونو ازاد میکنن اینو متوقف و این رویه ادامه دارد.

    • بدون نام

      عجب خر تو خری ،شده چاپ بشه. مسئولان بی درد

    • idah0111

      ایشالله که همه مسئولین کشور یکی یکی سقط شن هم خودشون هم خانوادشون

    • بدون نام

      با همین مقطعی گفتن هر کی هر چی تیغش میبره از مشتری میگیره.

    • بدون نام

      روحانی جون هرکی رو دوست داری برو هرروز یه داستان جدید بوجود میاد دیگه کارد به استخوانمون رسیده

    • بدون نام

      لعنت ابدی خدا و فرشتگان و تمام انس و جن بر شما خیانتکاران باد

    • ir..

      مملکت ایران دیگه جای زندگی نیست

    • بدون نام

      سیاستهای غلط یا خیانت آشکار .اخه وقتی یه چیزی تو کشور کمه و شدیدا مورد نیاز چرا صادر میکنید .خدا لعنت کنه مسئولین بی فکر سودجورا

    • بدون نام

      لعنت خدا بر مسولین من الاول والاخرینشان

    • بدون نام

      فقط خدا لعنتتون کنه آتیش تو قبر خودتون و هفت جد و آبادتون

    • سعید رحیمی

      چرا مردمو نا امید میکنید

    • ملت ایران

      عجب سیاستی دارید, از طریق همین رسانه ها گرون میکنید, هر چیزی رو که مایل باشید, همین امروز من گوجه خریدم, ۳/۵۰۰ ولی حتما فردا برم بخرمهمون ۱۰ هزار میخرم, خدایا چقدر این مردم ایران مظلومن

    • بدون نام

      خفه شو آقای کار گر با این حرفهای صدمن یک
      غاز شما مردم را به بازی گرفته اید

    • بدون نام

      بگو مرگ برگ آمریکا.

    • بدون نام

      یه درصدبه فکرمردم باشید مادرامدنداریم بیکاریم روحانی خجالت بکش ..

    • بدون نام

      واقعا توی یه مملکت بی عرضه سالار داریم زندگی میکنیم. خودمون بی عرضه ایم چون. دزد سالار رانت سالار دروغ سالار تنبل سالار
      حقمونه چون عرضه هیچ کاری نداریم

    • بدون نام

      پیاز کم بود گوجه هم اضافه شد ،هر دم ازین باغ بری میرسد ،خدایا به کجا داریم میریم خودت کمک کن

    • بدون نام

      بابا دیگه گندشو در اوردن انگار تعمد دارن مردم اذیت بشن و ناراضی شون کنند

      پاسخ ها

      • بدون نام

        دلار كم دارند و به طرق مختف پول اختلاسهاشون رو از حلقومتون بيرون ميكشند

    • بدون نام

      خاک بر سر مسئولان

    • بدون نام

      باید وزیر کشاورزی در یکی از میادین شهر به دار آویخته شود.

    • بدون نام

      بالاخره باید یه جوری سر مردم گرم بشه یه روز مرغ یه روز پیاز یه روز گوشت یه روز گوجه فرنگی .رونق اقتصادی یعنی صادر کردن مایحتاج مردم به برادران عراقی که اونجا راحت زندگی کنند خوش بحالشون

    • بدون نام

      ۱۳۱۳ خب بگوتا حواسمان جمع باشه

    • بدون نام

      خاک عالم بر سرتون با داره کردنتون مگه بازرسی قانونی وجود نداره ؟یا عدالتی آخه گوجه .سیب زمینی پیاز چیه که روز به روز فقط میدونید گرانتر ش کنید برای محو شدن آفریده شده اید

    • بدون نام

      ۱۳۳۵ احسن

    • بدون نام

      به یاری خداوند یکتا آنهایی که باعث گرانی می شوند لعنتی هستند هم در این دنیا وهم آخرت

    • بدون نام

      باعث گرانیها افراد بی هویتند

    • حسن استقلالی

      علی برکت الله

    • بدون نام

      ۱۴۴۳ اونکه تو میخری گوجه نیست تا حالا گوجه به عمرت دیدی

    • بدون نام

      ۱۴۵۸ امثال خودت که میری رای میدی

    • بدون نام

      ۱۴۵۹ نظر درست بده که درد مدم بخوره

    • بدون نام

      میفرستن عراق و سوریه

    • بی نام‌

      وقتی وزیر نانوا ن صمت تصمیم به آزاری صادرات گوجه فرنگی و رب گوجه می گیرد طبیعی است تولید کنندگآن بجای فروش داخلی با توجه به قیمت بالای ارز صادرات خواهند داشت آنوقت مردم کشور هم همان محصولات را با قیمت ارز آزاد باید بخرند
      شعور وزیر را اصلاح کنید

    • مهدی

      نوبتیه سه ماه بیشتر نیست! بعدش ارزون میشه ممکنه تا هشت هزار تومان هم بعد سه ماه پایین بیاد!!مث پیاز اولش کیلویی17 هزار تومان شد به لطف دولت تبخیر امید و مدیریت همیشه در صحنه الان شده 14هزار تومان فت و فراوان

    • بدون نام

      دیوونه خونست!

    • بدون نام

      بیشتر ازاینابدیدبه کشوردوست وبرادرعراق هشت سال متجاوز.

    • بدون نام

      بیشتر ازاینابدیدبه کشوردوست وبرادرعراق هشت سال متجاوز.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        ای دشمن انقلاب بی ادب

    • رهگذر تنها

      خوبه

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شاید این گرانیها ازنطراقای روحانی. گرانی نیست .یا اعلام کند جنگ روانیه دشمنه علیه ملت .

    • بدون نام

      خلایق هر چه لایق، ببینید دنیا به کدام سو می رود و ما فکر و خیالمون باید درگیر چی باشه!! کمی تفکر

    • ℓovε

      مادیشب خریدیم کیلو چهارو پونصد چ گوجه ای بود به
      الکی نگید گرون شد ک گرونش کنن

    • بینام

      تنها چیزی که برای اینا اهمیت نداره جان و مال و رفاه مردمه
      اینا به روش انگلیسی دارن مملکتو اداره میکنن مردم که گرسنه باشن به فکر سیر کردن شکم خودشونن دیگه با اینا کاری ندارن

    • ali.kereyzi

      من خودم ساندویچی دارم دیروز اوردن دم مغازه یه سبد پانزده گیلوی خریدم سیتومن کیلوی دوتومن .دوستان نر باریا گرون میدن از تره بار خرید کنین ولی چیز دیگه میوه فروشیا کیلو هفت میدن برا برقشونو اجارشونو کارگرشونو سود همه چی روش میکشن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج