جاباما
۸۵۵۹۳۷
۳۶ نظر
۵۰۰۹
۳۶ نظر
۵۰۰۹
پ

۷۵درصد قدرت خرید کارگران از دست رفت

نماینده کانون انجمن‌های صنفی کارگری ایران گفت: مگر با ۱.۵ میلیون که تصویب شد می‌توان سفره کارگری را تا پایان ماه نگه داشت، نزدیک به ۷۵ درصد قدرت خرید کارگران در سال ۹۷ از دست رفت.

خبرگزاری فارس: ناصر چمنی در نشست با اصحاب رسانه با اشاره به فرارسیدن روز جهانی کارگر و هفته کارگر، اظهار داشت: متأسفانه وقتی هفته کارگر می‌رسد فکر می‌کنند فقط با جشن گرفتن و چند مراسم تمام می‌شود درحالی‌که هدف از نام‌گذاری این روز بیان مشکلات کارگری است.

وی افزود: در این هفته باید مطالب و مشکلات صنفی و معیشتی کارگری و امنیت شغلی که تقریباً ازدست‌رفته باید مطرح شود.

به گفته نماینده کانون انجمن‌های صنفی کارگری ایران در حال حاضر نزدیک ۹۶ درصد جامعه کارگری با قرارداد کار موقت کار می‌کنند و این نشان‌دهنده از دست رفتن امنیت شغلی کارگران است، کارگری که امروز از سر کار خارج می‌شود از حضور خود در روز بعد در کارخانه مطمئن نیست، از این بزرگ‌تر تهدید و نگرانی برای یک کارگر وجود ندارد.

وی ادامه داد: در شرایط اقتصادی موجود کارگر نمی‌داند باید به فکر معیشت خود باشد یا امنیت شغلی خود، متأسفانه در شرایط بازار که عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد بحث قراردادهای کار موقت تبدیل به‌عنوان اهرمی برای بهره‌کشی از کارگران در دست برخی کارفرمایان شده است.

چمنی خاطرنشان کرد: وقتی کارگری با ۲۰ سال سابقه کاری به‌راحتی اخراج می‌شود یعنی شرایط با عدالت همخوانی ندارد، این کارگر پس از ۲۰ سال که تمام عمر خود را در یک واحد صرف کرده را اخراج می‌کنند چه‌کار باید بکند؟ فوقش طرح حمایتی برای ۲ سال بیمه بیکاری دارد که بعدازآن هم بیکار می‌ماند.

وی بیان کرد: به‌تناسب اتفاقاتی که به لحاظ اقتصادی در چند سال اخیر در کشور رخ‌داده و موجب کاهش ارزش پول ملی شده، سفره‌های کارگری خالی شد.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری آذربایجان شرقی ادامه داد: هر اتفاقی در جامعه می‌افتد هزینه آن را قشر کارگر می‌پردازد، جامعه کارفرمایی بدون هیچ فعالیتی در سال ۹۶ سرمایه ثابتش ۳.۵ برابر افزایش یافت اما در مقابل کارگر ۳.۵ برابر سفره‌اش خالی شد.

وی گفت: به‌عنوان نماینده کانون انجمن صنفی کارگری ایران، در شورای عالی کار پس از ۱۴ ساعت دستمزدی تصویب کردیم، اما دولت به‌نوعی برخورد می‌کند که انگار در قبال کارگران شق‌القمر کرده درحالی‌که بر اساس ماده ۴۱ قانون کار، حقوقی که کارگر می‌گیرد باید بتواند ۳.۳ درصد معیشت خانواده را به سر برساند.

چمنی اضافه کرد: مگر با ۱.۵ میلیون که تصویب شد می‌توان سفره کارگری را تا پایان ماه نگه داشت، نزدیک به ۷۵ درصد قدرت خرید کارگران در سال ۹۷ از دست رفت در مقابل در سال جاری تنها ۳۶.۵ درصد افزایش حقوق داشتیم، اگر ۷۵ درصد می‌توانستیم افزایش دهیم تنها قدرت خرید سال گذشته حفظ می‌شد، افزایش ۳۶.۵ درصدی کار شق‌القمری نیست.

وی اضافه کرد: بر اساس ماده ۷ تبصره یک که گفته می‌شود قرارداد کار موقت و مستمر باید مشخص می‌شد و در زمان دکتر ربیعی پس از ۲۰ سال مصوب شد اما پس از رفتن آقای ربیعی در دبیرخانه دولت مسکوت ماند و اهمیتی به آن داده نمی‌شود. حداقل دولت این موضوع را مشخص کند تا معلوم شود قرارداد کار موقت و مستمر در کدام کار می‌تواند باشد و این امروز این اصلی‌ترین مطالب انجمن‌های صنفی کارگری است،

نماینده کانون انجمن‌های صنفی کارگری ایران بابیان اینکه تشکلات کارگری متأسفانه بنا به دلایلی ضعیف نگه‌داشته شده‌اند و این‌یک واقعیت است و نمی‌تواند مطالبات خود را مطرح کند، گفت: دولت به‌جای جشن گرفتن ماده ۷ آیین‌نامه را در هیئت دولت مصوب کند.

وی اضافه کرد: بر اساس قانون اساسی حق تشکیل تشکل‌ها در اختیار کارگران گذاشته‌شده اما وقتی گروهی از کارگران بر اساس قانون درخواست ایجاد تشکل کارگری می‌دهند متأسفانه آن کارگر اخراج می‌شود، ظلمی بزرگ‌تر این کجا اتفاق می‌افتد.

وی افزود: اصلی‌ترین مطالبه جامعه کارگری، امنیت شغلی، تشکل کارگری و مطالبه گری است، اگر کارگری امنیت شغلی و تشکل کارگری نداشته باشد نمی‌تواند مطالبه کند و این نقطه‌ضعف است و اخراج یک کارگر که درخواست ایجاد تشکل داشته حق مطالبه گری را از دیگر کارگران می‌گیرند.

رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگری آذربایجان شرقی بیان کرد: انتظار داریم در هفته کارگر تریبون‌های مختلف به اصحاب کارگری داده شود، حتی در صداوسیما مشکلات کارگری به‌صورت تخصصی مطرح و بررسی شود، چرا یک کارفرما به‌راحتی می‌تواند کارگری را اخراج کند.

وی ادامه داد: کارگران در همه صحنه‌های انقلاب قدم‌به‌قدم نقش بسزایی را ایفا کردند، ۱۴ هزار شهید جنگ تحمیلی از جامعه کارگری بود، هشت سال به خاطر جنگ تحمیلی افزایش حقوق نداشتند اما در حال حاضر متاسفانه به مشکلات کارگری بی مهری می شود.

چمنی با شار به مباحث سازمان تأمین اجتماعی، گفت: تأمین اجتماعی یک صندوق غیردولتی است اما همه اقدامات از سوی دولت انجام می‌شود و مدیریت از طریق دولت انتخاب می‌شود، درحالی‌که در سازمان تأمین اجتماعی دولت هیچ خدماتی ارائه نمی‌دهد و تا سال گذشته ۱۸۰ هزار میلیارد تومانی به تأمین اجتماعی بدهکار بوده و به‌جای اینکه بدهی سازمان را بدهد متأسفانه رئیس‌جمهور دولت تدبیر و امید به‌راحتی می‌گوید شستا را بفروشید برود، اما صندوقی که از آن شما نیست شرعاً نمی‌توانید بفروشید.

وی ادامه داد: چر امروز شستا ضرر ده شده، چرا سازمانی که بزرگ‌ترین هلدینگ خاورمیانه است سود ده نیست، چون مدیران سفارشی‌شده و انتصابی هستند و کارگران و کارفرمایان که صاحبان اصلی آن هستند هیچ نقشی در تصمیم‌گیری‌های سازمان تأمین اجتماعی ندارند.

نماینده کانون انجمن‌های صنفی کارگری ایران گفت: تعهداتی که دولت بر عهده تأمین اجتماعی می‌گذارد و عمل نمی‌کند و به حالت پوپولیستی مطالبی را مطرح می‌کنند اما به مطالبات پاسخ نمی‌دهند.

چمنی خاطرنشان کرد: در حد توان مشکلات را پیگیری و مطالبات را بیان کرده‌ایم، متأسفانه فعل خواستن از طرف دولت نیست، اگر اداره کار از تشکل حمایت کند و عضو تشکل به خاطر یک نامه اخراج نشود این تشکل پویاتر می‌شود.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 8/8 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      درعوض سفره بعضی از آقایان رنگین تر شده

    • بدون نام

      تو ایران هیچ اهمیتی به گارگر نمیدن فقط حرررررف

    • بدون نام

      شرکت لوله سازی ماهشهر کارگراشو با ۱۴سال سابقه داره اخراج میکنه کارگری که جوانی شو داده تو شرکت اخراج میکنه

    • ‌ ‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ‌‌‌‌ سانسور چی در کما است دعا کنید ‌‌‌ ‌‌‌‌‌‌‌

      این دولت چنان بلائی سر کارمندان و کارگران درآورده که نگو
      ۱۳ درصد حقوق اضافه کرده و دیده تابستان است و کولر های خانه ها روشن میشود
      نرخ آب
      نرخ برق
      نرخ گاز
      را ۳۰ درصد اضافه کرده و بعد از آن طرف گاز برق و آب را رایگان به عراق و ترکیه ارسال میکند
      واقعا چه کسانی به روحانی رای دادن؟

      پاسخ ها

      • بدون نام

        مثلا دولت بعدی یا دولت های بعدی میخوان معجزه کنند؟؟ محاله و هزاران بار محاله

    • بدون نام

      به جاش قدرت خرید ثروتمندا بالا رفت چرا نکته های مثبت رو نمیبینین؟؟ علی برکت الله

    • کارگر

      باسلام بنده ۱۱ سال دریک مجموعه ای کار کردم ۱۱ فروردین ۹۸ بهم زنگ زدن دیگه سرکار نیا حالا تواین اوضا گرانی چه باید کرد از مسولین محترم درخواست میشه رسیدگی کنن ازکسانی که این پیام میخونن درخواست میشه اگر از مسولین کسی میشناسند این پیام واگذارکنن بهشون با کمال تشکر وقدر دانی اگرشماره خواستن همینجا پیام بگذارند ممنونم

    • بدون نام

      متاسفانه هیچ نظارتی به شرایط کاری کارگران نیست اداره کار پشتیبان کارفرما ها است و کارفرماها هر ظلمی بخواهند در حق کارگر انجام می دهند

    • بدون نام

      مردمان نادان= کشور ویران

    • amb

      کارگر که توان گرفتن حق خود از ظالمان را ندارد و ظالمان نیز انتظار کمک کارگران در شرایط سخت پیش رو را نداشته باشند

    • بدون نام

      کارگران بدبخت بعضی هانه بیمه هستندنه امنیت شغلی دارندفقط وفقط به طیف کارگرظلم میشه

    • .

      فقط خدا از خودشون وخانواددشون نگذره . ....
      چ فایده کی ک رسیدگی کنه همه میخوان جیبا خودشون پرپول بشه

    • بدون نام

      این عددهارو از کجاتون در میارید؟ با این حقوقا اصلا قدرت خریدی وجود نداشت که حالا ۷۵ درصدش از بین رفته باشه.
      شما که اینقدر ادعا دارید اگر دین ندارید حداقل آزاده باشید

    • بدون نام

      پس چرا افزایش حقوق ۳۰٪ شد. آیا این دزدی نیست.. اگه عرضه روبرو شدن با آمریکا رو ندارید مردم باید تاوانشونو پس بدهند؟؟ پس شما که میگفتید آمریکا هیچ غلطی نمیتونه بکنه اما حالا میبینیم که هر کاری دوست داشته کرده!! آه و ناله ای کودکان و مردمان فقیر گرسنه و شرمنده زن و بچه گرفتارتان خواهد کرد

    • یک ایرانی

      خاک بر سر دولت بیکفایت

    • بدون نام

      الحمد اله نمردیم .یک تیتر درستی این اخبارک داغ زد.البته بیش از این چیز است

    • س.ص

      ومتاسفانه پس از 20سال کار وقتی اخراج بشی دبگه جایی بهت کار نمیدن چون نیروی کار با سنِ بالا کسی نمی خواد

    • بدون نام

      کارگران تنها قدرت خریدشان کم نشده بلکه کارمندان هم قدرت خریدشان 75 درصد کم شده. از سال گذشته تا کنون علیرقم اینهمه تورم و گرانی چیزی به حقوقمان اضافه نشده و مبلغی هم که طبق مصوبه مجلس قراره اضافه بشه هم اولین ماهش (مربوط به فروردین)میره توی جیب صندوق بازنشستگی!!!

    • بدون نام

      کارگران تنها قدرت خریدشان کم نشده بلکه کارمندان هم قدرت خریدشان 75 درصد کم شده. از سال گذشته تا کنون علیرقم اینهمه تورم و گرانی چیزی به حقوقمان اضافه نشده و مبلغی هم که طبق مصوبه مجلس قراره اضافه بشه هم اولین ماهش (مربوط به فروردین)میره توی جیب صندوق بازنشستگی!!!

    • بدون نام

      خدا ریشه تون را بخشکاند انشالله

    • جواد

      هنوز مونده تا کارگر و با خاک یکسان کنند در آینده کارگر میشه برده کار کنه یه لقمه نون بهش بدن از ماست که بر ماست

    • کوتنا

      حرفاشون کاملا درست و دقیقه اما کو گوش شنوا؟؟؟؟
      نه امنیت شغلی نه درآمد کافی نه قانون درست و حسابی

    • بدون نام

      75درصد از 5 درصد باقیمانده از گذشته ! عملا داریم به مرگ نزدیک میشیم

    • بدون نام

      خدا لعنتتون کنه که مردم رو بیچاره کردین
      بیکاری و بی پولی نابودمون کرد

    • ir..

      چرخ فلک می‌چرخه

    • بی نام‌

      نماینده محترم که فقط قصد فریب کارگران را دارید اگر فردی صادق هستید و به دنبال احقاق حق کارگران بهتر بود در حضور مقام معظم رهبری این مطالب را می فرمودید می توانستید با هماهنگی در جلسه ای اگر هم اجازه داده نمی شد مطالب را به دفتر ایشان بصورت مکتوب ارسال می کردید و مرقوم می کردید سال رونق تولید و سال اقتصاد ملی و هر نامی برای هر سالی گذاشته شود محقق نمی شود و نخواهد شد مگر با سعی و کوشش کارگران وقتی کارگر امید کار فردا را نداشته باشد وقتی کارگر دغدغه زندگی داشته باشد انتظار شکوفایی و ابداع و اختراع توسط کارگر نشدنی است
      کارگران از نمایندگان خود انتظار دارند صدای آنها را به بالاترین مقام کشور برسانید ریاست جمهور محترم و وزیر کار اقدام نخواهند کرد

    • بدون نام

      متاسفانه دولت و سازمان تامين اجتماعي و كارفرما ها به اين قضيه بي توجه هستند و اصلا اهميتي نميدهند

    • بدون نام

      متاسفانه دولت تامين احتماعي و نماينده كارفرمايان آنقدر تلاش و حيله گري كردند كه با افزايش حقوق كارگر مقابله كنند و موفق شدند ولي در نهايت دود اين كار به چشم توليد و صنعت ميرود كارگر اگر تامين نباشد خسارتي كه وارد ميكند از منفعتش قطعا بيشتر است

    • بدون نام

      کارگر. مرد تواین مملکت این مملکت مال پول دارست قشر ضعیف ادم نیست که کسی مگ به فکر مردم هست

    • بدون نام

      خدا ازشون نگذره

    • ساسان

      مبارک دولت کلید و امید.
      احسنت

    • بدون نام

      ۷۵٪؟!خونه پارسال چند سال ساخت سمت ما بود۱۳۰تومن الان میگن ۴۵۰تومن؟داداش این ۷۵٪نیست۷۵۰٪ه.

    • بی نام

      شرکت ما رسما اعلام کرد که افزایش حقوق مطابق سال گذشته یعنی سال ۹۷ اجرا میشه و از افزایش حقوق مصوب دولت که ۳۶ درصد هست پیروی نمیکنه و بهمون هم هشدار دادند که هر کسی هم اعتراض کنه در جا اخراج میشه اسم شرکتمون هم صنایع غذایی عباس شوشتر هست...

    • بی نام

      شرکت ما رسما اعلام کرد که افزایش حقوق مطابق سال گذشته یعنی سال ۹۷ اجرا میشه و از افزایش حقوق مصوب دولت که ۳۶ درصد هست پیروی نمیکنه و بهمون هم هشدار دادند که هر کسی هم اعتراض کنه در جا اخراج میشه اسم شرکتمون هم صنایع غذایی عباس شوشتر هست...

      پاسخ ها

      • بدون نام

        برید خداروشکر کنید که اخراج نشوید افزایش سال۹۷ هم خوبه توقع ما ملت بالا رفته در قدیم کارگر ماشین نداشت ولی الان اکثر کارگرا ماشین وخانه دارن زیاد ناشکری نکنید یکبار دیدی اخراجتان کرد ودیگر هیچ درآمدی نداری پس زیاد جامع کارگری توقعتان را بالا نبرید دولت واسه کارمندانش هم حداقل حقوق رایک میلیون وپانصد اعلام کرده که باافزایش ۴۴۰ هزار تومان امسال به دومیلیون هم نمیرسه پس بااین حساب کارگر از کارمندان دولت که بهترن هستن

    • بدون نام

      شب وروز این کشور شده کارگر یعنی به غیر از کارگر کسی دیگری داخل این کشور زندگی نمیکنه درآمد کارگر ازهمه کارمندان دولت بهتره بعد از شرکت نفت وصنایع فولاد نسبت به کاری که انجام میده کارگرا بیشترین درآمد را دارن

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج