۸۵۷۱۷۹
۵۰۰۷
۵۰۰۷
پ

هدی برکات: ۶سال دیر به جایزه بوکر رسیدم

هدی برکات می‌گوید رمان "پست شبانه" که برنده جایزه بوکر عربی شد را در واکنش به بحران مهاجرت نوشته است.

ایسنا: "هدی برکات" نویسنده لبنانی که اخیرا به عنوان دومین زن برنده جایزه بوکر عربی معرفی شده است از مسیر نویسندگی‌اش سخن می‌گوید.

هدی برکات: ۶سال دیر به جایزه بوکر رسیدم

به نقل از نشنال، این نویسنده ۶۷ ساله می‌گوید جوایز ادبی او را دچار بحران وجودی می‌کنند. "برکات" که در پاریس زندگی می‌کند، می‌گوید این حقیقت که کتاب "‌قلمرو پادشاهی زمین"‌ فقط در لیست نامزدهای اولیه بوکر عربی سال ۲۰۱۳ قرار گرفت و فراتر نرفت، برایش مایوس‌کننده بوده است.

او در این‌باره اظهار می‌کند: "من هنوز هم فکر می‌کنم کتاب "‌قلمرو پادشاهی زمین‌" بهترین اثر من تاکنون بوده است و از این‌که آن را در لیست نامزدهای نهایی جایزه بوکر عربی سال ۲۰۱۳ ندیدم احساس خوبی نداشتم. بعد آن از قسم خوردم دیگر وارد رقابت‌های این‌چنینی نشوم، چرا که برای آزمون و خطا زیادی پیر هستم."

"‌رانیا"‌، مدیر برنامه‌های "‌برکات"‌ کسی بود که این نویسنده را مجاب کرد کتاب "پست شبانه" را در دوازدهمین جایزه سالانه بوکر عربی شرکت دهد.

"‌پست شبانه" داستانی است درباره داستان‌های مختلف و شخصیت‌های گوناگونی را از نانوا گرفته تا پستچی در هیاهوی زندگی تصویر می‌کند. این شخصیت‌ها که برخی از آن‌ها تبعید شده، برخی مهاجر و برخی دیگر بی‌خانمان هستند، نامه‌هایی می‌نویسند که در آن‌ها از سختی‌های غربت سخن می‌گویند، این درحالی است که می‌دانند بیشتر نامه‌های‌شان هرگز به مقصد مورد نظر نمی‌رسد.

کتاب "پست شبانه"‌ که در کمتر از ۳۰۰ صفحه نوشته شده است، تحسین رئیس مراکشی هیئت داوران جایزه بوکر عربی را برای ساختار روان و قدرت آن برای بیان افکار درونی انسان‌ها به دنبال داشت.

برکات توضیح می‌دهد که هدف اصلی‌اش برای نگارش این اثر به تصویر کشیدن شجاعت نبوده و بیش‌تر از هر چیزی این کتاب درحقیقت رمانی درباره احساسات، تنهایی و انسانیت است.

این نویسنده با بیان این‌که این رمان را در واکنش به بحران مهاجرت که سراسر دنیا را فراگرفته، نوشته است بیان می‌کند: "انسان‌های بسیار زیادی از کشور و خانه‌های‌شان فرار کرده‌اند، درحالی که جایی برای رفتن ندارند. آن‌ها در سراسر دنیا پراکنده شده‌اند و سوار قایق‌های مرگ می‌شوند؛ این درحالی است که جهان نمی‌خواهد حتی نگاهی به آن‌ها بیاندازد. من شخصیت‌های داستانم را همچون انسان‌های بی‌گناه می‌بینم و تمام هدفم از نوشتن این نامه‌ها در داستان، دادن شانسی برای دیده شدن این نوع انسان‌ها است."

داشتن تجربه‌ای مشابه‌ در دوران نوجوانی باعث شد "برکات" به نویسندگی روی بیاورد. او در شهر مسیحی "مارونی‌" در شمال لبنان متولد شد و سپس به "بیروت" جایی که در آن مدرک خود را در رشته‌ ادبیات فرانسوی گرفت،‌ رفت. در طول جنگ داخلی لبنان، او به عنوان مترجم، معلم و خبرنگار مشغول به کار بود.

اکنون بیشتر آثار برکات به زبان‌های مختلف ترجمه شده‌اند. او امیدوار است این جایزه خوانندگان بیشتری را به رمان‌های نوشته‌شده به زبان عربی جذب کند و همچنین امیدوار است آثاری که در آینده آن‌ها را خلق خواهد کرد در این راه یاری‌اش کنند.

برکات می‌گوید: "من معتقدم رمان‌های بسیار بهتری در راهند. بسیاری از مردم همیشه شکایت می‌کنند که بیش از حد معمول نویسنده در جهان وجود دارد و هر اثری چاپ می‌شود. جواب من به آن‌ها این است، چرا که نه؟ بگذارید بنویسند و آثارشان را چاپ کنند. در پایان تنها آثار خوب هستند که باقی می‌مانند."

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج