۸۵۹۳۴۲
۲۷ نظر
۵۰۱۴
۲۷ نظر
۵۰۱۴
پ

چرا قیمت خودرو ترمز برید؟

کارشناسان معتقدند رشدهای جهشی چند روز اخیر در بازار خودرو به دلیل جست‌وجوی سوداگرانه سرمایه‌های کلان برای یافتن محلی امن و غیرقابل کنترل از سوی دولت رخ داده است؛ با این حال حتی مشاهده شده چندین نفر سرمایه‌های خود را روی هم می‌گذارند تا یک خودرو خریداری کنند و در بازار با قیمت بالاتر بفروشند.

ایرنا نوشت: کارشناسان معتقدند رشدهای جهشی چند روز اخیر در بازار خودرو به دلیل جست‌وجوی سوداگرانه سرمایه‌های کلان برای یافتن محلی امن و غیرقابل کنترل از سوی دولت رخ داده است؛ با این حال حتی مشاهده شده چندین نفر سرمایه‌های خود را روی هم می‌گذارند تا یک خودرو خریداری کنند و در بازار با قیمت بالاتر بفروشند.

با افزایش قیمت ارز و هم‌عرض آن، کاهش ارزش پول ملی در سال گذشته، سرمایه‌ها به سمت بازارهایی سرازیر شد که امکان حفظ ارزش پول و سوددهی بالاتر در آن‌ها ممکن بود. خودرو یکی از این بازارهای مورد هدف نقدینگی افسارگسیخته بود که با حرکت یاد شده، موجبات رشد سرسام‌آور قیمت‌ها در این بازار فراهم شد. از طرف دیگر، عرضه خودرو هم محدود بوده و این امر هم مزید بر علت شده تا این رشد قیمتی بدون هیچ‌گونه دلیل بنیادینی از سمت تولید، تشدید شود.

بازار خودرو تاکنون چندین مرتبه جهش قیمت را تجربه کرده و به نظر می‌رسید این رشدهای غیرمنطقی دیگر به اشباع رسیده باشد، اما اتفاقات روزهای گذشته و رشدهای مجدد قیمتی در این بازار، خط بطلانی بر این گزاره و فرضیه سقف قیمتی بود. جالب این که هنوز بازار خودرو با تقاضای بسیار بالایی همراه است و قیمت‌ها هنوز نتوانسته ذره‌ای خدشه در انگیزه و هدف متقاضیان خودرو وارد کند. روند معکوس منحنی عرضه و تقاضا در این بازار موجب شگفتی اقتصاددانان نخواهد شد؛ چرا که بازار آزاد و نقش تعیین‌کنندگی قیمت در جایی که انحصار وجود دارد، خدشه‌دار می‌شود.

**بازار در دست سوداگران

محمدرضا نجفی‌منش، رئیس انجمن صنایع همگن قطعه‌سازی در خصوص عوامل رشد قیمت خودرو به ایرناپلاس گفت: در بازار خودرو حباب قیمتی شکل گرفته است. قیمت واقعی، همان قیمت کارخانه است و آنچه در بازار وجود دارد، تماماً غیرواقعی و حبابی است.

وی تأکید کرد: مردم باید بدانند که با قیمت بازار، خرید نکنند، چرا که همین رفتار باعث رشد این حباب و هیجانی‌تر شدن بازار می‌شود.

نجفی‌منش در ادامه درباره پیشنهاد فروش خودرو کارخانه‌ای با قیمت کمتر از پنج درصد بازار هم گفت: ما پیشنهاد دادیم برای اینکه بازار به سمت سوداگری نرود، قیمت کارخانه، پنج درصد زیر قیمت بازار باشد. این باعث می‌شود آن‌هایی که در بازار تقاضای کاذب ایجاد می‌کنند و موجب سوداگری می‌شوند، از این بستر خارج شوند و تنها تقاضای واقعی باقی بماند؛ بنابراین در این صورت قیمت‌ها به واقعیت نزدیک خواهد شد. اکنون وضعیت به‌گونه‌ای است که ظرف ۱۲ دقیقه حدود ۶۰ هزار نفر برای خرید خودرو ثبت‌نام می‌کنند.

وی گفت: علاوه بر این، با ایجاد سازوکار پنج درصدی، قیمت خودرو در بازار هم رو به کاهش خواهد گذاشت. مثلاً اگر پراید در بازار ۵۰ میلیون نرخ‌گذاری شود، در کارخانه این خودرو با قیمت ۴۷ میلیون تومان به مصرف‌کننده عرضه خواهد شد. این باعث خواهد شد که بازار هم با تعدیل قیمت مواجه شود و قیمت پراید به ۴۵ میلیون و کمتر برسد. این روند تا واقعی شدن کامل قیمت‌ها ادامه می‌یابد. علت این اتفاق هم به حذف تقاضای غیرواقعی برمی‌گردد؛ روندی که می‌تواند به افزایش قدرت سیگنال‌دهی و هدایت بازار از سوی کارخانه‌ها منجر شود.

**حرکت سرمایه‌های کلان از بازار ارز به خودرو

امیرحسن کاکایی، کارشناس بازار خودرو نیز در گفت‌وگو با ایرناپلاس اظهار کرد: قیمت خودرو در بازار به شکل عجیبی جهش می‌کند، به‌گونه‌ای که برای نمونه، قیمت سانتافه در عرض چند روز ۲۰۰ میلیون تومان رشد می‌کند. این افزایش قیمت با رشدهای پیشین در این بازار که به‌صورت تدریجی بود، کاملاً متفاوت است.

وی افزود: در روزهای گذشته که یک سری اتفاقات سیاسی و کلان اقتصادی افتاد، انتظار این بود که این رخدادها موجب افزایش قیمت ارز شود. اما دولت توانست این بازارها را کنترل کند و قیمت دلار در محدوده اندکی نوسان کرد و به مرز ۱۴ هزار تومان رسید. این وضعیت نشان می‌دهد که سرمایه‌ها به دنبال تحرک و جابه‌جایی هستند. هر چند که عوامل این روند مشخص نیست، اما می‌توان مشاهده کرد اتفاق مذکور ناشی از بازیگری سرمایه‌گذاران کلان است. سایر عوامل همچون واردات خودروی خارجی که مدت‌هاست ممنوع شده، دست‌نخورده باقی مانده‌اند. همچنین میزان تولید خودرو در کشور تغییری نکرده و حتی در هفته‌های گذشته افزایش هم پیدا کرده است.

به گفته این کارشناس بازار خودرو به نظر می‌رسد با توجه به اینکه سرمایه‌گذارها انتظار سود دارند و نگران حفظ ارزش سرمایه خود هستند، و از طرف دیگر، بازار ارز و طلا بسیار کنترل شده است، این سرمایه‌ها در حال ورود به بازارهای مسکن، خودرو و حتی بورس هستند. با این حال، باید به این نکته هم اشاره کرد، بازار بورس عمومی نیست و هر کسی وارد آن نمی‌شود، در بازار مسکن هم به دلیل رشد بالای آن، در حال حاضر مبادلات تنها با رقم‌های درشت و سرمایه‌های کلان صورت می‌گیرد؛ بنابراین تنها بازار خودرو است که با رقم‌های کوچک‌تر هم می‌تواند معامله شود، هر چند که در طی روزهای گذشته دیده شده که چند نفر به‌صورت شراکتی یک خودرو را خریداری می‌کنند به این امید که آن را با قیمت بالاتری به فروش برسانند و سودها را تقسیم کنند.

وی در جمع‌بندی سخنانش، گفت: به‌طور خلاصه می‌توان بیان کرد رشد قیمت کنونی به دلیل تحرک سرمایه‌ها و تورم انتظاری به وجود آمده در جامعه شکل گرفت؛ سرمایه‌ها در بازار خودرو مکان امن و مطمئنی یافته‌اند که دولت هم امکان کنترل کامل آن را ندارد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      به خاطر بی کفایتی این دولت دیگه

      پاسخ ها

      • مح

        خوب که چی ارزان میشع یا شورش باید بشه

    • کوروش احمدی

      چه تحلیل ابکی بود خودرو سازها دنبال بالا بردن قیمتها بودن که اتفاق افتاد

    • بدون نام

      چقدر دروغ چقدر اراجیف بخورد مردم میدید ؟؟؟؟ دست شماها و سبستم دولتی و مدیران سودجو برای مردم باز شده مابه التفاوت قیمت کارخانه تا بازار.تو جیب کارخانه دار میره هیچ دلالی وجود نداره چون دلال اصلی کارگزارهای خودروسازها هستن اینقدر شوآف اجرا نکنید

    • بدون نام

      دروغ

    • بدون نام

      دروغ جديد.

    • بی نام

      آقا جان والله من تعجب میکنم از عقل این مسئولین.برادر عزیز دوست خوب من بزگواران آیا واقعا شما نمیدونید علت تمام این مصائب پایین بودن سود بانکی هستش.آیا نمیدونید؟یا میدونید و نمیخواهید انجام بدید.برادر من همین فردا سود بانکی رو بکنید 30درصد بخدا ماشین قیمتش نصف میشه.مردم دارن ماشین خرید و فروش میکنن.وجدانا"هیچ دلالی هم نیست.تا مردم نرن دلال که نمیتونه کاری بکنه.مردم دارن با پولهاشون سودا میکنن.چون آقای همتی حاضر نیست سود بانکی رو بالا ببره.والسلام

    • parsian

      چون بی صاحبه

    • بدون نام

      همین قیمت بازار هم خودش الکیه... قیمت ی پراید ۹۸ الآن نهایت باید ۲۵ الی ۳۰ تمن باشه، نه ۴۷ تمن ... البته همون ۲۵... ۳۰ تمن هم زیاده... .

    • بدون نام

      خدایا این مملکت رو رو نابود کن

      پاسخ ها

      • بدون نام

        خدایا خودت به دادمون برس

      • بلبل

        الاهی آمین

    • بهزاد

      من با نظر کاربر14/7 موافقم راست میگه از آن روز که سودهای بانگی را کم کردن همه حجوم بردن به بازار خودرو ومسکن از آن روزی که رییس بانک مرکزی سودهای بانگی را آورد پایین از فردای همانروز همه چیز گران شد تقصیر رییس بانگ مرکزی میباشد هیچ دستی یا دست هیچ دلالی در کار نیست مقصر اصلی رییس بانک مرکزی میباشد باید رییس بانک مرکزی محاکمه شود

    • سعید

      احتمالا روغن ترمز نداشته که ترمز بریده.

    • سعید

      احتمالا روغن ترمز نداشته که ترمز بریده.

    • سعید

      احتمالا روغن ترمز نداشته که ترمز بریده.

    • بدون نام

      هیشکی به هیشکی میس

    • بدون نام

      دولت اصلاحطلب موفق شد قیمت خودرو را به چند برابر افزایش دهد !؟؟؟!!؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!/!؟؟؟؟.!

    • بدون نام

      قیمت خودرو ومسکن در دولت اصلاحات بشدت بالا رفته!)؟؟؟!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • بدون نام

      چون بیشتر از این جا نداره برای گران کردن چون قیمتها به آسمان هفتم رسیدن مگه میشه مگه داریم خدایا البته تقصیر ملته چون از این گرانی حمایت میکنند هرچه قیمت میره بالا بیشتر خریدار پیدا میشه

    • یک همشهری از شرق ایران زمین

      احتکار نکن بی وجدان بفکر اون بنده خدا باش که پیاده هست اره باتوام که چند تا ماشین گرفتی میخای بفروشی مثلا سود کنی کارمند هم هستی با توام بخون ولی یک روزی اه نفرین اون بدبختی که حسرت ماشین داشتن و تفریح و..... گریبانت خواهد گرفت

    • بدون نام

      بخاطر بی عرضه گی خودرو سازان چون با بی عدالتی دارن تو ضیع میکنند بله دونفر شریکی ثبت نام میکنند دوسال دیگر هم نمی توانند تحویل گیرند ولی تعدادی هابراحتی می گیرند می ریزند تو بازار بخدا مدیریت توضیع خودرو ومسکن را براحتی میشه حل کرد ولی کو گوش شنوا

    • حمید

      لعنت به سایپا وایران خودرو که ماشین بی کیفیت وگران تحویل مردم میده .آخه چرا میخریم تا اینا سرمون کلاه بزارن

    • بدون نام

      چون خودرو سازان می خواهند چرا وار دات خودرو ممنوع شده و خودرو های وار داتی رو ترهیص گمی کنند

    • مراد

      فساد، رانت، خیانت

    • ایرانی

      پس چرا همه وهمه چشم به حقوق کارگر دوخته اند که مبادا ریالی اضافه شود



      از این بابت کسی مسئول نیست ولی به حقوق کارگر که می رسه همه احساس مسئولیت می کنند که مبادا ریالی اضافه بگیرد کارگر بیچاره

      پاسخ ها

      • علی پارسا

        تو مملکت ما هیچکس به فکر رده پایین نیست
        به خدا ظلم داره بیداد میکنه.
        آه آه خدایا کمک

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج