پایان سلبریتی - مجری‌ها در تلویزیون؟
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
مجتمع فنی تهران_Fموبایل
کلینیک فرشته_موبایلf
قالیشویی بانو_هدر
رستوران پارسیان_D
کلاسینو_1
زمردی_داخلی1
سفیر بار ساقدوش_1
اپیلاسیون نانا 1
لاله زار مال_1
ریزخور_1
دکتر نداف کرمانی 1
لاله زار مال_3
اپیلاسیون نانا 3
زمردی_داخلی3
سفیر بار ساقدوش_3
ریزخور_3
کلاسینو_3
دکتر نداف کرمانی 3
لاله زار مال_4
اپیلاسیون نانا 4
ریزخور_4
دکتر نداف کرمانی 4
زمردی_داخلی4
سفیر بار ساقدوش_4
کلاسینو_4
دکتر نداف کرمانی 2
سفیر بار ساقدوش_2
ریزخور_2
کلاسینو_2
اپیلاسیون نانا 2
لاله زار مال_2
زمردی_داخلی2
مجتمع فنی تهران_F
کلینیک فرشته_f
۸۶۱۲۸۱
۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۷:۲۱
۱۰۷۵۹
این‌بار خبر نه کوتاه بود و نه تلخ؛ حضور بنیامین بهادری خواننده پاپ کشور در برنامه «ماه ماه» به‌دلیل آنچه «نداشتن تجربه اجرای تلویزیونی» و «متناسب نبودن نفس حضور یک خواننده و سلبریتی در قامت مجری ویژه برنامه افطار» گفته شد، مورد مخالفت مرتضی میرباقری، معاون سیما قرار گرفت.

روزنامه فرهیختگان: این‌بار خبر نه کوتاه بود و نه تلخ؛ حضور بنیامین بهادری خواننده پاپ کشور در برنامه «ماه ماه» به‌دلیل آنچه «نداشتن تجربه اجرای تلویزیونی» و «متناسب نبودن نفس حضور یک خواننده و سلبریتی در قامت مجری ویژه برنامه افطار» گفته شد، مورد مخالفت مرتضی میرباقری، معاون سیما قرار گرفت. البته پیش از این نیز بنیامین قرار بود مجری برنامه «تب تاب» باشد که آن‌هم به نتیجه نرسید.

پایان سلبریتی - مجری‌ها در تلویزیون؟

محمدرضا گلزار، حمید گودرزی، پژمان بازغی، اکبر عبدی، رامبد جوان، کامران تفتی، امیرعلی دانایی، دانیال عبادی و... چهره‌هایی هستند که خود را در قاب تلویزیون جا داده‌اند یا جا گرفته‌اند. برخی چهره‌ها که در دهه 80 و 70 ضامن فروش بالای فیلم‌های سینمایی بودند، شاید مدافعان حضور این چهره‌ها بگویند که در همه‌جای جهان وقتی دوره بازیگران در سینما به پایان می‌رسد و افت می‌کنند به تلویزیون می‌روند و نمونه‌هایی هم بیاورند. حرف‌شان درست است. اما چقدر ساختار سینما و تلویزیون ما و آنها شبیه به هم است. چند نفر از بازیگران داخلی که به اجرا رو آورده‌اند سعی کرده‌اند در کار اجرا یاد بگیرند و پیشرفت کنند؟ زمانی که یک چهره مشهور تفاوتی بین اجرا و بازی قائل نیست و با اطلاعات اندک وارد حوزه اجرا می‌شود، نتایجش چیزی است که الان شاهدش هستیم.

حضور سلبریتی‌ها چند سالی است که در تلویزیون رونق گرفته و با حضور پررنگ اسپانسرها و اصرار آنها بر استفاده از سلبریتی‌ها به‌منظور جذب مخاطب و تعیین‌کننده بودن نقش‌شان در برنامه‌سازی تلویزیون، این فضا در دو، سه سال اخیر شدت هم گرفته است. حضور پررنگ سلبریتی‌ها در سیما همزمان با ورود اسپانسرها به تلویزیون است.

اسپانسرهایی که به‌دنبال بازگشت سرمایه‌شان هستند و حتی از پرداخت دستمزدهای کلان به این چهره‌های مشهور ترسی ندارند و می‌دانند که طبقاتی از جامعه به محتوای برنامه اهمیتی نمی‌دهند و حضور یک سلبریتی برای ویترین برنامه‌ای متوسط را کافی می‌دانند. این حضور حداکثری، صدای معاون سیما را هم درآورد. میرباقری اسفند سال گذشته گفته بود اسپانسرها به‌عنوان بازیگران اصلی میدان، گرفتاری زیادی برای آنها ایجاد کرده‌اند و هر میزان حضورشان بیشتر شود، کار غیرحرفه‌ای می‌شود.

اجازه دهید برای فهم بیشتر مطلب به سال‌های قبل برگردیم؛ به زمان‌هایی که خبری از سلبریتی و فضای مجازی نبود و مجریان برنامه‌های محبوب تلویزیون حتما چهره‌های خاصی نداشتند. به این اسم‌ها دقت کنید: مرحوم منوچهر نوذری، مسعود روشن‌پژوه، محمود شهریاری، عموقناد و... کدام یک سلبریتی با تعریف امروز بودند؟ تکیه برنامه‌سازی بر چهره نبود و محتوا، ساختار و کارگردانی حرف اول را می‌زد.

اینکه تلویزیون با پررنگ کردن حضور سلبریتی‌ها، مستقیم یا غیرمستقیم، تعریف و پیام جدیدی از منزلت اجتماعی به مخاطب می‌دهد، مساله بزرگی است که وسط دعواهای سیاسی فراموش می‌شود. اختصاص شأن و جایگاه بیش از اندازه به سلبریتی‌ها و پرداخت رقم‌های سرسام‌آور در کوتاه‌مدت بر خانواده‌ها و در بلندمدت بر جامعه تاثیر می‌گذارد.

برگردیم به ماجرای بنیامین و مخالفت میرباقری با حضورش. البته این مخالفت شاید در لایه‌های زیرین جنگ قدرت مدیران شبکه سه و معاونان سیما باشد. اما فارغ از علتش، شاید وقت آن رسیده باشد که عقلای صداوسیما متوجه شوند که برای مقابله با شبکه‌های ماهواره‌ای، استفاده از سلبریتی‌ها حکم دست را دارد در برابر سیل. مقابله با سیل شبکه‌های ماهواره‌ای، کار اساسی می‌خواهد نه رفتارهای هیجانی و مقطعی. این میان اما شاید بخشی از مردم هم مقصر باشند.

بازار حضور و تعدد سلبریتی‌ها، بازار عرضه و تقاضاست. یکی از مهم‌ترین دلایلی که یک بازیگر معمولی یک‌دفعه تبدیل به سلبریتی می‌شود، دیده‌شدن و افزایش دنبال‌کننده‌های مجازی‌اش است. وجود عرضه و تقاضا مثل هر بازاری اینجا هم اهمیت دارد. تا وقتی افرادی هستند که برایشان رنگ و غذای مورد علاقه بازیگرشان همچنان مهم است، تلویزیون هم برایش وجاهت ایجاد می‌شود تا از جیب اسپانسر، این چهره‌ها را پشتیبانی مالی کند. هرچند در بزنگاه‌ها این سلبریتی‌ها بودند که نمک خوردند و نمکدان را یا شکستند یا به مکان نامعلومی پرت کردند.

الان فرصت مناسبی است که داستان سلبریتی و تلویزیون برای همیشه اصلاح شود. بهتر از همه می‌دانیم که نه سلبریتی‌های‌مان تحمل و ظرفیت چنین فشار و مسئولیتی را دارند و نه تلویزیون می‌تواند با این فرمان ادامه دهد. راه سلبریتی و تلویزیون باید جدا شود. ظاهرا باید برگشت به دوران طلایی تلویزیون در دهه‌های 60 و 70 و به تقویت برنامه، متن و کارگردانی پرداخت.

برچسب ها:
مطالب مرتبط
انتشار یافته: 5
در انتظار بررسی:0
Iran, Islamic Republic of
07:37 - 1398/02/19
دقیقا نظر من هم‌همین بود هر هنرمندی در جایگاه خودش احترام داره یک هنرپیشه نمیتونه گزارش ورزشی اجرا کنه یگ گزارش گر اخبار نمیتونه مسابقه اجرا هر کدام در جایگاه خودشون موفق هستن ولی بخاطر چهره زیبا یا معروفیت توهین بمخاطب فهیم هست
Iran, Islamic Republic of
07:48 - 1398/02/19
پایان مجریها ، پایان سلبریتیها ، پایان سیاسیون ، پایان زلزله ، پایان سیل ،........پایانی در کار نیست ......
Iran, Islamic Republic of
08:22 - 1398/02/19
دوران طلایی دهه ۶۰ و ۷۰ ؟ چنین دوره طلایی وجود نداشته فقط ماهواره ها و اینترنت هنوز نیامده بودند ودسترسی عموم مردم محدود بود.البته متاسفانه خیلی ها هنوز حسرت این گذشته را مخورند.
Iran, Islamic Republic of
08:41 - 1398/02/19
دهه ۶۰ و ۷۰ تعداد شبکه ها‌ کم بود (حداکثر ۵ تا تو دهه ۷۰ ) موبایل نبود ویدیو که ممنوع بود ماهواره یا نبود یا ممنوع بود چاره ای جز تلویزیون دیدن نداشتند
Iran, Islamic Republic of
22:23 - 1398/02/19
آقای نویسنده متاسفم که اجازه داده میشه بیسوادی مثل تومتن بنویسه بادرست بودن وغلط بودن متن کاری ندارم امادوست عزیزدرتمام دنیابه آدمهای معروف مشهوروشناخته شده میگن سلبریتی واین سلبریتی میتواندخواننده هنرپیشه فوتبالیست دانشمندوحتی رئیس جمهورباشدبعنوان مثال به نایب رئیس مجلس هم میتوان گفت سلبریتی چون معروف مشهوروشناخته شده است اکثرمجریان قدیمی مامعروف وشناخته شده هستن پس میتوان به آنهاهم سلبریتی گفت مانندعادل فردوسی پورجوادخیابانی وحتی آقای حیاتی گوینده اخبار
اینکه شمافقط هنرپیشه هاوخوانندگان راسلبریتی مینامیدبرمیگرددبه سوادعامیانه وسطح پایین شما
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج
شیرآلات زمانی_1
سوییچ ایران_1
خرید باکس 1
دکتر نائبی_1
عارفی_1
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_1
شیرآلات زمانی_3
دکتر نائبی_3
عارفی_3
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_3
سوییچ ایران_3
خرید باکس 3
عارفی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_4
سوییچ ایران_4
خرید باکس 4
دکتر نائبی_4
شیرآلات زمانی_4
شرکت ویرا انرژی مهر ماهان_2
شیرآلات زمانی_2
سوییچ ایران_2
دکتر نائبی_2
خرید باکس 2
عارفی_2
آیلین_فوتر موبایل کاشت ابرو
پارسیس_فوتر موبایل ساختمان
آیلین_فوتر موبایل بلفارو
زمردی_فوتر موبایل اصلی
قالیشویی بانو_فوترموبایل
شاخه نبات_ فوتر موبایل
دکتر عارفی - موبایل فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر موبایل
قالیشویی نوین_فوتر موبایل
تدبیرکالا_فوتر موبایل
شفا_فوترموبایل
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر موبایل
موسسه خیریه زهرا_فوتر موبایل
کلینیک النا_فوتر موبایل
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر موبایل
آیلین_تزریق چربی موبایل
رستوران پارسیان_فوتر موبایل
رستوران باغ بهشت_فوتر موبایل
فنی آتل_فوتر موبایل
شفا_فوتر
آیلین_فوتر بلفارو
موسسه خیریه زهرا_فوتر
قالیشویی محتشم کاشان_فوتر
قالیشویی بانو_فوتر
شاخه نبات_ فوتر
قالیشویی نوین_فوتر
آیلین_تزریق چربی
کلینیک النا_فوتر
رستوران باغ بهشت _فوتر
دکتر سید مصطفی حسینی_فوتر
رستوران پارسیان_فوتر
تدبیرکالا_فوتر
قالیشویی ادیب_فوتر
زمردی_فوتر اصلی
آیلین_فوتر کاشت ابرو
فنی آتل_فوتر
پارسیس_فوتر ساختمان