جاباما
۸۶۵۵۷۳
۲۴ نظر
۵۰۳۰
۲۴ نظر
۵۰۳۰
پ

چطور کامران تفتی تلویزیون را قبضه کرد؟

پروژه مخاطب‌تراشی صدا و سیما با توسل به بازیگران و سلبریتی‌ها نقطه پایان ندارد. بعد از حضور محمدرضا گلزار و زمزمه‌های حضور بنیامین بهادری در برنامه «ماه ماه»، اینبار شاهد حضور پر رنگ کامران تفتی در برنامه‌های رسانه ملی هستیم.

برترین‌ها: پروژه مخاطب‌تراشی صدا و سیما با توسل به بازیگران و سلبریتی‌ها نقطه پایان ندارد. بعد از حضور محمدرضا گلزار و زمزمه‌های حضور بنیامین بهادری در برنامه «ماه ماه»، اینبار شاهد حضور پر رنگ کامران تفتی در برنامه‌های رسانه ملی هستیم. این بازیگر تئاتر و سینما که بیشتر مردم او را با مجموعه‌های تلویزیونی همچون «زیر هشت»، «میکائیل» و «دیوار» که فیلمنامه آن‌ها توسط سعید نعمت‌الله نگاشته شده، می‌شناسند؛ در ماه رمضان علاوه بر ایفای نقش در دو سریال «برادر جان» و «از یاد‌ها رفته»، مجری‌گری دو برنامه «وقتشه» و «دل‌صدا» را هم بر عهده دارد.

با وجود تمامی انتقاداتی که به بازی ضعیف و کلیشه‌ای کامران تفتی وارد شده است؛ خود او نظر متفاوتی دارد.

خبرنگار شهروند در مصاحبه‌ای از او پرسید: «جناب تفتی؛ خیلی‌ها نقش شما را شبیه دیگر نقش‌هاتان در سریال‌هایی که در سال‌های اخیر بازی کرده‌اید، ارزیابی کرده‌اند و به‌خصوص همکاری‌هاتان با سعید نعمت‌الله. خودتان از این شباهت‌ها نمی‌ترسیدید؟ ترس از تکرار و کلیشه و...»

تفتی پاسخ داد: «اصلا؛ چون به‌هیچ‌وجه شبیه نیست. من یک خط کاراکتری را دنبال می‌کنم که حنیف تبلور آن است، نقطه تکاملش. از منصور کارخانه تا رشید زیبا و الان حنیف فراست شاهد یک خط و یک مسیر هستیم و به نظرم حنیف کامل‌کننده کاراکتر‌هایی ا‌ست که در کارنامه کاری‌ام دارم.»

روزنامه فرهیختگان درباره بازی‌های سریال «از یاد‌ها رفته»، که نسخه ضعیفی از سریال «شهرزاد» است؛ نوشت: «بازی‌های این سریال یکدست نیست و انگار در این ارکستر هر بازیگر ساز خودش را می‌زند؛ گاه کوک و گاه ناکوک. قدیمی‌هایی مانند بیتا فرهی و حسین پاکدل و حبیب دهقان‌نسب، مطابق استاندارد‌های کاریشان ظاهر شده‌اند و برخی دیگر نیز مانند علیرام نورایی، کامران تفتی و مهرداد ضیایی همچنان درگیر تکرار خودشان هستند. این ترکیب ناهمگون نوید یک سریال درخشان در حوزه بازیگری را نمی‌دهد.»

چطور کامران تفتی تلویزیون را قبضه کرد؟

و، اما هنر «مجری‌گری» حیطه‌ای تخصصی است. بی‌پروایی از حضور دوربین و خصوصیات فیزیکی شاید از ملزومات امر اجرا باشند، اما قطعا این خصایص کافی نیستند. افراد بسیاری هستند که سال‌ها تحت آموزش اساتید بزرگ فوت و فن و ریزه‌کاری‌های اجرا را یاد می‌گیرند و با تمرین و ممارست و پشتکار، در انتظار باز شدن در‌های پیشرفت و ترقی هستند؛ غافل از آنکه عده‌ای یک روزه، ره صد ساله را پیموده‌اند و امید گشوده شدن درها، در چنین شرایطی واهی است.

توزیع نابرابر امکانات و موقعیت‌ها در هر عرصه‌ای در کشورمان با توجه به ساختار‌های خاص آن عرصه، پیش می‌رود؛ در اقتصاد از طریق اختصاص ارز دولتی و تسهیلات بانکی و مالی، در سیاست از راه تخصیص تریبون و در رسانه ملی از طریق محدودسازی اجرای برنامه‌ها با حضور یک شخص خاص. در این شرایط اگر اذهان عمومی در مسیر اندیشیدن به رانت و لابی بیفتد، به بیراهه نرفته‌است.

بار‌ها انتقاداتی به رویه جدید صدا و سیما در استفاده از بازیگران در نقش مجری وارد شده است. با این‌حال باز هم با اصرار بی‌مورد مسئولین رسانه ملی، این رویه قویا به راه خود ادامه می‌دهد و حد یقفی ندارد. حضور کامران تفتی در صدا و سیما با چهار برنامه را باید با موشکافی بیشتری بررسی کرد. اگر صلاحیت و شایستگی او را موفق به احراز چهار جایگاه مهم کرده است؛ باید گفت که افراد شایسته و مستعد در مملکت بی‌شمارند، سد راه آن‌ها چیست؟ اگر دلایلی غیرفردی مقوم حضور قاطعانه او بوده، در این صورت لزوم آسیب‌شناسی جدی و تخصصی، بارز است.

چطور کامران تفتی تلویزیون را قبضه کرد؟

حسام الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور، روز جمعه در یک گفتگوی توییتری با یک کاربر که گفته بود: «ای کاش به عنوان نماینده دولت در شورای نظارت به جای گرفتن مچ صداوسیما، گرفتن دست صداوسیما را وظیفه می‌دانستید»، نوشت: «قصه پرغصه شورای نظارت را باید به تفصیل تعریف کرد، اما بدانید مشکلات مالی صدا و سیما مانند بسیاری شرکت‌های دولتی دیگر خودساخته و ناشی از عدم محاسبه درست نسبت میان درآمد‌ها با هزینه و فایده عملکردهاست.»

نماینده دولت در شورای نظارت بر صدا و سیما خاطرنشان کرد: «اگر صدا و سیما با همه دولت‌ها مشکل دارد احتمال بدهید مساله دیگری در میان باشد.»

روز یکشنبه اما، محمد حسین رنجبران، مدیرکل روابط‌عمومی صداوسیما، در پاسخ به توئیت آشنا، در حساب توییتری خود نوشت:

«در بودجه به سازمان صدا وسیما اجبار می‌کنند که باید بیش از دوهزارمیلیاردتومان در سال را از محل آگهی‌ها درآمد کسب کند بعد نامه می‌زنند که چرا تبلیغات این قدر زیاد است!

در این شش سال ابتدا به بهانه برجام و بعدش در فراق ازدست دادن آن آنچنان تولید و تولیدکننده را به فراموشی می‌سپارند که هرچه می‌گردیم از تولید کنندگان بزرگ کشور تبلیغ کنیم یا توانایی تبلیغ ندارند یا عطای تولید را به لقایش بخشیده اند.

آن وقت نامه می‌زنند که چرا تبلیغات قابلمه و دوش حمام و کفش و ... در تلویزیون زیاد شده!

به خدا راهش این نیست دیگر صدای همفکرانتان هم درآمده است از این همه ناکارآمدی...

صدق الناس را فراموش نکنیم.»

چطور کامران تفتی تلویزیون را قبضه کرد؟

انتقاد حسام‌الدین آشنا به تبلیغاتی بود که جایگاه رسانه ملی را در حد یک رسانه خصوصی کم‌بضاعت، تنزل داده است. تبلیغ کفش و کرم ضدچروک در شبکه‌های رسانه ملی دلچسب و مطلوب نیست؛ آن هم در سازمان عریض و طویل صدا و سیما که دست برقضا از بودجه قابل توجهی برخوردار است.

پاسخ مدیرکل روابط عمومی صداوسیما، و راهکار پیشنهادی به ایشان برای افزایش درآمدزایی صداوسیما در یک کلمه خلاصه می‌شود، و آن هم «اعتمادسازی» است. اگر رسانه ملی ما از میلی و سلیقه‌ای بودن فاصله بگیرد و گام‌هایی به سوی اعتمادسازی حداکثری بردارد؛ قطعا با افزایش مخاطبین مواجه خواهد شد. تشریح رابطه دوسویه مخاطب و رسانه امر آسانی است و بازگو کردن آن تکرار مکررات است. درآمد صداوسیما به مخاطبینش وابسته است.

چطور می‌توان با پیش بردن پروژه‌هایی که انگشت انتقادات همگان به سوی آن‌ها دراز است، موجد اعتمادسازی شد؟

مگر برنامه‌ای، چون «عصر جدید» برای شناسایی افراد مستعد نیست؟ چرا نباید بستری را برای حضور آن‌ها فراهم نمود؟ در همین سازمان می‌توان با بکارگیری همین نیرو‌های جوان و شایسته، و با اتکا به قوه تحلیل و ابتکار آن‌ها برنامه‌های مخاطب‌پسند ساخت.

نگاه انحصارگرایانه و تک‌بعدی مدیران مسئول رسانه ملی، اصرار بر به کار گرفتن نام‌آشنا‌ها در این رسانه و تخصیص ناعادلانه امکانات، مسیر اعتمادسازی را ناهموار می‌کند.

اگر فرض و گمان‌ها بر رانت و لابی و واسطه‌گری است، آلترناتیو آن چیست؟ چرا مدیران صداوسیما به حضور افراد کم‌بضاعت در هنر، انتقادی ندارند؟

بنیامین بهادری، محمدرضا گلزار و کامران تفتی‌ها، صرفا مصادیقی هستند برای تفهیم غرض، اما اگر مسیر اعتمادسازی هموار شود، جذب مخاطب و در پی آن درآمدزایی، رو ریل می‌افتند و نیازی به دامن زدن به بدگمانی‌ها نیست.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      کامرات تفتی خیلی خاصه و میتونه مخاطب زیادی جذب کنه،برای همین از حضور و بازی و مجریگریش استفاده میشه،مشکل صدا و سیما از فیلمنامه های ضعیفشه،خب مثلا مجریگریه رامبد جوان و مهران مدیری لوس خیلی عالیه!!یا بقیه مجریها!یادمه بیست سال پیش هر مجری یه سبک خاصی داشت،رفتار،لحن،سبک حتی تکه کلامها متفاوت بود،هر کسی یه سبک شخصی داشت،الان همه مجریهای جدید شدن کپی پیست،کامران تفتی اگه تا الان مونده به خاطر سبک مجریگری خاصه خودشه،خوب یا بد صاحب سبکه،برا همین ....

      پاسخ ها

      • علی

        موافقم ولی مهران مدیری لوسه هزار تا کامران تقتی یه مهران مدیری نمیشه

      • بدون نام

        چه چیزیش خاصه؟؟ اتفاقا صداشون برای مجری گری اصلا خوب نیست هم واضح نیست هم زیادی بم هست.

      • بدون نام

        فازت چیه تو الان خوندی قشنگ مطلبو.کامران تفتی یا مهران مدیری به هیچ وجه یک مجری نیستن جفتشون بازیگرن این مطلبم داره میگه که از هر ادم متخصصی در تخصص خودشون استفاده بشه.دیگه کامران تفتی چقد سابقه مجریگری داره که بخواد صاحب سبکم باشه.حالا این وسط چهارنفرم مث تو کلا از این خوششون میاد ولی این دلیل نمیشه که طرف کارش درسته یا مجریه خوبیه

      • بدون نام

        دیگه صداوسیما چقد بدبخت شده که کامران تفتی براش مخاطب جذب میکنه

    • بدون نام

      برا همین تا الان موندگار و محبوبه،اگه نبود نمیموند و دیگران وارد گود میشدند، ظاهر جذاب به علاوه صدای خش دار و پر طنینش،تسلط کامل روی صحنه بهش این جسارت و توانایی رو داده که تلویزیون رو قبضه کنه،ولی یکی مثل محمدرضا گلزار نه صدای جذابی داره نه هنری،این انتقادات بهش وارده!!!ولی،ولی هنر جناب کامران خان تفتی،به نظر شایسته همچین نظرات و نقدی ناعادلانه و غیر منصفانه ای نیست،در ضمن من از دوران بچگی و نوجوانی خاطرم هست هر بازیگری معروف میشد ....

      پاسخ ها

      • بدون نام

        باز چند تا دختر تازه بالغ یه برنامه دیدن!

    • بدون نام

      در ضمن من از دوران بچگی و نوجوانی خاطرم هست هر بازیگری معروف میشد،از کانالهای متفاوت،یک سریالی در حال پخش داشت،این تعدد و همزمانی پخش اجرا و بازی از یه نفر در صدا و سیما انگار از گذشته های دور یه رسم و عرف بوده

    • بدون نام

      بهترازاین مجریان درپیتی ملوچک دروغگو بیسوادخاین صداسیمای میلی

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بابا یکم یاد بگیر درست حرف بزنی

    • علیرضا

      کامران تفتی نمیاد بگیرتت کاربر بدون نام

      پاسخ ها

      • بدون نام

        لابد شما پسرا که قربون صدقه اینو اون میرید فکر میکنید تا بهشون پیشنهاد بدید میان زنتون میشن پس

    • بدون نام

      به نظرم تفتی فقط همه صداهاروقبضه کرده وتبدیل به صداش شده.

    • شهاب

      صدا وسیما علاوه بر این دانشگاه خودش را دارد با چندین دانشکده ، وقتی بحث از ورود نیروهای جوان میشود عمدتا دنبال نیروهای فنی هستند. و دانشجویان رشته های مرتبط با تولیدمحتوا را با قید #عدم نیاز به سمت درهای خروجی هدایت می کنند.
      به نظرم درک درستی از تعریف رسانه در میان تصمیم گیران این دستگاه عریض و طویل وجود ندارد. ومحتوای مدنظرشان همچنان از دهه شصت تامین میشود که نیروهای تازه نفس در این زمینه با انگشت شست مواجه می شوند.

    • KT

      کامران بازیگر خوبیه ولی مجری خوبی نیست و جای آدمای مستعد برای مجریگری رو گرفته.

      پاسخ ها

      • بدون نام

        بازیگر خوبیم نیست تو بیانشو درمقابل حسام منظور نگاه کن

    • M

      سریال از یادها رفته اصلا برای ماه رمضان ساخته نشده بوده و در لحظه آخر صدا و سیما تصمیم گرفته ماه رمضان پخش کنه. اینکه هر دو سریال با هم تداخل پیدا کردن تقصیر کامران تفتی نیست که...

    • armita

      بنظر منم سبک مجری گری کامران تفتی خاص خودشه قیافشم مثل مثلا گلزار غیر طبیعی نیست و بنظرم خیلی خوبه

      پاسخ ها

      • سروش

        به نظرم متن نویسنده یه مشکل داره..اینکه هرکسی که توانایی داره باید ازش استفاده بشه حالا اگه بازیگره که نمیشه گفت مجری گری نکنه..البته به شرطی که بتونه عالی باشه نه خوب..مثلا پژمان جمشیدی واقعا استعدادش تو بازیگری عالیه و واقعا حیف بود این استعدادش پنهان میموند...اقای تفتی خوب هستن ولی عالی نه ..اقای گلزار متاسفانه خوب نبودن تن صدا..فن بیان..حرکت دستشون زیاد بود..ایشون بازیگریشون هم کلیشه هستش و بازی ندارن ولی واقعا سوپراستار هستن و پول ساز هستن مردم را به سینما میارن چون مردم سوپراستارها را دوست دارن..تو ونیا سوپراستارها یعنی پول ساز حالا شاید بازی هم نداشته باشن مهم پول تجارت هستش..سوپراستارهم داریم که هم پول سازه هم استادبازیگری..

    • بدون نام

      ایشون بازی خوبی دارند ولی دلیل نمیشه چه این کس چه هرکس دیگری که بازی خوبی داره در یک برهه ای خیلی دیده شه. این کار باعث کمرنگ شدن کار خروجی میشه

    • بدون نام

      اوووووف اره خیلی خاصه لامصب

    • بدون نام

      خوشم نمياد ازش! يه تظاهر خاصي توو تن صداش هست

      پاسخ ها

      • بدون نام

        اجراش کپ احسان علیخانی

    • مومن

      لطفا هرچه سریعتر نجم اخراج شود
      چرا ساکتید؟
      این مجری لوس و فرصت طلب رو برکنار کنیم
      خواهش می کنم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج