۸۷۷۰۹۳
۴۳ نظر
۵۵۳۱
۴۳ نظر
۵۵۳۱
پ

بیوگرافی پروفسور مجید سمیعی؛ ابرجراح مغز‌ و‌ اعصاب دنیا

پروفسور مجید سمیعی، سرشناس‌ترین جراح مغز و اعصاب دنیا، در تاریخ ۲۹ خرداد سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد و تا پایان دوران دبیرستان در ایران زندگی کرد.

وب‎سایت دیجیاتو - محسن خوشنود: پروفسور مجید سمیعی، سرشناس‌ترین جراح مغز و اعصاب دنیا، در تاریخ ۲۹ خرداد سال ۱۳۱۶ در تهران به دنیا آمد و تا پایان دوران دبیرستان در ایران زندگی کرد. او پس از اتمام دوره متوسطه راهی کشور آلمان شد و در دانشگاه ماینتز در رشته پزشکی تحصیلات خود را ادامه داد.

بیوگرافی پروفسور مجید سمیعی؛ ابرجراح مغز‌ و‌ اعصاب دنیا

مجید سمیعی در سال ۱۹۷۰ میلادی (۱۳۴۹ هجری شمسی) موفق به دریافت عنوان دانشیاری رشته جراحی مغز و اعصاب شد و سمت معاونت دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ماینتز را در اختیار گرفت. پروفسور سمیعی هم اکنون ریاست مرکز بین المللی علوم اعصاب در هانوفر آلمان را بر عهده داشته و عضو افتخاری بسیاری از آکادمی‌های ملی علوم پزشکی و همچنین جوامع بین المللی جراحی مغز و اعصاب است.

سال‌های نخست و زندگی خصوصی

پروفسور مجید سمیعی در روز ۲۹ خرداد سال ۱۳۱۶ در خانواده‌ای فرهیخته که اصالتاً رشتی بودند به دنیا آمد. خانواده سمیعی پس از مدتی از تهران به رشت (محله تلفنخانه) بازگشتند و مجید سمیعی پس از پایان دوره ابتدایی، دوره متوسطه خود را در دبیرستان شاهپور رشت پشت سر گذاشت.

بعد از اخذ مدرک دوره متوسطه، پروفسور سمیعی ایران را به مقصد آلمان ترک کرد و در دانشگاه شهر ماینتز به تحصیل رشته پزشکی پرداخت. وی پس از اخذ مدرک مذکور، تحصیلات ثانویه خود را در رشته زیست شناسی به پایان رساند و جراحی مغز و اعصاب را به عنوان رشته تخصصی برگزید.

بیوگرافی پروفسور مجید سمیعی؛ ابرجراح مغز‌ و‌ اعصاب دنیا

جالب است بدانید که مجید سمیعی به دلیل موفقیت‌های علمی در دوران تحصیلات پزشکی و کسب حداکثر نمره ممکن در امتحانات پایان دوره، جایزه ویژه وزارت علوم وقت ایران برای دانشجویان ممتاز مقیم اروپا را از آن خود کرده بود.

وی در سال ۱۹۶۱ با دختر عموی خود مهشید سمیعی ازدواج کرد که حاصل آن دو فرزند به نام‌های امیر (جراح مغز و اعصاب) و امیره (تحصیل کرده رشته اقتصاد) هستند.

دوران حرفه‌ای

پروفسور سمیعی در سال ۱۳۴۹ مدرک بورد تخصصی خود را از دانشگاه ماینتز دریافت کرد و در همان سال و زمانی که تنها ۳۲ سال سن داشت، عنوان دانشیاری در رشته جراحی مغز و اعصاب را کسب نمود. ایشان همزمان معاونت دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه را در اختیار گرفت و تنها یک سال بعد موفق به دریافت درجه استادی (پروفسور) در جراحی مغز و اعصاب شد.

در همین دوره ریاست دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه ملی ایران (شهید بهشتی) به پروفسور سمیعی پیشنهاد شد، اما ایشان به منظور ادامه فعالیت علمی خود در دانشگاه ماینتز از پذیرش پیشنهاد مذکور صرف نظر کرد و سرانجام در سال ۱۹۷۷ میلادی (۱۳۵۶) رئیس دپارتمان جراحی مغز و اعصاب بیمارستان نورداشتات در هانوفر آلمان شد که این مسئولیت تا سال ۲۰۰۳ به عهده وی بود.

پروفسور مجید سمیعی در سال ۱۹۷۹ میلادی نخستین دوره جراحی قاعده جمجمه جهان را در هانوفر برگزار نمود و علاوه بر این، دوره‌های مشابهی را در سراسر جهان برای ارتقای دانش جراحان مغز و اعصاب کشور‌های مختلف دایر کرد.

لازم به ذکر است که پروفسور سمیعی چندین پیشنهاد برای ریاست دپارتمان‌های جراحی مغز و اعصاب از سوی دانشگاه‌های مختلفی مانند لایدن هلند و ماینتز آلمان هم داشت، اما در نهایت (۱۹۸۸ میلادی) تصمیم گرفت سمت استادی جراحی مغز و اعصاب دانشگاه پزشکی هانوفر را به عهده گیرد.

بیوگرافی پروفسور مجید سمیعی؛ ابرجراح مغز‌ و‌ اعصاب دنیا

در سال ۲۰۰۴ ایشان ریاست مؤسسه بین المللی علوم اعصاب چین را نیز به عهده گرفتند و دوره‌های سالانه جراحی بالینی مغز و اعصاب را در این کشور برگزار کردند. پروفسور سمیعی در همین سال به پیشنهاد سازمان تأمین اجتماعی ایران ریاست دپارتمان جراحی مغز و اعصاب بیمارستان میلاد تهران را پذیرفتند و آن را به یکی از پیشرفته‌ترین مراکز جراحی مغز و اعصاب دنیا تبدیل نمودند.

پروفسور سمیعی آموزش بیش از هزار جراح مغز و اعصاب جهان را در کارنامه دارد که این جراحان در کشور‌های خود، از مراتب بالای علمی و جایگاه‌های مدیریتی برخوردارند. جالب است بدانید که عده‌ای از دوستان و شاگردان ایشان «کنگره بین المللی جراحان مغز و اعصاب پروفسور مجید سمیعی» (MASCIN) را بنیان نهادند که بعدا به «جامعه بین المللی جراحان مغز و اعصاب پروفسور مجید سمیعی» (MASSIN) تغییر نام یافت.

همچنین در سال ۲۰۱۱ فدراسیون جهانی انجمن‌های جراحی مغز و اعصاب (WFNS) جایزه دوسالانه ۱۰ هزار یورویی خود را که به برترین جراحان مغز و اعصاب دنیا اعطا می‌شود، به افتخار پروفسور سمیعی «مدال افتخار مجید سمیعی» نام گذاری کرد.

در ضمن فدراسیون مذکور در همین سال پروفسور سمیعی را به عنوان سفیر خود در قاره آفریقا برگزید که نتیجه آن بنیان گذاری پروژه «آفریقا ۱۰۰» برای ارتقای سطح علمی و آموزش جراحان مغز و اعصاب در این قاره محروم بوده است. این طرح مورد توجه جوامع بین المللی قرار گرفت و کلوب خبرنگاران هانوفر جایزه «حلقه لایبنیتز» را به پاس طرح مذکور به پروفسور سمیعی تقدیم نمود.

لازم به اشاره است که پروفسور سمیعی تا کنون ۱۷ کتاب در رشته جراحی مغز و اعصاب تألیف نموده و پژوهش‌های ایشان در قالب بیش از ۵۰۰ مقاله علمی منتشر شده است.

مؤسسه بین المللی علوم اعصاب (INI)

بیوگرافی پروفسور مجید سمیعی؛ ابرجراح مغز‌ و‌ اعصاب دنیا

در سال ۲۰۰۰ پروفسور سمیعی مؤسسه بین المللی علوم اعصاب (International Neuroscience Institute) را در شهر هانوفر آلمان بنیان نهاد و پس از اعلام بازنشستگی خود از ریاست دپارتمان‌های جراحی مغز و اعصاب در بیمارستان نورداشتات و دانشگاه پزشکی هانوفر، در سمت ریاست مؤسسه INI به توسعه این مرکز ادامه داد.

مؤسسه INI که به دلیل معماری منحصر به فردش به «مغز هانوفر» شهرت دارد، هم اکنون زیر نظر پروفسور سمیعی و با معاونت فرزندشان امیر سمیعی اداره می‌شود.

فعالیت‌های پروفسور سمیعی در ایران

در اسفند ماه سال ۱۳۸۷ پروفسور سمیعی با حضور گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان، پروژه بیمارستان فوق تخصصی ۴۰۰ تختخوابی پروفسور سمیعی را در رشت آغاز نمود که بخش جراحی مغز و اعصاب آن با مرکز اعصاب آلمان همکاری خواهد کرد. مرکز مذکور علاوه بر کاربری درمانی، فعالیت پژوهشی نیز خواهد داشت و پروفسور سمیعی شخصاً به مراحل پیشرفت آن نظارت خواهد کرد.

به گفته پروفسور سمیعی، این بیمارستان با ارائه خدمات تخصصی مغز و اعصاب الگویی برای کل کشور خواهد بود و دلیل تأسیس آن در شهر رشت علاقه ایشان به دیار خود عنوان شده است.

پروفسور سمیعی در دی ماه سال ۱۳۹۱ طرح بنیاد فرهنگ و علم ایران را مطرح نمود تا با حضور فرهیختگان و دانشمندان گیلانی سراسر جهان در رشت راه اندازی شود. هرچند این مرکز هنوز تأسیس نشده، اما قرار است امکان تحقیقات علمی و فرهنگی جوانان را با کمک اساتید سطح کشور در گیلان فراهم نماید.

بیوگرافی پروفسور مجید سمیعی؛ ابرجراح مغز‌ و‌ اعصاب دنیا

دو سال بعد و در شهریور ۱۳۹۳، پروفسور سمیعی عملیات اجرایی احداث بزرگترین مرکز تحقیقات سرطان شناسی خاورمیانه را در سایت دانشگاه علوم پزشکی لاکان رشت آغاز کرد که برای ساخت این مرکز در زمینی به مساحت ۴ هکتار با زیربنای ساختمانی ۲۰ هزار مترمربع ۶۵ میلیارد تومان بودجه پیش بینی شده است.

جالب است بدانید که سازمان شهرداری شهر رشت نیز طی مراسمی در سال ۱۳۹۳ کلید طلایی رشت را به نشانه قدردانی از زحمات پروفسور سمیعی به ایشان اعطا نمود.

گفتنی است پروفسور سمیعی عضویت، بنیان گذاری و ریاست بسیاری از مؤسسات و جوامع بین المللی را به عهده دارد و تا کنون موفق به کسب عناوین بسیاری از جمله استادی و دکترای افتخاری تعداد زیادی از دانشگاه‌های سراسر جهان شده است. وی جوایز و مدال‌های ملی و بین المللی بسیاری را کسب نموده و به حق یکی از افتخارات کشور ایران است.

جوایز و افتخارات

  • سال ۲۰۰۱: رئیس افتخاری فدراسیون جهانی جوامع جراحی مغز و اعصاب
  • سال ۲۰۰۵: عنوان افتخاری استاد کارل زایس برای تدریس در دپارتمان جراحی مغز و اعصاب دانشگاه یوهان ولفگانگ گوته، فرانکفورت
  • سال ۲۰۰۶: چهره ماندگار علم و فرهنگ در تالار مشاهیر ایران
  • سال ۲۰۰۷: جایزه دوستی از جمهوری خلق چین
  • سال ۲۰۱۴: جایزه حلقه لایبنیتز
  • سال ۲۰۱۴: برترین جراح مغز و اعصاب جهان و برنده جایزه نورون طلایی
پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
آموزش هوش مصنوعی

تا دیر نشده یاد بگیرین! الان دیگه همه با هوش مصنوعی مقاله و تحقیق می‌نویسن لوگو و پوستر طراحی میکنن
ویدئو و تیزر میسازن و … شروع یادگیری:

همراه با تضمین و گارانتی ضمانت کیفیت

پرداخت اقساطی و توسط متخصص مجرب

ايمپلنت با ١٥ سال گارانتي 9/5 ميليون تومان

ویزیت و مشاوره رایگان
ظرفیت و مدت محدود

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • ali Katrina

      عمر ایشون و تمام افرادی ک واسه مردم این سرزمین زحمتی کشیدن بلند باشه

      پاسخ ها

      • ساناز

        واسه مردم این سرزمین خخخخ!!!چه گلی بر سر مردم این سرزمین زدند..یکیشو بگو کافیه..

      • بدون نام

        کجا واسه ایران زحمت کشیدا این که همش خارج بوده

      • بدون نام

        هر ایرانی که بخواد دکتر سمیعی پرونده پزشکیشو نگاه کنه کلییییی پول باید بده
        زمانی میشه گفت به سرزمینش خدمت کرده،ایرانیارو رایگان درمان میگرد

      • بدون نام

        اگه ایران بود فکر میکنی به همچین جایی میرسید؟و میتونست اینقدر پیشرفت کنه؟چه توقعاتی دارید!خودتونم بودید میرفتید....در ضمن خیلی از ایرانیها رو ایشون درمان کرده

      • بدون نام

        خب کدوم دکتر تو ایران مجانی ویزیت و درمان میکنه که ایشون به خاطر ایرانی بودنش باید رایگان ببینه ایرانیا رو؟ملت متوقع

      • ali Katrina

        خواب ديدم قيامت شده است ...
        هرقومي را داخل چاله ‏اي عظيم انداخته و بر سرهر چاله نگهباناني گرز به دست گمارده بودند الا چاله‏‌ي ايرانيان.
        خود را به عبيد زاكاني رساندم و پرسيدم:
        «عبيد اين چه حكايت است كه بر ما اعتماد كرده نگهبان نگمارده ‏اند؟»
        گفت: «مي‌دانند كه به خود چنان مشغول شويم كه ندانيم در چاهيم يا چاله.»
        خواستم بپرسم: «اگر باشد در ميان ما كسي كه بداند و عزم بالا رفتن كند...
        نپرسيده گفت: گر كسي از ما، فيلش ياد هندوستان كند ....
        خود بهتر ازهر نگهباني لنگش كشيم و به تهِ چاله باز گردانيم!
        از کلیات عبید زاکانی.
        به مردمی دچار شده‌ایم که حتی نمیتوانیم آرزوی عمر بلند برای یک هموطن بکنیم...

    • پریسا

      خدا حفظش کنه..ولی چی میشد اون ساختمان مغز رو تو کشور خودت میساختی نه هانوفر....بیمارستان مغز رشت هنوز همونطوری مونده...خوب میدونم اینجا از نخبگان یا پرفسورها حمایت نمیشه و همه شون از اینجا میرن ولی انصاف نیست واقعاً..مثلاً اینجا یک دکتر قلب بود خیلی مراجعه کننده داشت خیلی زیاد .همین پری روز از اینجا رفت به شهر دیگه..و حالا اینجا دکتر قلب نداریم..خوب واسه پول رفتی اینجا هم پول تو رو میدادند واست دعا هم می کردند تقدیر هم کردند چرا نموندی حالا بدبخت بیچاره باید برند به شهر دیگه ..خدا کلاً هرکسی رو مریض میکنه هوای پولشو هم داشته باشه وگرنه درجا بمیریم راحت شویم نیفتیم تو دست منت بی اعصاب دکترها...بر باعث و بانی این همه بدبختی ها لعنت که والله تو جهنم هستیم..

      پاسخ ها

      • بدون نام

        چون ایشون به نحوی مدیون کشور آلمان هستن، توی این کشور بود که باعث شد نبوغ ایشون به سرعت دیده بشه و همواره پیشرفت کنن، امکانات و شرایط و تسهیلات اونجا بود که باعث چنین پروفسور بزرگ و ارزشمندی داشته باشیم

      • بدون نام

        تو ایرانم داره میسازه

    • عربی از ایران

      تی بلا می سر واقعی را باید به دکتر سمیعی عزیز گفت..
      تی فدا

    • سمیرا

      در اینکه پروفسور سمیعی انسان علمی و فرهیخته ای هستن ،شکی نیست،
      اما دیروز سالگرد شهادت دکتر چمران بود....یه مرد درجه یک و بی نظیر........ و متاسفانه برترینها هیچ اشاره ای به این موضوع نکرد.....متاسفم!

    • بدون نام

      دوستون داریم دکتر

    • بدون نام

      خدا حفظشون کنه.کاش این نوع آدمها تکثیر میشدن

    • جعفر

      خداحفظش کند

    • بدون نام

      دروووود بر استاد پروفسور سمیعی

      دستان ایشان را میبوسم

    • hm@

      رشته فرهنگ بخوفته .....

    • بدون نام

      ابر جراح !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! زارت

      پاسخ ها

      • بدون نام

        :)))))

      • Mahyar Mahjubi

        یکی مثه تو که باعث میشی خجالت بکشم بگم ایرانیم یکی مثه پروفسور سمیعی که باعث افتخار ایرانه توو اروپا میپرستنش بعد تو شیشکی میکشی؟

      • علی

        تو چی میگی ها
        نشستی پشت گوشی داری درباره پرفسور سمیعی نظر میدی
        ؟/))

      • بدون نام

        چقدر بی ادب مشخصه از روی حسادت هست و البته ناآگاهی

      • بدون نام

        الان مجله برترینها چیه این نظر رو تایید کرده و به نمایش گذاشته واقعا متاسفم

      • بدون نام

        بی ادب شما عرضه دارین یک صدم ایشون بشین

      • بدون نام

        ابر بی تربیت،داااااااااااااااارت

      • بدون نام

        یک هزارمش نمیتونه باشه...فکر نکنم یه بخیه ی ساده بتونه بزنه بعد به پروفسور سمیعی زورش میاد بگن ابر جراح

      • ...

        نه تو خوبی

    • بي نام

      اگر در گوگل عنوان صد جراح برتر مغز دنيا رو به انگليسي تايپ و جستجو كنيد خواهيد ديد كه هيچ نامي از ايشون نيست...بعد از ان قضاوت با شما

      پاسخ ها

      • رویا

        تف تو اون گوگلت که اسم ایشونو نیاورده
        یا گوگل تو مشکل داره یا چشات
        یه بار دیگه سرچ کن، نابغه

    • بدون نام

      یه کم تحقیق کنید بعد یکی رو اینقدر بزرگ کنید ایشون جز٫ دویست جراح برتر مغز دنیا هم نیست بهتر این عبارت رو سرچ کنید تا متوجه بشید Best brain sergers in the world

      پاسخ ها

      • بدون نام

        شايد درست بگي ولي serger هم معني جراحي نميده به انگليسي

      • بدون نام

        اولا که عنوان جراح رو اشتباه نوشتین بعد عین عبارت خودتون رو هم سرچ کردیم و اتفاقا توی قسمت تصاویر گوگل که برین کلی عکس از ایشون هست.

    • بدون نام

      پروفسور سمیعی متولد رشت نه تهران برترینها

    • امیر

      پروفسور سمیعی خودش گفته متولد رشت هست

    • بدون نام

      خوشبحالش که ایران نبوده...:|

    • بدون نام

      ایشان رشت بدنیا اومدن چرا نوشتین تهران؟؟

    • زهره

      ان شااله همیشه زنده باشن

    • علی

      یک دلیل که به ایرانی بودنم افتخار کردم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        از بس خري

    • بدون نام

      واقعا یه انسان باید اینطوری خدمت ارئه کنه برای مردم جهان نه اینکه بخاطر هم سویی با یک حذب بشینی خونه و پول بگیره بعد بگه کار خدا بود

    • بدون نام

      ایشون باعث افتخار ایران هستن خدا حفظشان کند و همیشه سلامت باشند

    • علی

      اون کاربری که نوشته سرچ و تحیقی کنید !!
      سرچ کن تا متوجه بشی
      The Top World Neurosurgeon

    • بدون نام

      یعنی راجع به پروفسور سمیعی هم باهم میجنگیم

      کلا جنگجو شدیم

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج