«ما همه با هم هستیم»؛ سرگیجه و ابتذال با چاشنی سلبریتی
۸۷۸۰۲۰
۰۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۴:۵۹
۵۹۲۶ 
«ما همه با هم هستیم» از نامگذاری تا شکل روایتش نمادین و استعاره‌ای است، بماند که در یک اجماع نظر کم‌نظیر همه پذیرفته‌اند که کیفیت فیلم آن قدر نازل هست که حرفی درباره‌ی فیلم به مثابه یک اثر هنری نمی‌ماند.

برترین‌ها: گاهی اوقات درباره برخی آثار هنری نمی‌شود از کیفیت اثر حرف زد، چون اساسا حیات آن اثر از چیز‌های بیرون از دنیای هنر نفس می‌گیرد، «ما همه با هم هستیم» تازه‌ترین ساخته‌ی کمال تبریزی از آن دست آثار است، بی جهت نیست که این همه حرف و حدیثی که درباره فیلم این و آن طرف خوانده‌ایم عموما به چیز‌هایی بی‌ارتباط با کیفیت فنی فیلم اشاره دارد، چون «ما همه با هم هستیم» از نامگذاری تا شکل روایتش نمادین و استعاره‌ای است، بماند که در یک اجماع نظر کم‌نظیر همه پذیرفته‌اند که کیفیت فیلم آن قدر نازل هست که حرفی درباره‌ی فیلم به مثابه یک اثر هنری نمی‌ماند.

«ما همه با هم هستیم» سرگیجه و ابتذال با چاشنی سلبریتی

بهتر است از پرسش تماشاگران شروع کنم؛ غالبا می‌پرسند فیلم می‌خواهد چه بگوید؟ این که عده‌ی زیادی ازتماشاچیان یک فیلم متوجه حرف فیلم نمی‌شوند، نشان از آن دارد که یا داستانی این وسط نبوده و یا داستانی بوده و خوب تعریف نشده، ما فرض می‌گیریم که آن ایده‌‍‌ی یک خودکشی خود خواسته‌ی جمعی، قرار بوده داستان فیلم باشد.

یک آژانس‌دار می‌خواهد آژانس هوایی‌‎اش را از ورشکستگی نجات دهد، با یک جمع سی نفره تبانی می‌کند که وارد یک پروسه‌ی سقوط عمدی و جمعی شوند، پس با سی نفر آدم به ته خط رسیده مواجهیم. طبیعتا اگر هسته‌ی اصلی داستان آدم‌هایی خاص از این سی نفر نباشد، و سوژه خودِ خودکشی جمعی باشد با توجه به تعداد زیاد (۳۰ نفر) زمان و عرصه‌ی یک فیلم نهایتا دو ساعته (استاندارد فیلم‌های سینمایی در ایران) اجازه پرداخت شخصیت نمی‌دهد، پس باید از زبان نمادین استفاده شود و تیپ ساخته شود، کاری که کمال تبریزی هم خواسته که انجام بدهد؛ نمونه‌اش یک فعال زیست‌محیطی (هانیه توسلی)، یک کارگردان هنری (سروش صحت)، پزشک (حسن معجونی) و... تا این جای کار داستان و فرم ظاهرا در یک راستا قرار دارد، اما این زبان نمادین و این پرداخت تیپیک چه می‌خواهد بگوید؟ می‌خواهد کجای تحولات اجتماعی این چند وقت اخیر بایستد؟

«ما همه با هم هستیم» سرگیجه و ابتذال با چاشنی سلبریتی

شاید بگویند که روایت قرار است بی‌طرف باشد، اما با مرور فیلم، درمی‌یابیم که اتفاقا فیلم بی‌طرف نیست، بلکه مغشوش و متناقض است، هم در موضعی که ندارد و یا بد دارد و هم در فرم، خودکشی یک مردم که همه با هم هستند! اگر قرار نیست از موضع همدلانه باشد، قرار هم نیست از موضع تمسخر و تحقیر و تخفیف باشد. با همین گزاره بی‌طرفیِ فیلم نقض می‌شود. همان کاراکتر هانیه توسلی را به خاطر بیاورید، یک فعال زیست‌محیطی چرا انقدر مشنگ است؟ آیا هیچ تعریف دیگری نمی‌شد از این فضای پر مخاطره (فعالان محیط زیست) داد؟

پزشک فیلم که قرار است نماد ناکارآمدی‌ها و تفرعن پزشکانی باشد که کیارستمی را به کشتن می‌دهند، چرا به جای هجو یک موقعیت (پزشک) انقدر کاریکاتوری درآمده؟! آن پیر و جوان معتاد داستان قرار است نماد چی باشند؟ ویشکا آسایش کجای داستان را جلو می‌برد؟ مهران غفوریان چه می‌کند؟ از کجا آمده؟ نماد چیست؟ انگیزه‌اش چیست؟ چه چیزی می‌خواهد بگوید؟ آیا آدم‌های داخل هواپیما نمونه‌هایی از ما هستند؟ قطعا نه! این هجو و حتی کمدی نیست، این سرکوب و تحقیر است، مردمی به این حد از بلاهت حتی شعور کافی برای یک خودکشی جمعی ندارند، به هر حال خودکشی هم به رغم مکروه و ناصواب بودنش کمی تدبیر و تعقل می‌خواهد، آدم‌های «ما همه با هم هستیم» کلا بیشعورند!

«ما همه با هم هستیم» سرگیجه و ابتذال با چاشنی سلبریتی

سرگیجه‌ی محتوایی و لنگ در هوایی روایی فیلم به کنار در فرم هم تناقض از در و دیوار اثر می‌بارد! هجو، اسلپ استیک، فانتزی، رئال اجتماعی و... فیلم بین همه‌ی این‌ها پرسه می‌زند، تمام سکانس‌های مربوط به مدیری و گلزار متعلق به سینمای فانتزی است، آن سکانس‌ها را انگار تیم برتون نوشته و کارگردانی کرده، سکانس‌های داخل کابین خلبان مربوط به کمدی کلاسیک‌هاست، بخش‌هایی از سکانس‌های هواپیما به طور خاص کاراکتر پژمان جمشیدی کلا واقع‌گرایانه است! فیلم کدام این‌هاست؟ نقش کارگردان برای بهم چسباندن این‌ها چیست؟ حتی اگر گناه فیلمنامه شلخته را ببخشیم چرا کارگردان با تجربه‌ای مثل کمال تبریزی انقدر دم‌دستی با کاراکتر‌ها و خرده روایت‌هایش برخورد کرده؟! پرسش‌ها تمام نمی‌شود و این یادداشت فضای کافی برایش ندارد.

به دنیای ورای فیلم برمی‌گردم، به همان جا که غرولند‌ها از پول کثیف می‌گویند، از پروژه‌ای که یک‌ماهه جمع شده و محصولش رژه‌ی بی‌هدف کلی ستاره ریز و درشت جلوی دوربین تبریزی است، از این جا اگر به ماجرا نگاه کنیم می‌توانیم حتی پولِ کثیف و منفعت‌طلبی ستاره‌های اپوزیسیون‌نما را هم ببخشیم اگر و فقط اگر کارگردان فیلم و عوامل آن در پی توجیه آن چه که کرده‌اند نباشند، آن‌ها دوست داشته‌اند از خوان غنیمتی به جیب بزنند، نوش جانشان، اما نباید و نمی‌شود به شکل‌های مختلف سودای فریب داشت، کمال تبریزی روزی مارمولک می‌ساخت و حالا به ما همه با هم هستیم رسیده، حسن معجونی در تئاتر یک وزنه هست و خواهد بود، مدیری در طنز و پلاتو نظیر ندارد، اما همه‌ی این‌ها تصمیم گرفته‌اند با هم باشند، همه‌ی آن‌ها با هم هستند، فقط اعتراف نمی‌کنند، مشکل ما با همین بخش ماجراست.

ایمان عبدلی
انتشار یافته: 24
در انتظار بررسی:0
United Arab Emirates
15:26 - 1398/04/03
حیف از وقت که گذاشتم رفتم دیدمش خیلی مزخرف بود...
پاسخ ها
سعید
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۱ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۳
خب عزیزم وقتی میبینی بازیگرانی مثل ویشکا آسایش و مهناز افشار توش هستند باید شک کنی به مشکل دار بودن فیلم و اینکه فقط به فکر پولشون هستند.. این سلبریتی های پولکی خائن به کشور شرفی ندارن
Iran, Islamic Republic of
15:48 - 1398/04/03
فیلم به معنی واقعی مزخخخخخخرف
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۱۲
يك فيلم لجن حيف از بول ريختم نو مستراح
Iran, Islamic Republic of
17:47 - 1398/04/03
واقعا فیلم بی ارزشی بود. به هر کی بتونم توصیه می کنم نره ببینتش
Iran, Islamic Republic of
19:22 - 1398/04/03
واقعا پول چقدر ارزش داره که همه این آدمها تصمیم گرفتن در این افتضاح با هم باشند ، با توجه به اینکه این آدم ها اصلا فقیر نیستند که بسیار هم ثروتمندند
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۴ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
مساله فقر و غنا نیست. اینا ذاتا عادت دارند که همه چیشونو در برابر پول بفروشن. خودفروشی توی ذاتشونه. ازش لذت می برند. هر قدر هم داشته باشند باز برای پول تن به همه کار میدن. همه کار. واقعا متوجه نیستی؟
Iran, Islamic Republic of
22:27 - 1398/04/03
درمورد چی هست اتفاقا میخواستم برم ببینم
پاسخ ها
نازی
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۹/۰۱
نرووو
Iran, Islamic Republic of
00:42 - 1398/04/04
فیلم به حدی کسل کننده بود که توی سالن سینما سوسک روی یه دختره افتاده بود جیغ و داد دخترا و پسرا بلند شده بود همه ریخته بودن وسط یعنی هیجان و جالبی اون اتفاق هزاربرابر بیشتر از فیلمی بود که در حال پخش بود اما کسی براش مهم نبود .
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
ایشالا سوسکه رو که نکشتند؟؟ گناه داشته
Iran, Islamic Republic of
01:17 - 1398/04/04
اتفاقا انتخاب این بزرگواران برای ناکامی فیلم کفایت میکنه عزیزانی که انرژی ارزشمندشون رو باید صرف دیالوگهای فوق سنگین سیاسی واجتماعی البته فقط در حالت نشسته و...بکنن وتماشاچی دندش نرم باید خوشش بیاد چون شوخی نیست م گ، م م ، پ ج،..غولهای سینمایین شوخی نیست عزیز جان!
Iran, Islamic Republic of
06:04 - 1398/04/04
اب رو بريزيد اونجا كه ميسوزه. هركي هرچي رو نميفهمه ميگه بده. كلا بيشعورن؟؟. خب ببين ورايت كياست؟
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۶
با این حد از فهم تو خودت یه پا اونجایی
Iran, Islamic Republic of
09:26 - 1398/04/04
واقعا فیلم به این بی معنی ندیده بودم
از کمال تبریزی بعید بود
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۶ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
در دوره ای به سر می بریم که متاسفانه دیگر هیچ کاری از هیچ کسی بعید نیست.
Iran, Islamic Republic of
21:23 - 1398/04/05
اصلا سینما مزخرفه.حالا هرفیلمیش که باشه.چییییی بشه یدونه خوب از توش دربیاد که اونم قابل پخشه تو تلویزیون
اصلا به نظرم ارزش نداره ادم پولشو صرف سینما و آدماش بکنه
پاسخ ها
بدون نام
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۸/۰۴/۰۷
درسته
Iran, Islamic Republic of
00:40 - 1398/04/07
من ۲۰ ساله سینما نرفتم،پول و وقتمو صرف فیلمهایی درپیتی که جیب یه عده سلبریتی بی هنر رو پر کنه،نمیکنم.فیلمهای خوب مثل کارهای اصغر فرهادی فقط سی دی شو میبینم یا فیلمی مثل ابد ویک روز رو تو خونه نگاه کردم.با عرض معذرت دوستان امثال شماها اگه نرین فیلمهای مسخره اینا رو نبینین،یکی مثل امیر جعفری و ژوله نمیاد بگه تقصیر باباتونه که شما بدبخت وبی پولید،بچه وزیر باباش بیخوابی!!! کشیده
Iran, Islamic Republic of
19:38 - 1398/04/08
آنقدر راحت به مردم نگید بی شرف !!!!!!!!!!!

شما دیگه چجور آدمی هستید ؟
Iran, Islamic Republic of
22:37 - 1398/04/11
فیلمای مضخرف ایرانیو کی میبینه آخه!
از فیلمای سفارشی مثل تنگه ابوقریب و به وقت شام
و فیلمای جلف‌‌ و مضخرفی مثل خوک و ما همه با هم هستیم!!!
نام:
* نظر:
تعداد کاراکترهای مجاز: 450
قوانین ارسال نظر
بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج