جاباما
۸۸۳۰۷۴
۱۲ نظر
۵۰۰۶
۱۲ نظر
۵۰۰۶
پ

جهرمی: استفاده از اندرویدِ ایرانی، اجباری نیست

شب گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی و ارائه سیستم عامل اندروید ایرانی خبر داد؛ این موضوع با واکنش کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد به همین جهت وزیر در صفحه اینستاگرام خود توضیحات تکمیلی را ارائه داد.

عصر ایران: شب گذشته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از طراحی و ارائه سیستم عامل اندروید ایرانی خبر داد؛ این موضوع با واکنش کاربران فضای مجازی روبه‌رو شد به همین جهت وزیر در صفحه اینستاگرام خود توضیحات تکمیلی را ارائه داد.

محمدجواد آذری جهرمی، امروز دوشنبه در صفحه شخصی اینستاگرامش نوشت: امروز بخش زیادی از نظرات شما را در خصوص سیستم عامل اندروید سفارشی شده خواندم. تلاش می‌کنم به برخی محورهای سئوالاتی که داشتید، پاسخ دهم.

وی در خصوص چرایی پیگیری این سیستم عامل افزود: در یکسال گذشته، تعدادی از نرم‌افزارهای ایرانی از گوشی‌های تلفن همراه، توسط شرکت‌های آمریکایی به بهانه‌های مختلف حذف شدند. ضربه بزرگی به کسب‌وکارهای ایرانی وارد شد، این اقدام از شرکت اپل آغاز و به گوگل نیز تسری پیدا کرد. آیا باید دست روی دست گذاشت تا کسب و کار جوانان ایرانی از دست برود؟

جهرمی: استفاده از اندرویدِ ایرانی، اجباری نیست

در قدم دوم وزیر ارتباطات به تشریح این مسئله پرداخت که شرکت گوگل دلیل حذف نرم‌افزارهای ایرانی را عدم رعایت امنیت کاربران ذکر کرده بود یا نه؟ وی خاطرنشان کرد: در خصوص پوسته‌های تلگرام، وزارت ارتباطات در دی‌ماه ۹۶ بیانیه داد و اعلام کرد که امنیت این پوسته‌ها را تایید نمی‌کند، هم‌اینک نیز با پایان مهلت قضایی فعالیت آنها خاتمه یافته است. اما یک سئوال: آیا گوگل در خصوص بدافزارهایی که با نصب بر روی گوشی تلفن همراه، تحت عنوان ستاره مربع‌ها و خدمات ارزش افزوده جیب مردم و نیز اطلاعات آنها را هم سرقت می‌کند همین برخورد را می‌کند؟ سیاست حفاظت از داده‌ها باید همواره مورد احترام باشد و نه سلیقه‌ای.

سوال بعدی از وزیر ارتباطات این بود؛ آیا با این سیستم عامل، دسترسی به سرویس‌های بین‌المللی، محدود می‌شود؟ آیا همه نرم‌افزارها اندرویدی روی آن قابل نصب است؟ آیا استفاده از این سیستم عامل باعث محدودیت برای من نمی‌شود؟

آذری جهرمی در پاسخ گفت: با این سیستم عامل، شما قادر به استفاده از تمام نرم‌افزارهای بین‌المللی هستید، اما به عکس، گوگل قادر به دستکاری گوشی شما نخواهد بود. به دیگر سخن، جاده یک‌طرفه شده و ایرانی‌ها قادر به استفاده از همه خواهند بود اما دیگر قابلیت تحریم و حذف ایرانی‌ها وجود نخواهد داشت.

و مسئله اصلی که وزیر ارتباطات در پایان پست اینستاگرامی خودش به آن پرداخت، بحث امنیت اطلاعات کاربران زمان استفاده از این سیستم عامل است: این سیستم عامل در اختیار همه است، قابلیت بررسی در همه آزمایشگاه‌های امنیت سایبری دنیا را دارد. ارزیابی مرکز امنیت سازمان فناوری اطلاعات، سلامت سیستم را نشان می‌دهد. از بررسی‌های داخلی و بین‌المللی نیز استقبال می‌کنیم.

او با اشاره به اینکه عرضه آزمایشی از امروز (۱۷ تیرماه) آغاز شده و در سطح انبوه تا شهریورماه صورت خواهد گرفت، در پایان افزود: سرنوشت این سیستم عامل با پیام داخلی اصولاً تفاوت زیادی دارد: تصور کنید یک روز صبح متوجه شوید نرم‌افزار حمل و نقل عمومی، سفارش غذا، بانکداری و بسیاری خدمات دیگر ایرانی را که بر روی گوشی خود استفاده می‌کردید دیگر روی گوشی شما نباشند و با دخالت کشوری دیگر حذف شده باشند. توسعه این سیستم عامل کمک می‌کند در آن روز بی‌چاره نباشیم».

آذری جهرمی در پاسخ به کاربران صفحه اینستاگرام خود نوشت از دیروز با این سیستم‌عامل کار می‌کنم و به کاربران مجدد تاکید کرد که استفاده از این سیستم عامل اجباری نیست و روزی که دوباره تحریم‌های اقتصادی علیه ایران انجام شود، این سیستم عامل می‌تواند جایگزین خوبی برای سیستم عامل اندروید باشد.

پ
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن برترین ها را نصب کنید.
درآمد ماهیانه 5-20 میلیون از توی خونه با موبایل

آموزش رایگان کسب درآمد 5-20 میلیون ماهیانه از خونه و فقط با یه موبایل ساده رو در یک وبینار رایگان آموزشی یاد بگیر

محتوای حمایت شده

تبلیغات متنی

سایر رسانه ها

    نظر کاربران

    • بدون نام

      خخخخخخخ آندروید ایرانی همین که نصب شد گوشی باطل

    • ایران

      این هم مثل سروش شکست خوردست از قبل

    • بدون نام

      شما هر وقت خودت استفاده کردی و راضی بودی بعد بیا اعلام کن

      پاسخ ها

      • رضا

        احسنت ایول

    • bsaa

      همچین اجباریش کنند بعضی از این حضرات از فردا هرکی اندروید داخلی نداشته باشه خدمات هم نمیدن

    • بدون نام

      اقای وزیر متاسفانه اطلاع رسانی خوبی از این نرم افزار نشد اصلا اسم و ادرسش چیه؟

    • mobin

      با این حرکتت حال کردم

    • بدون نام

      اقای وزیر شما اگر دستتو تا آرنج عسل کنی بذاری دهن این مردم ، بازم یه عده ناسپاس انگشتتو گاز میگیرن
      ولی بازم ایول داری همین که به فکر خودکفایی ایرانی هستی دم شما گرم

      پاسخ ها

      • بدون نام

        تقصیر از تو نیست. خدا از سر تقصیرات کسانی نگذره که وقتی بچه بودی روتو وا کردند

    • سهیل

      انقدر بد بین نباشید..این یک واقعبته که اگه وابستگی وجود داشته باشه متضرر میشیم...اگه امریکا ،امریکا شد ،یکی از دلایلش اینه که نه تنها کشور وابسته ای نیست ،بلکه دیکر کشورها رو به خودش و امکاناتش وابسته کرده،،بهتره که عینک بد بینی رو بردارید

    • سید علی

      جهرمی دمت گرم

    • فریبا

      تعارف میکنی؟؟حیف نیست اجباریش نکردین شما ک بلدید زور،بگید!

    ارسال نظر

    لطفا از نوشتن با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری نمایید.

    از ارسال دیدگاه های نامرتبط با متن خبر، تکرار نظر دیگران، توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمایید.

    لطفا نظرات بدون بی احترامی، افترا و توهین به مسئولان، اقلیت ها، قومیت ها و ... باشد و به طور کلی مغایرتی با اصول اخلاقی و قوانین کشور نداشته باشد.

    در غیر این صورت، «برترین ها» مطلب مورد نظر را رد یا بنا به تشخیص خود با ممیزی منتشر خواهد کرد.

    بانک اطلاعات مشاغل تهران و کرج